Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 07:31

Bij ons in de buurtapp stond het bericht dat er in Windesheim, gemeente Zwolle afgelopen donderdagnacht twee schapen zijn gepakt.
Misschien is het dezelfde melding als hierboven in Wijhe, maar dit is toch echt gemeente Zwolle.

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 08:35

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 09:02

Jake_s schreef:
Geen idee of het al gedeeld is, maar bij een BSO in Zeist is een bouwhek van 2m hoog om het terrein heen geplaatst, met de vraag of men dat hek ook weer wilt sluiten, i.v.m. de wolf.

Mooi initiatief, maar zolang er geen stroom boven langs het hek loopt klimt de wolf er zo overheen helaas...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 09:04

Maar geeft de meesters en juffen wel meer kans om op tijd in te grijpen.

In ieder geval geen 'grab and go' voor de wolf.

Ik blijf het belachelijk vinden dat we in Nederland op dit punt zijn aangekomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 09:06

Ik vraag me sowieso af of een wolf wel over een hek wíl klimmen als daar tientallen gillende/rennende kinderen lopen te spelen, misschien als er eentje vlak bij het hek stilstaat ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 09:08

Overigens vraag ik me iet heel anders af...
Vanochtend op het nieuws hoorde ik dat asielzoekers niet meer max. 24 uur (edit = 24 weken per jaar) mogen werken, maar een volle werkweek wegens Europese regels!!
Hoe zit dat dan hier met de wolf waar NL nog steeds de 'strikt beschermde status' handhaaft. Daar is toch ook een Europese wetsverandering in gegaan ???
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 13-09-25 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 09:09

DubbelFun schreef:
Ik vraag me sowieso af of een wolf wel over een hek wíl klimmen als daar tientallen gillende/rennende kinderen lopen te spelen, misschien als er eentje vlak bij het hek stilstaat ??

Je moet niet bij jezelf afrekenen :+ :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 09:09

DubbelFun schreef:
Jake_s schreef:
Geen idee of het al gedeeld is, maar bij een BSO in Zeist is een bouwhek van 2m hoog om het terrein heen geplaatst, met de vraag of men dat hek ook weer wilt sluiten, i.v.m. de wolf.

Mooi initiatief, maar zolang er geen stroom boven langs het hek loopt klimt de wolf er zo overheen helaas...

Als het een hek is met alleen verticale palen, dan zal 2 meter nog wel in ieder geval iets van een uitdaging zijn..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 09:11

De bouwhekken die ik zie hebben allemaal rechthoekjes-gaas.

@Lithya: dat is een sterk punt :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 09:12

DubbelFun schreef:
Overigens vraag ik me iet heel anders af...
Vanochtend op het nieuws hoorde ik dat asielzoekers niet meer max. 24 uur (edit = 24 weken per jaar) mogen werken, maar een volle werkweek wegens Europese regels!!
Hoe zit dat dan hier met de wolf waar NL nog steeds de 'strikt beschermde status' handhaaft. Daar is toch ook een Europese wetsverandering in gegaan ???

Nederland loopt daar op achter.

Europa aangepast, maar Nederland moet bij mijn weten alle protocollen en wetten nog aanpassen op die verandering.
En dat lijkt heel weinig prioriteit te hebben.

-

Zelf denk ik dat ook Europa nog achter de feiten aanloopt, en de huidige (nieuwe) beschermingsstatus ook al héél snel niet passend blijkt en weer naar beneden bijgesteld zal moeten worden.

(Waar Nederland dan uiteraard weer achteraan hobbelt)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 09:15

Femke_Tweety schreef:

Ik blijf het belachelijk vinden dat we in Nederland op dit punt zijn aangekomen.

Even foto van die plaatselijke situatie gescoord.

Ik denk dat het hier toch wel enig nut kan hebben.

Inderdaad als voorkomen snatch and go.

Lopend buffet heeft nu een hek ervoor zeg maar, toch net even minder makkelijk vanuit de wolf bezien.

Tuurlijk kan hij erover heen komen, maar ongezien en onopgemerkt aanvallen wordt wel heel wat lastiger zo.

Afbeelding

Jake_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 09:17

Femke_Tweety schreef:

Inderdaad. Mooi als de wolf niet zomaar de kids kan besluipen. Over een hek springen trekt in ieder geval de aandacht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 09:20

Maar voor de asielzoekers liep die wet blijkbaar ook achter en is door de raad van state aangepast.
Volgens AI
Citaat:
Ja, er was een wet die inhield dat asielzoekers maximaal 24 weken per jaar mochten werken, maar deze regel is afgeschaft na een uitspraak van de Raad van State in november 2023. De 24-weken-eis werd in strijd geacht met het Europese recht...

Dus zou zoiets ook kunnen gaan gelden voor de wolf??

Ah die hekken bestaan dus toch... weer wat geleerd :)
En idd beter klimbestendig!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 09:30

DubbelFun schreef:

Dat rondrennen en gillen is prooigedrag, dus ja die kans is aanwezig. Zelfde heb je met bepaalde hondenrassen en kinderen (het drijven van een herdershond als een border collie bv is een restant van hetzelfde instinct).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 09:45

Het is toch te gek dat je kinderen zo op moet sluiten. Maar als mijn dochter nog die leeftijd had gehad, had ik dit ook fijn gevonden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 09:47

Ja ik snap dat kinderdagverblijf ook wel. Ze zitten daar nu eenmaal en moeten ook iets.

Bij klimmen gaan er wel kinderen gillen en is er snel wel een volwassenen met een jachtgeweerbezem bij oid.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 11:49

eveline_B schreef:
Bij ons in de buurtapp stond het bericht dat er in Windesheim, gemeente Zwolle afgelopen donderdagnacht twee schapen zijn gepakt.
Misschien is het dezelfde melding als hierboven in Wijhe, maar dit is toch echt gemeente Zwolle.

Grensgeval. Van Nico liepen gemeente Heino en van Henri in gemeente Wijhe. Henri woont wel in Zwolle dus daar zit de verwarring denk ik. De gemeentegrens Zwolle/Heino/Wijhe ligt daar allemaal dichtbij elkaar.

Was stille hoop dat ie was vertrokken omdat ie al weken niet was gezien maar helaas duikt ie nu weer op.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 13:51

DubbelFun schreef:
Maar voor de asielzoekers liep die wet blijkbaar ook achter en is door de raad van state aangepast.
Volgens AI
Citaat:
Ja, er was een wet die inhield dat asielzoekers maximaal 24 weken per jaar mochten werken, maar deze regel is afgeschaft na een uitspraak van de Raad van State in november 2023. De 24-weken-eis werd in strijd geacht met het Europese recht...

Dus zou zoiets ook kunnen gaan gelden voor de wolf??

Nee. Die andere wet waar je het over hebt gaat over rechten van een bepaalde groep, je mag als lidstaat daar niet aan tornen. Je mag wel meer rechten bieden, maar niet minder.

In geval van de wolf: de bescherming is aangepast, je mag ze als lidstaat in dit geval wél (nog steeds) méér beschermen maar niet minder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 14:52

Jammer, was een mooie stok achter de deur geweest.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 16:15

Met dat soort regelgeving vind ik de EU ook echt een nadeel. De landen in de EU zijn zo uiteenlopend qua ruimte, bevolking, ruimtelijke inrichting, natuur. De wetgeving over de wolf in NL zou toch echt anders moeten zijn dan over de wolf in de Poolse bossen of in de Abruzzo.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 16:27

Nou ja eigenlijk niet. Schuwe wolf die geen mensen lastig blijft mag blijven, in welk land dan ook. Anders niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 16:33

En hij moet van de huis/weide-dieren afblijven!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 16:36

Precies.
En zo stond het eerder ook in richtlijnen.
Maar die worden steeds opgerekt omdat men bang is een kogel te krijgen van een extremist zoals de Graaf was.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 21:46

Nog beetje aan het verwerken dat dossier wolf controversieel is verklaard, en dus over wordt gelaten aan een volgend kabinet. Ik snap dat ze vanalles aan hun hoofd hebben momenteel, maar de urgentie van deze portefeuille, met een wolf die een zeer beschermde status heeft, die die niet meer heeft in de EU, maar in NL wel omdat de staatssecretaris al maanden z'n werk niet heeft gedaan, vind ik niet uit te leggen.

Het houdt alle gemeenten en provincies onnodig in een houdgreep, die kunnen niks en mogen niks... niet dat ze met een 'gewoon beschermde' status zoveel mogen, maar in elk geval meer.

Dus de wolf is hier onterecht zeer beschermd, leert dagelijks bij over mensen die geen gevaar zijn, geeft dat dagelijks door aan welpen/partners. Zo vergroot het probleem exponentieel....

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 21:50

Eens.

Vond het bijzonder. Loopt zo uit de hand en ja hoor we schuiven het maar mooi op.