Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 12:28

anjali schreef:
@Benzz: Quoten lukt even niet, maar op de vorige pagina zeg jij dat Grieken ook het Latijnse alfabet zouden gebruiken. Dat is echter niet zo, Grieken gebruiken het Griekse alfabet. Hun taal komt ook uit een andere taalgroep dan het Nederlands of Engels. Daardoor kan het voor hen ook enigszins moeilijk zijn om die talen te leren. maar niet zo moeilijk als voor mensen die van huis uit een Arabische taal spraken, dat is zeker zo.

Het latijnse alfabet is rechtstreeks afgeleid van het Griekse alfabet. Dus velen malen makkelijker.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 12:31

Jildau schreef:
Je hoeft ze niet de schuld te geven maar mag er alsnog wel van balen dat de bevolking toeneemt terwijl er al te weinig huizen, zorg-medewerkers, kinderopvang, zwemlessen, leraren en ga zo
maar door zijn? En we daarnaast op slot zitten door vervuiling? Dat is zeker niet de schuld van Mohammed.

Zullen we ophouden een naam te noemen. De gemiddelde Mohammed is gewoon nederlands en is 3de of 4de generatie. Wat moeten die mensen doen om eens als Nederlander behandelt te worden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 12:32

Het was de NL Overheid en Europa die de woningmarkt hier de das om hebben gedaan.
Ooit konden corporaties met geld dat zij verdienden aan de verkoop van commerciele (markt) huur aan beleggers of koopwoningen weer investeren in sociale huur. Dat mocht niet meer van de EU want staatssteun. Bouwen, bouwen bouwen wordt ook beperkt door de strakke stikstofregels.

De NL Overheid vond corporaties te rijk. Het klopt dat corporaties veel vermogen hadden/hebben, maar dat vermogen zit in 'stenen', die pas geld waard zijn als de huizen worden verkocht. Om toch te kunnen investeren wordt op basis van het vermogen geleend.
De investeringsruimte voor corporaties werd verder ingeperkt doordat de Overheid toch vond dat de vermogens konden worden afgeroomd bijvoorbeeld met de verhuurdersheffing en VPB. Verder zijn er enkele door de overheid opgelegde huurbevriezingen geweest die de verdere jaren altijd blijven doorwerken in minder opbrengsten en dus minder ruimte.
Dus corporaties hadden steeds minder ruimte om sociale woningen te bouwen, En de markt bouwt ze niet, omdat dit te weinig opbrengt. Ook de categorie middenhuur (een heel belangrijke schakel voor de doorstroom) werd om die ook reden door de markt niet gebouwd.
Daarnaast zijn er nog verdere maatregelen genomen die van invloed zijn op de woningmarkt. Het slopen van bejaarden- en verzorgingshuizen en ouderen zo lang mogelijk thuis laten wonen. Was een grote bezuinigingsmaatregel in de zorg die van grote invloed was op de doorstroming. Ouderen bleven in hun grote gezinshuizen wonen, ook omdat er geen alternatieven (geschikte ouderenwoningen waarbij ouderen in hun buurt kunnen blijven) waren mede door de maatregel 'passend toewijzen".

Al deze maatregelen bij elkaar verstoppen nu nog steeds de woningmarkt. De perverse verhuurdersheffing is nu eindelijk van tafel, dat geeft wat lucht, en de EU regeling v.w.b. sociale huur is aangepast (middenhuur mag hier nu ook onder vallen), zal gaan helpen.

Er zijn minimaal 100000 woningen per jaar nodig maar we mogen al blij zijn als er 30/40.000 worden gebouwd. Dit heeft te maken met de beschikbaarheid van bouwlocaties, regelwaanzin in Nederland m.b.t. het vergunningenbeleid en het eindeloos kunnen procederen van mensen die soms niet eens direct belanghebbenden zijn. Er staan nieuwbouwwoningen leeg (die gasloos zijn gebouwd) omdat er geen energie beschikbaar is door overdruk op het net.

Het zal echt nog vele jaren duren eer verbetering te zien zal zijn.

Mona Keizer had dit als een van de eersten pas echt goed in de gaten en had al goede plannen op de plank. Ik had haar echt graag op Wonen terug gezien. Maar helaas.

Dus eens met Nevica; de problemen liggen echt niet Mohamed of asielzoekers, maar toch echt bij de Overheid.
De grote steden kampen wel met enorme aantallen migranten, statushouders en asielzoekers die wel grote druk leggen op de sociale voorraad. Hele wijken waar vrijwel geen autochtone bewoner meer te vinden is. En waar integratie dus begrijpelijk bijna niet plaatsvindt.
Dus die spreidingswet is echt zo gek nog niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 12:47

Babootje schreef:
Dus eens met Nevica; de problemen liggen echt niet Mohamed of asielzoekers, maar toch echt bij de Overheid.
De grote steden kampen wel met enorme aantallen migranten, statushouders en asielzoekers die wel grote druk leggen op de sociale voorraad. Hele wijken waar vrijwel geen autochtone bewoner meer te vinden is. En waar integratie dus begrijpelijk bijna niet plaatsvindt.

En die grote steden stemmen over het algemeen GroenLinks/Pvda. Daar hebben ze dus geen probleem met migratie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 13:00

Babootje schreef:
Mona Keizer had dit als een van de eersten pas echt goed in de gaten en had al goede plannen op de plank. Ik had haar echt graag op Wonen terug gezien. Maar helaas.

Mee eens.Keijzer was echt wel op de goede weg. Als PVV het kabinet niet had laten klappen was er waarschijnlijk veel sneller tot oplossingen gekomen. (idem voor stikstofbeleid)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:26

juval schreef:
Babootje schreef:

Mee eens.Keijzer was echt wel op de goede weg. Als PVV het kabinet niet had laten klappen was er waarschijnlijk veel sneller tot oplossingen gekomen. (idem voor stikstofbeleid)

Het waren plannen die juridisch niet haalbaar waren, dus ik denk helemaal niet dat het sneller tot oplossingen zou zijn gekomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:46

Benzz schreef:
Jildau schreef:
Je hoeft ze niet de schuld te geven maar mag er alsnog wel van balen dat de bevolking toeneemt terwijl er al te weinig huizen, zorg-medewerkers, kinderopvang, zwemlessen, leraren en ga zo
maar door zijn? En we daarnaast op slot zitten door vervuiling? Dat is zeker niet de schuld van Mohammed.

Zullen we ophouden een naam te noemen. De gemiddelde Mohammed is gewoon nederlands en is 3de of 4de generatie. Wat moeten die mensen doen om eens als Nederlander behandelt te worden?

Ehm..wie begon hiermee in dit topic? Niet Jildau hoor (Achmed)..dus de verontwaardiging is imo niet zo terecht.

Ik baal ook dat de bevolking toeneemt, de druk op alle voorzieningen en de natuur neemt daardoor ook helaas enorm toe. En inderdaad, de vervuiling daardoor ook.

Ik zie het alleen wat breder, ook arbeidsmigranten spelen hier een grote rol in.

Goede post Babootje. +:)+

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:50

Benzz schreef:
Jildau schreef:

Ik noemde die naam omdat dat eerder door esaqar is gedaan (Achmed). Vanuit mij was het zodoende sarcastisch bedoelt. :)

Benzz

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:55

Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit wie het zei. Het gaat mij meer om wat mensen moeten doen om als Nederlander gezien te worden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 14:11

Benzz schreef:
Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit wie het zei. Het gaat mij meer om wat mensen moeten doen om als Nederlander gezien te worden.

Misschien dan niet steeds mij quoten? Allemachtig zeg wat ben jij vervelend steeds. Heb je al eerder een PB gestuurd omdat je mij toen ook bewust helemaal verkeerd gequote had zodat ik slecht uit de bus kwam. Nooit een reactie op gehad trouwens. Heb je toen gevraagd daarmee te kappen en nu moet je wéér mij hebben. Waarom?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 14:13

Benzz schreef:

Misschien gewoon accepteren dat dat nooit gaat gebeuren? De vraag is ook hoe erg dat is gezien veel ook gewoon dubbele nationaliteiten hebben en zichzelf dus ook geen 100% Nederlander vinden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 14:19

Elisa2 schreef:
Benzz schreef:

Misschien gewoon accepteren dat dat nooit gaat gebeuren? De vraag is ook hoe erg dat is gezien veel ook gewoon dubbele nationaliteiten hebben en zichzelf dus ook geen 100% Nederlander vinden.

Sommigen hebben inderdaad 2 paspoorten. Dus voelen zichzelf ook geen 100% Nederlander.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 14:54

Laten we ze dan in ieder geval als (mede)mens behandelen, i.p.v een totaal andere soort. :o
Niet op iemand specifiek hier in het topic, maar ik zie helaas met regelmaat opmerkingen langskomen waarvan ik wilde dat ik ze nooit had gezien.
Wat een haat kunnen mensen in zich dragen.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 14:59

Elisa2 schreef:
Benzz schreef:

Gewoon maar accepteren dat je nooit geaccepteerd word als nederlander vanwege een huidskleur/naam?
Je kan zelf ook wel inzien dat dat niet normaal en onnodig pijnlijk is toch?

Ook als je maar 1 nationaliteit hebt en hier geboren bent gebeurd dit nog. Hoe vaak ik opmerkingen heb gehad met "Oh je spreekt zo goed nederlands" en "Je bent een van de goeie" is niet normaal.
Ik ben een mixje, nederlandse moeder. Maar omdat ik bruin ben mag ik wel al die poedersuiker opmerkingen inkoppen.
En dan moet je maar "gewoon accepteren" dat je nooit als nederlander gezien word, en dat dat niet zo erg is?

Dat is racisme. Er is een oordeel over je gemaakt over wie/hoe je bent door hoe je eruit ziet.

Buitengesloten worden is erg want het zorgt ervoor dat je niet optimaal mee kan draaien in de maatschappij, en daarmee dus niet acceptabel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 15:00

juval schreef:
Babootje schreef:

Benzz schreef:
Het waren plannen die juridisch niet haalbaar waren, dus ik denk helemaal niet dat het sneller tot oplossingen zou zijn gekomen.

Ben je op de hoogte van alle plannen?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 15:08

anjali schreef:
Elisa2 schreef:

Sommigen hebben inderdaad 2 paspoorten. Dus voelen zichzelf ook geen 100% Nederlander.

Dat iemand twee paspoorten heeft zegt niets over hoe men zich voelt. Er zijn landen waar het überhaupt niet mogelijk is om afstand te doen van je nationaliteit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 15:08

Esaqar schreef:
Saga schreef:
Het is verschrikkelijk om geen huis te kunnen kopen ondanks goede baan en goed te hebben gespaard.
Het enige dat ik niet begrijp is de houding:"Zij krijgen wél een huurwoning en ik woon nog bij mijn ouders", als je zelf niet wil huren.

Dit kan overigens prima aan mij liggen, want ik heb dat soort gevoelens nooit gehad naar mensen die 'meer' of 'beter' hadden dan ik.
Wat niet betekent dat ik me niet kan voorstellen dat het dubbel voelt of zuur is dat je gewoon niet dezelfde kansen hebt als 20/30 jaar geleden.

Eerder hier al eens uitgelegd.
Ik kán niet huren.

1200 excl aan huur. 100/200 aan gas, water, licht. 300 aan boodschappen. Maakt +/- 1650 per maand.
Laatst uitgerekend; ik heb met tanken etc. er bij €700 aan vaste lasten :')

2350 totaal.
Naja dan blijft er met een modaal inkomen niet veel meer over. :+

Maargoed. Volgensmij verdient iedereen in dit topic ruim boven modaal óf onder modaal en heeft recht op sociale huur.
Óf mensen zijn 35+ en waren de hele huizencrisis voor.

De huizencrisis voor als je 35+ bent? :o

Vergeet je dan de tijd waarin de rentes torenhoog waren, zo’n 11%. Of de tijden waarin alle huizen onder water stonden en je het aan de straatstenen niet kwijt kon? Dat huizen 5 jaar te koop konden staan, mensen die gingen scheiden volledig aan de grond kwamen te zitten?

Het huizen kopen is een probleem van alle tijden. Het is nooit voor iedereen weggelegd geweest.
Elke generatie heeft daarin zijn eigen moeilijkheden, of een torenhoge rente, of geen huizen te koop of nog wat anders. Maar het is niet zo dat het alleen nu moeilijk is.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 15:25

Benzz schreef:
Babootje schreef:

En die grote steden stemmen over het algemeen GroenLinks/Pvda. Daar hebben ze dus geen probleem met migratie.

Ja typisch he! Nu ook weer. De regio’s waar de Mohammeds wonen (en dat zij overigens geen asielzoekers, maar Nederlanders, van tweede of derde generatie arbeidsmigranten) stemmen niet anti-migratie.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 15:29

Saga schreef:
Laten we ze dan in ieder geval als (mede)mens behandelen, i.p.v een totaal andere soort. :o
Niet op iemand specifiek hier in het topic, maar ik zie helaas met regelmaat opmerkingen langskomen waarvan ik wilde dat ik ze nooit had gezien.
Wat een haat kunnen mensen in zich dragen.

Dat he! Het zijn net mensen, die gekke vluchtelingen. Het ontmenselijken van deze groep lijkt wel tactiek te zijn. Voelt heel naar. Zag op nosstories een tijdje geleden dat Amerika ICE ern story had gepost waarbij het leek alsof er op vluchtelingen en migranten werd gejaagd alsof het een soort pokémons zijn, gotta catch ‘em all. En die reacties daaronder, mensen vonden het helemaal leuk. Om te huilen om zo over je medemens te praten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 16:09

anjali schreef:
Elisa2 schreef:

Dit is vaak geen keuze. Marokko bijv. staat geen afstand van de Marokkaanse nationaliteit toe. Een Nederlander met een Marokkaanse achtergrond heeft geen keuze van een nationaliteit, dat staat Marokko niet toe.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 17:16

Keurig hoor Benzz, weer niet reageren! :evaw:

Nou er zijn toch echt wel makkelijkere tijden geweest wat betreft huizen kopen. Mijn eerste koophuis met ex was €135.000 en dan hadden we een rijtjeswoning met voor- en achtertuin, 4 slaapkamers en een vrij nieuwe keuken en badkamer. Mijn broertje zijn eerste huis was ook rond die prijs. Deze huizen zijn nu, ongeveer 12 jaar later, minimaal 3 ton. Toen konden we ook gewoon rustig 2 keer heen gaan om te bezichtigingen en hadden we meerdere opties. Natuurlijk zijn er altijd wel dingen maar het is nu wel extreem en voor velen onmogelijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 17:30

Wij konden toen echt niks kopen voor die prijzen hoor. Het begon vanaf boven de 2 ton in die tijd en eerder ook al hier. En dat konden wij toen ook al niet lenen op 1 salaris.

En wij waren meer kwijt aan huur, zelfs sociale huur, als vrienden die een, grotere, koopwoning hadden. Die zij ook alleen konden kopen omdat er al jaren niks aan gedaan was en zij enorme spaarrekening hadden. Maar wel thuisgewoond tot boven de 30 jaar toen al.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 17:32

Het ligt echt heel erg aan waar je woont/woonde.
De prijzen verschillen echt enorm in Nederland.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 17:33

MyWishMax schreef:
En 35 plus die de hele huizen crisis voor waren? Wij konden toen ook geen huis kopen op 1 salaris. Net aan een garagebox :+ en de wachttijd voor huurwoning was ook al 10 plus jaar waarbij je ook nog binding met het dorp moest hebben. Plus continu enorme onzekerheid of bedrijf niet zou klappen of dat he niet de volgende was bij de ontslagronde

Jep, midden in de financiële crisis afgestudeerd, dus de startsalarissen lagen ook nog eens lager.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 17:47

Babootje schreef:
Ben je op de hoogte van alle plannen?

Jazeker: Keijzer wist de urgentie van de woningnood goed te verwoorden en presenteerde plannen die daadkrachtig en aantrekkelijk klonken. Maar zodra je ze langs de juridische meetlat legt, blijkt dat veel van haar voorstellen niet haalbaar waren. Ze waren eerder politieke statements dan uitvoerbare beleidsmaatregelen.