Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 12:52

lies schreef:
Popstra schreef:
Dat is wat ik altijd bedoel. Als wij naar elders willen dan heet dat gaan emigreren. We moeten dan een zak geld mee nemen en alles zelf regelen.
Het is toch van de zotte je naar hier kan komen en je hand op kunt gaan houden zonder maar enig iets voor onze maatschappij te betekenen!?

Zwitzerland hoef je ook niet zomaar denken binnen te kunnen wandelen. En terecht.

Als wij ergens naartoe moeten vluchten, dan mag je toch hopen dat je niet alleen binnenkomt met een zak geld toch?

Vertel jij mij maar eens waar die veilige landers precies voor op de vlucht zijn dan

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 12:59

Janneke2 schreef:
Babootje, ik ben het helemaal eens met je post, ;) behalve de eerste zin... 8-)
Het feit dat het moet is klip en klaar.
... daarna komen de problemen.

Wat bedoel je precies?

Janneke2 schreef:
(En tja, iemand heeft doorgaans niet voor de lol huis en land verlaten, dus dat iemand dingen gaat verzinnen is logisch.)

Een crimineel die in zijn thuisland aan detentie probeert te ontkomen gaat dat hier niet vertellen natuurlijk :+

Veel asielzoekers uit veilige landen zijn economisch vluchteling die denken het hier beter te krijgen. Op zich ook goed te begrijpen, maar dit kan niet ten koste gaan van vluchtelingen die echt recht op asiel hebben.
En dat gaat het nu wel, helaas.

Janneke2 schreef:
... en ik ben de vluchtelingen nog niet vergeten die terug werden gestuurd naar een akelig regime, onderaan de vliegtuigtrap werden gearresteerd en inmiddels dood zijn.

In een systeem zal ongetwijfeld een keer iets misgaan. Andersom geldt dat natuurlijk ook. De oorlogsmisdadigers die hier een permanente status hebben gekregen, bijvoorbeeld. Daar zijn overigens meer voorbeelden van.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:00

Veilige landers willen een beter leven. Net als mijn man en ik toen we met de paarden naar Frankrijk verhuisden.
Met dat gevoel van ons en hun is totaal niets mis.
Alleen, en ik vind dat tragisch en de harde realiteit voor hun, mijn man en ik woonden in een veilig land dat deel is van de EU, dus konden we onze droom vervullen met de verhuizing naar Frankrijk. De veilige landers bewoners hebben niet die mazzel dus kan het niet.

Het zijn mensen net als jullie en ik met dromen en verlangens. Helaas kunnen de EU landen niet iedereen liefdevol opnemen. Dat vind ik een verdrietig gegeven. Ik heb altijd het gevoel gehad dat er niet zoveel verschil is tussen mijn verlangen en dat van hen. Ik heb alleen geboft dat mijn wieg in Nederland stond, het land waar ik alles aan te danken heb!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:10

Popstra schreef:
lies schreef:

Als wij ergens naartoe moeten vluchten, dan mag je toch hopen dat je niet alleen binnenkomt met een zak geld toch?

Vertel jij mij maar eens waar die veilige landers precies voor op de vlucht zijn dan

Oh, je had het over veiligelanders. Dat blijkt niet uit je post. Die veiligelanders krijgen niets hoor, ja een maaltijd en een bed. Maar van hand ophouden is niet echt sprake, aangezien ze letterlijk niets in hun hand krijgen.

Overigens wel eens met Pien, iedereen wil een fijn leven. Als je geen toekomst ziet in jouw land en er worden je dingen op de mouw gespeld door anderen (zie wat Purny schreef), dan ga je je geluk beproeven als je niks te verliezen hebt, denk ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:12

Janneke2 schreef:
... en ik ben de vluchtelingen nog niet vergeten die terug werden gestuurd naar een akelig regime, onderaan de vliegtuigtrap werden gearresteerd en inmiddels dood zijn.

Overigens ben ik dat voorval dat je noemt Janneke met googlen nog niet tegen gekomen.
Wel een bericht uit 2004 van twee somaliers die kort na terugkeer in hun vaderland zijn vermoord.
https://www.nu.nl/algemeen/368630/uitge ... moord.html

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:20

lies schreef:
@Pien, ik vond het ook neerbuigend en journee doet er juist nog een schepje bovenop met 'ik zie liever onderbouwdende Pien dan boze Pien'. Ik vind je posts altijd onderbouwd en genuanceerd

Met je laatste zin ben ik het over het algemeen eens. Echter heeft Pien zich onlangs (onterecht) nogal kritisch uitgelaten over het feit dat ik bij een bepaalde post geen linkje had geplaatst.

Ik had toen ook zoiets van, hè? Dit is niet de Pien die ik ken, ze zal het vast niet zo boos bedoelen. Ik heb het me dan ook niet persoonlijk aangetrokken. Maar dit is wel de reden dat ik de opmerking maakte.

Ook zijn al meer mensen van het topic vertrokken doordat kritiek te persoonlijk wordt (aangetrokken). Zo ook robbert45 was het geloof ik. En dat vind ik jammer want het is tenslotte een discussie forum. En als we de dingen nu iets meer positief bekijken inplaats van alles de negatieve hoek in te duwen zou dat naar mijn mening al schelen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:32

Het klinkt zo wel een beetje alsof je het persoonlijk aantrok en je gram wou halen eerlijk gezegd.

Robert is vertrokken nav mijn post geloof ik. Vervelend dat hij/zij zich dat persoonlijk aantrekt, maar ik bekritiseerde de methode van het verdacht maken van instanties, niet de post of persoon an sich. Ik vond het vrij duidelijk dat ik bedoelde dat zulk gif in mensen hun hoofd gaat zitten en zorgt voor beeldvorming. Geef er notabene meerdere voorbeelden bij, maar er wordt imo gekozen het persoonlijk op te nemen. Tja, dat is dan maar zo.

Over het algemeen vind ik juist de mensen aan de rechterkant van het spectrum erg boos overkomen en de 'linkse' kant over het algemeen erg genuanceerd. Zou van mij allemaal wel wat scherper mogen, hoor. Heb al eerder geschreven dat de rechterkant links altijd graag verwijt de kop in het zand te steken en dat ze de dingen niet willen benoemen. Nou, laten we het beestje dan idd maar bij de naam noemen.

Elisa2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:44

Laten we aub niet in termen als rechts-links tegenover elkaar gaan praten.

Juist als we zelf niet polariseren blijken we veel dichter bij elkaar te komen en over veel zaken hetzelfde te denken. Alleen over de oplossingen wordt soms anders gedacht, ook omdat die nog niet zo simpel zijn. Maar dat vind ik juist leerzaam, juist de goed onderbouwde genuanceerde posts daar leer ik van.

Wbt dat veilig landers hierheen komen, is volgens mij vrij simpel...Gratis Geld. Ben ook weleens aangesproken door iemand uit Afrika die dacht dat Nederland het paradijs was en vroeg of het waar was dat je hier gratis geld krijgt. Heb toen maar gelijk gezegd dat niet zo was, en wat nare opvang situaties geschetst.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:46

nps schreef:
Elisa2 schreef:

:j :j :j

Nederland kan echt niet de hele wereld opvangen, al zouden ze het willen. Dat is gewoon niet haalbaar.

Hmmm ja nu jullie t zo stellen snap ik dat ook wel weer heel goed. Zou t met internationale betrekkingen te maken dat ze niet gewoon terug kunnen? En ze zijn toch niet allemaal crimineel?

@Elisa - als er nu zon tekort aan opvang is voelt t ook niet handig om juist opvang te voorzien voor veilige landers, al net ander heeft prioriteit zeg maar.

@irmaz - ik heb niet het idee dat we buitenlanders heel zielig vinden als ik zo zie wat de verkiezingsuitslag is en een beetje meelees in dit topic ;)

Ja dat begrijp ik, het is alleen dat..of zorgen dat ze Nederland niet meer binnen komen denk ik. :j

*edit* over de eerste vraag heen gelezen.

Nee, ik denk zeker niet dat ze allemaal crimineel zijn maar ze komen wel uit een hele andere cultuur.

Mijn ouders woonden 30 jaar geleden naast mensen die geemigreerd waren uit Suriname. Hun woorden zijn: " zij zijn heel anders opgevoed, hun mentaliteit is: "pakken wat je pakken kan". En waarom zou je "moeilijk doen als je het ook makkelijk" kunt krijgen etc.
Zij hebben de vriendschap verbroken toen de man mijn vader wilde overhalen om te frauderen om zo extra geld binnen te krijgen.

Ik hoef waarschijnlijk niet te zeggen dat zij niet werkten. Dat plichtsbesef wat mijn ouders wel hebben, hadden zij niet.

Nu wil ik ook niet iedereen over 1 kam scheren, er zullen vast ook mensen bij zitten die anders denken en wel dat plichtsbesef hebben. Maar ik denk ook zeker dat we het cultuurverschil niet moeten onderschatten.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 10-12-23 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:53

journee schreef:
lies schreef:
@Pien, ik vond het ook neerbuigend en journee doet er juist nog een schepje bovenop met 'ik zie liever onderbouwdende Pien dan boze Pien'. Ik vind je posts altijd onderbouwd en genuanceerd

[b]Met je laatste zin ben ik het over het algemeen eens. Echter heeft Pien zich onlangs (onterecht) nogal kritisch uitgelaten over het feit dat ik bij een bepaalde post geen linkje had geplaatst.

Ik had toen ook zoiets van, hè? Dit is niet de Pien die ik ken, ze zal het vast niet zo boos bedoelen. Ik heb het me dan ook niet persoonlijk aangetrokken. Maar dit is wel de reden dat ik de opmerking maakte
[/b].

Journee zie vetgedrukte..... daarvoor heb ik mijn excuses gemaakt in de zin van dat ik dat anders had gelezen, nadat we dit uitgebreid besproken en uitgesproken hadden! Dat is meer als vaak op Bokt wordt gedaan en waar ik heel gemakkelijk in ben. Dus ik kijk wel op van je post. En nu ga ik op pad want heb concert waar ik ga zingen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 10-12-23 13:55, in het totaal 3 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:54

Janneke2 schreef:
Citaat:
Mensen uitzetten is niet goed voor je internationaal prestige en dat was voor Rutte heel belngrijk,

je kunt mensen uitzetten als je wil maar de meeste nederlanders vinden dat zielig en daar laat de politiek heel makkelijk de oren naar hangen, met ale gevolgen van dien.

En als je dit soort waninformatie leest,
vind ik het ook ingewikkeld.

Ik kan uitleggen hoe of het zit. Dat je medewerking van het ontvangende land nodig hebt. Dat bemiddeling als 'we kunnen U ook naar Canada vliegen, daar kunt U wel terecht' niet mogelijk is.
("Wat een nare, belerende post heb je weer geschreven, Janneke!")

Je kunt om onderbouwing vragen.
(Hoe belangrijk Mark R. de internationale verhoudingen vindt, tja - sommige stukken worden pas over 30 jaar gepubliceerd, dus linkjes vragen heeft weinig zin.)
...maar zo'n zinnetje van 'Rutte doet het niet want X' is in wezen speculatie.

Als Nederlandse vind ik uitzetten niet per definitie zielig, dus dat gespeculeer kan ik zelf gewoon weerleggen.
Misschien vind de schrijfster het zielig, deep down?
Of is het alleen maar een indirecte manier om te zeggen 'doe mij maar een sterke man die efkes orde op zaken komt stellen'.

Kortom: iedereen mag dit weer eens een belerende post vinden,
ik vind het de manier om een 'discussie' vast te laten lopen.

nee hoor, soms hoef je geen 30 jaar te wachten, en verder: u mag mij zielig vinden, geen probleem mee, zie het eerder in deze als een compliment.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/8211607 ... l-prestige

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 14:37

Citaat:
Janneke2 schreef:

Mensen uitzetten is niet goed voor je internationaal prestige en dat was voor Rutte heel belngrijk,

je kunt mensen uitzetten als je wil maar de meeste nederlanders vinden dat zielig en daar laat de politiek heel makkelijk de oren naar hangen, met ale gevolgen van dien.

En als je dit soort waninformatie leest,
vind ik het ook ingewikkeld.

Ik kan uitleggen hoe of het zit. Dat je medewerking van het ontvangende land nodig hebt. Dat bemiddeling als 'we kunnen U ook naar Canada vliegen, daar kunt U wel terecht' niet mogelijk is.
("Wat een nare, belerende post heb je weer geschreven, Janneke!")

Je kunt om onderbouwing vragen.
(Hoe belangrijk Mark R. de internationale verhoudingen vindt, tja - sommige stukken worden pas over 30 jaar gepubliceerd, dus linkjes vragen heeft weinig zin.)
...maar zo'n zinnetje van 'Rutte doet het niet want X' is in wezen speculatie.

Als Nederlandse vind ik uitzetten niet per definitie zielig, dus dat gespeculeer kan ik zelf gewoon weerleggen.
Misschien vind de schrijfster het zielig, deep down?
Of is het alleen maar een indirecte manier om te zeggen 'doe mij maar een sterke man die efkes orde op zaken komt stellen'.

Kortom: iedereen mag dit weer eens een belerende post vinden,
ik vind het de manier om een 'discussie' vast te laten lopen.

Citaat:
nee hoor, soms hoef je geen 30 jaar te wachten, en verder: u mag mij zielig vinden, geen probleem mee, zie het eerder in deze als een compliment.

Nee, soms hoeft dat niet. (Bouterse is geen vlichteling, maar soit.)

Maar de echte overwegingen van de ministerraad zijn 30 jaar geheim.

En ik vind het bij andere topics prima om gevoelens te bespreken 'ik voel me hier ellendig over'.

We zijn hier in het algemene politieke topic en dan is praten in halve waarheden en speculaties de manier om een discussie vast te krijgen en te houden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 16:00

Elisa2 schreef:
Ik lees een ontmoedigingsbeleid, de veilige landers worden gekort omdat ze zsm terug moeten naar hun eigen land wat kennelijk niet gebeurd.

Denk dat het probleem er dus in zit dat ze terug moeten maar niet willen. En het helemaal niet de bedoeling is dat ze in de maatschappij komen.

Dit kan gelijk verklaren waarom het zo overvol is.

Of ze kunnen niet, geen geld voor de reis, land van herkomst wil ze niet. Het is eigenlijk een hele verdrietige groep.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 17:12

pien_2010 schreef:
Veilige landers willen een beter leven. Net als mijn man en ik toen we met de paarden naar Frankrijk verhuisden.
Met dat gevoel van ons en hun is totaal niets mis.
Alleen, en ik vind dat tragisch en de harde realiteit voor hun, mijn man en ik woonden in een veilig land dat deel is van de EU, dus konden we onze droom vervullen met de verhuizing naar Frankrijk. De veilige landers bewoners hebben niet die mazzel dus kan het niet.

Het zijn mensen net als jullie en ik met dromen en verlangens. Helaas kunnen de EU landen niet iedereen liefdevol opnemen. Dat vind ik een verdrietig gegeven. Ik heb altijd het gevoel gehad dat er niet zoveel verschil is tussen mijn verlangen en dat van hen. Ik heb alleen geboft dat mijn wieg in Nederland stond, het land waar ik alles aan te danken heb!

Maar ik neem aan dat jij daar in Frankrijk niet op de stoep bent gaan zitten en van de Franse regering bent gaan verwachten dat zij je alles gratis gaan geven, zelfs gaan bevoordelen boven hun eigen inwoners.En dat je daar niet bent gaan rondkl*ten ,winkeldiefstallen plegen en anderen lastig vallen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 17:25

Pien was dan ook niet wanhopig voor een beter leven.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 17:48

Avalanche schreef:
Pien was dan ook niet wanhopig voor een beter leven.

Plus dat Pien EU burger was en gewoon gelijk mocht werken

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 17:53

Niks rechtvaardigt het in mijn beleving om crimineel gedrag te gaan vertonen.
Snap niet dat dat hier zo vergoelijkt wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:18

Ik ook niet, het verhoogt de kans op mogen blijven ook niet bepaald.

In alle landen behalve Nederland is het gewoon zo dat iedereen moet werken voor zijn geld/ onderhoud.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:20

Elisa2 schreef:

In alle landen behalve Nederland is het gewoon zo dat iedereen moet werken voor zijn geld/ onderhoud.

Duitsland kent ook een bijstandsuitkering

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:22

Wintu schreef:
Niks rechtvaardigt het in mijn beleving om crimineel gedrag te gaan vertonen.
Snap niet dat dat hier zo vergoelijkt wordt.

Ik geloof niet dat iemand hier crimineel gedrag rechtvaardigt, er worden alleen een aantal aspecten aangewezen waardoor crimineel gedrag kan ontstaan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:24

Elisa2 schreef:

Ook weer niet waar, in alle EU landen krijgen vluchtelingen leefgeld.

Dat je anti vluchtelingen bent prima, maar stelselmatig leugens verspreiden begint echt irritant te worden. En als je inhoudelijk het niet weet, kun je ook gewoon niets zeggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:25

Pardon?

Ik tem want dit is een belachelijke reactie.

Mensen met een verblijfsvergunning krijgen leefgeld inderdaad..en echte vluchtelingen dus wie verspreid er nu leugens?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:30

Mensen die zich fatsoenlijk en goed gedragen zijn overal welkom en kunnen overal een leven opbouwen.Omdat zij overal iets positiefs toevoegen aan de plek waar ze zijn. Vervelende en criminele mensen wil men nergens. Misschien ook een reden dat sommige landen de mensen die bij hen zijn weggelopen niet terug willen nemen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:32

Jij zegt: In alle landen behalve Nederland moeten ze gewoon werken voor hun geld. En dat is in het geval van vluchtelingen/asielzoekers niet waar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:33

Ik heb het over veiliglanders, daar gaat het de hele tijd al over. 8)7

Mensen die emigreren zoals Pien bijvoorbeeld. Die moeten gewoon zelf in hun onderhoud kunnen voorzien. Anders kom je bepaalde landen niet eens in.