Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:07

Wat ik lastig vind is dat omdat het land van oorsprong de mensen niet terug neemt, Nederland dan maar verantwoordelijk zou moeten zijn.
Wellicht gaat het in die landen ook om criminele mensen. Het kan toch niet zo zijn dat Europa het afvalputje wordt van Afrika als er geen sprake is van een onveilige situatie?
Van de week zag ik op TV het gemak waarmee Australië op het vliegveld mensen op het vliegtuig terug zette. Zij vragen Zich totaal niet af wat er aan de andere kant met die gasten gebeurt.

Ik begrijp dat het niet zo simpel is. Maar ik vind het moeilijk om te begrijpen waarom je uitgrproduceerde mensen , eventueel met methadon achter de kiezen, niet kunt begeleiden naar Schiphol om op het vliegtuig terug te zetten naar Marokko of andere landen. Mensen zijn ook zelf verantwoordelijk, dat zag ik vorige week nog.
Als ik in Frankrijk mijn "broek niet kan ophouden" dan zal echt niemand voor mij gaan zorgen en zal ik ook terug moeten.
Dus ik vind het ook wel raar dat het zo gaat.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 10-12-23 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:08

NPS:
Heb jij betere ideeen?

Het moet imo niet interessant meer zijn om naar Nederland te komen, en andere landen moeten hun inwoners gewoon terug nemen. (muv degene die er niet veilig zijn vanwege geaardheid etc.)

Het is logisch dat er geen draagvlak is onder de bevolking omdat er al zoveel problemen zijn met deze mensen. Ze laten lopen in de samenleving lijkt me dan ook niet bevorderlijk.

En waarom zouden andere locaties ten koste gaan van de echte vluchtelingen? Voor hun komt er meer ruimte op hun opvanglocaties, minder overlast waardoor zij ook anders bekeken en bejegend gaan worden. Lijkt me aan alle kanten alleen maar beter voor hun.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:09

pien_2010 schreef:
Wat ik lastig vind is dat omdat het land van oorsprong de mensen niet terug neemt, Nederland dan maar verantwoordelijk zou moeten zijn.
Wellicht gaat het in die landen ook om criminele mensen. Het kan toch niet zo zijn dat Europa het afvalputje wordt van Afrika als er geen sprake is van een onveilige situatie?
Van de week zag ik op TV het gemak waarmee Australië op het vliegveld mensen op het vliegtuig terug zette. Zij vragen Zich totaal niet af wat er aan de andere kant met die gasten gebeurt.

Ik begrijp dat het niet zo simpel is. Maar ik vind het moeilijk om te begrijpen waarom je uitgrproduceerde mensen , eventueel met methadon achter de kiezen, niet kunt begeleiden naar Schiphol om op het vliegtuig terug te zetten naar Marokko of andere landen. Mensen zijn ook zelf verantwoordelijk, dat zag ik vorige week nog.
Als ik in Frankrijk mijn "broek niet kan ophouden" dan zal echt niemand voor mij gaan zorgen en zal ik ook terug moeten.

:j :j :j

Nederland kan echt niet de hele wereld opvangen, al zouden ze het willen. Dat is gewoon niet haalbaar.

996981

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:22

Pien, ik zie dat je iets genuanceerder bent geworden over asielzoekers en de opvang. Dat is denk ik terecht en ook een stuk fijner discussiëren :)

Helaas weinig tijd momenteel om mee te doen, maar lees wel mee.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:24

Elisa2 schreef:
pien_2010 schreef:

Nederland kan echt niet de hele wereld opvangen, al zouden ze het willen. Dat is gewoon niet haalbaar.

Maar om hoeveel mensen gaat het? Ik heb een getal van 700 veilige landers gehoord. Ik denk dat er binnen die groep ook weer veel diversiteit is. Zorg bij goed en constructief gedrag dat er een mogelijkheid is om een verbrlijfsvergunning te bemachtigen en geef ze een mogelijkheid zich te bewijzen. Maar sluit de raddraaiers op. Nu gebeurt beiden niet of nauwelijks.

Het is in ieder geval belachelijk om de omgeving met "lost people" op te zadelen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:29

pien_2010 schreef:

Mensen uitzetten is niet goed voor je internationaal prestige en dat was voor Rutte heel belngrijk,

je kunt mensen uitzetten als je wil maar de meeste nederlanders vinden dat zielig en daar laat de politiek heel makkelijk de oren naar hangen, met ale gevolgen van dien.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:36

Bij mijn weten worden ook uitgeprocedeerde asielzoekers niet zomaar uitgezet. Gaat heel wat aan vooraf. Ook mogelijkheid tot begeleiding en herintergratie in land van herkomst, zoals bijvoorbeeld beginnen van eigen bedrijfje en dergelijke.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:39

996981 schreef:
Pien, ik zie dat je iets genuanceerder bent geworden over asielzoekers en de opvang. Dat is denk ik terecht en ook een stuk fijner discussiëren :)

Dat is Zo niet waar wat jij hier schrijft. Foei. Ik heb altijd zo gedacht. Ik heb altijd gezegd ,ook in dit topic, dat in mijn ogen:
1. Het doodzonde is dat milieu en zorg voor de aarde te lang een links thema is geweest;
2. Dat links te gemakkelijk het asiel vraagstuk benadert. En dat rechts het teveel als zondebok presenteert.

Echt 0, 0 ben ik van standpunt verandert. Dus hou die conclusie ajb bij je, want ik word er heel boos over zelfs. Ik zal altijd links blijven stemmen en ben dus helemaal niets veranderd!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:39

mce schreef:
pien_2010 schreef:

Mensen uitzetten is niet goed voor je internationaal prestige en dat was voor Rutte heel belngrijk,

je kunt mensen uitzetten als je wil maar de meeste nederlanders vinden dat zielig en daar laat de politiek heel makkelijk de oren naar hangen, met ale gevolgen van dien.

Ik kan me zo voorstellen dat Wilders iets minder geeft om het internationale prestige.

En ik denk eigenlijk niet dat de 'meeste' nederlanders het zielig vinden als mensen worden uitgezet, zeker als het overlastgevende/probleemzoekende/kansloze asielzoekers zijn. Ik ben vóór het Australische model .

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:43

Elisa2 schreef:
pien_2010 schreef:

Hmmm ja nu jullie t zo stellen snap ik dat ook wel weer heel goed. Zou t met internationale betrekkingen te maken dat ze niet gewoon terug kunnen? En ze zijn toch niet allemaal crimineel?

@Elisa - als er nu zon tekort aan opvang is voelt t ook niet handig om juist opvang te voorzien voor veilige landers, al net ander heeft prioriteit zeg maar.

@irmaz - ik heb niet het idee dat we buitenlanders heel zielig vinden als ik zo zie wat de verkiezingsuitslag is en een beetje meelees in dit topic ;)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:46

pien_2010 schreef:

Maar laat dat nu net het probleem zijn, je krijgt ze eenmaal in Nederland niet meer terug.
De meesten gaan de illigaliteit in.

Als je dat het afvoerputje van Afrika of iets anders noemt maakt niet uit, maar dat is wel waarom EU landen naar andere mogelijkheden kijken.
Ik zou er ook voor zijn om vluchtelingen die opvang nodig hebben in een ander land als Nederland de aanvraag te laten doen, en desnoods de mensen die wiens aanvraag positief beoordeeld word dan zelf op te halen.

Maar dat het anders zal moeten in de toekomst is duidelijk, draagvlak voor opvang zal alleen minder worden op deze manier...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:10

pien_2010 schreef:
996981 schreef:

Dat is Zo niet waar wat jij hier schrijft. Foei. Ik heb altijd zo gedacht. Ik heb altijd gezegd ,ook in dit topic, dat in mijn ogen:
1. Het doodzonde is dat milieu en zorg voor de aarde te lang een links thema is geweest;
2. Dat links te gemakkelijk het asiel vraagstuk benadert. En dat rechts het teveel als zondebok presenteert.

Echt 0, 0 ben ik van standpunt verandert. Dus hou die conclusie ajb bij je, want ik word er heel boos over zelfs. Ik zal altijd links blijven stemmen en ben dus helemaal niets veranderd!

Nuanceren is iets anders dan van standpunt veranderen hoor Pien! Jammer dat je het compliment van 998961 zo opvat, ik zou zeggen: wees blij met wat positieve feedback zonder er gelijk een negatieve draai aan te geven. (ik vind de onderbouwende Pien ook leuker dan de boze Pien hoor. :)))

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:21

Nederland staat erom bekend dat men hier veel geld krijgt in verhouding tot andere landen.
Tijdens mijn vakantie in Marokko had ik contact gekregen met een Marokkaanse jongen.
Ineens kon hij goed Nederlands spreken. En vertelde hij mij dat hij had gehoord dat je in Nederland veel geld krijgt. Waarschijnlijk van zijn broer want die woont hier.
Voor mij was het een groot rood sein dat hij plannen had om naar hier te komen.

Wat mij betreft worden er economische sancties opgelegd wanneer een land weigert om veilige landers terug te nemen. En liefst zo snel mogelijk

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:27

De hele post klopt gewoon niet Journee. Ik vind hem ook totaal niet positief en mijn haren komen ervan overeind. Het is zo aanmatigend. Jammer dat je dat niet aanvoelt.
Je kunt er uit lezen, nu kunnen we fijner discussiëren, daar ik genuanceerder ben geworden terwijl ik precies hetzelfde ben blijven denken , dus lees ik het ook als dat ik niet genuanceerd was, en dat ik nu dus wel terechte opvatting zou hebben. :brr:
Ik vind het dus helemaal geen compliment want blijkbaar als ik een post doe waar een bokker het mee eens is ben ik opeens genuanceerder etc.
Ik vind dat zo'n onzin. Ik vind dat ik prima genuanceerd discussieer en het is mogelijk dat anderen het daar niet mee eens zijn. Dat mag want daarvoor zitten we hier met elkaar in het topic.

Dus journée ik kan echt niets met je post als je teruggeven dat ik het jammer vind dat je niet leest wat ook in die post verscholen zit.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 10-12-23 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:33

M.b.t Australië, realiseer je wel dat je dat land alleen inkomt via het vliegtuig of met de boot. Je kan er niet binnen komen wandelen, of rijdend met bus of trein.
En hoewel het een flinke kustlijn is zullen er vast voorkeuren zijn qua route. En de kustwacht kan daar intensief patrouilleren. Op het vliegveld moet je ook eerst door de douane.
Ofwel, het is eenvoudiger om daar vluchtelingen tegen te houden nog voor ze voet in het land hebben gezet.
In Nederland en Europa is dat lastiger omdat ze ook te voet over land komen. En het onmogelijk is om elke cm grens hermetisch af te sluiten.

En ik weet niet hoe dat zit, maar ik kan me voorstellen dat het mbt internationaal recht eenvoudiger is om iemand terug te sturen als die nog voor de douane is en nog niet in het land is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:35

Klopt Roodvos, zo is dat van de week ook tussen mijn zoon en mij besproken. Australië is wel gemakkelijker. Alleen de UK is ook een eiland en daar lukt het niet (vandaar het monster verbond met Rwanda).
Dus het is niet helemaal 1+1 is 2

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:36

pien_2010 schreef:

Dat is wat ik altijd bedoel. Als wij naar elders willen dan heet dat gaan emigreren. We moeten dan een zak geld mee nemen en alles zelf regelen.
Het is toch van de zotte je naar hier kan komen en je hand op kunt gaan houden zonder maar enig iets voor onze maatschappij te betekenen!?

Zwitzerland hoef je ook niet zomaar denken binnen te kunnen wandelen. En terecht.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:38

purny schreef:
Nederland staat erom bekend dat men hier veel geld krijgt in verhouding tot andere landen.
Tijdens mijn vakantie in Marokko had ik contact gekregen met een Marokkaanse jongen.
Ineens kon hij goed Nederlands spreken. En vertelde hij mij dat hij had gehoord dat je in Nederland veel geld krijgt. Waarschijnlijk van zijn broer want die woont hier.
Voor mij was het een groot rood sein dat hij plannen had om naar hier te komen.

Wat mij betreft worden er economische sancties opgelegd wanneer een land weigert om veilige landers terug te nemen. En liefst zo snel mogelijk

Maar dat is dus helemaal niet zo. Ze krijgen hun maaltijden en onderdak en verder helemaal niks.
Waar dat beeld dan precies is ontstaan begrijp ik niet.

@Pien, ik vond het ook neerbuigend en journee doet er juist nog een schepje bovenop met 'ik zie liever onderbouwdende Pien dan boze Pien'. Ik vind je posts altijd onderbouwd en genuanceerd.

Popstra schreef:
Dat is wat ik altijd bedoel. Als wij naar elders willen dan heet dat gaan emigreren. We moeten dan een zak geld mee nemen en alles zelf regelen.
Het is toch van de zotte je naar hier kan komen en je hand op kunt gaan houden zonder maar enig iets voor onze maatschappij te betekenen!?

Zwitzerland hoef je ook niet zomaar denken binnen te kunnen wandelen. En terecht.

Als wij ergens naartoe moeten vluchten, dan mag je toch hopen dat je niet alleen binnenkomt met een zak geld toch?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:43

Pien, je bent 'een mens uit één stuk' +:)+
en ik mag de boze Pien ook graag lezen. ;)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:49

pien_2010 schreef:
De hele post klopt gewoon niet Journee. Ik vind hem ook totaal niet positief en mijn haren komen ervan overeind. Het is zo aanmatigend. Jammer dat je dat niet aanvoelt.
Je kunt er uit lezen, nu kunnen we fijner discussiëren, dat ik genuanceerder ben geworden terwijl ik precies hetzelfde ben blijven denken dus lees het ook als dat ik niet genuanceerd was, en dat ik nu dus wel terechte opvatting zou hebben.
Ik vind het dus helemaal geen compliment want blijkbaar als ik een post doe waar een bokker het mee eens is ben ik opeens genuanceerder etc.
Ik vind dat zo'n onzin. Ik vind dat ik prima genuanceerd discussieer en het is mogelijk dat anderen het daar niet mee eens zijn. Dat mag want daarvoor zitten we hier met elkaar in het topic.

Dus journée ik kan echt niets met je post als je teruggeven dat ik het jammer vind dat je niet leest wat ook in die post verscholen zit.

Ik begrijp best jouw gevoel hierin Pien. Maar je hebt zelf ook een keus hoe je de dingen wilt opvatten. Je kunt bijvoorbeeld ook denken dat het blijkbaar even heeft geduurt voordat je mening in al zijn nuances bij de lezer is doorgekomen. En je vooral concentreren op het punt dat de discussie nu als positief wordt ervaren. Want hoewel het misschien niet erg tactisch geformuleerd is (dat ben ik met je eens :) ) , was het naar mijn mening wel goed bedoeld.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 12:02

Citaat:

En als je dit soort waninformatie leest,
vind ik het ook ingewikkeld.

Ik kan uitleggen hoe of het zit. Dat je medewerking van het ontvangende land nodig hebt. Dat bemiddeling als 'we kunnen U ook naar Canada vliegen, daar kunt U wel terecht' niet mogelijk is.
("Wat een nare, belerende post heb je weer geschreven, Janneke!")

Je kunt om onderbouwing vragen.
(Hoe belangrijk Mark R. de internationale verhoudingen vindt, tja - sommige stukken worden pas over 30 jaar gepubliceerd, dus linkjes vragen heeft weinig zin.)
...maar zo'n zinnetje van 'Rutte doet het niet want X' is in wezen speculatie.

Als Nederlandse vind ik uitzetten niet per definitie zielig, dus dat gespeculeer kan ik zelf gewoon weerleggen.
Misschien vind de schrijfster het zielig, deep down?
Of is het alleen maar een indirecte manier om te zeggen 'doe mij maar een sterke man die efkes orde op zaken komt stellen'.

Kortom: iedereen mag dit weer eens een belerende post vinden,
ik vind het de manier om een 'discussie' vast te laten lopen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 12:22

Ik denk dat er mensen zijn die zaken gewoon verkeerd lezen of neerzetten.

Je hebt immigranten, waaronder oa vluchtelingen, gezinshereniging, veilig landers, uitgeprocedeerde asielzoekers.

Mijn mening (en van andere hier ook vermoed ik) tov vluchtelingen is heel anders dan mijn mening tov veiliglanders.

Daarom is het zo belangrijk om de juiste termen te gebruiken. Daarom stoor ik me aan opmerkingen als: alle asielzoekers geven overlast, alle grenzen dicht, alle asielzoekers het land uit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 12:36

pien_2010 schreef:

Uitgeproduceerde asielzoekers moeten NL verlaten, dat is simpel. Dat kan vrijwillig of gedwongen.
Uit de cijfers blijkt Marokko - een veilig land - al jaren met stip op 1(of 2) staat als land van herkomst.
Asielzoekers gooien hun paspoort weg en de autoriteiten in het land van herkomst verstrekken geen nieuwe. Marokko heeft al jarenlang geweigerd uitgeprocedeerde asielzoekers terug te laten keren door geen reisdocumenten te verstrekken.
(De inzet was een plan van NL om de uitkeringen van Marokkanen die in Marokko zitten te verlagen, omdat daar het leven nu eenmaal een stuk goedkoper is. Er werd door Marokko ook niet meegewerkt aan het verstrekken van gegevens m.b.t. fraude met uitkeringen.). Na "geheime" afspraken met NL worden terugkeerders weer mondjes maat in Marokko toegelaten.
Marokko is daar overigens niet het enige land in. Meer landen van herkomst zijn weigerachtig om onderdanen terug te nemen, zeker als ze hun papieren hebben weggegooid. De nieuwst truc is kinderen alleen vooruit sturen met de hoop op gezinshereniging.
https://www.parool.nl/nederland/veertig ... oogle.com/

Uit de cijfers blijkt dat maar een klein deel gedwongen uit NL vertrekt. Het grootste deel vertrekt vrijwillig.
Als een vreemdeling zonder recht op verblijf Nederland uit eigen beweging verlaat, geholpen door IOM, een ngo of de DT&V, staat dit bekend als zelfstandig vertrek of vrijwillig vertrek (in dat geval meestal beloond met een vertrekpremie van een paar 1000 euro. De KMar maakt een vertrekbericht op nadat zij de grens zijn gepasseerd. Het merendeel van de vreemdelingen die aantoonbaar vertrekken, doet dit zelfstandig. Bij een deel van de vertrekkende vreemdelingen is sprake van gedwongen vertrek. Een deel, i.c. het grootste deel van de terugkeerders , verdwijnt gewoon. Dat heet "zelfstandig vertrek zonder toezicht"; ook wel bekend als 'vertrokken met onbekende bestemming'. In dat geval heeft de vreemdeling zich heeft onttrokken aan het zicht van de overheid. DT&V weet dan niet waar de vreemdeling is en het vertrekproces kan geen doorgang vinden. Van deze personen is niet vast te stellen of zij Nederland hebben verlaten of de illegaliteit zijn ingegaan. Dat gaat verreweg om het grootste deel van de terugkeerders.
https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl ... tv/cijfers
Laatst bijgewerkt door Babootje op 10-12-23 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 12:41

Marokkaanse mannen worden wel teruggestuurd, helaas mondjesmaat omdat Marokko de regel heeft dat ze eerst gezien moeten worden door de consul . Dat verhinderen ze blijkbaar door hun gezicht niet te tonen in het detentiecentrum op Schiphol .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 12:43

Babootje, ik ben het helemaal eens met je post, ;) behalve de eerste zin... 8-)
Het feit dat het moet is klip en klaar.
... daarna komen de problemen.

(En tja, iemand heeft doorgaans niet voor de lol huis en land verlaten, dus dat iemand dingen gaat verzinnen is logisch.)

... en ik ben de vluchtelingen nog niet vergeten die terug werden gestuurd naar een akelig regime, onderaan de vliegtuigtrap werden gearresteerd en inmiddels dood zijn.