Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 22:07

Knuffeldier schreef:
Nog beetje aan het verwerken dat dossier wolf controversieel is verklaard, en dus over wordt gelaten aan een volgend kabinet. Ik snap dat ze vanalles aan hun hoofd hebben momenteel, maar de urgentie van deze portefeuille, met een wolf die een zeer beschermde status heeft, die die niet meer heeft in de EU, maar in NL wel omdat de staatssecretaris al maanden z'n werk niet heeft gedaan, vind ik niet uit te leggen.

Het houdt alle gemeenten en provincies onnodig in een houdgreep, die kunnen niks en mogen niks... niet dat ze met een 'gewoon beschermde' status zoveel mogen, maar in elk geval meer.

Dus de wolf is hier onterecht zeer beschermd, leert dagelijks bij over mensen die geen gevaar zijn, geeft dat dagelijks door aan welpen/partners. Zo vergroot het probleem exponentieel....

Geschreven zoals ik het steeds denk

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 00:28

Aanval Langbroek U, 1 schaap gedood
Citaat:
Langbroek Utrecht
13-09-2025

Aanval op schapen.

1 schaap gedood.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/171QiQ ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 00:29

Zichtmelding Arnhem Gld
Citaat:
Arnhem Gelderland
13-09-2025
07.24 uur

Zichtmelding

Wolf gezien aan de Amsterdamseweg. Liep langs de weg tussen vd Valk hotel en Shell tank station. Vlakbij het viaduct. Hij wilde de weg oversteken richting vd Valk, maar ging terug het bos in.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1CE6vX ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 00:32

Zichtmelding Beetsterzwaag Frl
Citaat:
Beetsterzwaag Fryslân
13-09-2025
08.45 uur

Wolf gezien, rende van de Poostweg over de Van Harinxmaweg tussen de bomen door naar een weiland waar op pony's staan .Nabij lauswold , bij T-plitsing .

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16F2YT ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 00:32

Wolven gehuil Bakkeveen Frl
Citaat:
Bakkeveen Fryslân
13-09-2025
11.00 uur

Wolfgehuil

Wolfgehuil 2x gehoord op de Foarwurkerwei, geluid kwam vanuit het grote bos achter de slotplaats.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf

https://www.facebook.com/share/p/19dpCZ ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 00:35

Zichtmelding 2 wolven Lippenhuizen Frl
Citaat:
Lippenhuizen Fryslân
13-09-2025
16.25 uur

Zichtmelding

2 wolven gezien, liepen over de Lippenhuister heide langs Ald djip, ze liepen richting het fietspad Ald Hearrewei.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16gRJz ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 00:38

Zichtmelding Vaassen Gld
Citaat:
13 september 2025/Vaassen/Gelderland

Tekst melder

Afgelopen week 2 keer wolven op bezoek gehad. Vrij dicht bij huis in het land. Een avond twee grote exemplaren. Vanavond 2 jongere wolven en een volwassen exemplaar gezien. Als je een keer flink geluid maakt lopen de grote wolven wel door, de jongere wolven trekken zich nergens iets van aan!

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/18PqZ7 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 00:40

Roemenië, man zwaargewond na aanval beer
Citaat:
13 september 2025/district Mureș/Roemenië
Ingezonden, thank you GN
Dit is nog geen uur terug gebeurd, rewilding Europa.
Zie de gevolgen ervan
Update van ons contact: the man lost his eyes and will not survive
---
Ik zeg niet meer dan een woord want het kan jullie toch niks schelen: klootzakken!
(Nu in Ibane (ti jud) Muresh... Een man in Ottawa op zijn land aangevallen door een beer!... )

Originele foto in de reactie
Hopelijk overleefd de arme man deze aanval van een beer

Geen foto op dit forum. Te gruwelijk.

Let op foto zichtbaar via klikken op bron.

https://www.facebook.com/share/p/1SQ2JV ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 00:41

Citaat:
13 september 2025/AD
Lezers reageren fel en verdeeld op afschieten van ‘probleemwolf’ in Voorthuizen
De afschotvergunning voor wolf GW4003m in Voorthuizen zorgt voor heftige discussies. De wolf sprong al twintig keer over wolfwerende rasters en doodde zestig schapen. Verslaggever Bas van den Brink wil graag weten wat lezers vinden van deze ingrijpende maatregel.

Kim Schouten: „Waarom blijven zo veel mensen steeds maar zeggen afschieten, afschieten, afschieten? Is dit boosheid, onwetendheid of angst vraag ik me dan af. Wat heeft die wolf of hebben de overige wolven u misdaan dat u zo vreselijk fel moet reageren? Zodra er een artikel verschijnt waarin staat wolf heeft dit of dit fout gedaan is het hek van de dam. Terwijl het gedrag instinctief is of onze schuld is. En dan het dier zijn gedrag kwalijk gaan nemen. Typisch de mens.”

Edwin Hinloopen: „Zolang er boeren zijn die weigeren afdoende bescherming voor hun vee aan te schaffen, zie ik geen reden om een wolf - die alleen vee heeft aangevallen - af te schieten.”

Barry Lukas: „De wolf terug in Nederland, mooi! Maar beheers de populatie alsjeblieft! Net als met herten en zwijnen die jaarlijks worden afgeschoten omdat er gewoon te veel van zijn. Ons kleine dicht bevolkte landje is niet geschikt voor zo veel wolven! Ze zoeken de randen van de weinige bossen op en raken steeds meer gewend aan mensen! Het is wachten tot een kind verslonden wordt!”
In alle opzichten triest. Triest dat het nodig is. Triest dat mensen tegenover elkaar staan en elkaar niet meer zien of horen
Siv Slagmolen

Hans van Roekel: „Je moet luisteren naar de boeren en schaapherders die hun dieren steeds dood en verminkt aantreffen in hun weiland. Weg met die actiegroepen want die hebben geen idee wat het kost voor de boeren en herders. Dus moet er meer met deze mensen rekening gehouden worden, dus elke aanval afschieten.”

Siv Slagmolen: „In alle opzichten triest. Triest dat het nodig is. Triest dat mensen tegenover elkaar staan en elkaar niet meer zien of horen. Ontzettend verdrietig welke mensen zijn getroffen en dieren. Ik vind het ook nog eens triest dat doordat de dieren geen plaats hebben en voedsel, ze genoodzaakt lijken onnatuurlijk gedrag te vertonen en een gevaar vormen. Stop de polarisatie. Ogen open. Samen!”

B.R. Van Dijk: „Het afschieten lijkt me een uitstekend idee. De wolf hoort in deze tijd niet meer thuis in ons land. Te dicht bevolkt, te veel mensen, te weinig ruimte, te gevaarlijk. Weg ermee.”
Johan Eekhout: „Nederland is te klein voor de wolf, we hebben te veel last van dit dier. Nu moeten we wel harde maatregelen nemen omdat het echt gevaarlijk wordt. We hadden veel eerder moeten ingrijpen, zelfs kinderen die gepakt werden en hekken die niet werken.”

Harrie Meurer: „Alle wolven afschieten. Probleem opgelost. De wolf past en hoort niet meer in onze huidige samenleving.”

Jeroen van Linge: „De wolf is de oplossing van het ecosysteem voor problemen en schade aan het ecosysteem. Feitelijk is er sprake van de probleemoplossende wolf.”

Er zijn nu al geruime tijd aanvallen op vee geweest met dodelijke afloop, het zijn vraatzuch­ti­ge moorde­naars
Lilli Wolthuizen

Erik Boivin: „Heel slecht idee om de wolf af te schieten. Hoort in deze tijd zeker niet meer thuis in ons land. Er worden te veel mensen binnengehaald, te dicht bevolkt, te weinig ruimte, te gevaarlijk. Weg ermee.”

Lilli Wolthuizen: „Het besluit om af te schieten moet blijven staan. Ons land is te dicht bevolkt. Er zijn nu al geruime tijd aanvallen op vee geweest met dodelijke afloop, het zijn vraatzuchtige moordenaars. Horen dus niet thuis in Nederland.”

Bep Sepers: „Ik ben voor het afschieten van de wolf.”
https://www.ad.nl/barneveld/lezers-reag ... a0oST5dYdw

https://www.facebook.com/share/p/1EKuJp ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 00:42

Citaat:
Rummenie: wens landbouwplannen te pauzeren is verkiezingsretoriek.

De BBB-bewindsman vindt het vreemd dat veel partijen zeggen dat de grote problemen in Nederland moeten worden opgelost, maar dan zoveel controversieel willen verklaren. “Maar ik hoop nog mensen te overtuigen. Als je hart voor Nederland hebt, doe je dat.” Ook minister Femke Wiersma hoopt dat er geen meerderheid voor komt in de Tweede Kamer.

“Als ik nu nog moet aantonen dat het heel erg noodzakelijk is dat de landelijke aanpak wolf er snel doorheen komt, dan weet ik het ook niet meer”, aldus Rummenie. Hij wilde niet bevestigen dat hij doorgaat als staatssecretaris, als alles controversieel wordt verklaard.

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1JdmZZ ... tid=wwXIfr

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 08:23

tienus63 schreef:
Citaat:
Rummenie: wens landbouwplannen te pauzeren is verkiezingsretoriek.

De BBB-bewindsman vindt het vreemd dat veel partijen zeggen dat de grote problemen in Nederland moeten worden opgelost, maar dan zoveel controversieel willen verklaren. “Maar ik hoop nog mensen te overtuigen. Als je hart voor Nederland hebt, doe je dat.” Ook minister Femke Wiersma hoopt dat er geen meerderheid voor komt in de Tweede Kamer.

“Als ik nu nog moet aantonen dat het heel erg noodzakelijk is dat de landelijke aanpak wolf er snel doorheen komt, dan weet ik het ook niet meer”, aldus Rummenie. Hij wilde niet bevestigen dat hij doorgaat als staatssecretaris, als alles controversieel wordt verklaard.

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1JdmZZ ... tid=wwXIfr

Maar laten we ook niet vergeten dat Rommenie helemaal niets klaar had op het moment dat de verlaagde beschermingsstatus in Europa in ging.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 08:56

Zichtmelding Appelscha Frl
Citaat:
Appelscha Fryslân
13-09-2025
23.30 uur

Zichtmelding

2 wolven gezien aan de Schapendrift, liepen richting midgetgolfbaan.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1BU4yx ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 09:07

Zichtmelding Raalte Ov
Citaat:
Raalte Overijssel
13-09-2025
22.38 uur

Zichtmelding

Wolf gezien, stak over de N348 richting Broekland.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1Er3E6 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 09:38

Citaat:
Wolven'deskundige' in 2020: "De kans dat we een wolf tegenkomen is nihil en we gaan geen last van ze krijgen".

Weet je nog? Onze knuffelkoning in 2020??
We zouden geen last van ze hebben....
Zie de printscreens!
.
De meeste van ons zijn inmiddels duizenden Euro's armer door de wolven in Nederland. Aan afrasteringen, zwaardere stroomklokken, stallen (opnieuw) plaatsen of afsluiten, dagelijkse kosten voor stalbedekking (stro/ vlas etc.), extra hooikosten (i.p.v. 's nachts grazen) en zelfs aan aanschaf en terugkerende kosten voor bewakingshonden!
.
Om nog maar te zwijgen van het verlies van "VRIJHEID".
Vrijheid voor onze dieren, die nu (ook bij zomerdag) "opgestald" moeten worden. En onze eigen "vrijheid". Door het behoorlijke extra dagelijks terugkerende WERK en het geregel. En het verlies van vrijheid op de -voorheen zorgeloze- buitenritten. Want ze laten zich wel degelijk zien. Ze marcheren zelfs dagelijks -goed zichtbaar- door onze dorpen, achtervolgen ruiters en vallen onze dieren aan....
.
Dus "geen last ervan hebben"????
Spoel alsnog je mond met zeep Glenn!!

NB: Dit artikel is inmiddels van het net gehaald .

.

Noot: Woordkeuzes die kunnen leiden tot verwijdering van deze groep door FB, worden door ons preventief weggehaald.

.

Volg "Wolf en paard" op Facebook.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron wolf en paard
https://www.facebook.com/share/p/1FvLeZ ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 09:42

Ah, we moeten allemaal een hengst er bij zetten.... die Glenn... hoeveel duimen zou die hebben en hoe groot ?? Mijn doorgeschoten courgettes zijn er vast niks bij 8-)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 09:53

nu begin ik hem echt te knijpen…Broekland….zo'n 5 km bij ons vandaan.
Ik kan alleen maar hopen dat mocht er een wolf richting onze koeien en kalfjes gaan, dat onze koeien hem op de hoorns nemen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 10:06

Zichtmelding Uddel Gld
Citaat:
14 september 2025/Uddel/Gelderland
Zichtmelding wolf
Aan het gedrag van mn paarden en alertheid vd honden is de wolf hier langs de stallen en bak gelopen richting Mais perceel buren

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/1Dmb3r ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 10:11

Citaat:
13 september 2025
Aangezien onze laatste post veel aandacht heeft getrokken – en op soms mensonterende wijze door mensen uit “bepaalde kringen” is becommentarieerd en voorzien van lachende emoticons – hebben we ons wat uitgebreider beziggehouden met het onderwerp “uitsterven van soorten”, want: Er wordt steeds weer gesproken over het “massale uitsterven” van soorten. Maar een nadere blik op de wetenschap laat zien: het beeld is niet zo eenduidig als vaak door ‘bepaalde kringen’ op een ronduit alarmistische en populistische toon wordt voorgesteld.

Daarom volgen hier vijf punten, uiteraard allemaal wetenschappelijk onderbouwd, die aanzetten tot een iets genuanceerdere kijk op de zaak:
1. Overdrijving door extrapolaties
Veel cijfers zijn gebaseerd op onzekere schattingen en aannames over nog niet ontdekte soorten.
Bron: Briggs (2016): Global Biodiversity Loss: Exaggerated versus Realistic Estimates
2️. Onduidelijke definitie van “biodiversiteit”
Soms worden alleen soorten geteld, soms ook populaties of genetische diversiteit – dat leidt tot tegenstrijdige resultaten.
Bron: Bocchi et al. (2024): Biodiversity skepticism and measurement practices
3️. Regionale verschillen
Veel achteruitgangen zijn lokaal beperkt, wereldwijd ziet het plaatje er veel gemengder uit.
Bron: Oikos Journal (2018): Sources of confusion in global biodiversity trends
4️. Positieve tegenvoorbeelden
Beschermingsmaatregelen hebben soorten zoals bevers, walvissen en ook grote roofdieren – met soms dramatische gevolgen – in delen van Europa teruggebracht.
Bron: Reyers et al. (2022): Global biodiversity is in crisis, but how bad is it? It’s complicated.
5️. Veerkrachtige ecosystemen
Het verlies van individuele soorten betekent niet automatisch een ineenstorting – vaak springen andere soorten in.
Bron: Loreau (2018): The Biodiversity Conservation Paradox

Conclusie: er is sprake van achteruitgang, maar het dramatische verhaal van bepaalde ngo's over wereldwijde “massale uitsterving” is wetenschappelijk meer dan omstreden. Een veel genuanceerdere benadering van de media en de politiek zou hier wenselijk zijn.

Alle links naar de studies
Oikos Journal (2018): Sources of confusion in global biodiversity trends https://nsojournals.onlinelibrary.wiley ... LMyrF1QnoQ

https://www.facebook.com/share/p/1FTvQk ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 10:13

DubbelFun schreef:
Ah, we moeten allemaal een hengst er bij zetten.... die Glenn... hoeveel duimen zou die hebben en hoe groot ?? Mijn doorgeschoten courgettes zijn er vast niks bij 8-)

Glenn is wel een echte groene. Compleet Co2 neutraal: de onzin die hij uitstoot wordt volledig gecompenseerd door het hout van zijn groeiende neus.

Hij zou ballen hebben als hij zou zeggen, oh wat was ik niet wetende en wat heb ik fouten gemaakt... net als de rest van die lui. Wat zou het ze sieren.
Want enkel dan dringt het misschien in de Den Haag door dat wat er steeds door de "experts" verteld is al 10.000 keer achterhaald is.

Ik blijf zeggen, het word tijd dat ze persoonlijk aansprakelijk gesteld gaan worden vanaf nu.
Het is duidelijk genoeg nu dat wat ze zeggen niet klopt me de werkelijkheid.
Ze brengen door hun uitspraken mensen en dieren in gevaar.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 10:17

Jouw opmerking over die Glenn _O- (maar eigenlijk is het triest)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 10:21

Haha sorry :))

ja dat is mijn manier van omgaan met dingen die triest zijn, de draak ermee steken.
Vandaar ook de poffertjes en dit bijvoorbeeld.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 10:21

DuoPenotti schreef:
Glenn is wel een echte groene. Compleet Co2 neutraal: de onzin die hij uitstoot wordt volledig gecompenseerd door het hout van zijn groeiende neus.

:') :') :')

Hardop lach hier.

Wij zijn het lang niet altijd eens, met name over de vorm en wijze van discussie.

Maar dit stukje proza had me wel hardop aan het lachen :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 10:22

DuoPenotti schreef:
Ik blijf zeggen, het word tijd dat ze persoonlijk aansprakelijk gesteld gaan worden vanaf nu.

Interessante gedachtengang.
Is er jurisprudentie op dat punt ???

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 10:22

Nieuw opgericht in Nederland deze maand.
Rewilding Expertise Centre.
Citaat:
Nederland was al pionier op het gebied van rewilding nog voordat dit zo genoemd werd. “Rewilding geeft meer ruimte aan natuurlijke processen,” zegt Liesbeth Bakker, de eerste hoogleraar op dit gebied. "De vraag is wat voor impact dat heeft op ecosystemen, landschappen en biodiversiteit." Deze maand richt zij daarom het Rewilding Expertise Centre op.
In Nederland liggen veel gebieden waar bepaalde vormen van rewilding zijn toegepast, bij natuurontwikkeling of jaarrond begrazing bijvoorbeeld. Kennis en monitoring van deze gebieden geven inzicht in de opbrengsten van rewilding. Veel van deze kennis zit in rapporten verstopt, en in de ervaring en hoofden van natuurbeheerders en andere ervaringsdeskundigen. “Door deze kennis bij elkaar te brengen, kunnen we leren wat de uitkomsten zijn van rewilding en in hoeverre die afhankelijk zijn van de context,” zegt Liesbeth Bakker, hoogleraar Rewilding Ecology aan Wageningen Universiteit en senior onderzoeker bij het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW).

https://nioo.knaw.nl/nl/nieuws/nieuw-re ... -van-start

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 10:27

DubbelFun schreef:
DuoPenotti schreef:

Interessante gedachtengang.
Is er jurisprudentie op dat punt ???

geen idee.
Maar zou best willen dat het eens werd gedaan of uitgezocht.

Ik bedoel, dit is toch bewust de waarheid verdraaien.
Enkele jaren geleden konden ze zich nog verschuilen achter ik wist het niet...ook al waren er genoeg mensen met wat nuchter verstand die al zeiden dat gaat problemen geven.
Zie het topic wat hier al eerder werd aangehaald.

Dus ook toen was het al discutabel dat ze het echt niet wisten, maar goed, voordeel van de twijfel.

Maar dat is met de hoeveelheid gedood vee, ook achter wolfwerend raster, groot vee, maar ook de gebeten kinderen en volwassenen. Toch op geen enkele manier meer goed te praten wat deze "experts" nog zeggen.

Artsen die in corona tijd foutieve uitspraken deden, of wat de Jong foutief vond, werden ook voor de rechter getrokken.
Waarom is dat hier anders?