Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:31

Libra76 schreef:
Ermelo heeft er binnenkort een millionaire bij. Deze boer, een piekbelaster, wordt voor 1 miljoen uitgekocht en mag daarna nog een paar huizen bouwen op zijn land. Na jaren lang de natuur schade aan te brengen en dierenleed mag hij en zijn gezin nu cashen.
https://www.gld.nl/nieuws/8401112/groot ... ek-stallen

Voor dat geld moet hij nog wel de huizen bouwen en alle procedures doorlopen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:38

_chou schreef:
Libra76 schreef:
Ermelo heeft er binnenkort een millionaire bij. Deze boer, een piekbelaster, wordt voor 1 miljoen uitgekocht en mag daarna nog een paar huizen bouwen op zijn land. Na jaren lang de natuur schade aan te brengen en dierenleed mag hij en zijn gezin nu cashen.

Je kunt ook bouwgrond verkopen en dat is serieus geld waard.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:42

_chou schreef:
Libra76 schreef:

heb je ook de reactie van de boer gelezen? : https://www.documentcloud.org/documents ... oenhouder/

Citaat:
Volgens onze berekening hebben jullie een beschikking van bijna een miljoen klopt dat?
Via WOO verzoeken wordt de LBV beschikking straks toch openbaar gemaakt en dus kunnen wij deze gerust nu al openbaar maken. De vergoeding bedraagt voor ons bedrijf circa 1 miljoen, maar deze wordt achteraf pas definitief bepaald.

Is de LBV regeling kostendekkend?
We leveren hiervoor niet alleen een bedrijf in, maar we leveren ook 16782 pluimveerechten in, diemomenteel een marktwaarde hebben van 738.408 euro. Deze pluimveerechten moeten we opnieuwaanschaffen als we opnieuw een bedrijf zouden kopen. Wij krijgen slechts 19 euro per pluimveerechtvergoed, terwijl de marktwaarde momenteel 44 euro per pluimveerecht is in onze regio. Is dit de woest aantrekkelijke 120% van de marktwaarde, zoals altijd in de media wordt genoemd? Na aftrekvan de 200.000 euro sloopkosten en het opnieuw aanschaffen van de pluimveerechten van 738.000euro, houden wij dus nog ruim zestig duizend euro over om een nieuw bedrijf te kopen!!! Hier koopje geen bedrijf voor, maar hooguit een bedrijfsauto!!! Tenslotte mogen wij geen nieuwkalkoenbedrijf kopen vanwege het beroepsverbod en moeten dus ook nog afrekenen met debelastingdienst en de hypotheek aflossen. Een zwaar verliesgevende regeling in ons geval. Hetopmerkelijke aan de stoppersregeling is dat er niet wordt gekeken naar de economische waarde hetbedrijf. Een bank kijkt bij een bedrijfsovername en voor het verstrekken van de hypotheek naar deomzet en de winst van een bedrijf, deze stoppersregeling niet. Dit maakt het voor oude bedrijvenniet aantrekkelijk om mee te doen. Alleen in combinatie met een andere (functieveranderings-)regelging kan het financieel kostendekkend worden als er geen tegenslagen zijn

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:42

verootjoo schreef:
Ik vind voor 1 miljoen je bedrijf en je grond verkopen wat blijkbaar bouwgrond is nou niet bepaald ‘cashen’ met je hele gezin :o

Als er meerdere woningen op je grond komen levert dat veel meer op dan 1 miljoen. 1 miljoen voor zoveel bouwgrond is een schijntje en schandalig. Wat mij betreft mogen de boeren wel iets beter uitgekocht worden.

Dat miljoen is de schadevergoeding, de grondverkoop voor huizen zit daar niet bij.

Libra76

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:43

Deze week staat een bestemmingswijziging op de agenda bij de gemeente Ermelo zodat de boer 11 woningen kan bouwen op zijn grond. Daarnaast wilt de boer nog een kleinschalige loonwerk bedrijf beginnen en een caravanstalling in een resterende schuur.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:58

Die boer houdt de verkoop van de bouwgrond in eigen hand, 11 bouwkavels , geen idee hoe groot de kavels zullen zijn maar hier haalt hij nog wel een leuk bedrag uit.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 20:39

BigOne schreef:
Die boer houdt de verkoop van de bouwgrond in eigen hand, 11 bouwkavels , geen idee hoe groot de kavels zullen zijn maar hier haalt hij nog wel een leuk bedrag uit.

Zo te zien heeft hij niks te klagen.
Van landbouwgrond naar woongrond is flink cashen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 21:45

Ze zullen de verschillende opties gerust hebben afgewogen en doorgerekend.

Naast de onzekerheid over de stikstofwet waren er misschien ook grote investeringen nodig en misschien was er geen sprake van bedrijfsopvolging.

Ben wel benieuwd of er daadwerkelijk verschil te zien is aan de natuur over een aantal jaren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 22:55

fransje23 schreef:
verootjoo schreef:
Ik vind voor 1 miljoen je bedrijf en je grond verkopen wat blijkbaar bouwgrond is nou niet bepaald ‘cashen’ met je hele gezin :o

Als er meerdere woningen op je grond komen levert dat veel meer op dan 1 miljoen. 1 miljoen voor zoveel bouwgrond is een schijntje en schandalig. Wat mij betreft mogen de boeren wel iets beter uitgekocht worden.

Dat miljoen is de schadevergoeding, de grondverkoop voor huizen zit daar niet bij.

Oh, hij heeft z’n grond dan nog niet verkocht?
Dat verandert de zaak wel ja.
Ik begreep het ook al niet goed, want hier wonen alle uitgekochte boeren in miljoenenvilla’s.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 23:03

Misschien kan de boer van de winst herstelbetalingen doen voor de geleden schade aan de natuur.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:45

Bij de uitkoopregeling wordt alleen het bedrijf stopgezet. De boer mag zijn woning en grond wel houden en moet dan zelf een andere vorm van inkomsten zien te vinden want hij krijgt wel een beroepsverbod.

Zijn jullie nu afgunstig om dat deze boer zijn grond besteed aan woningbouw? Het is zijn eigen grond, waar hij zelf voor heeft gewerkt en betaalt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:49

Ik niet hoor, ik vind het een win-win situatie.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:56

de Belastingdienst komt ook nog het handje ophouden als je je bedrijf staakt, dat zal ook niet mis zijn. En er zal ook vast nog het een en ander afgelost moeten worden.
Wat voor herstelbetalingen doe jij voor schade die je aan de natuur toebrengt Libra?

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:09

Afgunstig is niet het juiste woord. Wel vind ik dat dit veel meer belicht mag worden in de media. De tendens in de media is dat boeren zielig zijn want ze worden uitgekocht. Dat is bij deze boer absoluut niet zo. Deze heeft het voor elkaar gekregen om een miljoen te krijgen voor het bedrijf en daarnaast dat er een bestemmingsplan wordt gewijzigd zodat er huizen gebouwd kunnen worden.
Wel heeft deze boer jarenlang de natuur belast en had hij commentaar op de regeling waar hij nu zo graag gebruik van maakt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:15

Wat en hoeveel de Belastingdienst krijgt is ook geheel afhankelijk van de situatie en hoe het fiscaal in elkaar zit.Belasting betalen is ook iets wat er bijhoort in Nederland.

Hoop niet dat je op mij doelt met afgunstig zijn. Ik bekijk het geheel met de 'boekhoud- en bedrijfsadviesbril" B-)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:16

Libra, ik zou het interview met deze boer lezen.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:49

Dat heb ik gedaan en daarnaast ook het artikel van Follow the Money en de Gelderlander

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:08

juval schreef:
Bij de uitkoopregeling wordt alleen het bedrijf stopgezet. De boer mag zijn woning en grond wel houden en moet dan zelf een andere vorm van inkomsten zien te vinden want hij krijgt wel een beroepsverbod.

Zijn jullie nu afgunstig om dat deze boer zijn grond besteed aan woningbouw? Het is zijn eigen grond, waar hij zelf voor heeft gewerkt en betaalt.

Nee, helemaal niet. In deze tijden van woningnood hartstikke slim, en is hem van harte gegund. Manege waar ik vroeger reed heeft zelfde gedaan - weidegrond verkocht als bouwgrond en die hoefde daarna niet meer te werken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:20

juval schreef:

Zeker niet afgunstig!
Vind het idd ook win-win. Als je buiten je eigen wil om je bedrijf moet opgeven mag daar wat mij betreft een heel flinke compensatie tegenover staan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:21

Libra76 schreef:
Wel heeft deze boer jarenlang de natuur belast en had hij commentaar op de regeling waar hij nu zo graag gebruik van maakt.

Jij belast toch ook de natuur?
Of leef jij zelfvoorzienend in een Tiny house community?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:32

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:39

Ja, vanmorgen ook gelezen! Schandalig! Wie weet hoe lang we nog met de gevolgen van glyfosaat zullen moeten dealen in de toekomst.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:12

Wat als het niet teruggetrokken was geweest...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:33

BigOne schreef:
We hadden het even geleden over lobbyen en corruptie;
https://nos.nl/artikel/2592972-wetensch ... tproducent

Maar hoe kan dit ooit in dit journal zijn gepubliceerd. Tijdens de peer review kwam dit dan toch al naar voren? %) goed dat het is teruggetrokken, maar dat lijkt me niet de enige noodzakelijke actie vanuit dit tijdschrift

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:36

Gewoon even "gezellig" gokken met de gezondheid van ontzettend veel mensen. Ik snap nooit hoe dergelijke medewerkers van de gifproducent dit kunnen doen zonder ook maar enig gevoel van nadenken wat de gevolgen kunnen zijn >;)