steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 13:39

Actievoeren vind ik best. Zolang het overgrote gedeelte van Nederland er maar geen last van heeft.

De bezetting op het malieveld vond ik geweldig. Daar had in principe niemand last van.
Maar nieuwe acties die de supermarkten treffen vind ik not done.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 13:46

purny schreef:
Heel eerlijk? Ik ga niet 6 of 8 uur in een trein zitten als ik er ook binnen 2 of 3 uur kan zijn.

Ik vind het sneu dat er mensen zijn die hun vlucht hebben gemist. Je zou maar voor belangrijke zaken daar moeten zijn.


Heel eerlijk?

Ik snap precies waar je het over hebt en natuurlijk is het voor individuele reizigers mega frusterend.

Verder vind ik het wel een soort van grappig hoe de 'milieu schreeuwers' in dit topic voorkomen.

Soms als mensen die het de boeren lastig maken
maar ook als mensen die het standpunt 'dat Schiphol nu eens aan de beurt is, want boeren doen al heel veel' ondersteunen.

En ook heel eerlijk : vliegen gaat niet alleen over reizigers in the plane - wat dat gedoe teweeg brengt valt voor veel mensen buiten hun gezichtsveld.

... ik heb bij Agaat Moerman paard gereden.
Uitstappen bij halte De Lucht (jawel) en rijden in het verlengde van de startbaan van Zestienhoven.
Hang je witte was maar niet buiten, onder het vliegtuig ziet het er erg troebel uit....

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:10

Niet dat ik het blokkeren van distributiecentra een handige zet vind, maar ik vind de reactie van het CBL wel een soort van hilarisch:

Citaat:
,,De consument wordt hier echt geraakt’’, zegt een woordvoerder van het CBL. ,,Bij eerdere protesten was er nog best sympathie voor de boeren, maar nu tref je ze doordat ze geen eten meer kunnen krijgen. Net in de week voor Kerstmis. Ook mede-ondernemers in de voedselketen worden zo geraakt.’’


Alsof die grote jongens ook maar íets geven om de consument of om de "mede-ondernemers". Alsof de supermarkt de enige plek is om aan voedsel te komen :')

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:15

Personeel van supermarkten wil toch ook gaan staken rond de kerst ivm nieuwe CAO?

LiannePuthzy

Berichten: 7011
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:16

En ik denk ook wel dat supermarkten (in iedergeval degene waar mijn ma der bloemenwinkel in heeft) op maandag en dinsdag meer laten leveren vanuit de distributie centrums zodat ze een grotere voorraad hebben

Cowboy55
Berichten: 8576
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:25

purny schreef:
Heel eerlijk? Ik ga niet 6 of 8 uur in een trein zitten als ik er ook binnen 2 of 3 uur kan zijn.

Ik vind het sneu dat er mensen zijn die hun vlucht hebben gemist. Je zou maar voor belangrijke zaken daar moeten zijn.


En al ga je met het vliegtuig naar London om in het Ally Pally een Guiness te drinken of een Bobby te moonen op Trafalgar Square! Sinds wanneer is het aan een stel figuren met tractoren om te bepalen of je daar naar toe mag gaan of niet?

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:35

Cowboy55 schreef:
En al ga je met het vliegtuig naar London om in het Ally Pally een Guiness te drinken of een Bobby te moonen op Trafalgar Square! Sinds wanneer is het aan een stel figuren met tractoren om te bepalen of je daar naar toe mag gaan of niet?


Als het een paar dagen mooi weer is en je gras in JOUW wei kan gemaaid worden om er prachtig hooi van te maken zodat je dieren ook voer hebben in de winter.... sinds wanneer is het dan aan een stel figuren om te bepalen of je mag maaien of niet? Idem met mest uitrijden. De regels liggen vast op data terwijl je mee wilt bewegen met het weer en de seizoenen welke ook nog eens veranderen

CharleyT
Berichten: 4028
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:40

Tiepfoudt schreef:
Niet dat ik het blokkeren van distributiecentra een handige zet vind, maar ik vind de reactie van het CBL wel een soort van hilarisch:

Citaat:
,,De consument wordt hier echt geraakt’’, zegt een woordvoerder van het CBL. ,,Bij eerdere protesten was er nog best sympathie voor de boeren, maar nu tref je ze doordat ze geen eten meer kunnen krijgen. Net in de week voor Kerstmis. Ook mede-ondernemers in de voedselketen worden zo geraakt.’’


Alsof die grote jongens ook maar íets geven om de consument of om de "mede-ondernemers". Alsof de supermarkt de enige plek is om aan voedsel te komen :')


Mee eens. De woordvoerder van het CBL verdient op zijn minst een oscarnominatie. Wat een pracht drama, alsof hij ons waarschuwde voor een mogelijke hongerwinter. Zwaar overtrokken, bedrijven anticiperen, geen mens zal ''verhongeren'' de komende dagen hoor.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:03

Een van de leiders van FDF (vd Oever) heeft gezegd dat “de boeren net zo behandeld worden als de Joden in de oorlog”, was net op de radio.

Kom op zeg... dat verzin je toch niet?? 8)7 :n

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:15

IMANDRA schreef:
Een van de leiders van FDF (vd Oever) heeft gezegd dat “de boeren net zo behandeld worden als de Joden in de oorlog”, was net op de radio.

Kom op zeg... dat verzin je toch niet?? 8)7 :n

Ik had het op internet gelezen. Excursie naar Auschwitz dan maar?

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:33

Dat was inderdaad niet slim, maar ik vind wel meer van wat er door de FDF gezegd of geschreven wordt niet ok.
Ik hoor trouwens nooit zoveel verontwaardiging wanneer boeren bijvoorbeeld 'kampbewaarders' of 'SS-ers' worden genoemd. Dat gebeurt al jaren.

Froukje
Forever young

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:38

En er was net alweer op de radio dat de boeren zich distantiëren van die uitspraak.

Iets wat 1 iemand roept maakt niet gelijk de hele groep slecht ;)

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:39

Nee, maar 't is wel de voorzitter...

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:40

Kinke schreef:
Dat was inderdaad niet slim, maar ik vind wel meer van wat er door de FDF gezegd of geschreven wordt niet ok.
Ik hoor trouwens nooit zoveel verontwaardiging wanneer boeren bijvoorbeeld 'kampbewaarders' of 'SS-ers' worden genoemd. Dat gebeurt al jaren.


Vind ik net zo goed niet kunnen hoor.

@froukje: ja dat klopt, dat is wel goed. Vond het gewoon een aparte uitspraak, zeker gezien het van iemand is die een soort woordvoerder van die groep is.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:10

IMANDRA schreef:
Een van de leiders van FDF (vd Oever) heeft gezegd dat “de boeren net zo behandeld worden als de Joden in de oorlog”, was net op de radio.

Kom op zeg... dat verzin je toch niet?? 8)7 :n



Dat was een bijzonder domme uitspraak van hem..

Daar gaat weer wat goodwill.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:56

Froukje schreef:
En er was net alweer op de radio dat de boeren zich distantiëren van die uitspraak.

Iets wat 1 iemand roept maakt niet gelijk de hele groep slecht ;)

Als voorzitter zijnde heb je een voorbeeldfunctie.

Froukje
Forever young

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 23:28

purny schreef:
Froukje schreef:
En er was net alweer op de radio dat de boeren zich distantiëren van die uitspraak.

Iets wat 1 iemand roept maakt niet gelijk de hele groep slecht ;)

Als voorzitter zijnde heb je een voorbeeldfunctie.

Als voorzitter ben je ook gewoon mens en kun je ook op persoonlijk vlak uitspraken doen waar de organisatie niet achter staat.

Deze uitspraak heeft niks met de boeren te maken, het had ook een directeur van een ziekenhuis kunnen zijn die deze mening zou hebben en zich uitsprak.

Maar goed, begin het een beetje een apart topic te vinden inmiddels. Het is begonnen als steun voor de boeren en nu draait het er op uit dat de boeren zich moeten gaan verdedigen waarom ze überhaupt boer geworden zijn en waarom ze niet per direct stoppen met wat ze doen..
Laatst bijgewerkt door Froukje op 14-12-19 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 23:32

Froukje schreef:
purny schreef:
Als voorzitter zijnde heb je een voorbeeldfunctie.

Als voorzitter ben je ook gewoon mens en kun je ook op persoonlijk vlak uitspraken doen waar de organisatie niet achter staat.

Deze uitspraak heeft niks met de boeren te maken.


Maar die uitspraak werd wel gedaan áls woordvoerder van de boeren. Je bent immers aanspreekpunt, communicatiekanaal. Dat is niet op persoonlijk vlak imo.

Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat alle boeren zo denken, integendeel, maar doel ik puur op de ‘functie’ die deze man heeft binnen het protest.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 23:36

@froukje: gewoon een kwestie van werk en privé gescheiden houden.
Sommige dingen zeg je gewoon niet. Je mag het denken maar nog zeg je zoiets niet in het openbaar

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 00:36

Sowieso als je woordvoerder bent moet je in de buurt van journalisten nu eenmaal opletten wat je zegt. Of je nu speciaal voor FDF daar staat of niet

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 10:29

Froukje schreef:
Als voorzitter ben je ook gewoon mens en kun je ook op persoonlijk vlak uitspraken doen waar de organisatie niet achter staat.

Deze uitspraak heeft niks met de boeren te maken, het had ook een directeur van een ziekenhuis kunnen zijn die deze mening zou hebben en zich uitsprak.
?
Geef jij dan maar eens een ander voorbeeld van een woordvoerder die in de media een vergelijkbaar stompzinnige uitspraak heeft gedaan om zijn punt te maken.
Feit is daarbij dat hij juist niet sprak op persoonlijke titel, hij heeft de vergelijking doelbewust gemaakt als woordvoerder van FDF. Zeldzaam dom, dan begrijp je er echt niets van en mankeert het je ook aan welk historisch besef dan ook.

Uiteraard neemt FDF er nu afstand van, anders is het snel klaar met het begrip en de steun vanuit de samenleving.

Correctie: ik lees net dat ze de uitspraak níet terugnemen. OK, dus bij FDF vinden ze daadwerkelijk officieel dat ze hun situatie kunnen vergelijken met die van de Joden tijdens WOII.
8)7

Ik denk dat er veel boeren zijn zich hier rot voor generen.

Gelukkig dat Agractie een andere aanpak en stijl hanteert.
Laatst bijgewerkt door Askja op 15-12-19 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 10:38

Kinke schreef:
Dat was inderdaad niet slim, maar ik vind wel meer van wat er door de FDF gezegd of geschreven wordt niet ok.
Ik hoor trouwens nooit zoveel verontwaardiging wanneer boeren bijvoorbeeld 'kampbewaarders' of 'SS-ers' worden genoemd. Dat gebeurt al jaren.

Ten eerste: dat komt van de kant van hardcore activisten, een zeer kleine groep dus.
Ten tweede: deze vergelijking is niet gericht op 'de' boeren, maar specifiek op de bio-industrie.

Dus doe het niet voorkomen alsof het een algemeen gangbare vergelijking is, want dat is onzin.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:43

Citaat:
En al ga je met het vliegtuig naar London om in het Ally Pally een Guiness te drinken of een Bobby te moonen op Trafalgar Square! Sinds wanneer is het aan een stel figuren met tractoren om te bepalen of je daar naar toe mag gaan of niet?

Wat je noemt : après nous le déluge.

De zonnekoning zei het al (nee, dat gaat niet over zonnepanelen) en volgens Charles Marx is het de kern van het kapitalisme.

En met de stijging van de zeespiegel kan het letterlijk waar worden.

juval

Berichten: 13437
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:56

Citaat:
Ik weet zelf nog niet wat ik van de aanstaande boerenstaking moet vinden.
Zit nog zwaar in twijfel.
Kun je zo maar een land op slot zetten?
Blijkbaar wel.
Dit kabinet zet ook een land op slot met zelf verzonnen normen.
Met getallen 0,1 microgram PFAS per kg grond of 0.05 mol neerslag stikstof per hectare.
Normen die wel gewoon uit de lucht lijken gegrepen.
Men koos voor de 0.1 microgram PFAS omdat dat momenteel de kleinst meetbare eenheid is. Lijkt me geen duidelijke reden.
De stikstofdepositie net zo. Maak van heel Brabant een afgeschermd natuurgebied en nog is er teveel stikstofneerslag. Die komt er bijna dagelijks gewoon overwaaien vanuit buurman Ruhrgebied.
Dus ja. Je kunt een land om allerlei rederen op slot zetten. Ook onbewust.
Maar hier gaat het op slot zetten straks bewust.
En als de boeren echt hun best doen dan is op slot ook echt op slot.
Nu de supermarkten echter ook de dupe dreigen te worden zijn die grote jongens ineens bang dat ze omzet gaan missen zo vlak voor de kerstvreetfeesten. Dus schakelen ze de rechter in.
Duidelijk eigen belang onder het mom van landsbelang.
Zowel de goedkoop voedsel eisende consument als de goedkoop, goedkoper, goedkoopste zijnde supermarkten hebben hier meer boter op hun hoofd dan dat ze in hun eigen schappen hebben liggen.
Wel eisen aan de Nederlandse boer stellen maar er (bijna) niet extra voor willen betalen.
De landbouw zou hier teveel voor de export produceren. Het merendeel van die 80% export van Nederlands product blíjft echter binnen de 500 km van onze grens. Binnen die grens is het in veel andere, grotere, landen, bijvoorbeeld Canada, nog steeds een streekproduct.
Dit land is gewoon te klein.
En als wij het niet doen? Wie doet het dan wel? Kippenvlees uit de Oekraïne, tomaten en paprika's Spanje, vlees uit Zuid-Amerika, groentes en bloemen uit Afrika? Zeg het maar.
Maar deze landen liggen allemaal ver buiten die 500 kilometer. En dan is import van verre ineens geen probleem?
Boter op het hoofd.
Uit het meest recent onderzoek van het RIVM blijkt ook nog eens dat er meer dan genoeg residuen van gewasbeschermingsmiddelen op al die ingevoerde groenten en fruit te zitten. En dan soms ook nog reciduen van gewasbeschermingmiddelen die hier niet (meer) gebruikt mogen worden.
Het is maar waar je voor kiest.
Oh? Je vindt de export van die grote hoeveelheden kwalitatief goede Nederlandse producten een probleem? Houdt er dan de komende kerst eens rekening mee. En koop voor je kerstdis dan ook geen producten die van ietsjes verder weg komen. Vergeet de Zuid Amerikaanse kwarteleitjes, de bonen uit Marokko en het rundvlees uit Ierland of ergens van de verre pampa's.
Houdt het lokaal. Steun de Nederlandse boeren en tuinders.
Die zitten al zolang in een gedwongen spagaat.
Tientallen jaren zaten er hopen subsidie op bedrijfsgroei.
Heel lang was het groeien bijna een eis van bank en de Landbouwvoorlichtingsdienst.
Nu zit er subsidie op "groen".
Inzichten kunnen veranderen.
Geef de boeren de kans om om te schakelen. Er wordt volop aan gewerkt. Maar al die verplichtingen uit het verleden kunnen niet zomaar even aan de kant worden geschoven.
"Feed the world!!" zong Band Aid in 1984. Een kerstplaat die je nog steeds voorbij hoort komen. De Nederlandse boeren voeden nu de wereld. En daarvoor worden ze momenteel dan weer afgestraft.
Ik weet het dus niet.
Ergens hebben ze met hun op handen zijnde blokkades gewoon gelijk.
Maar of dit de manier is??
Wel of niet staken?
Gas der op of rustig aan?
De kans op escalatie is groot en daarmee wordt dan ook gelijk veel goodwill verspeeld.
Ergens is er wat mis gegaan.
Het contact is verbroken.
Misschien zit er ergens een schroefje los.
Laten we hopen dat het contact tussen boer, burger en politiek weer snel wordt herstelt.
Voor de spanning teveel gaat oplopen.....

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:09

FDF is niet "de woordvoerder van de boeren". Hij is woordvoerder van FDF. Vergeet overigens niet dat de beste man geen getrainde woordvoerder is, maar boer.