Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:24

ik vind het gepraat over oorlog nu toch wel steeds dichterbij komen. De tijd van 'ver van mijn/ons bed' lijkt voorbij. Best beangstigend eerlijk gezegd. Hoe voelen jullie je bij de situatie in de wereld/europa

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:27

Alles behalve prettig, maar ik heb er geen enkele invloed op, dus probeer ik ook om me er maar niet al te druk om te maken. Ik denk wel dat het Russische leger dermate verzwakt is dat ze de komende jaren niet in de mogelijkheid zijn om een nieuwe oorlog te beginnen (althans, dat hoop ik).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:26

juval schreef:
ik vind het gepraat over oorlog nu toch wel steeds dichterbij komen. De tijd van 'ver van mijn/ons bed' lijkt voorbij. Best beangstigend eerlijk gezegd. Hoe voelen jullie je bij de situatie in de wereld/europa

Eens Juval. Ik volg het op de voet want het kan een omwenteling zijn en voor Europa is het heel spannend. Erdogan heeft zich vandaag uitgesproken en staat achter Zelensky (pffff). Die zien de bui ook al hangen want zitten ook dichtbij. Dit is echt belangrijk positief nieuws en dat was nodig.

En Macron heeft de tweede deel EU landen voor spoedoverleg bij elkaar geroepen. Zonder de Poetin vriendjes. Er gebeurt heel veel nu we moeten nu en masse Oekraïne gaan steunen en stoppen met piepen en vergaderen want anders kunnen we beter Russisch gaan leren bij wijze van spreken. Dus ook blij met onze minister president.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:34

Incl Canada Pien .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:44

BigOne schreef:
Incl Canada Pien .

Ook uitgenodigd door Macron?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:58

Ja Pien!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 21:25

Zit Bar laat van gisteren te kijken. Ben ik de enige die Timmermans in de huidige wereld graag als premier had willen hebben?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 21:27

Fatsoen, menselijkheid en realisme zouden inderdaad zeer welkom geweest zijn. Wat een gedoe ook nu joh, Schoof zegt A, Wilders zegt B. Wat een waardeloze figuur slaan we zo als land zeg.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 21:33

julius_juut schreef:
Fatsoen, menselijkheid en realisme zouden inderdaad zeer welkom geweest zijn. Wat een gedoe ook nu joh, Schoof zegt A, Wilders zegt B. Wat een waardeloze figuur slaan we zo als land zeg.

En heel veel kennis.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 21:43

Benzz schreef:
Zit Bar laat van gisteren te kijken. Ben ik de enige die Timmermans in de huidige wereld graag als premier had willen hebben?
nee ik dacht het ook en was blij dat ik op GL/ PvdA heb gestemd
Als het over Oekraïne gaat en ook Rusland kent Timmermans zijn vak! Ik vond het echt goed. +:)+

Dank zij Schoof heeft Nederland een uitnodiging gehad van Macron..Hoort er dus bij. Blij mee

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 21:49

En de ballen om nee tegen Trump te zeggen Pien!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 22:24

Het is voor TImmermans natuurlijk wel heel makkelijk vanaf de zijlijn, hij hoeft helemaal nergens iets over te beslissen of iets op touw te zetten. Laat hij eerst maar eens de interne boel op orde krijgen in zijn partij en de mensen die graag links willen stemmen een reden te geven om dat volgende keer ook te doen (volgende keer is november denk ik).

Maar voordat we hier gaan roepen dat we allemaal russisch moeten leren, de Russen hebben ons gebied nooit willen hebben en Putin wil dat nu ook niet. Hij wil het oude grondgebied van de USSR weer bij Rusland en hij is bij Oekraine begonnen en heeft nogal een lange lijst te gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 22:26

Veronica2 het Russisch praten is bij wijze van spreken. Het zal wel meevallen voor Nederland. Maar hopelijk is Nederland wel een trouwe bondgenoot.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 07:46

Benzz schreef:

Echt? Ik kan niets met die man. Als hij de nieuwe linkse partij gaat leiden, stem ik wat anders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 07:57

Lieser schreef:
Benzz schreef:

Echt? Ik kan niets met die man. Als hij de nieuwe linkse partij gaat leiden, stem ik wat anders.

Heb je het gezien Lieser?
Enne hij leidt al de nieuwe linkse partij!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:00

Lieser schreef:
Benzz schreef:

Ook als die linkse partij gewoon goede plannen heeft? Je hoeft natuurlijk niet op de partijleider te stemmen..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:05

het zou heel goed zijn als europa meer een eenheid gaat vormen. Dan bedoel ik niet zoals Volt wil, de verenigde staten van Europa. Maar wel samen sterk tegen alle dreiging uit het Oosten, maar ook uit het Westen. Dat lijkt me belangrijker dan het oeverloze discussiëren over links en rechts.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:58

Ik ben nooit Rutte fan geweest, maar heb zijn fatsoen toch 1000x liever dan wat we nu hebben!

En je kan over Timmermans/PvdA GL zeggen wat je wilt, maar het is een fatsoenlijk man en ze hadden fatsoenlijke (en doorgerekende!!!) plannen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:27

Eens Tango.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:48

Nou, hoe zat dat ook alweer met dat erfrechtplannetje? Daar klopte heel weinig van en hij heeft zich daarmee wel echt voor joker gezet. Dat was niet correct, niet fatsoenlijk en ook niet in het belang van de kwetsbare groepen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:55

Ach kom nou, kwetsbare groepen . Die zijn allang blij wanneer ze een erfenis van bvb 25000 euro zouden krijgen. Ik dacht ook van oliebol maar dan omdat wij aan de betaal kant zitten en na goed nadenken toch hierop gestemd want bij dit programma, doorberekend en al, gingen juist de laagstbetaalde en meest armoedige mensen erop vooruit.
Indien wij voor onze eigen portemonnee en die van onze kids zouden stemmen dan hadden we altijd VVD moeten stemmen. In 47 jr nog nooit gedaan. Die maken de rijken rijker en de armen armer, nog steeds .

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:01

Laat Timmermans eerst maar eens gaan uitvogelen welke partij hij leidt.

Gisteren stond in de Groene heel helder uitgelegd hoe de grootste partij haar kiezers keer op keer een rad voor ogen draait mbt asiel. Met de aankomende verkiezingen in het achterhoofd hoop ik echt dat het een keer duidelijk wordt voor de kiezer die op die partij hebben gestemd en dat ze snappen dat ze bedonderd zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:11

Veronica2 schreef:
Nou, hoe zat dat ook alweer met dat erfrechtplannetje? Daar klopte heel weinig van en hij heeft zich daarmee wel echt voor joker gezet. Dat was niet correct, niet fatsoenlijk en ook niet in het belang van de kwetsbare groepen.

Hoezo? De meeste mensen gaan erop vooruit. Vond deze berekening op Reddit met een paar voorbeelden:
https://www.reddit.com/r/Politiek/s/awR8UGJ7xD

Partners van de gemiddelde Nederlander hebben dus niks te vrezen (of ze moeten flink welvarend zijn en meer dan 700.000 erven). Kinderen gaan iets meer betalen, maar imo is dat helemaal niet erg. Het is immers “gratis geld”? Hele andere situatie dan bij de partner. En alsnog worden de meest welvarende Nederlanders het hardste geraakt hiermee.

Gezien de doorsnee Nederlander 27k erft zal de doorsnee Nederlander niet zo’n probleem hebben dankzij die verhoogde belastingvrije voet. (Gemiddelde moet je niet naar kijken want die cijfers zijn natuurlijk erg beïnvloed door de hele welvarende mensen).

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:56

Sony veronica maar mbt de erfrecht plannen heb je je overduidelijk niet ingelezen.

Ik heb daar een aantal heel uitgebreide posten in dit topic over gezet. De plannen waren absoluut niet nadelig voor de gemiddelde NLer en al ZEKER niet voor de kwetsbare NLer. Wel voor de zeer vermogende

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:20

Het staat hier bijvoorbeeld uitgelegd: https://www.gelderlander.nl/politiek/fa ... ogle.nl%2F

Wat mij ergert is dat Timmermans de minder vermogende groepen een worst voorhoudt die hij uiteindelijk niet kan geven. Je mag best beweren dat arme mensen geen erfbelasting hoeven te betalen, maar dat is natuurlijk een loze belofte omdat arme mensen vaak helemaal niks erven en een belasting over 0 euro ook 0 euro is. En verder ging het mis zodra er bij de iets rijkere groep sprake is van bezit van een huis dat kan je in de link lezen. Woningbezit buiten de erfbelasting houden is ook geen moer waard voor mensen die toch al geen huis bezitten en hun ouders ook niet omdat hun economische levensloop dat niet toeliet. Wederom wordt mensen een worst voorgehouden die niks voor hen betekent. Bovendien moest de hele reutemeteut van dit verhaal ook nog betaald worden en dat moest dan ergens vandaan komen waar het wel veel mensen raakte. Sindsdien vind ik niet meer dat Timmermans opkomt voor de minder bedeelden, terwijl hij zich dat wel voor wil laten staan.