Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:17

Dat wordt toch echt geïmpliceerd, enzino..

Loretta schreef:
Ik vraag me toch wel af of onze politici ook zover gegaan zijn als het niet om een land ging met zoveel grondstoffen.

enzino schreef:
Toch is de correlatie tussen "hulp" geven en grondstoffen verdacht hoog.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:30

Toch is de relatie tussen grondstoffen en een 'speciale militaire operatie' ook verdacht hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:24

8nnemiek schreef:
Dat wordt toch echt geïmpliceerd, enzino..

Loretta schreef:
Ik vraag me toch wel af of onze politici ook zover gegaan zijn als het niet om een land ging met zoveel grondstoffen.

enzino schreef:
Toch is de correlatie tussen "hulp" geven en grondstoffen verdacht hoog.

Nee hoor, het cruciale verschil is dat jij er van maakt dat grondstoffen de enige reden zijn.

(correlatie is een causaliteit :) )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:24

mysa schreef:
Toch is de relatie tussen grondstoffen en een 'speciale militaire operatie' ook verdacht hoog.

Klopt, juist het gebied dat de Russen claimen staat bekend als de graanschuur van het westen, vruchtbare grond, goed klimaat.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:43

bigone schreef:
mysa schreef:

Klopt, juist het gebied dat de Russen claimen staat bekend als de graanschuur van het westen, vruchtbare grond, goed klimaat.

En langs de kust, goed voor havens en schepen om die goederen te gaan vervoeren want de havens in Rusland zijn delen van het jaar bevroren.

Ik mis de logica waarom het 'ons' om grondstoffen zou gaan, daar hebben we toch al die tijd al toegang tot gehad dmv handel? Er was tot februari dit jaar toch sowieso al handel tussen ons land en Oekraine, en ons land en Rusland?
Volgens mij snap ik het punt niet helemaal wat jullie willen maken, dus als ik het bij het verkeerde eind heb laat maar weten, maar ik mis de logica?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:35

Telpeva schreef:
Ik mis de logica waarom het 'ons' om grondstoffen zou gaan, daar hebben we toch al die tijd al toegang tot gehad dmv handel? Er was tot februari dit jaar toch sowieso al handel tussen ons land en Oekraine, en ons land en Rusland?
Volgens mij snap ik het punt niet helemaal wat jullie willen maken, dus als ik het bij het verkeerde eind heb laat maar weten, maar ik mis de logica?

De logica is dus dat het land niet in Russische handen mag vallen omdat zij dan aan de touwtjes trekken wat betreft de grondstoffen die wij nodig hebben. Als Oekraine vrij is kunnen wij er gewoon handel mee drijven en dus die grondstoffen van hen kopen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:11

Dan nog zie ik de logica er niet in, want als het allemaal voorbij is, wanneer dat ook moge zijn, dan zal de handel in mijn ogen ook weer herstellen, ook die met Rusland.

Ze gebruiken het nu als drukmiddel om te zorgen dat Rusland kapt met oorlogvoeren, zodra Rusland kapt met oorlogvoeren is er ook geen reden meer om drukmiddelen in te zetten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:15

Als je kijkt naar alle oorlogen waar het westen de afgelopen decennia betrokken is geweest. Dan was er slechts 1 overeenkomst. Er waren altijd grondstoffen in het spel. Vaak ging het over olie. Oorlogen en andere mensenrechten schendingen in landen die minder rijk bedeeld waren qua natuurlijke grondstoffen hadden een stuk minder prioriteit.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 23:03

Dank voor de uitleg :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 06:22

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 07:08

Op zich niet gek inderdaad, mensen leven vaak naar hun stand, en een hoger inkomen betekent vaak een groter huis met veel meer vaste lasten.
Maar mensen met middeninkomens kunnen er wel makkelijker voor kiezen om bv hun grote, tweede auto in te ruilen voor een kleintje, of te bezuinigen op de boodschappen/abonnementen/hobby’s, waar mensen met lage inkomens veel minder over hebben om op te bezuinigen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 07:10

Heb je het artikel gelezen? Deze groep slaat soms zelfs maaltijden over om te kunnen bezuinigen omdat ze bang zijn in de schulden te komen :=.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 07:17

Niet gelezen nee, ik ga het straks eens doorlezen! Een middeninkomen ligt zo rond de €50.000 als ik het goed heb, toch? Dan moet je toch bizar hoge vaste lasten hebben als je dan zelfs je eten niet kan betalen :=

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 07:52

8nnemiek schreef:
Niet gelezen nee, ik ga het straks eens doorlezen! Een middeninkomen ligt zo rond de €50.000 als ik het goed heb, toch? Dan moet je toch bizar hoge vaste lasten hebben als je dan zelfs je eten niet kan betalen :=

De vaste lasten zijn ook hoog op dit moment. De huizenprijzen zijn sky high en dus de hypotheken ook. Daarnaast zijn ook de variabele lasten onwijs hoog. Boodschappen, gas en electra en benzine/diesel. Als je niet kunt indenken dat het ook voor middeninkomens momenteel zwaar is, heb je heel veel geluk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 07:56

8nnemiek schreef:

Er zit nog net een categorie onder. Mijn moeder kan de compensatie krijgen, die heeft alleen een AOW’tje dus blijft onder die 1300 nog wat per maand. Tussen dit en 50.000 euro per jaar zit nog een groep die het nu heel zwaar heeft. Ik heb mazzel dat mijn woonlasten laag zijn maar echt sparen kan ik niet meer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 07:56

Ik dacht dat midden al vanaf iets meer dan 2x minimumloon was (rond de 35000).
Met een gezin met een aantal kinderen kan dat best krap zijn, vooral omdat je dan net geen kortingen meer krijgt.

Maar omgekeerd zullen er best ook wat mensen zijn die liever een maaltijd missen dan besparen op hun vakantie. Die moeten soms weer even met de voeten op aarde landen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 07:59

8nnemiek schreef:

Nou, die middeninkomens krijgen geen toeslagen, huren vaak in de particuliere sector, en hebben zo minder te besteden dan iemand die overal toeslagen krijgt. 1100-1200 euro huur is vaak heel normaal. Dan een 140-150 euro voor de zorgverzekering, 200 euro aan gas (als dat geen 300 moet zijn), wegenbelasting, brandstof, verzekeringen, enz. Dan blijft er echt niet veel meer over.
Als middeninkomens een eigen woning bezitten, en de woning is de laatste jaren gekocht, dan is de hypotheek ook enorm hoog.
Vaak is de enige potentiele bezuiniging voor deze groep het huisdier of het paard wegdoen. Ik neem aan dat lid zijn van een sportclub nog wel mag, of moet je daar ook op bezuinigen?
Ik spreek over niet rokers, zolang mensen geld uitgeven aan roken is er in mijn ogen geen probleem om dat geld te besteden aan eten.

Spreken jullie bij die 3500 over bruto of netto? Want netto 3500 zit echt boven het gemiddelde hoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:01

35000 per jaar bruto is dacht ik de inofficiele grens voor een middeloon (wat sowieso geen officiele term is trouwens).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:09

Ik dacht dat 35.000 nog onder de lage inkomens viel, maar dat is inderdaad een lastige groep. Die vallen vaak net buiten de toeslagen en buiten de regeltjes. Zeker als alleenstaande lijkt me dat lastig. Krijg je met kinderen ook geen kindertoeslag meer vanaf een bepaald inkomen?

Maar ik denk inderdaad ook dat er zat mensen zijn die de luxe die ze gewend zijn zoals inderdaad die vakanties maar ook hun dure auto gewoon niet graag willen opgeven en dan liever kiezen voor die maaltijd minder.
Zo doen wij dat al jaren eigenlijk := Flink bezuinigen op eten en gasverbruik, alleen geven we dat geld niet uit aan vakanties en luxe maar gaat het naar de spaarrekening.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:13

Volgens mij krijgt iedereen kinderbijslag, toch?
Wij kregen het vroeger ook en mijn ouders zitten op z’n minst op middeninkomen :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:16

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:19

Ja, dat is wel eens het commentaar geweest juist op kinderbijslag. Niet afhankelijk van inkomen, iedereen met kinderen krijgt het.

Die middeninkomens, en in het artikel gaat het over de lage middeninkomens, hebben het ook lastig, ja. Misschien kunnen xe bezuinigen, maar je leeft al jaren naar inkomen en daar zitten ook dingen bij waar je niet op kunt bezuinigen. Als jij ineens 400 euro aan energie moet gaan betalen ipv 150 oid? En 2 keer zoveel aan benzine?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:20

germie schreef:
Ik spreek over niet rokers, zolang mensen geld uitgeven aan roken is er in mijn ogen geen probleem om dat geld te besteden aan eten.

Technisch gesproken heb je gelijk, alleen dat is niet hoe een verslaving werkt.
Juist mensen die veel stress hebben over het rondkomen elke maand, hebben waarschijnlijk in zo'n situatie extra last van hun verslaving die hun dwingt tot het uitgeven van geld aan rookwaar.

En helaas, een verslaving is niet zomaar zonder meer te beëindigen, dat is nu juist het gemene aan een verslaving.

En nee, ik rook zelf niet en heb ook nooit gerookt, maar dan nog vind ik dit vingertje wijzen naar rokers onterecht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:41

8nnemiek schreef:
Ik dacht dat 35.000 nog onder de lage inkomens viel, maar dat is inderdaad een lastige groep. Die vallen vaak net buiten de toeslagen en buiten de regeltjes. Zeker als alleenstaande lijkt me dat lastig. Krijg je met kinderen ook geen kindertoeslag meer vanaf een bepaald inkomen?

Maar ik denk inderdaad ook dat er zat mensen zijn die de luxe die ze gewend zijn zoals inderdaad die vakanties maar ook hun dure auto gewoon niet graag willen opgeven en dan liever kiezen voor die maaltijd minder.
Zo doen wij dat al jaren eigenlijk := Flink bezuinigen op eten en gasverbruik, alleen geven we dat geld niet uit aan vakanties en luxe maar gaat het naar de spaarrekening.

Feit blijft dat ook (lage)middeninkomens het een stuk lastiger aan het krijgen zijn. En ik vind dat wel een zorgelijke ontwikkeling.

We zitten momenteel in een stagflatie. Daar kom je niet zomaar uit en er gaan nog wel klappen vallen, ben ik bang :\.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:09

De lage middeninkomens vallen net buiten de toeslagen waardoor ze vaak uiteindelijk minder per jaar te besteden hebben dan de groep er net onder. Ik val daar ook onder en er is gewoon weinig schuifruimte in uitgaves. Je zorgkosten, energie, verzekeringen, gemeentelijke lasten kortom naast wonen de kosten die je niet kunt schrappen zijn al aardig hoog.

Goddank woon ik aardig betaalbaar maar wel met hoge gemeentelijke lasten helaas en geen extreem dure levensstijl. En red ik me nog wel daardoor met nog eventueel extra schrap mogelijkheid. Maar mijn boodschappen kan ik niet verder beknibbelen en die zijn nu per week zeker 20 euro duurder. (Was eerder 40 nu 60 euro per week omdat steeds vaker goedkoper eten goedkopere ingredienten krijg die ik niet mag hebben -O- )

En mijn nieuwe energiecontract weet ik nog steeds niet wat ik volgende maand moet gaan betalen. En ook de zorgkosten vallen steeds meer dingen buiten de verzekering. Kleding koop ik alleen als het kapot is. Met een gemiddeld uitgave patroon kwa voedsel aan extras of uit eten of roken en alcohol zou ik ook te kort komen al.