Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 12067
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:42

Karl66 schreef:
Ook hier geldt weer, als je daar wat aan wilt doen, moet je de groei van de wereldbevolking aanpakken. Dat is de kern van alle problemen als het gaat om duurzaamheid.



100% eens.

Nu nog een ethische oplossing....

Mizora

Berichten: 18159
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:47

Goede gezondheidszorg, verhoogde welvaart, voldoende en veilig voedsel (en water), uitgebreide educatie, veilige en gezonde woonomgeving.

Verlaag de kindersterfte sterk en zorg dat mensenlevens waarde krijgen (o.a. door educatie), zorg ervoor dat mensen niet voor hun leven hoeven vrezen en je ziet het aantal kinderen per vrouw dalen.

Het is de oorsprong van de uitspraak van Bill Gates dat goede vaccinatieprogramma's helpt tegen overbevolking.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 25-04-21 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:50

En gelukkig bestaat er een ethische oplossing, de aanpak van kindersterfte lijkt een contradictie, maar leidt op termijn tot een krimp van de bevolking. Kindersterfte blijkt namelijk de reden te zijn waarom mensen "risico gaan spreiden" door meer kinderen te krijgen. En dat blijkt in de praktijk netto meer te zijn dan als er minder kinderen geboren gaan worden vanwege minder kindersterfte.

Daks

Berichten: 5837
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:23

Iets wat jullie wellicht niet willen horen maar zoals ik het zie is er nu een etnische oplossing door het corona virus. De natuur pakt zichzelf terug.
Niet leuk maar naar mijn idee wel de waarheid.

Exitium

Berichten: 7206
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:26

Dat handjevol miljoenen wat er aan overlijdt maakt niet veel verschil op een wereldbevolking van bijna acht miljard.

Daks

Berichten: 5837
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:42

Nee omdat er wederom te veel ingegrepen word voor mijn gevoel.
Maar dat is dan een hele andere discussie :+

Mizora

Berichten: 18159
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:22

Daks schreef:
Iets wat jullie wellicht niet willen horen maar zoals ik het zie is er nu een etnische oplossing door het corona virus. De natuur pakt zichzelf terug.
Niet leuk maar naar mijn idee wel de waarheid.


Het gaat niet om een etnische oplossing, maar een ethische oplossing. En covid19 is geen van beide.

Het laten stikken (letterlijk, gebrek aan zuurstof is de voornaamste doder van covid19) van mensen is op geen enkele manier ethisch verantwoord.

Daarnaast levert het dus geen langdurige uitdunning op, in tegendeel zelfs. In dit soort stresssituaties gaan mensen fokken. Een bekend instinctmatig verschijnsel. Terwijl er voornamelijk 50+'ers doodgaan, worden er dus extra baby's geboren, dat betekent 50 jaar extra belasting van de aarde.

Daks

Berichten: 5837
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:33

Etisch mijn telefoon maakte er etnisch van _-:(

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:37

Wel gemakkelijk om te zeggen dat een potentieel dodelijke ziekte een ethische oplossing is voor de overbevolking wanneer je zelf zo goed als geen kans loopt om eraan te sterven.

tamary

Berichten: 29319
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:42

Schemerdier schreef:
Wel gemakkelijk om te zeggen dat een potentieel dodelijke ziekte een ethische oplossing is voor de overbevolking wanneer je zelf zo goed als geen kans loopt om eraan te sterven.

Een ziekte die voornamelijk mensen doodt die al voorbij de vruchtbare leeftijd zijn heeft weinig zin op dit punt. Maar er zijn berichten over al dan niet tijdelijke onvruchtbaarheid in elk geval bij mannen. Als dat veel voorkomt bij jonge mensen en kinderen zou het wel een verschil kunnen maken op dit punt.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 22:39

Maar dan nog, (tijdelijke) onvruchtbaarheid bij een deel van de mannen is geen structurele oplossing van het probleem, net zoals dat een tijdelijke sterftegolf tijdens deze pandemie ook geen structurele oplossing is. Het bestrijden van kindersterfte is dat wel, zeker als je het vergezelt van een betere verdeling van de welvaart over de aarde.

Kijk naar ons in de westerse wereld, wij hebben al behoorlijk poosje een bevolkingskrimp door een laag geboortecijfer. Het wordt hoog tijd dat we de voorwaarden daarvoor ook naar de rest van de wereld gaan exporteren.

Electra63

Berichten: 18075
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 22:46

Karl66 schreef:
Maar dan nog, (tijdelijke) onvruchtbaarheid bij een deel van de mannen is geen structurele oplossing van het probleem, net zoals dat een tijdelijke sterftegolf tijdens deze pandemie ook geen structurele oplossing is. Het bestrijden van kindersterfte is dat wel, zeker als je het vergezelt van een betere verdeling van de welvaart over de aarde.

Kijk naar ons in de westerse wereld, wij hebben al behoorlijk poosje een bevolkingskrimp door een laag geboortecijfer. Het wordt hoog tijd dat we de voorwaarden daarvoor ook naar de rest van de wereld gaan exporteren.


Dat is een mooi streven, maar onhaalbaar op korte termijn, ben ik bang.

tamary

Berichten: 29319
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 23:05

Wereldwijde reproductie cijfer is al richting 2.4 (vervanging is 2.1) en zakkende. Het lijkt ook een trend die blijvend is, terug naar hogere cijfers is lastig. Immers niet alleen krijgen vrouwen meer toegang tot onderwijs, ook de verstedelijking maakt van kinderen een last ipv een arbeidskracht. We zijn nog altijd beter in het in leven houden van mensen dan het krijgen van nieuwe, dat maakt wel een groeiend totaal, maar daar zit een eind aan. Zolang iedere volgende generatie minder kinderen krijgt, zal die krimp doorzetten met het overlijden van de oudere generatie. Die trend begint zich al af te tekenen in veel landen door de economische groei en babyboom na WOII, die generatie is nu met pensioen en zal zo 2030-2035 grotendeels omgevallen zijn met rond de 85 jaar dan. De hippie/dolle mina/baas in eigen buik generatie (en anticonceptie) is de generatie daar na grotendeels en dat waren veel minder grote gezinnen. En wat nu zo 20-35 is heeft een kinderwens tussen de 0 en max. 2 zo ongeveer. Veel andere landen hebben net zo'n patroon, maar vaak versneld naar een geen of misschien 1-2 kinderen wens en hebben ook de medische mogelijkheden en toekomstdromen (soap series als basis) waar grote gezinnen geen plaats hebben.

Tenzij Corona echt de verstedelijking, onderwijs, etc. de nek om draait, zal de vruchtbaarheid wereldwijd blijven dalen. De schattingen zijn dat we eind deze eeuw op ongeveer dezelfde aantallen zitten als nu en bv China zakt naar 7-800 miljoen mensen (1.4 miljard nu) India gaat ook die kant op, maar wat trager. Hoe meer ook de mannen zich realiseren dat 1-2 kinderen onderwijs mogelijk maakt en daarmee een kind dat de ouders kan onderhouden, hoe meer zij ook een klein gezin ondersteunen.

Mizora

Berichten: 18159
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 23:16

Op de korte termijn is enkel een zeer besmettelijk aerosool overdraagbaar virus dat vrouwen definitief onvruchtbaar maakt maar verder geen ander ziektebeeld geeft een optie om redelijk ethisch de populatie te verkleinen. Als 90% van de vrouwen onvruchtbaar wordt door dit virus, zal de laatste 10% waarschijnlijk wel meer kinderen krijgen, maar staat dat alsnog niet in verhouding. Dat heeft dan wel 2 generaties nodig om terug op te lopen en als de educatie dan van voldoende niveau is, zal het dan waarschijnlijk wel direct naar zo'n 2 nakomelingen terugzakken.

Mannelijke onvruchtbaarheid gaat onvoldoende winst opleveren. De kinderdrang van vrouwen is dusdanig groot dat ook met 90% van de mannen onvruchtbaar, er waarschijnlijk toch vrijwel evenveel kinderen geboren zullen worden. Er zal alleen een grote spermahandel ontstaan.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 23:32

En dat vind jij wel ethisch? Doet me vooral denken aan The Handmaids Tale, en ik denk dat je de kinderwens van veel vrouwen/mensen onderschat (en de gevolgen indien een groot deel van de vrouwen plots onvruchtbaar zou blijken).

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 23:43

Volgens mij groeit het percentage van vrouwen die bewust kindvrij willen blijven ook nog steeds.

Zag wel 'ns een docu uit Japan dat daar veel jong volwassenen m/v zelfs relaties al teveel gedoe vinden, laat staan een kind nemen.

Mizora

Berichten: 18159
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 23:47

Schemerdier schreef:
En dat vind jij wel ethisch? Doet me vooral denken aan The Handmaids Tale, en ik denk dat je de kinderwens van veel vrouwen/mensen onderschat (en de gevolgen indien een groot deel van de vrouwen plots onvruchtbaar zou blijken).


Ethisch ten opzichte van mensen letterlijk laten stikken of vermoorden wel. Ik schreef niet voor niets redelijk ethisch.

Echt ethisch is altijd op de lange termijn, daar had ik dit over geschreven:

Mizora schreef:
Goede gezondheidszorg, verhoogde welvaart, voldoende en veilig voedsel (en water), uitgebreide educatie, veilige en gezonde woonomgeving.

Verlaag de kindersterfte sterk en zorg dat mensenlevens waarde krijgen (o.a. door educatie), zorg ervoor dat mensen niet voor hun leven hoeven vrezen en je ziet het aantal kinderen per vrouw dalen.

Het is de oorsprong van de uitspraak van Bill Gates dat goede vaccinatieprogramma's helpt tegen overbevolking.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:58

Electra63 schreef:
@Typevoudt,
Wat er mis is met (nog meer) hoogbouw in de steden, is dat niet iedereen in een appartement wil wonen. Ook in de stad zijn er gezinnen die een (kleine) tuin willen of wat meer ruimte dan een appartement. Maar vooral wil men in de stad ook graag een betere luchtkwaliteit.
Juist in de grote steden is Corona hard toegeslagen door de grote bevolkingsdichtheid.


Toch is de woningnood in de Randstad het grootst. Men trekt nog steeds niet massaal naar de uithoeken van Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Limburg waar gewoon een woningoverschot is. Want daar zullen weer andere factoren spelen die men niet bepaald associeert met woongenot :+

En nogmaals: hoe denk je over de biodiversiteit in relatie tot nieuwbouwwijken? Over stikstofuitstoot dichtbij natuurgebieden? Meer mensen dichtbij natuur zal links- of rechtsom leiden tot meer stikstofdepositie op de natuur die er, volgens dezen en genen, belabberd voor staat.

https://stadszaken.nl/artikel/2151/zove ... 030-tekort

Electra63 schreef:
Wat studenten betreft. Mijn neef uit Rotterdam had een studie in Utrecht. Ik ken er 2 die in Wageningen hebben gestudeerd en ook 1 in Antwerpen. Het is maar net, welke studierichting je kiest. Ook stadse studenten moeten soms ver reizen of op kamers.
Kamers op de Campus, verhuurd door de Uni voor een fatsoenlijke prijs lijkt me een goede oplossing voor iedere student. Maar zal vast niet haalbaar zijn.


Eh, Rotterdam-Utrecht is nog geen 40 minuten. Dat is toch een plezierreisje? :o

Het was absoluut niet mijn bedoeling om alle Westerse studenten over 1 kam te scheren, maar feit is wel dat zij qua studie véél meer mogelijkheden dichtbij huis (en dus mogelijkheid om langer thuis te blijven wonen) hebben dan de studenten die 'in the middle of nowhere' wonen. Wat dat betreft begrijp ik de zorgen over mobiliteit van BBB maar al te goed. Aan de andere kant vind ik ook dat met een beetje zelfredzaamheid niets mis is :)

Electra63 schreef:
Die inburgeringsweek vind ik onzin, omdat veel Kamerleden helemaal niet in de Randstad zijn opgegroeid en dus vanuit hun jeugd die kennis al hebben, lijkt me.
Wat mij ook stoort aan BBB, is het gemak waarmee ze ervan uitgaan, dat in de Randstad geen boeren wonen of kleine dorpen, zonder enige voorzieningen zijn. Die zijn er nl overal.


Waar, wanneer en hoe precies gaan ze er volgens jou vanuit dat in de Randstand geen boeren wonen? Volgens mij zijn ze daar namelijk prima van op de hoogte, maar ik kan het een en ander gemist hebben natuurlijk.

Electra63 schreef:
En ik begrijp heel goed de frustraties van boeren, maar de manier waarop ze het laatste jaar in de publiciteit komen, is voor mij negatief en daardoor brokkelt mijn begrip en solidariteit af.
Met name de doodskist van Klaver, de vernielingen en het negeren van aanwijzingen tijdens de demonstraties, vind ik echt een afknapper.
Ik vind het goed als er een partij is, die opkomt voor de belangen van boeren, zoals Boer Koekoek vroeger, maar ze moeten wel een kleine oppositiepartij blijven.
Anders hebben we straks voor iedere beroepsgroep een politieke partij ;).
Ik ben vooral tegen de versnippering. 17 partijen die allemaal hun zegje willen en kunnen doen.


Deze 2 zinnen slaan de spijker op zijn kop. Want ik vind het een beetje te simpel om te zeggen: ik ben tegen versnippering, punt. Die versnippering komt namelijk niet zomaar uit de lucht vallen. Want waarom kan een BBB zo 'vanuit het niets' in de TK komen? Ik denk dat het een logisch gevolg is van het feit dat één, het CDA steeds minder lijkt op te komen voor onze belangen en twee, dat regeringspartij D66 continu al liegend en polariserend bezig is om de Nederlandse landbouw neer te zetten als een probleem waar men van af moet. De manier waarop zij over ons praten en de gretigheid waarmee men elkaar na-kakelt (en de kiezer slikt het voor zoete koek) maakt echt dat ik mij serieuze zorgen maak over de toekomst van ons bedrijf. Dat voelt niet fijn, kan ik je vertellen. Als in plaats daarvan D66 zou laten zien dat ze écht samen met de boeren een omslag wil maken naar een toekomstbestendige landbouw, dan had misschien BBB lang niet zoveel stemmen gekregen. Want dan hadden wij ons minder bedreigd gevoeld in ons bestaan (en 'gewoon' op het CDA gestemd en was BBB wellicht niet eens in de Kamer gekomen).

Electra63 schreef:
En ik vind mw. Van der Plas geen fijn persoon. Het heeft niets met ruwe bolster te maken, die heb je in de stad ook. :D
Ik hou niet van politici die zoals zij met een trekker komen of zoals Baudet toen in een militair pak.
Ik vind het niet met politiek te maken hebben.
Maar ook die jurk van de toenmalige lijsttrekker van de PvdD vond ik over de top.
Maak gewoon je punt met inhoudelijke argumenten.


Zoals ik al eerder uitlegde, die trekker had imo álles met politiek te maken: wij voelen ons al heel lang niet meer fatsoenlijk vertegenwoordigd in Den Haag en VdP zegt daar eigenlijk: hallo boeren, welkom in Den Haag. Wat is daar niet-politiek aan? En om op je laatste zin in te gaan, dat is precies wat ze momenteel doet. Heb je een aantal debatten gevolgd waarin ze aan het woord was en kun je daarbij voorbeelden aanhalen waarbij ze niet met inhoudelijke argumenten komt? :)

Electra63

Berichten: 18075
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:01

@Typefout,
Rotterdam-Utrecht in 40 min. Is niet overal vanuit Rdam haalbaar. Als je in een buitenwijk van Rdam-zuid bijvoorbeeld woont, doe je er al minimaal een half uur over om op CS te komen met OV.
Ook in de steden is het OV uitgekleed, zoals minder routes of minder haltes.
Dit was maar een voorbeeld. Maar de kennis die in Wageningen studeerde, moest ook gewoon op kamers. De studierichting en de reisafstand is leidend of je als student op kamers moet of niet.

Dat geldt ook voor de werkgelegenheid.
Mensen willen vaak dichtbij werk wonen, met name om o.a. reistijd te voorkomen.
Door een fusie is mijn werk 2,5 jaar geleden verhuisd. Ik ging van 8 km naar 30 km. Dat lijkt niet zoveel, maar ik ging van 10 min. reistijd naar 1 uur (met geluk) tot soms 2 uur enkele reis.
Gewoon in de Randstad ;). Behalve de extra werktijd, zijn dit ook extra kosten. Reiskosten woon-werkverkeer zijn nl. niet kostendekkend.
Daarbij willen ook jonge ouders niet ver weg werken i.v.m. bijv. kinderopvang en bereikbaarheid bij calamiteiten.
En zo kan je nog heel veel redenen/argumenten benoemen waarom mensen niet te ver van de Randstad willen wonen.

Ik vind de versnippering uberhaupt vervelend, niet alleen omdat BBB nu in de Kamer zit.
Ik vind er teveel nadelen aan kleven, vooral bij de debatten. Voordat alle partijen aan de beurt zijn geweest...... kost zoveel tijd.
Kiesdrempel omhoog naar 4 zetels bijv. zou ik fijn vinden.

Maar eigenlijk heb ik niet zoveel zin, om verder op mijn mening over BBB in te gaan.
Het is niet mijn partij, zoals meer partijen. :D

Ik zit heel de dag achter een PC.
Bokken doe ik op mijn telefoon, dus al dat quoten vind ik sowieso dan lastig. :D

JIj bent blij met Van der Plas en BBB en de tijd zal het leren.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:18

Electra63 schreef:
@Typefout,
Rotterdam-Utrecht in 40 min. Is niet overal vanuit Rdam haalbaar. Als je in een buitenwijk van Rdam-zuid bijvoorbeeld woont, doe je er al minimaal een half uur over om op CS te komen met OV.
Ook in de steden is het OV uitgekleed, zoals minder routes of minder haltes.
Dit was maar een voorbeeld. Maar de kennis die in Wageningen studeerde, moest ook gewoon op kamers. De studierichting en de reisafstand is leidend of je als student op kamers moet of niet.


Oké, ik geloof best dat het OV in de Randstad ingeleverd heeft. Maar je ziet toch wel in dat er een behoorlijk verschil is tussen OV in de Randstad en op het platteland? Voor heel veel mensen hier is de dichtstbijzijnde bushalte 5 km (of verder) van huis :+ Waarom is dan de wens van BBB om het OV op het platteland te verbeteren 'beperkt en onrealistisch'?

Electra63 schreef:
Dat geldt ook voor de werkgelegenheid.
Mensen willen vaak dichtbij werk wonen, met name om o.a. reistijd te voorkomen.
Door een fusie is mijn werk 2,5 jaar geleden verhuisd. Ik ging van 8 km naar 30 km. Dat lijkt niet zoveel, maar ik ging van 10 min. reistijd naar 1 uur (met geluk) tot soms 2 uur enkele reis.
Gewoon in de Randstad ;). Behalve de extra werktijd, zijn dit ook extra kosten. Reiskosten woon-werkverkeer zijn nl. niet kostendekkend.
Daarbij willen ook jonge ouders niet ver weg werken i.v.m. bijv. kinderopvang en bereikbaarheid bij calamiteiten.
En zo kan je nog heel veel redenen/argumenten benoemen waarom mensen niet te ver van de Randstad willen wonen.


Precies, dus dan is het toch logisch om volop in te zetten op woningbouw daar waar de woningnood het grootst is (in de Randstad)?

Electra63 schreef:
Ik vind de versnippering uberhaupt vervelend, niet alleen omdat BBB nu in de Kamer zit.
Ik vind er teveel nadelen aan kleven, vooral bij de debatten. Voordat alle partijen aan de beurt zijn geweest...... kost zoveel tijd.
Kiesdrempel omhoog naar 4 zetels bijv. zou ik fijn vinden.

Maar eigenlijk heb ik niet zoveel zin, om verder op mijn mening over BBB in te gaan.
Het is niet mijn partij, zoals meer partijen. :D

Ik zit heel de dag achter een PC.
Bokken doe ik op mijn telefoon, dus al dat quoten vind ik sowieso dan lastig. :D

JIj bent blij met Van der Plas en BBB en de tijd zal het leren.


Oh, opvallend. Je hebt wel zin en tijd om je mening te geven over een partij(voorzitter) maar als er gevraagd wordt naar concrete voorbeelden waarop die mening gebaseerd is, houdt het ineens op. Dat vind ik jammer. Mij is altijd geleerd dat je over alles en iedereen een mening mag hebben en die mening ook mag ventileren, als je die maar voldoende kunt onderbouwen. De manier waarop je jouw mening over VdP ventileert en waarbij de onderbouwing ontbreekt, geeft mij de indruk dat je haar gewoon graag wil downgraden.

Karl66 schreef:
De Nederlandse landbouwpolitiek is maar op één ding gericht consolidatie en groei. Het hele beleid is en was gericht op steeds minder maar steeds grotere landbouwbedrijven. Dit beleid bevoordeelt de agrarische multinationals serieus tegenover de kleinere boeren. Doorgaan met het huidige beleid betekent dus alleen maar dat de multinationals kunnen blijven groeien ten koste van de kleinere boeren.

Een voorbeeld is bijvoorbeeld de warme sanering, dat is toch echt vooral gunstig voor de multinationals, die het zich kunnen veroorloven om de vrijkomende quota op te kopen en daarbij de kleinere boeren wegconcurreren. Terwijl een koude sanering, waarbij quota's van de markt worden gehaald, betekent dat er minder concurrentie komt en dus juist voordeel voor de kleinere bedrijven, die de kans krijgen om voor betere prijzen te produceren.

Toch worden boeren opgejut om tegen koude sanering te zijn, met het verhaal dat zij met een warme sanering een groter stukje van de cake kunnen krijgen. Met het impliciete verhaal erachter dat als zij maar hard genoeg hun best doen, zij ook zo'n multinational kunnen worden. Maar als je nou nog een familiebedrijf hebt, dan kan je dat echt wel vergeten, je hebt namelijk niet de financiële spankracht van de multinationals en die drukken je gewoon de markt uit. Want zij kunnen door hun schaalgrootte veel goedkoper produceren, daarom nog wel winst maken als jij allang in de rode cijfers zit. En als jij dan failliet gaat, dan kopen ze jouw quota op met de winst die zij nog wel maken, kunnen daardoor nog goedkoper gaan produceren en drukken op die manier nog meer boeren van de markt.

Als jij een toekomst voor jouw familiebedrijf wilt hebben, dan zal je het anders moeten gaan doen, dan zal de landbouw in Nederland serieus op de schop moeten en een compleet andere weg inslaan. Een partij als de BBB, met als motto blijf van het platteland af, we willen blijven doen wat we altijd gedaan hebben, gaat jou daar niet bij helpen. Die helpt uiteindelijk alleen maar de agrarische multinationals, die ondertussen op de grond liggen van het lachen, omdat al die boeren zo dom zijn om in het sprookje te trappen wat zij laten vertellen en zelfs hun vertegenwoordiger in de tweede kamer hebben gekozen.


Ga je weer lekker? _O-

Om zo'n post moet ik eerlijk gezegd een beetje lachen. Je post hangt (tevergeefs) aan elkaar van dooddoeners, arrogantie en bangmakerij. Wij zijn dom, jij moet het anders gaan doen, ons bedrijf heeft geen toekomst, we worden uitgelachen, we willen blijven doen wat we altijd gedaan hebben. Met als top- of eerder dieptepunt dat we juist voor een koude sanering zouden moeten zijn. En, nog leuker, je verwijt BBB de boel op te jutten en sprookjes te vertellen terwijl je zelf precies hetzelfde doet. Je schetst een doemscenario voor ons bedrijf, terwijl op nog geen enkele manier degelijk is doorgerekend hoe de beroemde (of beruchte) 'radicale omslag van de landbouw' gefinancierd gaat worden. Dus om vooral de inhoud niet te laten ondersneeuwen: heb je een idee hoeveel geld het kost om een bedrijf zoals die van ons over te laten schakelen naar biologisch?

Citaat:
we willen blijven doen wat we altijd gedaan hebben


Mwah... onze nieuwe stal = PlanetProof, maar de markt (lees: de consument) loopt helaas achter.

Actiepunt BBB: Er komt geen nieuwe wet- en regelgeving in Nederland en EU op het gebied van dierenwelzijn en diergezondheid als de kosten die de boeren moeten maken, niet in de prijs van de producten is opgenomen.

Dat is wel even wat anders dan 'willen blijven doen wat we altijd gedaan hebben'.

Citaat:
Een voorbeeld is bijvoorbeeld de warme sanering, dat is toch echt vooral gunstig voor de multinationals, die het zich kunnen veroorloven om de vrijkomende quota op te kopen en daarbij de kleinere boeren wegconcurreren. Terwijl een koude sanering, waarbij quota's van de markt worden gehaald, betekent dat er minder concurrentie komt en dus juist voordeel voor de kleinere bedrijven, die de kans krijgen om voor betere prijzen te produceren.
Toch worden boeren opgejut om tegen koude sanering te zijn, met het verhaal dat zij met een warme sanering een groter stukje van de cake kunnen krijgen. Met het impliciete verhaal erachter dat als zij maar hard genoeg hun best doen, zij ook zo'n multinational kunnen worden.


Je gebruikt hier niet bepaald de juiste definities van een 'koude' en 'warme' sanering, want het wel/niet op de markt komen van vrijgekomen quota heeft daar niets mee te maken. Een warme sanering betekent dat eigenaren/bedrijven een financiële tegemoetkoming/subsidie krijgen om de geleden schade te compenseren. Bij een koude sanering ontbreekt die tegemoetkoming, dus wat is er voor de stoppende boer in kwestie precies aantrekkelijk aan een koude sanering?

Citaat:
Als jij een toekomst voor jouw familiebedrijf wilt hebben, dan zal je het anders moeten gaan doen, dan zal de landbouw in Nederland serieus op de schop moeten en een compleet andere weg inslaan.


Dit is nu van die wollige taal waar je als ondernemer precies niets mee kunt. Waar zijn de doorrekeningen, de cijfers, de feiten? Hoe ga ik ons bedrijf omvormen naar een biologisch (dynamisch)/natuurinclusief bedrijf mét behoud van inkomen, hoeveel gaat dat belastingbetaler kosten, wat gaat dat betekenen voor de voedselprijzen én (ook niet geheel onbelangrijk) voedselzekerheid die we vandaag de dag zo gewoon zijn?

Steek van wal zou ik zeggen, want ik heb werkelijk nog niets gezien wat ook maar enigszins in de buurt komt van een (financieel) onderbouwd toekomstplan. Maar ik kan het gemist hebben natuurlijk.

PS. Ik houd niet van sprookjes, of Caroline van der Plas ze nu vertelt of iemand met de spreekwoordelijke geitenwollensokken aan zijn/haar voeten.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:33

Sorry Tiepfoudt, ik kom met een inhoudelijk verhaal wat ik ook nog beargumenteer. Ik noem niemand dom en lach niemand uit. Als dan de inhoud van je reactie niet verder komt dan belachelijk, dan valt er niet echt te discussiëren op de inhoud. Ik vind het prima als iemand een andere mening heeft, maar het zou ook prettig zijn als je die een beetje onderbouwd. Met koude sanering bedoel ik het uit de markt halen van de quota. Ik denk dat dit voor de meeste mensen wel duidelijk was, maar zo niet, dan is dat bij deze verduidelijkt.

En er is trouwens geen enkele wet die jou als boer verbiedt om de kosten van nieuwe wet of regelgeving in hun prijs op te nemen. Dus dat lijkt me een nogal onzinnige regel.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:38

Karl66 schreef:
Sorry Tiepfoudt, ik kom met een inhoudelijk verhaal wat ik ook nog beargumenteer. Ik noem niemand dom en lach niemand uit. Als dan de inhoud van je reactie niet verder komt dan belachelijk, dan valt er niet echt te discussiëren op de inhoud. Ik vind het prima als iemand een andere mening heeft, maar het zou ook prettig zijn als je die een beetje onderbouwd. Met koude sanering bedoel ik het uit de markt halen van de quota. Ik denk dat dit voor de meeste mensen wel duidelijk was, maar zo niet, dan is dat bij deze verduidelijkt.


Wellicht bedoel je het niet zo, maar het staat er wel:

Citaat:
... de agrarische multinationals, die ondertussen op de grond liggen van het lachen, omdat al die boeren zo dom zijn om in het sprookje te trappen wat zij laten vertellen en zelfs hun vertegenwoordiger in de tweede kamer hebben gekozen


Wie bedoel je dan precies met 'al die boeren'? Ik begreep uit je verhaal dat je de familiebedrijfsboertjes (die op BBB stemmen) bedoelde? Met uitgelachen worden bedoelde ik overigens uitgelachen door de multinationals (en niet door jou zelf), zoals je schrijft.

Wat mij betreft is je verhaal helemaal niet zo inhoudelijk. Ik vind het vooral een spraakwaterval van one-liners die mij vertellen dat ik móet veranderen en dat ons bedrijf anders geen toekomst heeft, 'want multinationals'. Ik voel mij met ons familiebedrijf niet zozeer bedreigd door een collega-melkveehouder met 500 koeien, want die zijn er niet zoveel en kunnen helemaal niet zo makkelijk uitbreiden zoals jij je volgens mij voorstelt. Ook voel mij ik mij niet bedreigd door de échte multinationals in het verhaal, FrieslandCampina en ForFarmers. Waar er (imo) wel veel te veel van zijn, zijn zonnepark-investeerders die zonder blikken of blozen even de 80ha van een paar stoppende melkveehouders in onze buurt opkopen. Dáár kunnen wij niet tegenop boksen, nee. BBB wil deze run op landbouwgrond stoppen. Het zal ze vast niet (helemaal) lukken, maar ik vind het op zijn minst een nobel streven.

Wel gek vind ik trouwens dat je mij nu verwijt mijn mening niet te onderbouwen, want volgens mij doe ik niets anders. En heel eerlijk, het is toch op zijn minst heel raar dat alle mensen die ons continu vertellen dat wij móeten veranderen, niet thuisgeven als er gevraagd wordt naar de financiële onderbouwing van die verandering? Niemand heeft het over de inkomstenderving als wij de helft van onze koeien weg moeten doen, of nog even 50ha bij moeten kopen, over hoeveel duurder voedsel(productie) gaat worden en over de vraag naar duurder geproduceerd voedsel. Zolang deze onderbouwing ontbreekt, klinkt het voor mij eerder als een sprookje dan als een realistisch toekomstplan.

Lang verhaal kort: als je het ene verhaal een sprookje noemt, onderbouw dan vooral waarom jóuw verhaal geen sprookje is. Dus, op welke manier zie jij (financieel) méér toekomst voor ons bedrijf als wij radicaal veranderen tov de manier waarop we het nu doen, stapje voor stapje naar een duurzamere landbouw?

Citaat:
En er is trouwens geen enkele wet die jou als boer verbiedt om de kosten van nieuwe wet of regelgeving in hun prijs op te nemen. Dus dat lijkt me een nogal onzinnige regel


Was het maar zo simpel. Wij hebben een nieuwe melkveestal gebouwd die voldoet aan de regels van PlanetProof, want je zou natuurlijk wel gek zijn om een nieuwe stal te bouwen die niet voldoet aan de nieuwe klimaat- en dierenwelzijnseisen. Nu zijn we een paar jaar verder en kan onze melk nog steeds niet als PlanetProof-melk verkocht worden, omdat de markt verzadigd is. Ik hoop dat we er binnen nu en 5 jaar wel bij passen, maar dan is PP waarschijnlijk alweer achterhaald.

"Ja maar jíj moet veranderen...." Zucht -O-

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 17:41

Maar ondertussen ben jij de ondernemer en is het dus aan jou om je eigen producten concurrerend te maken en te zorgen dat je er geld aan verdiend. Als je dat in de sector een groot probleem is, ondanks dat er jaarlijks ook nog heel veel subsidie naar die sector toegaat, dan is er echt iets mis met de sector en zal je toch echt moeten gaan veranderen.

En dan kan je heel hard wijzen naar andere partijen, ze willen niet genoeg betalen, ik kan mijn melk niet onder een keurmerk verkopen, ze verwachten dat wij, net als de rest van het bedrijfsleven, aan allerlei regels moeten voldoen. Alleen met wijzen ga je je bedrijf niet winstgevend maken.

Het idee dat je op het beperkte grondoppervlak van Nederland, waar ruimte schaars en dus duur is, maar kan blijven doorgroeien om met groei op basis van kleinere marges winstgevend te zijn is gewoon onrealistisch. Dus zal je met andere oplossingen moeten komen. Er zitten gewoon grenzen aan de groei en dat ontkennen laat die grenzen niet verdwijnen.

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 17:56

'De sector' as in 'de boer' krijgt die subsidie niet he, dat word altijd zo fijn geroepen in de media maar de boer ziet er geen reet van:

https://eenvandaag.avrotros.nl/amp/hoev ... -deze-sec/

Dat is denk ik in elke sector inmiddels zo, dat dat geld nou net niet naar de mensen gaat waar het echt nodig is. Gaat allemaal naar grote bedrijven.

Loretta
Berichten: 8900
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:10

ruitje schreef:
Dat is denk ik in elke sector inmiddels zo, dat dat geld nou net niet naar de mensen gaat waar het echt nodig is. Gaat allemaal naar grote bedrijven.


Het wordt steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. Maar toch blijft het leeuwendeel van de mensen voor dezelfde partijen kiezen.