Project X Haren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:44

F_Orumster schreef:
Dat kan niet.
Stel dat er écht 20.000 mensen op af zouden komen, dat is een feest de helft van Lowlands.
Dat kost een jáár om te organiseren en op te bouwen.

Je kan niet effe gauw een podiumpje opzetten, honderden ervaren verkopers, barkeepers, vrijwilligers ergens op een camping? zetten, beveiligers inhuren, effe wat pleetjes dumpen en klaar voor deze duizenden uitgelaten mensen.
(want als er een echt feest was geweest hadden er nog véél meer gekomen)

Als de spullen niet op orde waren geweest; de tappunten te weinig, er niet genoeg pinautomaten waren geweest, de wc's een puinzooi, de toegangscontrole een chaos (want: die relschoppers hadden dan ook dáár gelopen) dan had er misschien weer agressie en paniek uitgebroken: dringende en duwende en vechtende mensen bij te weinig tappunten en wc's met alle gevolgen van dien.

Ja en dan?
Wijzen naar de gemeente Haren zo van:
Ja halloooo wij wilden een feestje, moet je zien wat een slecht georganiseerde bende ze hebben geregeld met al die verdrukte mensen en vechtpartijen.

Wat er nu is gebeurd had ik ook (iets minder erg) wel voorzien, maar ik denk dat het altijd nog politiek correcter is zoals het nu is gebeurd dan daadwerkelijk een feest georganiseerd te hebben (en dan worden straks alle dorpen in Nederland gechanteerd om een feest te organiseren??) en dat deze helemaal uit de hand zou zijn gelopen.
Want de relschoppers waren toch wel onderweg.

Plus dat er dan nog meer mensen komen, omdat er dan wel wat is. Zeker in groningen lopen georganiseerde feesten altijd vol.[/quote]

Een goed georganiseerd feest loopt beter dan een last minute feest: maar een last minute feest loopt altijd nog beter dan helemaal niks. En de draaiboeken van goed georganiseerde feesten zijn niet zó verschillend van elkaar: de opbouw duurt geen jaar hoor. Een goed eprojectmanager had héél wat ellende kunnen voorkomen. Maar er zijn nooit projectmanagers ingezet; er zijn wel ideeën aangedragen maar die werden afgewezen. Ook waren er geen vergunningen, waardoor het 'niet ging'. De gemeente heeft bewust gekozen voor de oplossing "geen feest, iedereen moet weg" hetgeen in mijn mening eigenlijk dus geen oplossing is maar vragen om problemen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:44

Ik denk dat een podium met topartiesten ook nog uit de hand gelopen was.
De relschoppers kwamen gewoon om te rellen.
Wel had je dan beter in kunnen grijpen, omdat de positief ingestelde mensen dan aan het feesten waren en de kleinere groep relschoppers in hanteerbaardere groeperingen over straat gingen.

Bij voetbalstadia is er een fijner terrein voor de ME om in te grijpen, zo in een mooi opgezette wijk is het een stuk lastiger.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:48

sallandval schreef:
De gemeente heeft bewust gekozen voor de oplossing "geen feest, iedereen moet weg" hetgeen in mijn mening eigenlijk dus geen oplossing is maar vragen om problemen.

Ja natuurlijk hebben ze gekozen voor 'er is geen feest' da's helemaal mooi zeg, dus dan kan elke willekeurige facebookmalloot straks een achtertuin aanwijzen waar maar eventjes een feest geregeld moet worden?
En de gemeentes maar regelen? Voor het geval er rellen komen?

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:56

Nicolletje schreef:
sallandval schreef:
De gemeente heeft bewust gekozen voor de oplossing "geen feest, iedereen moet weg" hetgeen in mijn mening eigenlijk dus geen oplossing is maar vragen om problemen.

Ja natuurlijk hebben ze gekozen voor 'er is geen feest' da's helemaal mooi zeg, dus dan kan elke willekeurige facebookmalloot straks een achtertuin aanwijzen waar maar eventjes een feest geregeld moet worden?
En de gemeentes maar regelen? Voor het geval er rellen komen?

Ben ik het mee eens, beetje jammer dat de gemeente wordt aangewezen als de boosdoener in het hele verhaal, en niet de mensen die tuinen, auto's, ruiten en supermarkten aan het kapotmaken en leegroven waren. Tevens was het van te voren helemaal duidelijk dat er niks zou zijn, wat mij een duidelijk genoege boodschap lijkt om gewoon lekker thuis te blijven omdat je niet welkom bent daar.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:02

Ilsemarie schreef:
Ik denk dat het heel verstandig is dat de gemeente niets georganiseerd heeft. Dan was het misschien iets minder uit de hand gelopen (hoewel dat eigenlijk niet te voorspellen was want wat er gisteravond gebeurd is ging volgens mij ook iets verwachting/nachtmerrie nog te boven... mijne in ieder geval wel en ik had wel veel rellen verwacht) maar dan heb je ergens anders in het land wel weer een idioot die denkt.. jaaaaa gratis feestje op andermans/gemeente kosten! Laten we op facebook net doen alsof mijn verjaardag uit de hand loopt en dan organiseerd de gemeente wel ff een feessie...
Dus daarom denk ik wel dat het goed is dat ze het niet gedaan hebben.

Hoezo gratis? Ze hadden natuurlijk ook entree kunnen vragen en geld voor de drankjes/toiletten. Zelfs met een grap als in kado'tip' voor Merthe: envelopje a 25 euro.

Misschien denk jij dat mensen nu denken: "oh er was geen feestje dus ga ik de volgende keer maar niet meer." Helaas denk ik daar anders over. Als je het mij vraagt was dit nog maar het begin. Dit is volgens mij overal in de wereld aan de gang, alleen onder het mom van verschillende 'redenen': "Arabische lente", "opstand tegen een filmpje", "project x" noem maar op.

Het oude systeem van overheid, wetten, regels en controle voldoet niet meer omdat dat systeem niet is gemaakt om om te gaan met de nieuwe media. Project x ook; men wist wat het was, men verwachtte problemen, men zag het steeds groter worden... en er was schijnbaar niets tegen te doen. Natuurlijk grepen de autoriteiten terug naar het enige dat in de regels stond: politie, ME, wegen afsluiten, controle en herhalen: 'verstandig zijn, niet komen, er is geen feest'... maar hielp het? Niet echt. Nu gaat men (wij roepen het ook hier op bokt) ook weer teruggrijpen op oude methoden: 'straffen, strenger straffen, lik op stuk. Het enige nieuwe is 'verraad je mede'feesters/rellers' dmv de nieuwe media... maar het verraden van je naasten op zich is ook niet nieuw hoor. Dat doen mensen al eeuwen lang.

Dus; als je het mij vraagt zeg ik: tegen de natuur in gaan is zinloos. Buig mee en maak er het beste van; dan blijven de gevolgen zo veel mogelijk beperkt.

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:05

Eydis schreef:
Ik schaam mij dood om dit gedrag van andere Nederlanders.

+1!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:07

En dan? Je kan niet blijven buigen, een keer breekt het...
Het begint bij opvoeding. Respect, normen en waarden...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:13

sallandval schreef:
Dus; als je het mij vraagt zeg ik: tegen de natuur in gaan is zinloos. Buig mee en maak er het beste van; dan blijven de gevolgen zo veel mogelijk beperkt.

Oh jawel hoor, dat was ook het eerste wat ik dacht; blijkbaar is er vraag naar maar niét op deze manier. Niét op kosten van gemeenten en burgers en 'on demand' door een stel malloten op facebook en rellers.

Misschien dat ervaren evenementenbureaus hier iets mee gaan kunnen.
De eerste houseparty's waren tenslotte ook illegaal onder een brug. En het eerste meerdaagse muziekfestival Woodstock was ook een chaos.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:17

Roskur schreef:
Ben ik het mee eens, beetje jammer dat de gemeente wordt aangewezen als de boosdoener in het hele verhaal, en niet de mensen die tuinen, auto's, ruiten en supermarkten aan het kapotmaken en leegroven waren. Tevens was het van te voren helemaal duidelijk dat er niks zou zijn, wat mij een duidelijk genoege boodschap lijkt om gewoon lekker thuis te blijven omdat je niet welkom bent daar.

Hoho, 'vragen om problemen' is iets anders dan 'de boosdoener zijn'. Maar waar grote groepen (voornamelijk) mannen zijn opgetrommelt heb je (vooral gevoed door drank/drugs) te maken met een immense met testosteron doordenkte energie die bergen kan verzetten. Dat was altijd al zo en is nu nog zo. Alleen als er geen doel is worden er misschien andere bergen verzet dan men van plan was, als er al een plan was.

Ik heb wel eens een docu gezien over mariniers die elke dag trainden en echt zaten te springen om 'some action' zoals een oorlog, zou het bij de landmacht en luchtmacht echt zo anders zijn? En denken we dat mensen mensen bij de ME gaan omdat ze zo bang of vies zijn van geweld? Mannen met een flinke dosis testosteron vinden dit net zo prachtig als kleine jongetjes oorlogje spelen vinden, of cowboytje en indiaantje... waarom lopen van die first person shooting games anders zo goed? Zulke mensen hoeven niet gek of gestoord te zijn, maar die hebben wel maar een heel klein zetje nodig om over de schreef te gaan... en als er één schaap over de dam is....

Daarmee keur ik niets goed, ik zeg alleen dat het volgens mij een utopie is om te denken dat je de menselijke natuur kunt tegenhouden. En dan zeg ik dus: probeer het dan in goede banen te leiden... wie weet lukt dat (dát is in elk geval nog nooit geprobeerd bij een project x).

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:18

stef schreef:
En dan? Je kan niet blijven buigen, een keer breekt het...
Het begint bij opvoeding. Respect, normen en waarden...

Jij doet zeker niet aan Aikido?

LadyMadonna

Re: Project X Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:25

Doet dat er wat toe dan?

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:29

Geacht Facebookfeestmeisje uit Haren, beste ‘voornaam,

Allereerst gefeliciteerd met het ingaan van je 17e levensjaar. Ik hoop dat je daar ondanks alles toch nog enig plezier aan kunt beleven.

Ik schrijf dit omdat ik vind dat je recht hebt op steun en geruststelling. Je zult je misschien verantwoordelijk voelen voor de abjecte taferelen die zich hebben afgespeeld in jouw woonplaats, maar weet dat
de meesten van ons daar heel anders tegenaan kijken. Jij hebt namelijk niet zoveel verkeerd gedaan en al helemaal niet opzettelijk. Om het koninklijk uit te drukken: je was hooguit ‘een beetje dom’.

En als je 15 bent - wat je op het moment van ‘uitnodigen’ was – dan mág je af en toe een beetje dom zijn. Dat is zelfs heel gezond. Ik ben twee keer zo oud en het gebeurt mij ook nog regelmatig.

Nog ietsje dommer dan jij en ik, waren al die landelijke klassieke media (televisie, radio, kranten, etc.). Zij zijn - anders dan Facebook – ‘autonoom handelende entiteiten’, zoals dat heet, en kunnen zélf kiezen of ze ergens wel of geen hype van maken. Zij hadden er als zodanig misschien goed aan gedaan te kiezen voor het laatste, ook (juist) omdat er al sprake wás van een hype via de sociale media.

Echt dom waren die mensen die dachten dat het grappig was om een uitnodiging - met naam en adres - die per ongeluk ‘op straat’ was komen te liggen, op zo’n manier te gaan verspreiden. Natuurlijk zullen de meesten van hen geen groot kwaad in de zin hebben gehad. Maar dat neemt niet weg dat ze willens en wetens jouw feestje aan het verstieren waren. Iets wat jij noch je stad hadden verdiend.

Het absolute dieptepunt van de menselijke beschaving manifesteerde zich echter bij al die duizenden mensen die ook daadwérkelijk naar Haren zijn toegegaan. Ik heb het dan natuurlijk vooral over diegenen die kwamen met rellen als expliciet doel, maar ook de rest trof blaam. Ze konden namelijk allemaal weten dat hoe meer mensen er zouden komen, hoe groter de kans zou zijn op escalatie, Je hebt gisteren met eigen ogen kunnen zien hoe ogenschijnlijk ‘gewone’ mensen elkaar kunnen meetrekken in extreme vormen van wangedrag. Een door de geschiedenis heen helaas terugkerend verschijnsel, zoals je weet. Als politicus en als mens hoop ik dat de aanstichters worden opgespoord en in trajecten terecht komen waarin zij bijleren over de kern van burgerschap en functioneel samenleven. Achterstallig onderhoud, zeg maar.

Wat jou is overkomen is leerzaam in zijn meest hardhandige vorm. Maar dat ze kwamen en wat ze deden was niet jouw schuld. Ik hoop dat je dat zelf ook inziet. Zo niet nu, dan toch binnenkort. Rest mij niets anders dan ‘veel sterkte’ zeggen tegen jou en je gezin en jou nu alvast een heel fijne 17e verjaardag toe te wensen. Een jaartje ouder en heel veel wijzer.

Of het je ooit zal bereiken, weet ik niet, maar het is welgemeend.

Met zeer vriendelijke groet,

Samir Bashara,

Fractievoorzitter GroenLinks Hoorn
Vader van een dochter die gelukkig nog niet Facebookt
Sociaal medialiefhebber ondanks alles

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:31

Ik had die post ook al gelezen ja, wat een enorme kansloze mensen hebben daar op gereageerd.. :\

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:31

Mooi stuk. Hij heeft helemaal gelijk.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:33

Even een kleine aanvulling op mijn vorige post:
De plunderaars met capuchons die binnen enkele seconden de winkels leegroofden, daarvan zijn de meesten volgens mij 'professionals'.
Zij zitten niet te wachten op een entreekaartje voor een project x feest voor 25 euro.
Dit soort lui grijpen elke gelegenheid aan om te rellen, ook al was er wel wat leuks georganiseerd.

Dan hadden ze misschien weer kunnen rellen omdat er ineens 25 euro entree was gevraagd of iemand tegen ze op duwde met dansen.
En had het een Hoek van Holland feestje geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:41

Nicolletje schreef:
Even een kleine aanvulling op mijn vorige post:
De plunderaars met capuchons die binnen enkele seconden de winkels leegroofden, daarvan zijn de meesten volgens mij 'professionals'.
Zij zitten niet te wachten op een entreekaartje voor een project x feest voor 25 euro.
Dit soort lui grijpen elke gelegenheid aan om te rellen, ook al was er wel wat leuks georganiseerd.

Dan hadden ze misschien weer kunnen rellen omdat er ineens 25 euro entree was gevraagd of iemand tegen ze op duwde met dansen.
En had het een Hoek van Holland feestje geworden.

Je moet ook minstens 125 euro vragen, dan haken er vast wel een paar af omdat het immers crisis is en iedereen al naar de voedselbank moet :?.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:42

Colaaa schreef:
Eydis schreef:
Ik schaam mij dood om dit gedrag van andere Nederlanders.

+1!

Nou, dat heb ik dus echt niet. Ik ben niet verantwoordelijk voor wat dit 'tuig' heeft gedaan.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:43

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:44

Mijn reactie was op Sallandval die vond dat er 25 euro entree gevraagd moest worden of zoiets.
Lovely schreef:
Je moet ook minstens 125 euro vragen, dan haken er vast wel een paar af omdat het immers crisis is en iedereen al naar de voedselbank moet :?.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:46

Ik schaam me vreselijk voor sommige landgenoten.......... :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:46

stef schreef:
Wat ik me echt serieus afvraag: vroeger had je (meestal) respect voor de politie, en zéker voor de ME. Tuurlijk had je toen ook extremen, hooligans, etc. Maar gevoelsmatig waren dat kleinere groepen van oudere mensen.
Waar komt die agressie toch vandaan?

Dat is echt iets dat door de media in de hand gewerkt wordt. In mijn jeugd had je de rellen rondom de woningnood zoals bij de kroning van Beatrix en de vele krakersrellen. Er waren demonstraties waar honderdduizend mensen aan mee deden en er waren stakingen en manifestaties waar het ook niet zachtzinnig aan toe ging. Je had in die tijd ook nog de echte activisten die nergens voor terug schrokken, ook niet voor de politie. Maar je had toen alleen de krant, de radio en wat vaste televisie momenten op de dag om van zulke gebeurtenissen verslag te doen. Een live-verslag was het al zelden, eigenlijk alleen als het samenviel met de oorspronkelijke zendtijd. Ik heb het niet over de jaren 40, maar over de tachtiger jaren en vlak daarna. Je hoorde niet de hele dag van begin tot einde wat er gebeurde, er waren geen livestreams en je was niet de hele dag ergens mee bezig. Maar dat er gemat werd met de politie, dat zeker. Op weg van school naar huis (of de stad) kwamen wij nog wel eens een traangaswolk tegen in die tijd.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:53

Eydis schreef:
Nog meer beeldmateriaal, nog bekenden?

http://gigapica.geenstijl.nl/2012/09/ri ... haren.html

Wat een tuig... Dat zijn echt geen schatjes van 16 op foto 5.

Lovely schreef:
Maar je had toen alleen de krant, de radio en wat vaste televisie momenten op de dag om van zulke gebeurtenissen verslag te doen. Een live-verslag was het al zelden,

Bij ons in het dorp kwam het niet verder dan één zinnetje in de krant, terwijl met oud en nieuw regelmatig het dorp nét zo vernield werd (okeee ietsje minder := maar wel ruiten ingooien enz) en op een gegeven moment is er maar wat georganiseerd voor de jeugd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:01

Markkie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:03

En een fotospammetje van mijn kant. Wat een toestand was het daar. :n

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding