Varekaj schreef:Ik weet dat dit héél glad ijs is waar ik me nu op begeef en ik keur hun daden absoluut niet goed. Geen enkele straf is gepast genoeg voor wat ze de wereld aandoen. Maar diegene die al deze personen ronselt, indoctrineert en vooral dirigeert en bespeelt als zijn marionetten, dat is de enige echte die mag rotten in de hel. Omdat die bewust slachtoffers ronselen die ze zodanig voor hun kar kunnen spannen dat zij mensen vermoorden zonder zelf gevaar te lopen.
Hitler was diegene met een droom, en hij heeft gewoon heel handig ingespeeld op immens veel mensen om ze voor zijn kar te spannen om die droom werkelijkheid te maken. 1 zieke maar slimme geest is genoeg om het leven van miljoenen anderen om zeep te helpen. Dat heb je nu ook met die ene die zo graag het kalifaat wil en zichzelf heeft omgedoopt tot "profeet van". Blijkbaar gebeuren er nog mirakels en zijn er genoeg mensen die er in geloven, want ik zet er mijn kop op dat niemand Allah heeft zien neerdalen, contractje tekenen en zeggen "jij mag hier nu de scepter gaan zwaaien".
Je hebt meerdere van die mensen, maar die mensen worden ook echt wel doelgericht opgespeurd en aangepakt, hoor. Kijk maar naar Abdelhamid Abaaoud, die was er bekend om dat hij in Brussel ontzettend veel jongeren heeft geronseld en overtuigd heeft om naar Syrië te trekken. Hij was het brein achter veel operaties (Verviers, mislukte aanslag op de Thalys, Parijs), en hem hebben ze daarom ook geviseerd. Maar dat zijn zeker geen mensen die iedereen het vuile werk laten doen en die zelf geen risico lopen. Mensen als Abaaoud, die mensen ronselen en overtuigen, die doen zelf ook héél walgelijke dingen. Ik heb laatst nog een reportage gezien van een Franse zender die via het Syrische leger aan de inhoud van Abaaoud's telefoon is geraakt, en de beelden daarop zijn walgelijk. Hoofden van jonge kinderen die aan poorten worden opgehangen, hijzelf die met een jeep rijdt waar de lijken van 20 uitgemoorde Syrische militairen achteraan slepen... Hij deed die gruwelijke dingen allemaal zelf. Omdat hij ervan overtuigd was dat hij het "juiste" en "heilige" deed in de naam van zijn kalifaat.
Daarbij moet je ook niet vergeten dat veel IS-strijders zich onafhankelijk organiseren, in kleinere terreurcellen waar de "top" van IS niet noodzakelijk nauw bij betrokken is. Dus ik denk niet dat er één groot brein is die echt al die acties bedenkt (hoewel IS natuurlijk wel een "topman" heeft), maar dat zij mensen zo radicaliseren totdat ze zo overtuigd zijn van hun extremisme dat ze zelf met die "initiatieven" komen.