Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:56

Babootje schreef:
Statusupdate van vandaag. Het Oekrainse counter offensief lijkt te zijn begonnen. Gisteren werd gemeld dat het Oekrainse leger was begonnen met evacuaties van de plaatsen die in het Zuiden het frontgebied liggen. In een aantal gebieden hadden Russen zich al teruggetrokken. Vorige week was Oekraine in het zuiden ook al bezig met het zoeken naar zwakke plekken in de verdediging en het verkleinen van de "grey zone" (het gebied tussen beide legers in) Kyiv independent meldt ook dat de Oekrainse minister van Defensie heeft aangekondigd dat Oekraine is gestart met maatregelen van het counter offensief in het Noorden (maar zo te zien starten ze toch in het Zuiden)
https://www.youtube.com/watch?v=vcIhH1Vmz8I

Dank je wel Babootje. De kaarsen gaan aan voor Oekraïne.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:10

Bron SkyNews

Oekraïense inlichtingendienst beweert dat Moskou een 'defensieve positie' aanneemt

Volgens Andriy Yusov, woordvoerder van de Oekraïense militaire inlichtingendienst HUR, nemen de Russische troepen na een mislukt winteroffensief een algehele strategische verdedigingspositie aan.

"De Russen zijn niet van plan de pogingen die we na 24 februari vorig jaar hebben gezien, te herhalen, maar dat betekent niet dat de vijand verslagen is of dat hij geen gevaar meer vormt voor Oekraïne.
"Er is nog steeds een grote hoeveelheid mankracht, mobilisatiepotentieel en uitrusting, zij het verouderd", in Rusland aanwezig, voegde hij eraan toe.
Volgens de heer Yusov is het meest gevechtsklare deel van het Russische leger in Oekraine al uitgeschakeld.
Het vasthouden aan de oblast Donetsk blijft het 'maniakale doel' van het Russische leger, voegde hij eraan toe.

----

Het bezoek van Stoltenberg aan Kiev is een duidelijk signaal naar Moskou

Door Deborah Haynes, redacteur veiligheid en defensie

De aanblik van het hoofd van de NAVO in Kiev zal de duidelijkst mogelijke boodschap naar Moskou sturen dat de alliantie volledig achter Oekraïne staat, ook al is de natie – nog – geen lidstaat.

Jens Stoltenberg – en elke andere officiële NAVO-delegatie – had tot nu toe afgezien van reizen naar Oekraïne sinds het begin van de volledige Russische oorlog meer dan een jaar geleden.
Vanuit de bezorgdheid dat dit gezien zou kunnen worden provocerend of escalerend gezien het feit dat de NAVO niet rechtstreeks een partij is in het conflict, ook al hebben de leiders van veel bondgenoten herhaaldelijk al reizen gemaakt.

Slechts een paar dagen nadat er beelden verschenen van de Russische president Vladimir Poetin die troepen bezocht in door Rusland bezette regio's in het zuiden en oosten van Oekraïne, heeft de secretaris-generaal van de NAVO-alliantie deze historische reis naar de Oekraïense hoofdstad gemaakt.
Een ambtenaar bevestigde dat de heer Stoltenberg "in Oekraïne is. "We zullen zo snel mogelijk meer informatie vrijgeven".

Het bezoek met een hoog risico is een belangrijke stimulans voor de Oekraïense president Volodymyr Zelenskyy en de Oekraïense strijdkrachten nadat een groot lek van geheime Amerikaanse militaire documenten de omvang van de enorme uitdagingen aan het licht heeft gebracht waarmee Oekraine wordt geconfronteerd, met name ten aanzien van munitie en wapenvoorraden.
Oekraïne bereidt zich voor op een groot tegenoffensief – dat naar verwachting in het voorjaar zal worden gelanceerd – dat de verschanste Russische linies in de oostelijke Donbas-regio en in de zuidelijke regio op Kherson moet doorbreken in de moeilijkste militaire operaties tot nu toe.

Sinds het begin van de oorlog heeft de NAVO-chef bondgenoten verzameld om Oekraïne te steunen, maar het bondgenootschap als geheel speelt slechts een beperkte rol bij het verlenen van hulp aan de Oekraïense regering.
Dit komt omdat Oekraïne – hoewel het wil toetreden – nog geen lidstaat is en dus niet de collectieve veiligheid geniet die die status biedt.
In plaats daarvan wordt de belangrijkste inspanning bij het leveren van wapens en munitie aan Oekraïne geleverd door individuele NAVO-landen als onderdeel van een door de VS geleid initiatief genaamd de Oekraïne-contactgroep, die ook bestaat uit landen die geen lid zijn.

De grootste impact van de Russische oorlog in Oekraïne op de NAVO als bondgenootschap de toetreding van Finland als lid en de wens daartoe van Zweden. Het breken met een lang gekoesterde status van neutraliteit in deze landen moet een enorme klap zijn voor Rusland.
Finland werd eerder deze maand het 31e lid van de NAVO, en Zweden zal naar verwachting volgen tegen de tijd dat de bondgenoten elkaar ontmoeten voor een grote top in Litouwen in juli.

Bovendien hebben de NAVO-bondgenoten hun eigen verdediging aanzienlijk versterkt om de dreiging van Russische aanvallen af te schrikken, met meer troepen, schepen en gevechtsvliegtuigen vandaag op een veel hoger niveau van paraatheid dan een jaar geleden.

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 13:52

Inmiddels heeft Stoltenberg zich uitgesproken voor Oekraine als rechtmatig lid van de NAVO

Stoltenberg: 'Oekraïne's rechtmatige plaats is in de NAVO'

De secretaris-generaal van de NAVO heeft gezegd dat de rechtmatige plaats van Oekraïne in de organisatie is.

Jens Stoltenberg sprak naast president Volodymyr Zelenskyy in Kiev en zei: "Laat me duidelijk zijn dat de rechtmatige plaats van Oekraïne in de Euro-Atlantische familie is.

"De rechtmatige plaats van Oekraïne is in de NAVO

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 14:52

Babootje schreef:
Inmiddels heeft Stoltenberg zich uitgesproken voor Oekraine als rechtmatig lid van de NAVO

Stoltenberg: 'Oekraïne's rechtmatige plaats is in de NAVO'

De secretaris-generaal van de NAVO heeft gezegd dat de rechtmatige plaats van Oekraïne in de organisatie is.

Jens Stoltenberg sprak naast president Volodymyr Zelenskyy in Kiev en zei: "Laat me duidelijk zijn dat de rechtmatige plaats van Oekraïne in de Euro-Atlantische familie is.

"De rechtmatige plaats van Oekraïne is in de NAVO

Duidelijke taal en zo mee eens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 16:21

Bron SkyNews

Macron is verteld dat hij zich moest concentreren op de 'ondergang' van Poetin na berichten over een geheim plan

Een academicus heeft gezegd dat Emmanuel Macron zich moet realiseren dat de enige aanvaardbare uitkomst van de oorlog is, dat Oekraïne de Russische troepen verdrijft.
De Franse president werkt naar verluidt aan een geheim plan met China om Rusland en Oekraïne al deze zomer aan de onderhandelingstafel te krijgen.

Volgens "mensen die bekend zijn met de plannen" heeft Macron zijn adviseur buitenlands beleid Emmanuel Bonne gevraagd om samen te werken met de Chinese chef voor buitenlands beleid Wang Yi om een "raamwerk" te bedenken dat kan worden gebruikt als uitgangspunt voor toekomstige onderhandelingen tussen Moskou en Kiev.
In reactie op dat nieuws zei assistent-professor inlichtingenstudies aan de Mercyhurst University Fred Hoffman: "Iemand moet Macron vertellen dat de enige aanvaardbare uitkomst van de oorlog is dat Oekraïne de Russische troepen verdrijft en de overwinning op de indringers behaalt."

Hij voegde eraan toe dat dit "ongetwijfeld zou leiden tot de ondergang van Poetin, waar iedereen (ook Frankrijk) van profiteert."

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 17:01

Wouw als dat waar is.
Wouw als dat waar is van Macron

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 17:58

pien_2010 schreef:
Wouw als dat waar is.
Wouw als dat waar is van Macron

Ja dat had ik al gehoord. Tja iedereen wil natuurlijk dat die oorlog snel voorbij is, maar ik denk dat deze academicus wel gelijk heeft. Imiddels is Poetin zo ver gegaan dat er geen weg meer terug is en de enige oplossing is, de Russen helemaal het land uit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 18:45

Er was bij ons inderdaad ook veel te doen over Macron die zich daar als „president van Europa“ opgesteld had.
Ik had echter geen zin om het helemaal te lezen :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 20:13

Het is op het nieuws rustig en er wordt niets gezegd van een offensief. Dus het lijkt dat dit nieuws niet klopt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 20:43

Hoezo weinig in het nieuws?
Het staat er bol van dat Macron en Xi over vredesverhandingen willen praten met Oekraine.
Ik wordt echter een beetje simpel van dat gepingpong dus ik lees het niet echt meer.
Ook zijn recente uitspraak over Taiwan is niet in heel goede aarde gevallen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 20:45

Sizzle ik heb het over het offensief! Ik heb net Nl nieuws gekeken. Niets erover.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 20:47

Precies dat wat Babootje schrijft lees ik ook overal.
Of bedoel je iets anders?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:04

pien_2010 schreef:
Babootje schreef:
Statusupdate van vandaag. Het Oekrainse counter offensief lijkt te zijn begonnen. Gisteren werd gemeld dat het Oekrainse leger was begonnen met evacuaties van de plaatsen die in het Zuiden het frontgebied liggen. In een aantal gebieden hadden Russen zich al teruggetrokken. Vorige week was Oekraine in het zuiden ook al bezig met het zoeken naar zwakke plekken in de verdediging en het verkleinen van de "grey zone" (het gebied tussen beide legers in) Kyiv independent meldt ook dat de Oekrainse minister van Defensie heeft aangekondigd dat Oekraine is gestart met maatregelen van het counter offensief in het Noorden (maar zo te zien starten ze toch in het Zuiden)
https://www.youtube.com/watch?v=vcIhH1Vmz8I

Dank je wel Babootje. De kaarsen gaan aan voor Oekraïne.

Hier heb ik het over. Het was NIET op het nieuws van 20 uur.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 21:07

Aaahhhh, sorry misverstand
Ik dacht dat je het had over Macrons vage verhandelingsplannen met China in Oekraine komende zomer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:09

Sizzle schreef:
Ik dacht dat je het had over Macrons vage verhandelingsplannen met China in Oekraine komende zomer.

Misschien ben je ook moe, want 3 keer staat het woord offensief in mijn bericht. Geeft niet. Ik kreeg het al benauwd dat ik fout zat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 21:13

pien_2010 schreef:
Sizzle schreef:

Misschien ben je ook moe, want 3 keer staat het woord offensief in mijn bericht. Geeft niet. Ik kreeg het al benauwd dat ik fout zat.

Nee het komt omdat het woord „offensief“ ook steeds gebruikt wordt voor die Xi/Macron „vredens-offensieven“ en je daarna geschreven had: „als dat waar is van Macron“

Daarom was ik in de war :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:49

Russische straaljager bombardeert per ongeluk eigen stad:
Citaat:
Een Russische straaljager heeft per ongeluk de Russische stad Belgorod beschoten, vlak bij de grens met Oekraïne.
https://nos.nl/liveblog/2471721-russisc ... r-68867684

Die piloot zal ook wel een enkeltje Siberië krijgen denk ik zo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:59

Ik horde het net op de TV in het nieuws. Sneu voor die mensen daaro, maar beter zo als in Oekraïne.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:34

Bron SkyNews

Rusland 'moeite om het narratief vast te houden' voor de invasie van Oekraïne, zegt Defensie

Het Britse ministerie van Defensie zegt dat Rusland "moeite heeft om zijn narratief vast te houden" voor de invasie van Oekraïne.

Rusland had geprobeerd zijn invasie te rechtvaardigen door vergelijkingen te trekken met de Sovjet-ervaring met de nazi's in de Tweede Wereldoorlog.

Maar in zijn laatste inlichtingenrapport zei het Ministerie van Defensie dat er barsten in dat verhaal begonnen te verschijnen, waarbij de eigenaar van de Wagner Group, Yevgeny Prigozhin, zich publiekelijk afvroeg of er uberhaupt "nazi's" in Oekraïne waren.

Het Ministerie van Defensie wees ook op de annulering van de jaarlijkse marsen van het Russische Immortal Regiment - een belangrijke viering van het thuisfront tijdens de Tweede Wereldoorlog - vanwege de bezorgdheid dat ze de omvang van de verliezen die het in Oekraïne heeft geleden, zouden kunnen benadrukken.

Rusland zegt dat het de marsen om "veiligheidsredenen" heeft geannuleerd, terwijl Olga Baibulova, een woordvoerder van de groep achter de marsen, beweerde dat het traditionele formaat werd "uitgebreid om de hele dag door de herinnering aan helden te vieren".

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-23 21:20

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-23 22:07

https://www.srf.ch/news/international/e ... -reist-mit
(Vertaald) Tienduizenden Russen die kritisch staan tegenover het Kremlin zijn naar Servië geëmigreerd. Ze praten liever niet over Poetin en de oorlog daar.

Servië beleeft een kleine economische opleving: de reden zijn de meer dan 200.000 Russen die sinds het begin van de oorlog naar Servië zijn geëmigreerd. De meesten van hen zijn critici van president Poetin of mensen die geen oorlog wilden.
Belgrado stemde wel in met de VN-resolutie tegen de Russische invasie. Maar omdat Servië zich niet heeft aangesloten bij de westerse sancties tegen Rusland, kunnen Russische burgers Rusland vrij binnenkomen.

De meeste emigranten zijn mannen - en ze zijn zeer welkom in Servië: "De meesten van hen zijn goed opgeleid en krijgen snel voet aan de grond in Servië," meldt Peter Balzli, de Oost-Europa-correspondent van SRF. "En ook Russen zijn over het algemeen erg populair in Servië."

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 22:15

En de zwangere vrouwen gaan, als ze het geld hebben, naar Argentinië. Want dan krijgt het kind de Argentijnse nationaliteit en pap en mam daarna ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 13:29

Ik had het gemist, maar blijkbaar heeft Rusland 2 bommen op Belgorod laten vallen, waarvan er 1 niet is ontploft :D .

Rusland evacueert nu 3000 bewoners uit dit gebied. SitRep - 22/04/23 - Evacuatie uit Belgorod

Bron Twitter

https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 4792427522
Een overzicht van de dagelijkse gebeurtenissen in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Rusland besluit meer dan 3000 inwoners van Belgorod te evacueren van de plek waar ze onlangs twee bommen hebben laten vallen.

https://twitter.com/bayraktar_1love/sta ... 8337466368
Belgorod, weer eigen vuur?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:07

Babootje schreef:
Ik had het gemist, maar blijkbaar heeft Rusland 2 bommen op Belgorod laten vallen, waarvan er 1 niet is ontploft :D .

Rusland evacueert nu 3000 bewoners uit dit gebied. SitRep - 22/04/23 - Evacuatie uit Belgorod

Ze zijn nog vaker van plan om daar bommen te laten vallen? :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:40

Het nieuws van vanmorgen:

Drone aanval door Oekraine in Sebastopol op de Krim
https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 6583912449

---

De Oekrainse generale staf meldt een vuurgevecht tussen de Wagneriaanse en Russische troepen in Loehansk.

Een gevecht tussen Russische legersoldaten en de Wagner-huurlingengroep escaleerde tot een vuurgevecht in de stad Stanytsia Luhanska in de bezette Loehansk-oblast, meldde de generale staf op 23 april.

----

Ik las gisteren of eergisteren ook dat het niet zo botert tussen het Russische leger en het leger in Belarus

-----

2 leden van de Doema overleden (staat niet bij waaraan)
https://twitter.com/nexta_tv/status/1650168638286987270