Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MarlindeRooz schreef:Wij vallen ook in die groep en wij maken daarom hele bewuste keuzes. Eten bestellen / vaak uit eten doen we niet zo vaak. Ook doen we goedkope boodschappen en doen we de verwarming gewoon niet aan. Tevens hebben wij maar 1 kleine auto (kia picanto) die niet zo duur is per maand. Maar ik zie veel mensen met 2 dikke auto's (of motor, cabrio etc etc). En dan ook nog eens meerdere keren per jaar op vakantie. Die snappen niet dat het eigenlijk extreme luxe is. Om maar te zwijgen over dure kleding en verzorgingsproducten enzo. Hoeveel mensen om mij heen wel niet 30 euro oid uitgeven aan een crème???
Dat neemt niet weg dat de energiekosten en de belastingen achterlijk zijn maar je moet ook een beetje keuzes maken. Je hoeft natuurlijk geen maximale hypotheek te nemen, je kan ook genoegen nemen met minder.
MarlindeRooz schreef:Wij vallen ook in die groep en wij maken daarom hele bewuste keuzes. Eten bestellen / vaak uit eten doen we niet zo vaak. Ook doen we goedkope boodschappen en doen we de verwarming gewoon niet aan. Tevens hebben wij maar 1 kleine auto (kia picanto) die niet zo duur is per maand. Maar ik zie veel mensen met 2 dikke auto's (of motor, cabrio etc etc). En dan ook nog eens meerdere keren per jaar op vakantie. Die snappen niet dat het eigenlijk extreme luxe is. Om maar te zwijgen over dure kleding en verzorgingsproducten enzo. Hoeveel mensen om mij heen wel niet 30 euro oid uitgeven aan een crème???
Dat neemt niet weg dat de energiekosten en de belastingen achterlijk zijn maar je moet ook een beetje keuzes maken. Je hoeft natuurlijk geen maximale hypotheek te nemen, je kan ook genoegen nemen met minder.
996981 schreef:Hoe zie je dat voor je? Geen maximale hypotheek nemen? Particuliere huur is vaak rond de €1200. Voor dat geld kun je op heel veel plekken geen hypotheek krijgen. Mensen worden soms dus gedwongen duur te huren, of maximaal te lenen omdat er simpelweg geen goedkopere huizen beschikbaar zijn
MarlindeRooz schreef:Natuurlijk is een auto / huis omwisselen niet echt goedkoper en haalbaar. Het gaat me er meer om dat ik mensen om me heen de maximale hypotheek etc zie lenen. Snap het wel maar dan heb je weinig speling. Is natuurlijk lastig met de huidige prijzen maar ook voor die tijd leenden mensen al maximaal om maar zo groot en luxe mogelijk te kunnen wonen. (Alleenstaanden is natuurlijk anders en lastiger)
En paardrijden, nieuwe kleding, dure shampoos etc zijn echt allemaal luxe zaken die je niet zou kunnen betalen als je het niet breed hebt.
MarlindeRooz schreef:Iedereen mag die keuzes maken toch. Maar mijn punt is inderdaad dat mensen vaak klagen maar niet zien hoeveel luxe ze consumeren / hebben. Een koophuis is bijvoorbeeld in mijn ogen ook een luxe en geen basiszaak.
Wel baal / klaag ik ook lekker over de dure brandstof / energie / boodschappen etc. Maar zie wel in welke luxe ik wel heb!
karuna schreef:Voor minder dan 600 euro hypotheek heb ik geen huurhuis . Uberhaupt geen huurhuis ongeacht de hoogte van de huur.kansloos gewoon om dat te vinden als ze je al als huurder willen hebben. En met veel goedkopere huurhuizen is je energierekening weer veel hoger en kun je zelf niks doen aan isolatie en zo.
Geen auto. Ik wilde dat ik zonder mijn bus kon, helaas lukt dat niet. Dan heb ik nog het geluk dat hij onder speciaal wegenbelastingtarief valt. Ik heb jaren lang alles met scootmobiel moeten doen maar bij slecht weer is dat eigenlijk niet te doen.Gelukkig kan ik nu het weer beter wordt veel weer met scootmobiel doen. Dat scheelt weer brandstof.
MarlindeRooz schreef:Iedereen mag die keuzes maken toch. Maar mijn punt is inderdaad dat mensen vaak klagen maar niet zien hoeveel luxe ze consumeren / hebben. Een koophuis is bijvoorbeeld in mijn ogen ook een luxe en geen basiszaak.
Wel baal / klaag ik ook lekker over de dure brandstof / energie / boodschappen etc. Maar zie wel in welke luxe ik wel heb!
purny schreef:Eigenlijk zijn wij huurders in een luxere positie dan de kopers.
Als er iets kapot gaat in de woning hebben wij de luxe dat het in veel gevallen gratis wordt gemaakt.
(Hoe het met de koopwoningen gaat weet ik niet, geen ervaring mee)