13 september 2025/AD
Lezers reageren fel en verdeeld op afschieten van ‘probleemwolf’ in Voorthuizen
De afschotvergunning voor wolf GW4003m in Voorthuizen zorgt voor heftige discussies. De wolf sprong al twintig keer over wolfwerende rasters en doodde zestig schapen. Verslaggever Bas van den Brink wil graag weten wat lezers vinden van deze ingrijpende maatregel.
Kim Schouten: „Waarom blijven zo veel mensen steeds maar zeggen afschieten, afschieten, afschieten? Is dit boosheid, onwetendheid of angst vraag ik me dan af. Wat heeft die wolf of hebben de overige wolven u misdaan dat u zo vreselijk fel moet reageren? Zodra er een artikel verschijnt waarin staat wolf heeft dit of dit fout gedaan is het hek van de dam. Terwijl het gedrag instinctief is of onze schuld is. En dan het dier zijn gedrag kwalijk gaan nemen. Typisch de mens.”
Edwin Hinloopen: „Zolang er boeren zijn die weigeren afdoende bescherming voor hun vee aan te schaffen, zie ik geen reden om een wolf - die alleen vee heeft aangevallen - af te schieten.”
Barry Lukas: „De wolf terug in Nederland, mooi! Maar beheers de populatie alsjeblieft! Net als met herten en zwijnen die jaarlijks worden afgeschoten omdat er gewoon te veel van zijn. Ons kleine dicht bevolkte landje is niet geschikt voor zo veel wolven! Ze zoeken de randen van de weinige bossen op en raken steeds meer gewend aan mensen! Het is wachten tot een kind verslonden wordt!”
In alle opzichten triest. Triest dat het nodig is. Triest dat mensen tegenover elkaar staan en elkaar niet meer zien of horen
Siv Slagmolen
Hans van Roekel: „Je moet luisteren naar de boeren en schaapherders die hun dieren steeds dood en verminkt aantreffen in hun weiland. Weg met die actiegroepen want die hebben geen idee wat het kost voor de boeren en herders. Dus moet er meer met deze mensen rekening gehouden worden, dus elke aanval afschieten.”
Siv Slagmolen: „In alle opzichten triest. Triest dat het nodig is. Triest dat mensen tegenover elkaar staan en elkaar niet meer zien of horen. Ontzettend verdrietig welke mensen zijn getroffen en dieren. Ik vind het ook nog eens triest dat doordat de dieren geen plaats hebben en voedsel, ze genoodzaakt lijken onnatuurlijk gedrag te vertonen en een gevaar vormen. Stop de polarisatie. Ogen open. Samen!”
B.R. Van Dijk: „Het afschieten lijkt me een uitstekend idee. De wolf hoort in deze tijd niet meer thuis in ons land. Te dicht bevolkt, te veel mensen, te weinig ruimte, te gevaarlijk. Weg ermee.”
Johan Eekhout: „Nederland is te klein voor de wolf, we hebben te veel last van dit dier. Nu moeten we wel harde maatregelen nemen omdat het echt gevaarlijk wordt. We hadden veel eerder moeten ingrijpen, zelfs kinderen die gepakt werden en hekken die niet werken.”
Harrie Meurer: „Alle wolven afschieten. Probleem opgelost. De wolf past en hoort niet meer in onze huidige samenleving.”
Jeroen van Linge: „De wolf is de oplossing van het ecosysteem voor problemen en schade aan het ecosysteem. Feitelijk is er sprake van de probleemoplossende wolf.”
Er zijn nu al geruime tijd aanvallen op vee geweest met dodelijke afloop, het zijn vraatzuchtige moordenaars
Lilli Wolthuizen
Erik Boivin: „Heel slecht idee om de wolf af te schieten. Hoort in deze tijd zeker niet meer thuis in ons land. Er worden te veel mensen binnengehaald, te dicht bevolkt, te weinig ruimte, te gevaarlijk. Weg ermee.”
Lilli Wolthuizen: „Het besluit om af te schieten moet blijven staan. Ons land is te dicht bevolkt. Er zijn nu al geruime tijd aanvallen op vee geweest met dodelijke afloop, het zijn vraatzuchtige moordenaars. Horen dus niet thuis in Nederland.”
Bep Sepers: „Ik ben voor het afschieten van de wolf.”
https://www.ad.nl/barneveld/lezers-reag ... a0oST5dYdw