Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 21:34

Bloem39 schreef:
Heb je de video's van de gijzelaars gezien? Zowel de walgelijke "games" als de beelden van de vrijlating? Geloof jij dat de gijzelaars dat echt menen? Ken je het verhaal van Arjan Erkel? Verhalen van gevluchte palestijnen?
Hamas hoeft verder niet erg hun best te doen qua liegen, zolang we in het westen geloven dat het vrijheidsstrijders zijn en Israël zich van haar slechtste kant laat zien, zitten zij op rozen.

Mij ontgaat iets.
Zeker in deze oorlog zijn er zelden good guys tegen bad guys.
Ik heb geen videos van gijzelaars bekeken - ik heb wel genoeg geweld gezien in mijn lange leven en bewaak mijn nachtrust.

Het woord vrijheidsstrijder klinkt wel erg nobel als we het over Hamas hebben.
Hamas heeft een staatsgreep gepleegd, in principe waren de Palestijnse gebieden democratisch. (De democratie op de West oever van de Jordaan is uiterst zwak.
Om Bob Dylan te citeren
"When there is too much of nothing, no one has control.")

Maar feit is wel dat de organisatie Hamas verzet biedt tegen een illegale bezetting, die ook vóór 7 oktober 23 onmenselijke trekken had.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:08

Gisteren naar een pro Palestijnse betoging geweest, zag er nochtans torenhoog tegenop, omdat ik vreesde dat ik teleurgesteld zou zijn door een lage opkomst of zo. Was georganiseerd door een heel breed platform: enkele politieke partijen, ngo's, pro Palestina organisaties, enkele joodse en christelijke groeperingen...

We hadden gelukkig het weer aan onze kant. Op de trein zat ik bij een groepje van de PvdA (bij ons is dat extreem-links, maar had geen zin om de hele tijd politieke propaganda aan te horen (binnen een 3tal weken verkiezingen en ik ben nog onbeslist). Ik heb ter plaatse een van de luidruchtigste groepjes opgezocht en mee mij schor geschreeuwd met de slogans (ben nochtans een stille). Hoe triest de aanleiding ook is, die mannen weten hoe je er een feestje van moet maken, zaten soms op elkaars schouders om letterlijk boven de massa uit te steken om nog meer te kunnen aanmoedigen (gelukkig waren de dragers best stoere mannen, maar vrees dat ze toch wat rug- en nekpijn zullen hebben vandaag). Ik schaam me bijna om het te zeggen (want respectloos tegenover de slachtoffers van het conflict), maar stiekem vond ik het bijna zo leuk als een optreden van mijn idool Maksim (misschien niet zo bekend in Nederland, had wel duet met Emma Heesters en binnenkort met Hannah Mae). ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 13:34

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/20 ... fhof-khan/

Aanklacht is ingediend en bevel tot oppakken van Netanyahu en regering mensen wegens oorlogsmisdaden en tegen een aantal kopstukken van Hamas door het internationaal Strafhof.

Citaat:
Aanklager van Internationaal Strafhof wil aanhoudingsbevel voor Israëlisch premier Netanyahu en Hamas-top: "Voldoende bewijs voor oorlogsmisdaden"

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 19:17

Fijn!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 22:45

Ik hoop dat dit voldoende zal zijn om het associatiepact met de EU op te schorten, maar ik vrees dat het weer dode letter zal zijn zoals alles, aangezien zowel VS als Israël niet aangesloten zijn bij het ICC.

Ik vraag me af of Qatar het verslag wel geratificeerd heeft, in dat geval zou Haniyeh kunnen opgepakt worden (maar ik denk zo dat de VS en Israël hem om één of andere reden nog niet hebben willen opruimen, anders hadden ze het vast al lang gedaan). Sinwar en Mohammed Deif zullen zich nooit levend laten pakken. Van Mohammed Deif hadden ze al gedacht dat ze armen en/of benen afgeschoten hadden, bleek hij wat later toch nog heelhuids rond te lopen.

Ik hoorde ook dat Gantz uit de regering zou stappen als er geen naoorlogs plan voor Gaza op tafel zou liggen. Hij wil een samenwerking van VS-Europa-Israël-Gaza. Als ze effectief enkel een terreurorganisatie bestrijden zoals ze beweren, en niet het Palestijnse volk, waarom na hun zogenaamde overwinning op Hamas dan de Gazanen ook niet zelf eens iets laten beslissen? Ik dacht eerst: yes, laat hem eruit stappen, dan valt de regering, maar blijkbaar niet, dan halen de haviken nog meer slagkracht, dus liever niet. Hoewel, we zitten al in het worst case scenario.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:26

pien_2010 schreef:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/20 ... fhof-khan/

Aanklacht is ingediend en bevel tot oppakken van Netanyahu en regering mensen wegens oorlogsmisdaden en tegen een aantal kopstukken van Hamas door het internationaal Strafhof.

Citaat:
Aanklager van Internationaal Strafhof wil aanhoudingsbevel voor Israëlisch premier Netanyahu en Hamas-top: "Voldoende bewijs voor oorlogsmisdaden"

Geldt ook voor de top van Hamas. Mooi dat Netanyahu gelijkgeschakeld wordt met Hamas :D

Ondertussen gaan ook de onderhandelingen door en heeft Saudi Arabië een handrijking gedaan aan Israel tot het normaliseren van verhoudingen op voorwaarde van een 2 statenoplossing tussen Israel en Gaza

Citaat:
De president van Israël bevestigt dat het land een historische kans heeft gekregen om een ​​normalisatieovereenkomst met Saoedi-Arabië te ondertekenen.

'We krijgen de mogelijkheid van normalisatie met Saoedi-Arabië voorgeschoteld, en ik hoop dat deze serieus wordt overwogen'

'Twee dagen geleden had ik een ontmoeting met de Amerikaanse nationale veiligheidsadviseur Jake Sullivan. De normalisatie is een stap die een dramatische verandering teweeg kan brengen. Het is een historische 'game changer', die een overwinning betekent op het kwade rijk van Iran.'

[Normalisatie met Saoedi-Arabië zou stappen in de richting van een tweestatenoplossing vereisen]

https://x.com/michaelh992/status/1792870570977095771

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:29

Stappen in de richting van een tweestatenoplossing vind ik veel te vaag, en een handreiking tot normalisatie terwijl Netanyahu nog steeds Rafah aan het bombarderen is (en zelfs grondtroepen heeft dacht ik?) (mijn mening - en die van duizenden met mij in Brussel dit weekend: terwijl hij nog altijd met een genocide bezig is, maar heb geen zin in een welles-nietes spelletje over deze term), de waterkraan nog altijd niet open is na 7 of 8 maanden, en UNWRA nauwelijks nog voedsel binnenkrijgt in Gaza door de hevige bombardementen. Dat vind ik gewoon absurd, er zou geen enkele relatie mogen zijn met een land dat zowat alle regels overtreedt die er maar kunnen overtreden worden. We hadden al de Oslo akkoorden, en die hebben ons ook niet verder gebracht.

Na Al Jazeera werd nu ook materiaal van AP in beslag genomen. Wie recht in zijn schoenen staat, zal zelfs de pers uitnodigen.

En Ben Gvir is weer aan het verkondigen dat de Palestijnen moeten plaats maken voor de settlers. "I'd love to live in Gaza", zegt ie _-:( _-:( _-:(

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:25

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:09

Ik vind de podcast JortcastXL die gister (23-5) online is gezet wel heel informatief. Over de achtergrond van Netanjahu en de historie van Israel en Palestina en omgeving.

Dus wat mij betreft een luistertip.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:15

hwn schreef:
Breaking news: Noorwegen, Spanje en Ierland zullen Palestina als staat erkennen. Hopelijk een sneeuwbaleffect.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... e8fd8&ei=5

Genoeg landen waren in het verleden bereid een Palestijnse staat te erkennen, bij alle bijna-akkoorden wilde volgens mij een meerderheid sowieso akkoord gaan. Maar steeds kwam er een kink in de kabel vanuit de 'strijdende partijen' en ging het niet door. Het moeten toch vooral Israël en de Palestijnse vertegenwoordiging zijn die een akkoord bereiken, dan gaat er niemand bezwaar maken, lijkt me zo.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 16:48

@Marigold, van eentje moest ik toch glimlachen: "Netanyahu houdt heel erg van reizen. Dat wordt wel lastig als je in 140 landen niet meer welkom bent" (door het arrestatiebevel)." :D

Wat me wel opvalt:
1) Hij lijkt de Nakba te negeren. Wat me nog meer benieuwt wat er juist in de Nakba gebeurd is, want veel joden ontkennen zelfs de Nakba.
2) Hij heeft het over gelijke rechten voor Arabische Israeli's, terwijl er toch de basiswet of wet op de natiestaat is, die zegt dat enkel joden zelfbeschikkingsrecht hebben. Die wet dateert van 2018 en is blijkbaar niet zo algemeen bekend (ik doe mijn best om daar verandering in te brengen :D ), maar als expert zou hij die toch minstens moeten kennen? Een Arabische Israeli die bijv. met een meisje uit de West Bank wil trouwen, mag met zijn bruid niet in Israël gaan wonen. (Geen idee wat de wetgeving is als een joodse Israeli met een meisje uit de West Bank wil trouwen, komt weinig voor waarschijnlijk?)

En zijn verdere kennis van het Midden-Oosten mag hij wel nog eens gaan opfrissen: over dat de VS nav 9/11 Irak aangevallen hebben ???? Sinds wanneer heeft Irak iets met 9/11 te maken? Irak was gewoon compleet terrorismevrij voor de VS aanviel.

@Mysa, Netanyahu wil duidelijk geen Palestijnse staat, maar de VN-resoluties denken er anders over. Er zijn idd al 142 landen die Palestina erkennen, maar ja, intussen business as usual. België bijvoorbeeld erkent die nog niet omdat ze een "betekenisvolle erkenning" willen geven en geen symbolische, maar intussen draait de luchthaven van Bierset hier nog vrolijk door als draaischijf voor wapentransporten naar Israël.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:22

Trouw had vandaag een heel artikel over de studentenwoningen van de Hebrew University of Jerusalem.

Als uitwisselingsstudent kun je de gast universiteit vragen een kamer voor je te regelen.
En die kamers liggen op illegaal geannexeerd grondgebied. Als je niets weet, zie je niets - je wandelt zonder checkpoints oid van de kamers op French hill naar de universiteit een kwartier verderop.

Een aantal Nederlandse studenten zegt tegen de krant 'dat als ze dit geweten hadden, ze wellicht een andere keuze hadden gemaakt'.
... een flauwerd van de universiteit Leiden zegt dat het de verantwoordelijkheid is van de individuele student en van de Hebrew University. ("Daar zit iets in", hoor.)
Anderen zeggen dat het netjes zou zijn geweest om dit te melden in het kader van transparantie.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 07:03

Janneke2 schreef:
Trouw had vandaag een heel artikel over de studentenwoningen van de Hebrew University of Jerusalem.

Als uitwisselingsstudent kun je de gast universiteit vragen een kamer voor je te regelen.
En die kamers liggen op illegaal geannexeerd grondgebied. Als je niets weet, zie je niets - je wandelt zonder checkpoints oid van de kamers op French hill naar de universiteit een kwartier verderop.

Een aantal Nederlandse studenten zegt tegen de krant 'dat als ze dit geweten hadden, ze wellicht een andere keuze hadden gemaakt'.
... een flauwerd van de universiteit Leiden zegt dat het de verantwoordelijkheid is van de individuele student en van de Hebrew University. ("Daar zit iets in", hoor.)
Anderen zeggen dat het netjes zou zijn geweest om dit te melden in het kader van transparantie.

Ik denk dat je als Hebrew University *misschien* iets meldt als je vindt dat er iets te melden valt. Maar als je het niet als een probleem ervaart dat je gebouwen hebt in bezet gebied vervalt de noodzaak tot melden. Ik vermoed dus dat zij er heel anders in zitten dan de buitenlandse studenten en dus niet vinden dat er een probleem is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 14:15

hwn schreef:
@Mysa, Netanyahu wil duidelijk geen Palestijnse staat, maar de VN-resoluties denken er anders over.

Wil hij geen Palestijnse staat of wil hij geen Palestijnse staat geregeerd door Hamas. Dat is wel een verschil natuurlijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 14:42

Janneke2 schreef:
Maar feit is wel dat de organisatie Hamas verzet biedt tegen een illegale bezetting, die ook vóór 7 oktober 23 onmenselijke trekken had.

Vergeet niet dat die vooral onmenselijk was door de ijzeren Hamas hand...

Palestijnen lijden al 17 jaar door het terreurbewind. Rapporten van organisaties als Amnesty International en Human Rights Watch over het bestuur van Hamas in Gaza lezen als horrorverhalen, vol executies, martelingen en gewelddadige onderdrukking. Een regime waar vrouwen niet meer waard zijn dan een kamelenkeutel. Een like op een verkeerde Facebook-post kan reden zijn voor arrestatie, demonstranten krijgen stokslagen en homo’s worden doodgeschoten. Een regime zoals in Iran, bondgenoot van Hamas.
Van een vrije pers is geen sprake. Journalisten worden om het minste of geringste van hun vrijheid beroofd en gemarteld. Hamas runt een Stasi-achtige veiligheidsdienst om de bevolking onder de duim te houden.
Homo's hebben er letterlijk geen leven. Worden opgepakt en (meestal nog in het openbaar) veroordeeld en gedood. Genderneutraliteit bestaat er evenmin. Het corrupte regime van Hamas heeft zich jarenlang verrijkt over de rug van de lokale bevolking. De Palestijnen zijn 17 jaar lang onderdrukt door Hamas, niet door Israel.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:11

@Babootje, je hebt duidelijk nog altijd een pro Israël visie. Onbegrijpelijk na al wat er al gebeurd is, maar helaas valt het kwartje bij sommigen maar heel laat of helemaal niet. Als je nu nog altijd gelooft dat het om Hamas gaat en dat Israël geen onderdrukker is, dan ben je hopeloos.

Ik kan hier wel direct tientallen voorbeelden aanhalen waarom je logica helemaal niet klopt, maar in jouw geval is het tijdverlies vrees ik.

Trouwens, Israël doet alle moeite van de wereld om geen alternatief voor Hamas toe te laten, terwijl Hamas alle moeite van de wereld doet om Marwan Barghouti vrij te krijgen, die als alom gerespecteerde leider Gaza en de West Bank (en dus een Palestijnse staat) zou kunnen leiden.

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:28

hwn schreef:
@Babootje, je hebt duidelijk nog altijd een pro Israël visie. Onbegrijpelijk na al wat er al gebeurd is, maar helaas valt het kwartje bij sommigen maar heel laat of helemaal niet. Als je nu nog altijd gelooft dat het om Hamas gaat en dat Israël geen onderdrukker is, dan ben je hopeloos.

Ik kan hier wel direct tientallen voorbeelden aanhalen waarom je logica helemaal niet klopt, maar in jouw geval is het tijdverlies vrees ik.

Trouwens, Israël doet alle moeite van de wereld om geen alternatief voor Hamas toe te laten, terwijl Hamas alle moeite van de wereld doet om Marwan Barghouti vrij te krijgen, die als alom gerespecteerde leider Gaza en de West Bank (en dus een Palestijnse staat) zou kunnen leiden.

Ik ben daar eigenlijk wel nieuwsgierig naar. Kloppen dan die rapporten niet? Heb jij andere bronnen? En is het regime niet vrouw- en homo onvriendelijk? Niet dat dit Israël vrij zou pleiten, begrijp me niet verkeerd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:04

Babootje schreef:
hwn schreef:
@Mysa, Netanyahu wil duidelijk geen Palestijnse staat, maar de VN-resoluties denken er anders over.

Wil hij geen Palestijnse staat of wil hij geen Palestijnse staat geregeerd door Hamas. Dat is wel een verschil natuurlijk.

Wel een typische logica....

(Ik word vreselijk neerslachtig van de rabiate houding van Netanyahu, maar wellicht dat het zo in elkaar steekt.
"Een Palestijnse staat? En dan heb ik niets meer te zeggen over wie er in hullie der regering zit?! Never nooit niet...")

Tja, een democratische staat kiest haar eigen leiders.
(Hamas werd democratisch gekozen en pleegde daarna een staatsgreep.)
(...en de US of A heeft meer dan eens ingegrepen als het regime in een ander land haar niet aanstond. |( )

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:04

Bloem39 schreef:
Ik ben daar eigenlijk wel nieuwsgierig naar. Kloppen dan die rapporten niet? Heb jij andere bronnen? En is het regime niet vrouw- en homo onvriendelijk? Niet dat dit Israël vrij zou pleiten, begrijp me niet verkeerd.

Ik heb hier vooral gereageerd op het feit dat Babootje beweert dat Israël geen onderdrukker is, dat is toch wel flagrant fout, daarover zijn we het hopelijk eens?

Over het beleid van Hamas heb ik weinig info omdat dit imo ook niet relevant is: niet Israël maar de Palestijnen beslissen over wie hen bestuurt. Ik heb inderdaad rapporten gelezen van 2014 toen Hamas hardhandig optrad tegen tegenstanders, recentere info heb ik niet maar ook niet bewust gezocht. De enige info die ik verder heb, is die uit het boek van Anja Meulenbelt, die een heel wat genuanceerder beeld gaf, hoe het regime afwisselde tussen de politieke en de militaire vleugel afhankelijk van de omstandigheden. Ik weet ook dat Hamas indertijd vooral verkozen is omdat zij de "sociale zekerheid" van Gaza waren, ze steunden de burgers meer dan Fatah, dus toen waren het zeker geen zakkenvullers. Intussen zijn er inderdaad wel zakkenvullers geweest waar kritiek op kwam, als er naast wapens ook vette mercedessen door de tunnels de Gaza-strook binnenkwamen. Qua vrouwenrechten valt het blijkbaar wel mee: af en toe vaardigen ze een strengere wet uit, maar als de bevolking er teveel over klaagt, wordt die weer afgeschaft, dus blijkbaar is het niet zo dat elke criticus of concurrent direct de mond gesnoerd wordt. Ik heb op instagram in het begin van de oorlog ook reacties gezien van Palestijnse vrouwen/meisjes die zeiden dat ze veel rechten hadden: ze mochten kiezen of ze gingen werken of niet, en als ze werkten, mochten ze hun loon zelf houden. Maar ik kan natuurlijk niet controleren vanwaar die meisjes/vrouwen zijn, en of het gevluchte Palestijnen zijn of dat ze nog ter plekke zijn. Over homo's in Gaza weet ik niets, zal natuurlijk niet toegelaten zijn, maar hoe repressief ze hierin zijn heb ik geen info over (maar we zijn het er vast over eens dat Netanyahu niet aanvalt uit bezorgdheid om de Gazaanse homogemeenschap?).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:16

Ach, dat gezeur over dat de Islam zo vrouw-onvriendelijk zou zijn...

Nederlandse getrouwde vrouwen waren tot 1954 handelingsonbekwaam: de man was het hoofd, punt uit.

In het islamitische huwelijksrecht geldt dat er altijd een hoeveelheid geld/bezit moet zijn dat van de vrouw is,en waar haar man niet aan mag komen. (Is gewoon al 1400 jaar zo.)

Dus doe mij een lol.

En homoseksualiteit: natuurlijk komt dat voor in Gaza. Het homohuwelijk hebben ze nog niet, maar dat heeft bij ons ook lang geduurd.
Anja Meulenbelt heeft er in Gaza velen gesproken, en qua acceptatie is het een beetje dubbel: als je het niet van de daken schreeuwt, is het doorgaans prima.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:44

Ga eens in Iran kijken dan..
Pakistan ook zo fijn voor vrouwen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:59

mysa schreef:

....jaaahhhhh.

Patriarchaat en sexisme bestaan zo ongeveer overal.

Maar kom mij niet aanzetten met de smoes dat een religie die minstens zo vrouwvriendelijk is als het christendom daar debet aan zou zijn.

(Wie weet er nog dat Pakistan een vrouwelijke premier heeft gehad...? Lopen wij een jaartje of veertig op achter.
Benazir Bhutto.)

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:14

Maaruh, volgens mij leg jij hier de link met Islam, Janneke en wordt er door mij en anderen slechts gesteld dat het met vrouwen- en homorechten niet zo best gesteld is onder Hamas. Ik had graag informatie gezien die dat tegenspreekt maar hoor alleen maar telkens wat Anja Meulenbelt zegt. Sorry, maar dat vind ik geen betrouwbare bron. Human Rights Watch en AI zijn beide zeer kritisch op Israël (en terecht) maar ook op Hamas. En hun rapporten zijn niet misselijk.

En dat patriarchaat en seksisme bijna overal bestaat, maakt het dat dan goed? Of dat wij ook nog maar relatief kort qua vrouwenrechten er beter voorstaan, moeten we het dan maar oké vinden dat dat elders nog niet zo is?
En de opmerking over homo's, zeg je dat nou om te rellen of vind je het echt oké als mensen, bij straffe, niet zichzelf mogen zijn qua geaardheid en/of gender identiteit?
(En of dat nou uit naam van God, Allah of wie dan ook is, doet er wat mij betreft niet toe)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:19

mysa schreef:

Of de qua aantallen grootste democratie ter wereld: India.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 23:21

Ik vind dit zo'n rare, kolonialistische discussie... Het idee dat onze westerse manier van leven superieur is en als een land daar niet aan voldoet dan moeten wij daar iets aan doen :? Behalve als de Westerse wereld er geen direct belang bij heeft natuurlijk, dan vinden we het wat minder interessant allemaal.