Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:19

Wij vallen ook in die groep en wij maken daarom hele bewuste keuzes. Eten bestellen / vaak uit eten doen we niet zo vaak. Ook doen we goedkope boodschappen en doen we de verwarming gewoon niet aan. Tevens hebben wij maar 1 kleine auto (kia picanto) die niet zo duur is per maand. Maar ik zie veel mensen met 2 dikke auto's (of motor, cabrio etc etc). En dan ook nog eens meerdere keren per jaar op vakantie. Die snappen niet dat het eigenlijk extreme luxe is. Om maar te zwijgen over dure kleding en verzorgingsproducten enzo. Hoeveel mensen om mij heen wel niet 30 euro oid uitgeven aan een crème???

Dat neemt niet weg dat de energiekosten en de belastingen achterlijk zijn maar je moet ook een beetje keuzes maken. Je hoeft natuurlijk geen maximale hypotheek te nemen, je kan ook genoegen nemen met minder.

996981

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:24

Hoe zie je dat voor je? Geen maximale hypotheek nemen? Particuliere huur is vaak rond de €1200. Voor dat geld kun je op heel veel plekken geen hypotheek krijgen. Mensen worden soms dus gedwongen duur te huren, of maximaal te lenen omdat er simpelweg geen goedkopere huizen beschikbaar zijn

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:25

MarlindeRooz schreef:
Wij vallen ook in die groep en wij maken daarom hele bewuste keuzes. Eten bestellen / vaak uit eten doen we niet zo vaak. Ook doen we goedkope boodschappen en doen we de verwarming gewoon niet aan. Tevens hebben wij maar 1 kleine auto (kia picanto) die niet zo duur is per maand. Maar ik zie veel mensen met 2 dikke auto's (of motor, cabrio etc etc). En dan ook nog eens meerdere keren per jaar op vakantie. Die snappen niet dat het eigenlijk extreme luxe is. Om maar te zwijgen over dure kleding en verzorgingsproducten enzo. Hoeveel mensen om mij heen wel niet 30 euro oid uitgeven aan een crème???

Dat neemt niet weg dat de energiekosten en de belastingen achterlijk zijn maar je moet ook een beetje keuzes maken. Je hoeft natuurlijk geen maximale hypotheek te nemen, je kan ook genoegen nemen met minder.

Maar mensen die veel meer hebben als dat wij hebben hebben misschien weer hele hoge schulden.
Ik kan niet in een ander zijn portemonee kijken dus ik ga niet oordelen waar iemand zijn geld aan uit geeft.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:38

MarlindeRooz schreef:

Waarom denk je dat mensen die het ruim genoeg hebben voor 2 auto’s en vakantie niet snappen dat dat luxe is?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:40

996981 schreef:
Hoe zie je dat voor je? Geen maximale hypotheek nemen? Particuliere huur is vaak rond de €1200. Voor dat geld kun je op heel veel plekken geen hypotheek krijgen. Mensen worden soms dus gedwongen duur te huren, of maximaal te lenen omdat er simpelweg geen goedkopere huizen beschikbaar zijn

Precies.

En zomaar een kleinere auto aanschaffen is ook niet eenvoudig te realiseren. Iemand zei al tegen mij doe je diesel nu toch weg. Maar in deze diesel is vlak voor corona al mijn spaargeld gestoken, had ik voor het eerst in mijn leven eens een mooie auto i.p.v. altijd een echt oude. Deze was ook al tweedehands, maar nog echt een jonge occasion. Met inderdaad het doel er een jaar of 10 in te rijden, mogelijk zelfs 15 (dan zit die op de leeftijd waarop ik auto's wegdeed). Als ik nu een andere auto wil kopen, dan moet ik echt enorm bijleggen voor iets soortgelijks en dat geld is er gewoon niet. Kleiner is geen optie wegens hobby's. 10.000 euro afschrijving in 2 jaar rekenen? Dat vind ik ook niet normaal.
Is dat dan al luxe? Ik vind van niet. Als je je hobby's op moet geven, dan is er echt wel wat mis, bij mij kijk ik dan even niet naar mijn paardrijden, maar naar mijn andere hobby wat gewoon een standaard hobby is met een normale contributie (zeg 200 euro per jaar), maar waarvoor je wel voor het materiaal een wat grotere auto nodig hebt. Ik heb geen kinderen, maar moet je je kinderen een sportclub ontzeggen omdat die contributie ook een luxe is?

Ik heb een eigen paard. Luxe? Ja, maar gekocht in een andere tijd met als doel het diertje tot het einde te verzorgen. Haar veulen heb ik helaas wegens de kosten in 2008 al moeten verkopen. Maar of ik in de huidige situatie direct weer een ander paard zou kopen als de mijne overlijdt durf ik niet te zeggen, ik maak me namelijk echt wel eens zorgen dat ik die moet verkopen wegens de kosten. En dan weet je ook dat het een enkeltje slacht kan worden, want oudere gezonde paarden wil dan niemand meer hebben, want alleen de rijken kunnen nog een paard veroorloven en zoeken dan natuurlijk wel iets wat bij hun stand past.

Kleding koop ik alleen goedkoop en ik koop ook geen dure cremes e.d. Daar kunnen sommigen zeker op bezuinigen. Hele goedkope schoenen gaat niet. Ik heb een hielspoor gehad en wil die absoluut niet weer. Dus ik kijk wel naar kwaliteitsschoenen, maar koop die rustig in de aanbieding.

Ik zou het abonnement op het hengstenboek nog kunnen stopzetten, dat is het enige abonnement wat ik nog heb. Kost ook een 100-120 per jaar. Maar op een internetaansluiting kan ik ook niet bezuinigen, ik heb al het goedkoopste abonnement, zonder gaat niet. Idem met telefoon, ik betaal nu een 17 euro per maand voor onbeperkt bellen, 6gb data en 100 minuten bellen naar het buitenland. Een vaste lijn heb ik niet. Ook geen Netflix en dat soort dingen. Maar is Netflix al luxe?

Een woning isoleren of verbeteren zodat je minder gas verstookt kan alleen als je al eens hebt kunnen sparen. Als je niets meer opzij kunt leggen, dan is dat ook een onneembare hobbel.
In de winter is het in mijn woning niet warmer dan 15-16 graden. Als we een strenge winter krijgen, dan ga ik me echt zorgen maken ja.

Als je nu een huis wilt kopen, dan heb je de keuze uit of duur huren (1100-1200 per maand minstens), of een maximale hypotheek. Zeker de alleenstaanden of alleenverdieners. Hoe je een woning vindt zonder een maximale hypotheek mag je mij dan even uitleggen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:52

Even detail ding, maar 'dure cremes' etc. hoeft niet per se onverantwoord te zijn.
Ik heb relatief dure shampoo (30-40 euro per fles), maar dat is kapperskwaliteit en daar doe ik létterlijk ruim een jaar mee omdat die zo geconcentreerd is. Vergelijk dat met supermarkt-shampoo die je er toch vaak een stuk meer koopt in die tijd. Ik ben goedkoper uit met die kappersshampoo dan dat ik uit was met supermarkt-shampoo.

Eigenlijk hetzelfde met sommige kleding en schoenen. Dan kan je soms beter investeren in wat betere kwaliteit die je langer draagt, waardoor het uiteindelijk toch goedkoper is om net wat meer uit te geven in aanschaf. Laten we mensen daar dus niet meteen op afrekenen.

@Germie: sorry alle respect hoor, maar jij hebt vaker verteld dat je duikt als hobby en daarvoor vaak ook op vakantie gaat naar allerlei oorden. Dat vind ik ook een luxe waar je toch (behoorlijk) op zou kunnen besparen als je zo krap bij kas zit. Ja, je maakt er andere keuzes voor, maar je hebt dus wel die luxe om die keuze te maken zodat je het kan veroorloven.

Verder wel eens dat een auto inruilen lang niet altijd mogelijk is. Idem met kleiner wonen/goedkopere hypotheek.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:13

Natuurlijk is een auto / huis omwisselen niet echt goedkoper en haalbaar. Het gaat me er meer om dat ik mensen om me heen de maximale hypotheek etc zie lenen. Snap het wel maar dan heb je weinig speling. Is natuurlijk lastig met de huidige prijzen maar ook voor die tijd leenden mensen al maximaal om maar zo groot en luxe mogelijk te kunnen wonen. (Alleenstaanden is natuurlijk anders en lastiger)

En paardrijden, nieuwe kleding, dure shampoos etc zijn echt allemaal luxe zaken die je niet zou kunnen betalen als je het niet breed hebt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:15

Kleiner wonen doe je inderdaad niet zo maar even, niet alleen omdat er nauwelijks aanbod is maar ook omdat verhuizen vanuit een koophuis natuurlijk best een heftige stap is en ook weer veel tijd en geld kost.
Een auto inruilen is dan weer een stuk makkelijker. Niet voor iedereen natuurlijk, een gezin met vier kinderen kan niet van een ruime station naar een fiat panda :)) Maar als je ziet hoeveel suv’s er rondrijden, puur voor woon-werkverkeer..
Wij hebben in de afgelopen drie maanden 10.000km gemaakt.. Dat zou ons met de vorige auto €1250 aan benzine hebben gekocht, en nu waren we €375 aan stroom kwijt :=
Als je veel kilometers maakt dan kan de besparing snel oplopen met een zuinigere, kleinere of elektrische auto..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:21

MarlindeRooz schreef:
Natuurlijk is een auto / huis omwisselen niet echt goedkoper en haalbaar. Het gaat me er meer om dat ik mensen om me heen de maximale hypotheek etc zie lenen. Snap het wel maar dan heb je weinig speling. Is natuurlijk lastig met de huidige prijzen maar ook voor die tijd leenden mensen al maximaal om maar zo groot en luxe mogelijk te kunnen wonen. (Alleenstaanden is natuurlijk anders en lastiger)

En paardrijden, nieuwe kleding, dure shampoos etc zijn echt allemaal luxe zaken die je niet zou kunnen betalen als je het niet breed hebt.

Dat zal voor een deel mensen vast zo zijn, maar de mensen om mij heen zijn toch echt een stuk voorzichtiger (of moet ik zeggen realistischer) dan dat. Kopen geen huis nu wat straks wellicht onder water staat.

De mensen die maximaal lenen, gaan zich vaak ook te buiten aan dure merkkleding voor de kinderen, de creditcard tot the max enzovoorts.
Maar dat is echt maar een enkeling, het gros zal toch wel meer met beide benen op de grond staan lijkt me?

Maar ik ben het met je eens in die zin dat er vaak nogal snel geklaagd wordt.
Dingen die men als vanzelfsprekend is gaan zien...het idee ook dat je vooral overal recht op hebt.
Waar een ander zich misschien te pleuris werkt (met veel uren of twee jobs) om dat te bereiken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:22

Maar hoeveel daarvan zijn weer lease vanuit het werk?

Wij hebben wel 1 grote auto (12 jaar oud) ja luxe want we hebben een paarden.
Maar die loopt nog geen 5000 per jaar, dus de benzine kosten vallen wel mee.
Inruilen naar wat goedkopers is dan ook geen optie.

Ja dat is ook meteen de enige luxe die we hebben, 2 paarden.
Goedkoper dan 2 kinderen. Maar daar hoor je niemand over.

Voor de rest geen dure kleding, vakanties, makeup enz enz.
En ons vrijstaande huis is goedkoper aangeschaft dan de meeste tussenwoningen of 2 kappers nu.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:26

Mijn diesel auto ruil ik nu bewust niet in, ik weet exact hoe goed onderhouden die wagen is, dan rij ik hem liever op, ondanks de wegenbelasting nu ik die prive rij.

En met een kleinere auto is het heel lastig met de honden.
Dus zolang ik die betalen kan, blijft die wagen.
Maak ik liever andere keuzes...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:28

Iedereen mag die keuzes maken toch. Maar mijn punt is inderdaad dat mensen vaak klagen maar niet zien hoeveel luxe ze consumeren / hebben. Een koophuis is bijvoorbeeld in mijn ogen ook een luxe en geen basiszaak.

Wel baal / klaag ik ook lekker over de dure brandstof / energie / boodschappen etc. Maar zie wel in welke luxe ik wel heb! :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:32

Mag ik zeggen dat ik jou vaak buiten de werkelijkheid vind, want dit is niet de eerste keer dat je bijvoorbeeld een koophuis en een auto extreem luxe vind.
En je kreeg toen al dezelfde antwoorden :D

Veel mensen hebben ook dingen al gekocht toen ze het wel gewoon fijn konden betalen. Daar hard voor gespaard hebben.
Maar als alles duurder en duurder word, maar lonen niet mee gaan komen ze ook een keer op een punt dat klagen best terecht is.
Moeten we een communistisch land worden, werken voor eten en je vaste lasten en meer niet meer?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:40

Je doet de aanname dat die SUV’s in het bezit zijn van mensen met middeninkomen? En daarnaast weet je dat ze enkel voor woon-werk verkeer zijn?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:42

MarlindeRooz schreef:
Iedereen mag die keuzes maken toch. Maar mijn punt is inderdaad dat mensen vaak klagen maar niet zien hoeveel luxe ze consumeren / hebben. Een koophuis is bijvoorbeeld in mijn ogen ook een luxe en geen basiszaak.

Wel baal / klaag ik ook lekker over de dure brandstof / energie / boodschappen etc. Maar zie wel in welke luxe ik wel heb! :D

Ach, ik heb een best luxe huis al zeg ik het zelf. Maar een koophuis per definitie luxe vinden, vind ik wat overdreven.
Tegenwoordig moet je nl meer inkomen hebben om een huurhuis te mogen huren dan een koophuis te kunnen betalen. Voor sociale huur komen überhaupt amper meer iemand in aanmerking, dus een koophuis is wel echt een basiszaak.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:43

Heel veel mensen doen al niet anders dan alleen maar werken voor de basisbehoeften. Dat is niet communistisch maar realiteit.

Who cares wie welke auto rijdt en van welk geld. Dat is zo iets van onbelangrijk lijkt mij?

Ik weet nog precies hoe apetrots ik was toen ik me mijn eerste (10 jaar oude) auto kon permiteren en hoe rijk ik me toen voelde op dat moment, ik was toen 30.
De auto is waarschijnlijk ook 1 van de eerste dingen waar ik weer afstand van zou doen als het krap zou worden. Mijn man heeft sowieso geen rijbewijs dus op lange afstand werken is geen optie wat dat betreft. Hij accepteert ook gewoon dat hij een uur tot 5 kwartier nodig heeft voor een stukje van een half uur met de auto.
Bij een eerdere werkgever was hij 2 uur bezig terwijl het met de auto 40 min. zou zijn. Maar zo zijn wij, en wij zijn niet een ander. Ieder heeft zo zijn eigen prioriteiten en dat is in orde.

Mensen voelen zich ze snel persoonlijk aangevallen. Iedereen maakt zijn eigen keuzes en het is niet aan een ander dat te veroordelen. Je eigen leven is doorgaans al druk genoeg, dat van de buren hoef ik er niet ook nog bij.

Wel vind ik luidruchtig klagen zonder naar oplossingen te kijken hinderlijk. Vaak zijn die klagers niet perse degene die het zwaar hebben gek genoeg. Die hebben daar geen tijd voor.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:47

Maar het gaat er toch niet om wat mensen voor mening hebben over je eigendommen, of zij dingen wellicht onnodig vinden, of juist luxe, of iets waar je echt niet zonder kunt? Waar het puntje bij paaltje over gaat is of je het zelf kunt blijven betalen om je eigen luxe te kunnen behouden. En zo niet, dan mag iedereen toch ook voor zichzelf bepalen waar het geld naartoe gaat, en wat er het eerst af valt? Of dat nou de auto is die koste wat kost moet blijven, of een paard, een jaarlijkse vakantie, of drank of sigaretten, gelukkig mag iedereen zelf kiezen.

Het beetje geld wat ik nog heb dat steek ik met de grootste liefde in mijn diertjes, er zullen vast heel veel mensen zijn die dat dikke onzin zouden vinden. Gelukkig mag iedereen zijn/haar eigen keuzes maken :) prima toch?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:48

Klopt sizzle, voor vele is dat inderdaad al werkelijkheid.
Ja ook met koophuis en auto.

Helaas is ov ruk op veel plaatsen, voor 25 minuten auto had ik 2,5 uur ov.
Dat zou eventueel kunnen.
Bij een andere werkplek was de nachtdienst helemaal niet haalbaar.
Bij mijn vriend net zo, die kon geen ochtenddienst draaien want dat begon te vroeg en de avond dat stopte in de nacht en reed er niets meer.
Dan ben je snel uit gedaan :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:48

Voor minder dan 600 euro hypotheek heb ik geen huurhuis . Uberhaupt geen huurhuis ongeacht de hoogte van de huur. :') kansloos gewoon om dat te vinden als ze je al als huurder willen hebben. En met veel goedkopere huurhuizen is je energierekening weer veel hoger en kun je zelf niks doen aan isolatie en zo.

Geen auto. Ik wilde dat ik zonder mijn bus kon, helaas lukt dat niet. Dan heb ik nog het geluk dat hij onder speciaal wegenbelastingtarief valt. Ik heb jaren lang alles met scootmobiel moeten doen maar bij slecht weer is dat eigenlijk niet te doen. :n Gelukkig kan ik nu het weer beter wordt veel weer met scootmobiel doen. Dat scheelt weer brandstof.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:51

karuna schreef:
Voor minder dan 600 euro hypotheek heb ik geen huurhuis . Uberhaupt geen huurhuis ongeacht de hoogte van de huur. :') kansloos gewoon om dat te vinden als ze je al als huurder willen hebben. En met veel goedkopere huurhuizen is je energierekening weer veel hoger en kun je zelf niks doen aan isolatie en zo.

Geen auto. Ik wilde dat ik zonder mijn bus kon, helaas lukt dat niet. Dan heb ik nog het geluk dat hij onder speciaal wegenbelastingtarief valt. Ik heb jaren lang alles met scootmobiel moeten doen maar bij slecht weer is dat eigenlijk niet te doen. :n Gelukkig kan ik nu het weer beter wordt veel weer met scootmobiel doen. Dat scheelt weer brandstof.

Hier ook, voor het bedrag wat ik nu aan hypotheek betaal kan ik echt geen huurwoning vinden.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:53

MarlindeRooz schreef:

Ik lees al langer mee en haak nu toch even in . Waarom is een koophuis een luxe ? Omdat menig mens er 1 heeft en daarom geen achterlijk dure huur hoeft te betalen ? Je moet toch ergens wonen niet ?
Ik heb een koophuis alleen gekocht en betaal nog minder dan een sociale huurwoning dus een luxe vind ik het niet .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:05

Bij een koophuis moet je tegenwoordig (vroeger niet of minder) al een flinke spaarsom en zekerheid hebben. Dat kunnen heel veel mensen niet.
Een familielid van mij zou ontzettend graag wat kopen, gewoon een klein opknaphuisje voor 1 persoon maar dat gaat hem waarschijnlijk nooit lukken. Daarom blijft hij maar zitten in zijn misschien net aan 30m2 omgebouwde huur garage waar de ramen op borsthoogte zitten en waar de eigenaren hem eigenlijk weg zouden willen hebben. Maar iets anders zit er gewoon niet in op dit moment.
Het doet pijn naar mensen die het niet voor elkaar krijgen om te zeggen dat kopen onder basisuitgaven of vanzelfsprekendheid valt. Je moet vaak gewoon ontzettend veel geluk hebben of in de juiste tijd geboren zijn en het juiste soort werk hebben.

Duo, ja late diensten zijn rot. Vaak bleef hij dan ergens op een klapbedje in het ziekenhuis slapen. Inmiddels echter niet meer in de zorg.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:06

Iemand met een koophuis heeft op een gegeven moment geen hypotheeklasten meer, alleen maar handig voor de toekomst ipv luxe…

Verder houden de mensen die wel luxe kunnen betalen ook een deel van de economie aan de gang. Horeca, autodealers, pretparken, sauna, paarden, het is niet voor iedereen betaalbaar maar aan de andere kant is het wel werkgelegenheid en een stukje belasting waar weer algemene dingen van betaald worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:11

Eigenlijk zijn wij huurders in een luxere positie dan de kopers.
Als er iets kapot gaat in de woning hebben wij de luxe dat het in veel gevallen gratis wordt gemaakt.

(Hoe het met de koopwoningen gaat weet ik niet, geen ervaring mee)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:14

purny schreef:
Eigenlijk zijn wij huurders in een luxere positie dan de kopers.
Als er iets kapot gaat in de woning hebben wij de luxe dat het in veel gevallen gratis wordt gemaakt.

(Hoe het met de koopwoningen gaat weet ik niet, geen ervaring mee)

In een koopwoning moet je alles zelf betalen.
Als je dak lekt, als de verwarming kapot gaat, het schilderwerk. Alles.
Voordeel, alles wat je in je huis doet mag ook blijven zitten.
Niet bij verhuizen dat het in oude staat terug moet oid.

Wij hebben vroeger in ons eerste huis ook eigen geld gestopt.
Met 16 gaan werken, flink werken voor een k..loontje en dan met 22 toch een flink bedrag eigen geld hebben.
En daarom nu nog de luxe waar blijkbaar op neer gekeken word.
Ipv dat gezien word dat het niet is aan komen waaien.

Maar geef toe, gelukkig wel normalere huizenprijzen.
Ik heb het al vaker gezegd, ik heb te doen met de jeugd van nu die het huis uit wil... ;(
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 11-05-22 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt