Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:28

juval schreef:
het zou heel goed zijn als europa meer een eenheid gaat vormen. Dan bedoel ik niet zoals Volt wil, de verenigde staten van Europa. Maar wel samen sterk tegen alle dreiging uit het Oosten, maar ook uit het Westen. Dat lijkt me belangrijker dan het oeverloze discussiëren over links en rechts.

<3 Juval we zijn het heel heel erg eens!!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:31

Veronica2 schreef:
Het staat hier bijvoorbeeld uitgelegd: https://www.gelderlander.nl/politiek/fa ... ogle.nl%2F

Wat mij ergert is dat Timmermans de minder vermogende groepen een worst voorhoudt die hij uiteindelijk niet kan geven. Je mag best beweren dat arme mensen geen erfbelasting hoeven te betalen, maar dat is natuurlijk een loze belofte omdat arme mensen vaak helemaal niks erven en een belasting over 0 euro ook 0 euro is. En verder ging het mis zodra er bij de iets rijkere groep sprake is van bezit van een huis dat kan je in de link lezen. Woningbezit buiten de erfbelasting houden is ook geen moer waard voor mensen die toch al geen huis bezitten en hun ouders ook niet omdat hun economische levensloop dat niet toeliet. Wederom wordt mensen een worst voorgehouden die niks voor hen betekent. Bovendien moest de hele reutemeteut van dit verhaal ook nog betaald worden en dat moest dan ergens vandaan komen waar het wel veel mensen raakte. Sindsdien vind ik niet meer dat Timmermans opkomt voor de minder bedeelden, terwijl hij zich dat wel voor wil laten staan.

Die factchecks van toen vond ik echt belachelijk. Dat sommige mensen geen woning hebben doet niets af dat dit plan gewoon goed in elkaar zat, maar omdat mensen meteen schrikken bij het woordje 'erfbelasting' zonder verder in te lezen, werd het zo'n gedoe. Het staat misschien niet expliciet in het partijprogramma, maar die vrijstelling bestaat gewoon al in onze wetgeving en er wordt nergens benoemd dat die zou komen te vervallen. Beetje verder kijken dan hun neus lang was zou de nieuwsbronnen wel sieren, imo. Ik heb destijds ook de partij direct benaderd en zij beaamden inderdaad dat die vrijstelling zou blijven bestaan in hun plannen.

Een huis valt in de meeste gevallen binnen de vrijstelling van 700k, dus ja, de langstlevende partner heeft geen issue. Het kind? Die wel, maar dat is in de huidige situatie ook.

En je realiseert dat je hierdoor wel meer geld als overheid kan innen bij de vermogende mensen, wat weer ten goede kan komen aan die minder vermogende mensen? Dat arme mensen weinig erven doet daar niks vanaf, maar het is fijn dat áls ze iets erven ze daar geen belasting over hoeven betalen.

Bovendien was het één maatregel van de vele, en hun hele partijprogramma had de beste resultaten qua doorberekening. Dus 'een worst voorhouden die hij niet kan geven' klopt niet eens.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:56

Veronica2 schreef:
Het staat hier bijvoorbeeld uitgelegd: https://www.gelderlander.nl/politiek/fa ... ogle.nl%2F

Wat mij ergert is dat Timmermans de minder vermogende groepen een worst voorhoudt die hij uiteindelijk niet kan geven. Je mag best beweren dat arme mensen geen erfbelasting hoeven te betalen, maar dat is natuurlijk een loze belofte omdat arme mensen vaak helemaal niks erven en een belasting over 0 euro ook 0 euro is. En verder ging het mis zodra er bij de iets rijkere groep sprake is van bezit van een huis dat kan je in de link lezen. Woningbezit buiten de erfbelasting houden is ook geen moer waard voor mensen die toch al geen huis bezitten en hun ouders ook niet omdat hun economische levensloop dat niet toeliet. Wederom wordt mensen een worst voorgehouden die niks voor hen betekent. Bovendien moest de hele reutemeteut van dit verhaal ook nog betaald worden en dat moest dan ergens vandaan komen waar het wel veel mensen raakte. Sindsdien vind ik niet meer dat Timmermans opkomt voor de minder bedeelden, terwijl hij zich dat wel voor wil laten staan.

Dan snap je echt niet wat er staat in je eigen link. Je hebt gewoon een vrijstelling voor het eerste bedrag wat je erft. Bij partners is dat zo uit m'n hoofd 7 ton.

Pas DAARBOVEN gaat er belast worden, net als nu.

Alleen het percentage waarmee belast wordt, wilde GL PVDA verhogen en in een schijvenstelsel zodat er progressief belast kon worden.

En met betrekking tot worst voorhouden.... het programma is DOORBEREKEND he. En kwam als allerbeste uit de bus voor de minima en modale burger.

Als we dan het hebben over worst voorhouden...PVV BBB en NSC hebben niet eens laten doorberekenen (nu was er ook niet veel om te laten doorberekenen natuurlijk)

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:35

debat over vuurwerk. Ik hoop echt dat het verboden gaat worden>

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:36

Dat wil Caroline niet. Geef het volk brood en spelen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:42

pien_2010 schreef:
Enne hij leidt al de nieuwe linkse partij!

Nee, PvdA en GroenLinks zijn nog niet gefuseerd. En de PvdA kun je niet nieuw noemen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:50

juval schreef:
ik vind het gepraat over oorlog nu toch wel steeds dichterbij komen. De tijd van 'ver van mijn/ons bed' lijkt voorbij. Best beangstigend eerlijk gezegd. Hoe voelen jullie je bij de situatie in de wereld/europa

Ik vind het verschrikkelijk, het gevoel van die oorlogsdreiging. Ook al is het maar een irrationeel gevoel, en kan ik niet concreet zeggen dat er nu in NL al iets mis is, het zit me gewoon niet lekker.

Wij zeggen gekscherend tegen elkaar wel eens om ons huis te verkopen en flink kleiner te gaan wonen. Overwaarde op de bankrekening, en zodra de pleuris te dicht bij komt, de eerste vlucht naar het buitenland nemen en daar een nieuw leven opbouwen. Maar ja, waar ga je dan naar toe?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:55

IMANDRA schreef:
Ook als die linkse partij gewoon goede plannen heeft? Je hoeft natuurlijk niet op de partijleider te stemmen..

Goede plannen zijn niets waard met Timmermans als lijsttrekker.
Hij loog over zijn jeugd. Zijn opa is is mijnwerker en daarom zou hij tussen de “arbeiders” zijn opgegroeid. Maar in werkelijkheid woonde hij tot zijn 15e in Brussel en Rome, waar zijn vader op de ambassadeswerkt. Hij studeerde in Nijmegen en in Nancy.
Hij is geen arbeider. Zijn vermogen is iets van 4 miljoen, en hij weet niets van armoede. Zijn wachtgeld van de EU is al ruim 3 ton per jaar.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:55

juval schreef:
debat over vuurwerk. Ik hoop echt dat het verboden gaat worden>

Ik ook! Kan het debat alleen niet vinden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:01

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:02

Thanks!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:02

BigOne schreef:

Caroline is niet de baas

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:05

Lieser schreef:
IMANDRA schreef:
Ook als die linkse partij gewoon goede plannen heeft? Je hoeft natuurlijk niet op de partijleider te stemmen..

Hij loog over zijn jeugd. Zijn opa is is mijnwerker en daarom zou hij tussen de “arbeiders” zijn opgegroeid. Maar in werkelijkheid woonde hij tot zijn 15e in Brussel en Rome, waar zijn vader op de ambassadeswerkt. Hij studeerde in Nijmegen en in Nancy.
Hij is geen arbeider. Zijn vermogen is iets van 4 miljoen, en hij weet niets van armoede. Zijn wachtgeld van de EU is al ruim 3 ton per jaar.

Maar wacht even, tussen arbeiders opgegroeid en arbeider zijn, zijn twee verschillende dingen? Als maastrichtenaar zal hij wellicht meer hebben meegekregen van de mijnwerkers -zeker als zijn opa er een was- dan politici uit bijv. Den Haag. Zijn middelbare school heeft hij, als ik de wiki mag geloven, wel gewoon in Heerlen afgemaakt. Vind het dus een beetje kort door de bocht om te zeggen dat het een leugen was.

En hij heeft het er goed vanaf gemaakt in zijn leven. Maar naar mijn idee werkt hij ook hard, dus tja. En gezien zijn vermogen is het toch best bewonderenswaardig dat hij eigenlijk 'zijn eigen type' meer wilt belasten (aldus hun partijprogramma) dan anderen? Hij is dus bereid zelf meer in te leveren zodat Nederland beter wordt.

Partijleider heeft toch niet in zijn eentje het alleenheersrecht over een partij? Het is immers geen PVV :))

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:10

Ik vind dat soort dingen er niet zoveel toe doen. De wereld staat in de fik en dan heb je een premier nodig die een zwaargewicht is. Geen politicus die zoveel ervaring heeft als Timmermans.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:14

Lieser schreef:
IMANDRA schreef:

Zit niet te liegen, wachtgeld heeft hij 2 of 3 maanden van gebruikt gemaakt tot hij officieel lijsttrekker was.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:15

juval schreef:
BigOne schreef:

Caroline is niet de baas

Formeel misschien niet, maar het gaat om de praktijk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:17

CharleyT schreef:
juval schreef:

Caroline is niet de baas

Formeel misschien niet, maar het gaat om de praktijk.

klopt, het is wat dit punt betreft dan weer jammer dat BBB zoveel zetels in de 1e kamer heeft. (op veel andere punten ben ik er uiteraard wel blij mee :) )

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:19

Lieser schreef:
IMANDRA schreef:

Weet je, het boeit me totaal niet wat je allemaal over Timmermans verleden weet te melden. Het gaat mij om het nu. Het nu waarin momenteel in Den Haag weinig/heel weinig mensen rondlopen met zijn enorme ervaring op bestuurlijk vlak, internationale contacten etc.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:30

En een beetje fatsoen....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:42

Bovendien: Als hij veel bij zijn grootouders was, weet hij ook heus wel het nodige over hun manier van leven.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:01

Het lijkt er doorheen te komen, het vuurwerkverbod.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:22

CharleyT schreef:
Lieser schreef:

Weet je, het boeit me totaal niet wat je allemaal over Timmermans verleden weet te melden. Het gaat mij om het nu. Het nu waarin momenteel in Den Haag weinig/heel weinig mensen rondlopen met zijn enorme ervaring op bestuurlijk vlak, internationale contacten etc.

Eens. Ik geloof ook niet dat hij compleet wat anders zou doen dan hij nu pretendeert. Afgezien van the obvious, is het geen slimme politieke langetermijnstrategie voor een leider van een linkse partij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:23

Benzz schreef:
Ik vind dat soort dingen er niet zoveel toe doen. De wereld staat in de fik en dan heb je een premier nodig die een zwaargewicht is. Geen politicus die zoveel ervaring heeft als Timmermans.

We praten niet over een premier en ik begrijp je post niet. Je hebt een premier nodig die een zwaargewicht is en geen politici die zo eel ervaring heeft als Timmermans, schrijf je....
Wat is een zwaargewicht dat iemand met veel ervaring niet is.

Citaat:
zo beleef ik het ook! Zo mee eens. Daarbij zijn er op dit moment echt een aantal lichtgewichten minister met nul ervaring hetgeen je merkt in het besturen (ambtenaren boos die de handdoek in de ring gooien, in debatten politici die gefrustreerd weglopen, totaal niet weten hoe Den Haag werkt dus..Ik vind dat echt storend.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:43

Ik vind het echt in en intriest dat zaken als fatsoen, feitenkennis, intelligentie, onderbouwde besluitvorming er helemaal niet meer toe (lijken te) doen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 00:15

MizzMontana schreef:
Wij zeggen gekscherend tegen elkaar wel eens om ons huis te verkopen en flink kleiner te gaan wonen. Overwaarde op de bankrekening, en zodra de pleuris te dicht bij komt, de eerste vlucht naar het buitenland nemen en daar een nieuw leven opbouwen. Maar ja, waar ga je dan naar toe?

Belgie? :)ddd

@tango helemaal eens. Denk ook Kaag.

Ondertussen in de kamer:
https://nos.nl/l/2556233

Gemeenten kunnen niks met plannen Keijzer, en ze gaan ook nog lijnrecht tegen plannen van Faber. Die in dezelfde kamer zitten. In dezelfde coalitie.