Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Klijn

Re: Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:34

Zwerte schreef:
Klijn schreef:
Nee ik heb idd geen onderzoek gedaan naar het aantal katholieken dat meedoet aan het vasten klopt. Het was gebaseerd op wat ik zie in mijn omgeving, en daaruit kan ik concluderen dar er meer moslims zijn die mee doen aan de ramadan dan katholieken die mee doen aan het vasten Lachen In verhouding uiteraard.

In mijn ogen zegt zo'n conclusie dus echt helemaal niks! Je eigen omgeving is altijd erg beperkt,

kijk verder dan je neus lang is!

Mijn omgeving is behoorlijk divers, breed en uitgebreid Lachen en als je alleen je mening mag geven gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek (ook nog eens zelf vericht want anders is het natuurlijk weer niet betrouwbaar) tja dan krijg je hier weinig reactie denk ik. Iedereens mening is gebaseerd op eigen ervaringen dus lijkt me logisch.

Hahaha dus ik kijk niet verder dan mijn neus lang is hahahah sorry maar daar moet ik erg hard om lachen. En ga er verder ook niet eens op reageren. Dit is niet de manier om discussie te voeren dus ga ik dat ook niet doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:28

Klijn schreef:
Mijn omgeving is behoorlijk divers, breed en uitgebreid Lachen en als je alleen je mening mag geven gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek (ook nog eens zelf vericht want anders is het natuurlijk weer niet betrouwbaar) tja dan krijg je hier weinig reactie denk ik. Iedereens mening is gebaseerd op eigen ervaringen dus lijkt me logisch.

Hahaha dus ik kijk niet verder dan mijn neus lang is hahahah sorry maar daar moet ik erg hard om lachen. En ga er verder ook niet eens op reageren. Dit is niet de manier om discussie te voeren dus ga ik dat ook niet doen.

Ik denk toch dat je gelijk hebt. Ook in mijn omgeving (Belgie) zie ik weinig tot geen katholieken die mee vasten. Ik weet zelfs niet wanneer het begint Nagelbijten / Gniffelen En ik heb toch al in heel veel verschillende provincies gezeten enz Clown

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:36

Van carnaval tot Pasen zijn de vasten in het RK geloof - vandaar carnaval: nog even losgaan voor de vasten beginnen Knipoog
Maar ik geloof inderdaad dat er weinig meer gevast wordt bij de RK kerk...

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:38

Ik hou geen rekening met ze. Lachen
Ook mede omdat ik het 9 van de 10 keer gewoon echt vergeet.. Knipoog
En daarnaast; Hun willen vasten. Ik niet.. Dus ik mag gewoon eten, ongeacht of hun erbij zijn of niet.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:40

Waarom zouden we rekening met hun moeten houden.. ze kiezen er toch zelf voor om niet te eten... ons probleem niet Haha!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:12

danneke80 schreef:
misschien wordt het binnenkort wel een officiele feestdag in ons land.

zou ik het overigens ook niet mee eens zijn.

Aan de ene kant ben ik het met jou eens, aan de andere kant zou ik het niet erg vinden..

Kijk.. Wij hebben de kerstdagen vrij, net zo goed als pasen, hemelvaart en pinksteren. Moslims/islam hebben die dagen ook vrij, ook al zijn ze niet christelijk. Ik weet van een aantal moslims/islam dat zij op die dagen werken indien dit mogelijk is, maar het gros zal vrij zijn omdat Nederland op die dagen op zijn gat ligt. Vieren de islam/moslims dan ook het pasen/pinksteren/hemelvaart/kerst"feest"? Vieren wij het uberhaupt wel zoals het ooit bedoeld was?

Neuh, met de voorgenoemde vrije dagen lig ik tot in de middag op mijn luie reet in mijn bed, geniet ik van de vrije dagen, eet ik lekkere dingen en weet ik van bepaalde dingen niet eens waarvoor ze bedoeld waren/zijn.. Kerst was voor het vieren van het kindeke jezus, maar wat doe ik met de kerst? Ik ben samen met mijn familie/vrienden, (vr)eet me vol en krijg en geef dure cadeaus.. Haha!

Dan denk ik: Tja, als ramadan/suikerfeest een feestdag word, ik zal er van genieten zoals met alle nederlandse feestdagen Haha!

MAARRRRRR.. Aan de andere kant.. Als er Ramadan vrij wordt gegeven en er is een nationale feestdag voor, waar is dan het einde? Krijgen we straks dan ook van alle geloven vrije dagen??

Dus het is heel dubbel, mijn egoistische zelf zegt dat een dag extra vrij ( op kosten van mijn baas) mij prima uitkomt, maar mijn niet zo egoistische ik ziet het niet zitten omdat het hek dan van de dam is Tong uitsteken

En om op TS haar verhaal te komen, ik vind het niet zo handig van je klasgenoot. Ik vind dat zij in dit gevaal niet zo moet zeuren, als ze er niet tegen kan, moet ze lekker buiten gaan zitten en zich daar tijdens de pauze gaan vermaken.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:19

Wat een onzin. Als zij zo graag wil vasten en ze niemand om haar heen wil hebben die wat eet dan gaat ze maar mooi ergens anders heen. Er zijn grenzen zeggen we dan:P

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:19

Snoevie schreef:
nou ik kan natuurlijk alleen maar spreken over de mensen uit de omgevingen waarin ik mij bevind.

neem bijvoorbeeld de apotheek waarin in werk,sommigen die ik hielp tijdens de ramadan,reageerden erg raar.
ik leg een patient uit dat ze hun kuur bv 4 x daags moeten innemen.
en dat vinden ze belachelijk,dat ik hen vertel om 4 x daags de kuur te gebruiken,want ze hebben toch ramadan?doe jij dat dan niet?
dat kreeg ik te horen van een meneer.
ook een meneer die niet wenste door mij geholpen te worden want het was ramadan en hij wilde rein blijven en niet geholpen worden door een vrouw.
waarom begrijpen jullie dat niet zei hij toen.

ja ik kan niet over iedereen spreken,maar over de ramadan hoor je ook veel meer als het vasten van een ander geloof,dat houdt men meer voor zich zegmaar.
dragen dat lang niet zoveel uit naar anders gelovigen.

Volgens mij zijn mensen die ziek zijn, zwangere vrouwen en vrouwen die ongesteld zijn vrij in hun keuze van wel of niet meedoen aan Ramadan. Of ze mogen niet, iets in die richting..

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:24

Tallie_Ho schreef:
Volgens mij zijn mensen die ziek zijn, zwangere vrouwen en vrouwen die ongesteld zijn vrij in hun keuze van wel of niet meedoen aan Ramadan. Of ze mogen niet, iets in die richting..

Klopt, ze zijn dan niet rein. Die dagen moeten echter wel ingehaald worden. Dit gebeurd in de kerstvakantie (mede doordat de dagen dan korter zijn).

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:28

Klijn schreef:
Tallie_Ho schreef:

Klopt, ze zijn dan niet rein. Die dagen moeten echter wel ingehaald worden. Dit gebeurd in de kerstvakantie (mede doordat de dagen dan korter zijn).

Dat was het ja Knipoog Maar ze mogen niet, toch?? Of zijn ze vrij in hun keus?

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:42

Nee het mag dan niet..

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:40

Leuk, dat je als vrouw als onrein bestempeld wordt.... lekker vrouwvriendelijk

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:12

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:15

Mijn school sluit vanwege het suikerfeest. Bizar.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:17

Voor mannen geldt hetzelfde als ze een zaadlozing hebben geloof ik.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:21

Maris89 schreef:

Wanneer er anders maar 2 leerlingen in de klas zitten vind ik dat niet bizar.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:48

Klijn schreef:
Maris89 schreef:

Wanneer er anders maar 2 leerlingen in de klas zitten vind ik dat niet bizar.

Nagelbijten / Gniffelen

Wou dat mijn school dat ook maar is deed.. Vork
Lekker heel de dag naar de peerden.. Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:53

tallie_ho ja dat klopt,ouderen,heel jonge kinderen en zieken hoeven niet mee te doen,maar willen dit vaak perse wel,omdat het goed voelt voor hen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:58

Hier een mening vanuit iemand die zelf de ramadan mee heeft gedaan. (Naja, 2 weken, ik hield het niet vol vanwege andere dingen.)

Toen ik meedeed, ging ik naar een film avond van vriendinnen. Overal chips en snoep op tafel, en je ziet iedereen natuurlijk wel eten.
Maar geloof me, dat is helemaal niet zo heel moeilijk om er níet aan te beginnen. Je eet 's nachts, dus zit overdag ook echt gewoon vol. Ik kan er best tegen dat ik andere mensen zie eten, het 'probleem' zit meer bij jullie zelf. Lachen
Oke, niet elke moslim kan dat misschien, maar het is ook onzin om dat te gaan zeggen.
En moslims respecteren ook echt wel dat Nederlanders niet mee doen aan de ramadan, en dus ook gewoon eten in hun bijzijn. Dus daar hoef je geen probleem van te maken. Lachen

Ik ben geen moslim, maar een groot deel van onze vriendengroep wel. En het leek me interessant om mee te doen. Maar behalve niet eten, zijn er nog meer regels, en dat kon ik niet volhouden. Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:01

hoe bedoel je dat het probleem bij 'jullie zelf' ligt,wie bedoel je daarmee?

en er zijn dus ook moslims die wel zeuren als je in hun bijzijn eet.
dus ga er niet automatisch vanuit dat het normale feit dat men in een kantine eet gerespecteerd word. zie voorbeeld ts

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:12

Blue_Eyes schreef:
Van carnaval tot Pasen zijn de vasten in het RK geloof - vandaar carnaval: nog even losgaan voor de vasten beginnen Knipoog

Ja
Vandaar ookwel het 'Feest der zotten' genoemd (even jezelf helemaal uitleven voordat je je in met houden)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:25

is er na het vasten bij de Rooms Katholieken ook iets als een suikerfeest?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:49

ja pasen Tong uitsteken

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:21

Snoevie schreef:
hoe bedoel je dat het probleem bij 'jullie zelf' ligt,wie bedoel je daarmee?

en er zijn dus ook moslims die wel zeuren als je in hun bijzijn eet.
dus ga er niet automatisch vanuit dat het normale feit dat men in een kantine eet gerespecteerd word. zie voorbeeld ts

Lastig om uit te leggen wat ik bedoel.
Maar zoals jullie hier zeggen, 'je moet rekening houden met de Ramadan.'... Ik denk dat het jullie meer bezig houdt, dan de moslims zelf.
In een kantine wordt gegeten, dat weet ieder mens. Als je dat niet kunt hebben, ga je daar niet zitten. Dat meisje ging daar wel zitten, en heeft er dus ook geen problemen mee dat mensen eten.
Een Nederlandse gaat zeggen 'Niet doen, zij doet mee aan de Ramadan, je kunt niet eten in haar bijzijn.' Daar ben ik het dus niet mee eens. Lachen

Als je een paar dagen mee doet, wordt het een gewoonte, een normaal ritme. Dan valt het je niet eens op dat anderen wel eten, en jij dat niet mag. Naja, behalve bij mensen die veel moeite hebben met eten laten liggen.
Ik kan het zo niet beter uitleggen, maar ik probeer te zeggen dat de meesten hier geen moeite mee hebben. En dat zeg ik dan vanuit mijzelf en mijn school gezien. Want wij hebben ook veel moslims op school, maar ook mensen die veel eten. En de mensen die meedoen aan de Ramadan, zeggen meestal zelf dat anderen best mogen eten. Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:27

Wanneer is het vasten dit jaar eigenlijk afgelopen? Ik dacht 2 oktober?

De turken die ik heb gesproken in Turkije vinden het maar raar dat hun volk zich zo anders gedraagd in Nederland dan in Turkije en dat dat allemaal maar word toegestaan in Nederland. Bijvb met betrekking tot de hoofddoekjes... In Turkije is het niet toegestaan om op school met een hoofddoekje te lopen en ook in publieke functies qua werk mag er geen hoofddoek gedragen worden. (dus in winkels, stadhuis etc...)