Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 21:18

Loretta schreef:
Die jodenhaat hier zou veel harder aangepakt moeten worden. Je kunt niet alle joden de schuld geven van wat de regering van Israel doet.

Het lijkt wel alsof jodenhaat gewoon weer getolereerd wordt in 2024.

Hier in België lijkt dat wel mee te vallen denk ik, hier is de Joodse gemeenschap ook niet zo uitgesproken aanwezig als in Nederland denk ik (en wij Belgen gaan ook niet zo hard lopen roepen als jullie :) ).

Ik heb wel vaak aanvaringen in bepaalde FB groepen met enkele joodse en pro Joodse individuen, maar dat zijn er die echt voluit de Israëlische aanpak steunen en behoorlijk genocidale uitspraken doen (en pro-Palestijnse sympathisanten op het vliegtuig willen zetten naar het Midden-Oosten). De gematigden heb ik hier in België dan echter nog niet gehoord.

Wisten jullie trouwens dat het vandaag de herdenkingsdag van de Nakba was? Ben last minute nog naar een herdenkingsmoment geweest van Pax Christi.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 21:41

pien_2010 schreef:
Hamas is krapuul en voert over de hoofden van de eigen bevolking een proxy oorlog tegen Israël.
Het wordt de hoogste tijd dat iedereen dat goed ziet. Want Hamas krijgt teveel krediet en begrip en dat is niet goed.
Hamas zal Gaza liever totaal opofferen in plaats van behouden voor de bewoners. Daarmee spelen ze Israël in de kaart. Deze regering is in mijn ogen ook krapuul en die zal alles gebruiken om in de Gazastrook zo'n nare (Proxy?) oorlog te voeren.

Zowel Hamas als de huidige regering van Israël zijn niet goed als het gaat om vrede in de toekomst en vredig samenleven in dat gebied.
Aan beide kanten wordt daar wel naar gesnakt en op veel plaatsen in Israël gebeurt dat al heel lang en ligt die scheiding tussen Palestijnen en Israëliers niet zo strikt als wij veronderstellen (bron Israëlische vakantie gangers groep die wij ontmoet hebben jaren geleden in Australië en die net als velen uit die groep vrienden hadden die Palestijnse achtergrond hadden).

Anja Meulenbelt zou in haar boek zeggen dat jij paradigma 2 aanhangt: "Waar 2 vechten, zijn 2 schuld". Dit gaat echter voorbij aan het onevenwicht tussen bezetter en volk onder bezetting, en het recht van zelfverdediging tegen de bezetter.

Zelf heeft ze een genuanceerd beeld van Hamas: er was behoorlijk wat wrevel dat de tunnels hoe langer hoe groter werden, en dat er uiteindelijk zelfs Mercedessen doorheen gingen. (Wapens smokkelen heeft het Palestijnse volk geen problemen mee, ze steunen het gewapend verzet, want zelfs als ze geen gewapend verzet bieden - zoals in de West Bank - doet Israël toch aan landje-pik.

Ze hadden zelf niet verwacht de verkiezingen te winnen, en de politieke (gematigde) en gewapende vleugel wisselen elkaar af afhankelijk van de omstandigheden. Wat betreft vrouwenrechten: af en toe treden ze wat strenger op, maken dan een wet dat een vrouw en een man niet samen in de auto mogen zitten als ze niet getrouwd of familie zijn, maar sommige vrouwen pikken dit niet, en plots wordt die wet dan weer teruggedraaid.

Hamas is inderdaad een bepaalde periode heel bruut geweest tegen tegenstanders, en collaborateurs met Israël werden geëxecuteerd. Fatah-aanhangers (waarmee Hamas in de clinch lag na verkiezingen) werden ook een tijdlang geviseerd. Ook hielden ze andere strijdende partijen heel goed in de gaten als ze een staakt-het-vuren afgesproken hadden met Israël, en traden ze hard op als deze het akkoord wilden schenden.

Zelf had Anja Meulenbelt een relatie en was ze zelfs eventjes getrouwd met iemand van Fatah, en hij had haar -ondanks dat hij van een andere politieke strekking was - aangemoedigd om Ismael Haniyeh te interviewen (hij was toen nog sportleraar aan een universiteit), omdat hij een rechtschapen en gematigd man was. Haar woorden over hem n.a.v. de dood van zijn familieleden in het geweld (een 60-tal intussen): "Toen ik hem interviewde zag ik hem als een bevlogen maar bescheiden man, die zichzelf in dienst stelde van de toekomst van zijn volk en bereid was daarvoor de hoogste prijs te betalen. Dat is hij nog."

Ik weet dat ik veel naar haar verwijs, maar die vrouw is op veel vlakken een coryfee, en met 30 jaar ervaring in Gaza (en ook in Israël, ondersteunde een joodse homovereniging) vertrouw ik ook op haar kennis en ervaring.

En Netanyahu en zijn kliek weten heel goed dat Hamas nooit een bedreiging geweest is voor de veiligheid en het voortbestaan van Israël. Wel spijtig dat Hamas op 7 oktober niet gestopt is bij de 500 militairen en politiemensen die ze gedood hebben, dan had Israël geen excuus gehad om hun genocide uit te voeren (want militairen en politie van de bezetter zijn geen burgerslachtoffers). Al hadden ze vast hetzelfde gereageerd. Maar dat de Palestijnen iets moesten doen, daar kan ik wel inkomen, nu staat het conflict tenminste weer op de kaart - en dat is het enige lichtpuntje in de hele situatie.

Bloem39

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:32

Hwn, ik denk dat het goed is om toch ook informatie van buiten jouw bubbel tot je te nemen. Bijvoorbeeld via deze link waar een drietal claims worden gedebunked danwel bevestigd. Er zijn wel degelijk sterke aanwijzingen voor seksueel geweld op 7 oktober.

https://www.factcheck.org/2023/10/what- ... ar-claims/

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 09:35

Loretta schreef:
Die jodenhaat hier zou veel harder aangepakt moeten worden. Je kunt niet alle joden de schuld geven van wat de regering van Israel doet.

Het lijkt wel alsof jodenhaat gewoon weer getolereerd wordt in 2024.

Haat jegens 'de ander', bij voorkeur een minderheid, is inderdaad weer acceptabel geworden. :( Als er lekker hard gemiept kan worden over joden/transgenders/buitenlanders hoeft er niet gesproken worden over de werkelijke problemen die er zijn, en zo lang het minderheden zijn die slachtoffer zijn heeft de rest van de bevolking er geen last van.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:43

Bloem39 schreef:
Hwn, ik denk dat het goed is om toch ook informatie van buiten jouw bubbel tot je te nemen. Bijvoorbeeld via deze link waar een drietal claims worden gedebunked danwel bevestigd. Er zijn wel degelijk sterke aanwijzingen voor seksueel geweld op 7 oktober.

Het is in Frankrijk zeer uitgebreid in het nieuws gekomen en de feiten/ bewijzen zijn zeer schokkend.
Als deze gruwelijke daden ontkend worden dan gaat er iets heel erg mis.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:42

Bloem39 schreef:

Ik heb geen "bubbel", ik lees zelfs sites waar ik de creeps van krijg, zoals Times of Israel. En die "factchecks.org" zijn zelf de meest niet-correcte site die er is (heb ik in het verleden al gemerkt): heb niet tot het einde gelezen, want ik lees bijvoorbeeld: dat verhaal van die 40 onthoofde baby's zou een samentrekking zijn van twee verhalen: één van onthoofde mensen en 40 dode baby's. Terwijl er op 7 oktober "maar" 2 baby's gedood zijn (heb ik indertijd van Haaretz dacht ik). Dus dit slaat al nergens op.

Gisteren las ik nog dat Haaretz probeert de waarheid te weten te komen over die verkrachtingen, omdat sommige vrijgelaten gijzelaars vermoedelijk hun verklaringen veranderen onder druk "in het belang van hun land" (heb zelf de link niet direct gevonden, maar kan ik eventueel achterhalen via een connectie op FB). In Israël werden een tijd geleden een soort "opiniepeilingen" gehouden wat men het ergste vond van 7 oktober, en blijkbaar vond men verkrachting het ergste, dus hebben ze daar maar vol op ingezet (waarom denk je dat Netanyahu plots in het Engels begon in de Knesset toen het daarover ging? De internationale gemeenschap bespelen natuurlijk). Waarom men verkrachtingen reden genoeg vindt om 35000 dode burgers te rechtvaardigen, is mij een raadsel. Draagt natuurlijk bij aan de ontmenselijking van de vijand, dat zit erachter.

@Pien, dan zou ik graag de info doorkrijgen, want ik heb het hele VN-rapport 3x doorgelezen, en het komt op het volgende neer: "we hebben informatie te lezen gekregen die sterk doet vermoeden dat dit gebeurd is, maar jammer genoeg hebben we niet voldoende medewerking gekregen van Israël en van mogelijke slachtoffers. Er zijn aanwijzingen van een aantal feiten, maar die kunnen we niet bewijzen, en de gruwelijkste feiten die in de media circuleerden, zijn bewezen onwaar." Pas op: ik geloof wel dat een aantal gijzelaars misschien wel lastiggevallen zijn door hun bewakers, als je daar maanden op elkaars lip zit, kan ik dat best geloven dat sommigen hun boekje te buiten gaan (maar volgens mij dan tegen de orders in).

Mij gaat het om het volgende feit: als je de publieke opinie hoort: de pro Israël groep heeft het altijd over: "Ja, maar we moeten Hamas bestrijden, want het zijn verkrachters en kindermoordenaars". Wat als deze beide feiten niet waar zijn? (het tweede is al duidelijk niet waar, zeker niet in vergelijking met Israël). Zou dan de publieke opinie niet anders geweest zijn, en zou de internationale steun voor Israël vlak na 7 oktober dan nog zo groot geweest zijn? Misschien wel, ik weet het niet, maar ik hou er niet van dat men eerst gaat schieten en dan bewijzen (Heeft Israël nu intussen eigenlijk al een onafhankelijk onderzoek toegestaan? Ik dacht van niet?)

Ik ben het al gewoon dat ik overal als het naïef blondje aanzien word - was 20 jaar geleden ook al zo ten tijde van de Irak-oorlog, ik was ook het dom kuiken dat misleid was door Saddam en zijn propaganda), maar heb nog maar zelden of nooit op iets moeten terugkomen (als het anders is, dan hoor ik het graag).

Maar over één iets wou ik net informeren: weet iemand waar ik historisch correcte info kan vinden over de Nakba? Mag ook een boek zijn. Want op FB wordt de Nakba door sommige mensen echt helemaal ontkend, en ik wil toch graag correct geïnformeerd zijn, want in onze geschiedenislessen werd het ook doodgezwegen. Momenteel zijn enkel Google en Anja Meulenbelt mijn enige bronnen, dat vind ik toch wat te beperkt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:57

Je moet zelf even al die lappen tekst vertalen.

Deze journalisten hebben via body cam van Hamas deze videos bestudeerd. Ze maken de beelden niet openbaar uit piëteit met de families die dat gevraagd hebben en tevens op verzoek van de Israëlische regering zo valt er te lezen, die niet wil dat hun soldaten aangemoedigd gaan worden om op dezelfde manier wraak te nemen.

Tevens om die redenen gebruiken ze alleen het woord verminkingen en leggen het verder niet uit.

Het zijn nare beschrijvingen van mannen die "van God los zijn" zoals ik het netjes verwoord.

https://www.liberation.fr/checknews/cri ... 7TGXYS5DE/

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 17:08

Zolang je er van overtuigd bent dat bronnen van de kant van Hamas wel kloppen en die van de kant van Israël niet dan zit je wel in een bubbel. Ik ben het met Pien eens en zie beide partijen gruweldaden doen waar burgers aan beide kanten het slachtoffer van worden. En ja, in aantallen vooral de burgers in Gaza. Dat is vreselijk. Maar wat er 7 oktober is gebeurd is ook vreselijk, dat hoeft wat mij betreft niet op een weegschaal.
Ik liep zelf trouwens in de jaren tachtig ook met een plo sjaal tegen Israël te zijn en ben bekend met het werk Anja Meulenbelt. Zeker een goede bron om kennis te vergroten maar zeker niet onpartijdig meer (wat ik ook wel begrijp overigens).
Maar de oplossing komt niet vanuit het gelijk willen hebben /krijgen maar vanuit een besef dat beide kanten zo hun trauma's hebben en hopen dat er ooit een keer gelijktijdig aan beide kanten mensen aan de macht komen die bereid zijn het verleden te laten rusten en toe te werken naar een oplossing. Maar inmiddels denk ik dat dat ijdele hoop is. Fanatisme zal alleen maar olie op het vuur blijven gooien en strijd is alleen maar goed voor de wapen industrie en machthebbers.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:29

pien_2010 schreef:
Je moet zelf even al die lappen tekst vertalen.

Deze journalisten hebben via body cam van Hamas deze videos bestudeerd. Ze maken de beelden niet openbaar uit piëteit met de families die dat gevraagd hebben en tevens op verzoek van de Israëlische regering zo valt er te lezen, die niet wil dat hun soldaten aangemoedigd gaan worden om op dezelfde manier wraak te nemen.

Tevens om die redenen gebruiken ze alleen het woord verminkingen en leggen het verder niet uit.

Het zijn nare beschrijvingen van mannen die "van God los zijn" zoals ik het netjes verwoord.

https://www.liberation.fr/checknews/cri ... 7TGXYS5DE/

@Pien, ik heb toch niet gezegd dat 7 oktober niet gebeurd is? Ik heb het over die massaverkrachtingen en genitale verminkingen die verzonnen zijn. Ik heb je link 2x snel gelezen, en enkele moeilijke woorden door Google Translate gehaald (gelukkig woon ik hier in België vlakbij de Franse grens, en is mijn Frans behoorlijk vloeiend), en behalve één vrouw zonder ondergoed heb ik niks gelezen dat daarnaar verwijst. Ik haal er wel uit dat ze - als deze beschrijvingen kloppen - behoorlijk wat ongewapende vrouwen gedood hebben (ik laat de vrouwelijke militairen even buiten beschouwing, dat valt niet onder terrorisme maar oorlog). Ik geloof deze feiten in grote lijnen, al heb ik toch enkele bedenkingen bij de tekst: 1) niet openbaar gemaakt om mensen niet te schokken, dus moeten we blindelings geloven, daar heb ik het - door de geschiedenis van Netanyahu - wel moeilijk mee, maar dat laat ik nu nog in het midden, aangezien het wel vertoond werd achter gesloten deuren (maar dat gold ook voor het "bewijs" van Iraks massavernietigingswapens); 2) Vreemd dat een Hamas-strijder in Be'eri zogezegd een huis in brand gestoken zou hebben, terwijl de overlevende ooggetuigen zeggen dat de woningen opgeblazen zijn door Israëlisch tankvuur. Zijn deze Israëlische getuigen dan Hamas-sympathisanten? Dus als ik rechtbank zou zijn, zou ik de video toch onafhankelijk laten onderzoeken. Dat de tussenkomsten van het IDF er van tussenuit gehaald zijn, maakt het natuurlijk eenzijdig maar wel logisch.

@Bloem39, ik probeer gewoon logisch te redeneren, altijd vanuit het "innocent until proven guilty" principe, probeer ik (met iets meer moeite, dat geef ik toe) ook van Israëlische kant (al zal ik bijv. een Israëlisch onderzoek niet geloven als ze zeggen dat 100 burgers in paniek vertrappeld zijn, terwijl 80% van hen schotwonden hadden, en als VN of mensenrechtenorganisaties Israël niet geloven, dan ik ook niet, en de verdenkingen tegen UNWRA hadden ze ook vooraf aangekondigd, dus daar heb ik ook snel - volgens sommigen hier te snel - mijn conclusies getrokken die intussen bevestigd zijn), en ik heb geen rechtstreekse links naar Hamas sites of zo, dus is niet zo dat ik hen als bron heb (behalve dan hun "Our Narrative" over 7 oktober, daar heb ik tot nu toe nog geen onwaarheden gevonden. Heb het hier ook gepost indertijd).

Wat die weegschaal betreft: ik heb het gevoel dat voor veel mensen 7 oktober en de gijzelaars veel zwaarder weegt dan de ellende in Gaza, daar kan ik niet goed mee om.

Ik respecteer het feit dat jij en Pien de leiders aan beide kanten als even slecht zien, maar daarom hoef ik deze mening nog niet te delen. En wat onpartijdigheid betreft: “Als je je ‘neutraal’ opstelt tegenover situaties van onderdrukking kies je de kant van de onderdrukker”, aldus Zuid-Afrikaans bisschop Desmond Tutu die in 1984 de Nobelprijs voor de Vrede kreeg.

Trouwens, een oplossing is helemaal niet moeilijk, maar ze proberen nu zoveel jaren telkens opnieuw het warm water uit te vinden, zucht. Gewoon internationaal recht respecteren, daar moet men niet eens meer over onderhandelen, gewoon een manier vinden om beide partijen zover te krijgen dat ze die respecteren, en we weten allebei wie het hier moeilijkst mee zal hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:50

Citaat:
Wat die weegschaal betreft: ik heb het gevoel dat voor veel mensen 7 oktober en de gijzelaars veel zwaarder weegt dan de ellende in Gaza, daar kan ik niet goed mee om.

Voor mij geldt dat zeker niet!!

Wat daar in Gaza gebeurt is tegen alle afspraken die wij mensen hebben gemaakt. Het ene oorlogsmisdaad op de andere wordt gestapeld. Een grote schande.

Alleen Hamas weet (iedereen weet dat onderhand, zeker met deze huidige regering in Israël) als je Israël iets aandoet wordt er enrom kei en kei hard terug geslagen.
Dus als ik die dag dat Hamas tekeer ging hier thuis overstuur zeg: " Israël met deze regering zal ongekend hard tekeer gaan in Gaza", dan kan Hamas dat ook weten. Dus willens en wetens wordt Gaza misbruikt door Hamas. Ik heb teveel Palestijnen gezien op TV vluchtend in Gaza die enorm negatief over Hamas spraken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:55

Jr bent echt echt echt echt niet normaal bezig
Achillé Lauro
Entebbe
München
Alle bussen die in Israel zijn opgeblazen enz

Allemaal.werk van eerst PLO toen
Hamas

Je kunt je wel wentelen in onschuld maar ze hebben bloed aan hun hande het zijn terroristen
Net als degene Saddam die je aanbidt ook bloed aan de handen..

Ik Jan wel de gruwelen gaan vertellen van vrienden, familie die hun verkrachte dochters/kinderen hebben moeten begraven
Maar dat geloof je toch niet
En die tunnelvisie die jij hebt zorgt dat er haat naar Israël blijft

Zo kom je er niet uit

Nu ga ik je blokkeren want ik word hier te boos van en daar heb ik geen zin in

Ajuus

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:55

En weer een enorme lap tekst om jouw waarheid te benoemen. Natuurlijk mag jij jouw mening hebben maar je hoeft het niet zo vaak en zo veel te uiten. Werkt bij mij averechts. En het impliciete verwijt dat neutralen de kant van de ondetdrukker kiezen irriteert me. In mijn ogen onderdrukt Hamas namelijk ook de Palestijnse bevolking.

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:56

pien_2010 schreef:
Citaat:

Voor mij geldt dat zeker niet!!

Wat daar in Gaza gebeurt is tegen alle afspraken die wij mensen hebben gemaakt. Het ene oorlogsmisdaad op de andere wordt gestapeld. Een grote schande.

Alleen Hamas weet (iedereen weet dat onderhand, zeker met deze huidige regering in Israël) als je Israël iets aandoet wordt er enrom kei en kei hard terug geslagen.
Dus als ik die dag dat Hamas tekeer ging hier thuis overstuur zeg: " Israël met deze regering zal ongekend hard tekeer gaan in Gaza", dan kan Hamas dat ook weten. Dus willens en wetens wordt Gaza misbruikt door Hamas. Ik heb teveel Palestijnen gezien op TV vluchtend in Gaza die enorm negatief over Hamas spraken.

Eens

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:59

Eens met Bloem en dat stuk wordt teveel onderbelicht.

Zowel Hamas als de huidige regering van Israël gaan geen vrede brengen in dat gebied. Beiden willen dat helemaal niet. En wie zijn daarvan het slachtoffer?

Juist aan beide kanten is het gewone volk die wel of geen kinderen hebben, eten op de plank willen hebben, onderwijs, en kunnen genieten van het leven, die zijn de pineut.
Alleen maar verliezers. Zo treurig!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 22:26

hwn schreef:
Bloem39 schreef:

Ik heb geen "bubbel", ik lees zelfs sites waar ik de creeps van krijg, zoals Times of Israel. En die "factchecks.org" zijn zelf de meest niet-correcte site die er is (heb ik in het verleden al gemerkt): heb niet tot het einde gelezen, want ik lees bijvoorbeeld: dat verhaal van die 40 onthoofde baby's zou een samentrekking zijn van twee verhalen: één van onthoofde mensen en 40 dode baby's. Terwijl er op 7 oktober "maar" 2 baby's gedood zijn (heb ik indertijd van Haaretz dacht ik). Dus dit slaat al nergens op.

Gisteren las ik nog dat Haaretz probeert de waarheid te weten te komen over die verkrachtingen, omdat sommige vrijgelaten gijzelaars vermoedelijk hun verklaringen veranderen onder druk "in het belang van hun land" (heb zelf de link niet direct gevonden, maar kan ik eventueel achterhalen via een connectie op FB). In Israël werden een tijd geleden een soort "opiniepeilingen" gehouden wat men het ergste vond van 7 oktober, en blijkbaar vond men verkrachting het ergste, dus hebben ze daar maar vol op ingezet (waarom denk je dat Netanyahu plots in het Engels begon in de Knesset toen het daarover ging? De internationale gemeenschap bespelen natuurlijk). Waarom men verkrachtingen reden genoeg vindt om 35000 dode burgers te rechtvaardigen, is mij een raadsel. Draagt natuurlijk bij aan de ontmenselijking van de vijand, dat zit erachter.

@Pien, dan zou ik graag de info doorkrijgen, want ik heb het hele VN-rapport 3x doorgelezen, en het komt op het volgende neer: "we hebben informatie te lezen gekregen die sterk doet vermoeden dat dit gebeurd is, maar jammer genoeg hebben we niet voldoende medewerking gekregen van Israël en van mogelijke slachtoffers. Er zijn aanwijzingen van een aantal feiten, maar die kunnen we niet bewijzen, en de gruwelijkste feiten die in de media circuleerden, zijn bewezen onwaar." Pas op: ik geloof wel dat een aantal gijzelaars misschien wel lastiggevallen zijn door hun bewakers, als je daar maanden op elkaars lip zit, kan ik dat best geloven dat sommigen hun boekje te buiten gaan (maar volgens mij dan tegen de orders in).

Mij gaat het om het volgende feit: als je de publieke opinie hoort: de pro Israël groep heeft het altijd over: "Ja, maar we moeten Hamas bestrijden, want het zijn verkrachters en kindermoordenaars". Wat als deze beide feiten niet waar zijn? (het tweede is al duidelijk niet waar, zeker niet in vergelijking met Israël). Zou dan de publieke opinie niet anders geweest zijn, en zou de internationale steun voor Israël vlak na 7 oktober dan nog zo groot geweest zijn? Misschien wel, ik weet het niet, maar ik hou er niet van dat men eerst gaat schieten en dan bewijzen (Heeft Israël nu intussen eigenlijk al een onafhankelijk onderzoek toegestaan? Ik dacht van niet?)

Ik ben het al gewoon dat ik overal als het naïef blondje aanzien word - was 20 jaar geleden ook al zo ten tijde van de Irak-oorlog, ik was ook het dom kuiken dat misleid was door Saddam en zijn propaganda), maar heb nog maar zelden of nooit op iets moeten terugkomen (als het anders is, dan hoor ik het graag).

Maar over één iets wou ik net informeren: weet iemand waar ik historisch correcte info kan vinden over de Nakba? Mag ook een boek zijn. Want op FB wordt de Nakba door sommige mensen echt helemaal ontkend, en ik wil toch graag correct geïnformeerd zijn, want in onze geschiedenislessen werd het ook doodgezwegen. Momenteel zijn enkel Google en Anja Meulenbelt mijn enige bronnen, dat vind ik toch wat te beperkt.

Hamas heeft van bij het begin van de oprichting één doel voor ogen: de vernietiging van de staat Israël.
Het zijn terroristen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:55

Over het terrorisme van Hamas, viel ons hier op dat we afgelopen maanden nogal wat gezinnen op drift in Gaza zich negatief hebben horen uitspreken over Hamas op TV.
Vrouwen, mannen met hun kinderen onder de armen die er geen goed woord voor die gasten over hadden en hun problemen ook wel degelijk aan Hamas weten.

Twee oude wijze mannen die ooit lang geleden aan het onderhandelen waren pleitten nu voor één staat waar zowel Israëliërs als Palestijnen met evenveel rechten en plichten kunnen samenwonen.
Zij zijn overtuigd dat dit de enige manier is. Zij haalden zelfs Zuid Afrika aan die via allerlei vergevingscommissies een streep hebben weten te zetten onder het nare verleden.
Beiden gaven toe dat als het om pijn gaat, die volop aanwezig is aan beiden zijden. Dat besef vinden zij heel belangrijk.
Dat die toekomst op dit moment verder weg is als ooit moge duidelijk zijn met dank aan de niets ontziende vernietiging vanuit het Israëlische leger mede bewust uitgelokt door de misdadige aanval op het festival door Hamas.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:02

Het nare is dat kinderen door alles al vergiftigd worden door Hamas en de volgende generatie Hamas strijders dus al gemaakt is..
Die nietsontziende haat tegen alles wat joods is..en stiekem ook westers
Hoe ga je dat ooit weer goed krijgen.

Ik heb hier op school gesproken over de 2de wereldoorlog en wat het met mensen gedaan heeft
Mijn beste luisteraars waren kinderen uit Iran enz, moslim kinderen waar ik heel goed gesprek mee heb gehad en die nu ook beseffen dat al het leed tegen kinderen hetzelfde is..

Maar de tegenstelling toen een klas de synagoge ging bezoeken en sommige kinderen niet naar binnen gingen tegen het hysterische aan.
Ze mochten dat niet van hun ouders want de joden waren hun grootste vijand...

Mijn idee is laten we bij de jeugd beginnen..

Mijn moeder heeft op een gegeven moment ook geaccepteerd dat we door Duitsland heen reden, met het besef dat de nieuwe generatie er niets aan kon doen...

Daar moeten we naartoe....

Sorry als ik warrig klink...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:33

Je klinkt totaal niet warrig. Integendeel. En inderdaad het begint met de jeugd.
Omgekeerd ook. De fundamentalistische joden gaan nogal tekeer op bv de Jordaan oever. Dat blijft op dit moment buiten beeld. Die kindjes zijn (terecht) als de dood voor die nare mensen. Het is een probleem van beiden kanten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:37

Maar Pien die gaan ook tekeer tegen joden die op zaterdag met de auto rijden, vrouwen die blote armen hebben enz
Die bekogelen ze gewoon...net als fundamentalistische moslims
Dat heeft te maken met een kortzichtige bubbel van geloof....
Is ze door God ingegeven zeg maar..

Gelukkig een kleine groep

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:08

@HWN,
even een reactie op jouw opmerking dat je geen 'bubbel'hebt. Gezien de inhoud van de lappen tekst durf ik te zeggen dat je zeker wel je eigen bubbel hebt. Alles betreffende Israel heb je al een antipathie tegen en de Hamas kant wordt positiever neergezet.
Mensen die zo stellig beweren niet in een bubbel te zitten vertrouw ik dan weer niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:22

Echwel schreef:
Maar Pien die gaan ook tekeer tegen joden die op zaterdag met de auto rijden, vrouwen die blote armen hebben enz
Die bekogelen ze gewoon...net als fundamentalistische moslims
Dat heeft te maken met een kortzichtige bubbel van geloof....
Is ze door God ingegeven zeg maar..

Gelukkig een kleine groep

Klopt. Gelukkig een kleine groep maar heel naar en schokkend bezig.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:47

@Echwel, ik lees toch altijd in statements van Hamas dat ze niet tegen joden zijn, maar tegen het zionistisch project. Dat het westen die strijd als jodenhaat wil omschrijven, is toch grotendeels propaganda (al zal je daar ook extremisten hebben natuurlijk), dat is dan een westerse bubbel waar ik tegenin ga, en waardoor ik verweten word zelf in een bubbel te zitten. Er wordt teveel geredeneerd vanuit vermoedens en vooroordelen en te weinig vanuit feiten.

En de haat wordt er langs beide kanten in gepompt, al vind ik dat een volk onder bezetting meer reden heeft om de bezetter te haten dan omgekeerd. En het zionisme zoals het door Herzl "uitgevonden" werd, gebruikt het argument dat joden onmogelijk met niet-joden kunnen samenleven voor hun doel.

@Pien, dan moeten er vrije verkiezingen komen in de Palestijnse gebieden. Ik hoor Hamas toch altijd zeggen dat ze vinden dat de Palestijnen zelf mogen kiezen, wel, laat ze dat dan bewijzen. Als we zo voor democratie zijn, geef de Palestijnen dan die kans, maar zorg dan wel dat ze een goed alternatief hebben, zoals Marwan Barghouti. Maar dat wil Israël niet, daarom lieten ze bij vroegere onderhandelingen liever Sinwar vrij dan Marwan Barghouti, stel je voor dat er plots iemand op het toneel verschijnt die bekwaam is om een Palestijnse staat te leiden, dan komt er misschien wel een Palestijnse staat, een nachtmerrie voor de zionistische extremisten.

@Bloem, ik ben positief over de Israëlische burgers die op straat komen tegen hun regering, al besef ik heel goed dat de meesten het niet doen uit medeleven met de Palestijnse slachtoffers, maar enkel met de gijzelaars. Over de Israëlische regering valt er toch met de beste wil van de wereld niets positiefs te zeggen, is zoeken naar een speld in een hooiberg. Wat mijn "verdediging" van Hamas betreft: er wordt heel vaak wat geroepen, op basis van hun oprichtingsakte van 30 jaar geleden, en ze worden ook heel vaak op één hoopje geveegd met de Taliban en IS en Daesh en zo, zo kom je natuurlijk niet vooruit als men de werkelijke redenen, argumenten en standpunten verbergt. Ik speel dan advocaat van de duivel, want iemand moet het doen.

Wat die éénstatenoplossing betreft met gelijke rechten, dat is eigenlijk bij velen de betekenis achter de slogan "From the river to the sea, Palestine will be free", ik heb deze slogan zelfs al door een joodse organisatie horen scanderen op de vorige betoging. Al zijn er natuurlijk ook heel wat dat de Europese joden maar terug moeten naar Europa, terwijl er een Israëlische variant is die zegt: "From the river to the sea, Israel is all you see".

Maar eigenlijk kwam ik gewoon dit even posten:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/15 ... -conflict/

Je hoort toch meer en meer over samenwerkingen tussen beide partijen. Ik was deze week ook op een Nakba-herdenking georganiseerd door Pax Christi, en zij staan in contact met een organisatie die ouders van gedode kinderen van Israëlische en Palestijnse kant verenigt, en ook op de vredesbetogingen zijn meer en meer joodse organisaties aanwezig.

Tweestatenoplossing vind ik makkelijker, omdat je enkel een manier moet vinden om de bestaande VN-resoluties te laten naleven (simpel: VS moet zeggen tegen Israël dat ze hen totaal niet meer steunen zolang ze niet alle resoluties gaan naleven, maar dat zal natuurlijk niet gebeuren). Natuurlijk moeten de Palestijnen ook de VN-resoluties naleven, dat spreekt voor zich.

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 12:09

@Bloem, ik ben positief over de Israëlische burgers die op straat komen tegen hun regering, al besef ik heel goed dat de meesten het niet doen uit medeleven met de Palestijnse slachtoffers, maar enkel met de gijzelaars. Over de Israëlische regering valt er toch met de beste wil van de wereld niets positiefs te zeggen, is zoeken naar een speld in een hooiberg. Wat mijn "verdediging" van Hamas betreft: er wordt heel vaak wat geroepen, op basis van hun oprichtingsakte van 30 jaar geleden, en ze worden ook heel vaak op één hoopje geveegd met de Taliban en IS en Daesh en zo, zo kom je natuurlijk niet vooruit als men de werkelijke redenen, argumenten en standpunten verbergt. Ik speel dan advocaat van de duivel, want iemand moet het doen.

Wat die éénstatenoplossing betreft met gelijke rechten, dat is eigenlijk bij velen de betekenis achter de slogan "From the river to the sea, Palestine will be free", ik heb deze slogan zelfs al door een joodse organisatie horen scanderen op de vorige betoging. Al zijn er natuurlijk ook heel wat dat de Europese joden maar terug moeten naar Europa, terwijl er een Israëlische variant is die zegt: "From the river to the sea, Israel is all you see".

Ik kan ook niks positiefs over de Israëlische regering zeggen dus waarom je dit aan mij richt?

En de oprichtingakte is m.i. slechts in woorden aangepast om meer salonfähig te worden maar daden spreken luider dan woorden. En uit de beelden die ze nota bene zelf naar buiten hebben gebracht komt toch echt iets heel anders naar voren. Maar goed, in jouw beleving is blijkbaar alles wat Hamas beweert waar en doen zij niet aan propaganda en voeren ze geen (hele slimme) informatie oorlog. Dat vind ik naïef. En ja, dat gebeurt aan de andere kant ook, daar hoef je me niet meer in te overtuigen /onderwijzen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 19:02

@Bloem39, sorry, ik zie nu dat het CharleyT is die zei dat ik alles van Israël negatief neerzet, dus moest niet aan jou gericht worden. Wijzigen lukt niet meer.

Ik geef inderdaad toe dat Hamas inderdaad zeker niet dom is in hun propaganda en berichtgeving, maar ik zoek/vraag al maanden naar (bewezen) leugens van hen, omdat ik het zelf absurd en ongeloofwaardig vind dat enkel Israël zou leugens vertellen en Hamas niet. Ik zoek nog steeds...

Wat hun aanpassing van hun statuten betreft, baseer ik me eerder op de recente publicaties, zoals "Our narrative" van januari/februari dit jaar, of het feit dat ze een staakt-het-vuren van minstens 5 jaar en omvorming van Hamas naar een louter politieke organisatie aanbieden in ruil voor een tweestatenoplossing binnen de grenzen van 1967 (dus 22% van het grondgebied ipv de in 1948 beloofde 45%), of hun akkoord voor een staakt-het-vuren van kort geleden waar Israël dan weer niets van wou horen.

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:27

Heb je de video's van de gijzelaars gezien? Zowel de walgelijke "games" als de beelden van de vrijlating? Geloof jij dat de gijzelaars dat echt menen? Ken je het verhaal van Arjan Erkel? Verhalen van gevluchte palestijnen?
Hamas hoeft verder niet erg hun best te doen qua liegen, zolang we in het westen geloven dat het vrijheidsstrijders zijn en Israël zich van haar slechtste kant laat zien, zitten zij op rozen.