Bloem39 schreef:Hwn, ik denk dat het goed is om toch ook informatie van buiten jouw bubbel tot je te nemen. Bijvoorbeeld via deze link waar een drietal claims worden gedebunked danwel bevestigd. Er zijn wel degelijk sterke aanwijzingen voor seksueel geweld op 7 oktober.
https://www.factcheck.org/2023/10/what- ... ar-claims/
Ik heb geen "bubbel", ik lees zelfs sites waar ik de creeps van krijg, zoals Times of Israel. En die "factchecks.org" zijn zelf de meest niet-correcte site die er is (heb ik in het verleden al gemerkt): heb niet tot het einde gelezen, want ik lees bijvoorbeeld: dat verhaal van die 40 onthoofde baby's zou een samentrekking zijn van twee verhalen: één van onthoofde mensen en 40 dode baby's. Terwijl er op 7 oktober "maar" 2 baby's gedood zijn (heb ik indertijd van Haaretz dacht ik). Dus dit slaat al nergens op.
Gisteren las ik nog dat Haaretz probeert de waarheid te weten te komen over die verkrachtingen, omdat sommige vrijgelaten gijzelaars vermoedelijk hun verklaringen veranderen onder druk "in het belang van hun land" (heb zelf de link niet direct gevonden, maar kan ik eventueel achterhalen via een connectie op FB). In Israël werden een tijd geleden een soort "opiniepeilingen" gehouden wat men het ergste vond van 7 oktober, en blijkbaar vond men verkrachting het ergste, dus hebben ze daar maar vol op ingezet (waarom denk je dat Netanyahu plots in het Engels begon in de Knesset toen het daarover ging? De internationale gemeenschap bespelen natuurlijk). Waarom men verkrachtingen reden genoeg vindt om 35000 dode burgers te rechtvaardigen, is mij een raadsel. Draagt natuurlijk bij aan de ontmenselijking van de vijand, dat zit erachter.
@Pien, dan zou ik graag de info doorkrijgen, want ik heb het hele VN-rapport 3x doorgelezen, en het komt op het volgende neer: "we hebben informatie te lezen gekregen die sterk doet vermoeden dat dit gebeurd is, maar jammer genoeg hebben we niet voldoende medewerking gekregen van Israël en van mogelijke slachtoffers. Er zijn aanwijzingen van een aantal feiten, maar die kunnen we niet bewijzen, en de gruwelijkste feiten die in de media circuleerden, zijn bewezen onwaar." Pas op: ik geloof wel dat een aantal gijzelaars misschien wel lastiggevallen zijn door hun bewakers, als je daar maanden op elkaars lip zit, kan ik dat best geloven dat sommigen hun boekje te buiten gaan (maar volgens mij dan tegen de orders in).
Mij gaat het om het volgende feit: als je de publieke opinie hoort: de pro Israël groep heeft het altijd over: "Ja, maar we moeten Hamas bestrijden, want het zijn verkrachters en kindermoordenaars". Wat als deze beide feiten niet waar zijn? (het tweede is al duidelijk niet waar, zeker niet in vergelijking met Israël). Zou dan de publieke opinie niet anders geweest zijn, en zou de internationale steun voor Israël vlak na 7 oktober dan nog zo groot geweest zijn? Misschien wel, ik weet het niet, maar ik hou er niet van dat men eerst gaat schieten en dan bewijzen (Heeft Israël nu intussen eigenlijk al een onafhankelijk onderzoek toegestaan? Ik dacht van niet?)
Ik ben het al gewoon dat ik overal als het naïef blondje aanzien word - was 20 jaar geleden ook al zo ten tijde van de Irak-oorlog, ik was ook het dom kuiken dat misleid was door Saddam en zijn propaganda), maar heb nog maar zelden of nooit op iets moeten terugkomen (als het anders is, dan hoor ik het graag).
Maar over één iets wou ik net informeren: weet iemand waar ik historisch correcte info kan vinden over de Nakba? Mag ook een boek zijn. Want op FB wordt de Nakba door sommige mensen echt helemaal ontkend, en ik wil toch graag correct geïnformeerd zijn, want in onze geschiedenislessen werd het ook doodgezwegen. Momenteel zijn enkel Google en Anja Meulenbelt mijn enige bronnen, dat vind ik toch wat te beperkt.