Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Cer schreef:30 km een half uur ligt helemaal aan hoe het onderweg is.
Ik kan je vertellen dat als je verder bij je familie vandaan gaat wonen (want blijkbaar is het heel gek om het liefst ergens naar je zin te wonen tegenwoordig, ik ben benieuwd wie van de mensen hier die al een poosje een huis heeft, echt ergens is gaan wonen waar ze dat liever niet deden maar dat terzijde) dat het op latere leeftijd ingewikkeld wordt als bijv je ouders hulpbehoevend worden en de maatschappij steeds meer verwacht dat familie gaat zorgen… dan is een half uur (of verder blijkbaar) toch best ver hoor. Helemaal als je een volle werkweek hebt en ook nog zelf wil leven.. dus ja ik snap wel dat mensen in de buurt van hun sociale leven / familie willen blijven wonen .. ik vind dat zelf geen vergelijk met vrienden waar je zo af en toe langs gaat als je er zin in hebt ..
MarlindeRooz schreef:Dan neem ik nog niet eens mee dat ik door mijn loonsverhoging geen recht heb op extra toeslagen en uitkeringen van de gemeente voor minima. Dat kan zo 1500-2000 per jaar zijn. Toeslagen voor nieuwe apparatuur, eigen risico, dingen als een museumjaarkaart etc.
Nu maak ik daar zo min mogelijk gebruik van maar dat scheelt nog eens 100 euro per maand.
Wat dus uitkomt op nog meer %. Dus bijvoorbeeld van de 500 euro loonsverhoging houd je eigenlijk maar 300 over…

MarlindeRooz schreef:Ja ik ben het met je eens. Ik kan natuurlijk alleen voor mijn eigen situatie spreken. Andere gemeentes heb ik wat betreft uitkeringen geen ervaring mee.
Cer schreef:30 km een half uur ligt helemaal aan hoe het onderweg is.
Ik kan je vertellen dat als je verder bij je familie vandaan gaat wonen (want blijkbaar is het heel gek om het liefst ergens naar je zin te wonen tegenwoordig, ik ben benieuwd wie van de mensen hier die al een poosje een huis heeft, echt ergens is gaan wonen waar ze dat liever niet deden maar dat terzijde) dat het op latere leeftijd ingewikkeld wordt als bijv je ouders hulpbehoevend worden en de maatschappij steeds meer verwacht dat familie gaat zorgen… dan is een half uur (of verder blijkbaar) toch best ver hoor. Helemaal als je een volle werkweek hebt en ook nog zelf wil leven.. dus ja ik snap wel dat mensen in de buurt van hun sociale leven / familie willen blijven wonen .. ik vind dat zelf geen vergelijk met vrienden waar je zo af en toe langs gaat als je er zin in hebt ..
.MyWishMax schreef:MarlindeRooz schreef:Ja ik ben het met je eens. Ik kan natuurlijk alleen voor mijn eigen situatie spreken. Andere gemeentes heb ik wat betreft uitkeringen geen ervaring mee.
Snap ik hoor! Het is gewoon krom. Die verschillen tussen gemeenten maar ook wat die kleine verhoging voor grote invloed heeft. Wat je eigenlijk goed kan gebruiken op dat niveau.

Cer schreef:Dus je bent dichterbij gaan wonen? Van 160km naar 80km van familie?
En dat jij het mee vindt vallen kan prima zo zijn, iemand anders kan daar anders over denken. Toen ik dagelijks bij familie langs moest vanwege zorg of dokter of iets, vond ik 45 min lang in een spoedsituatie.. en ook bij niet spoed is het toch 1,5 uur reistijd heen/terug, dat is een pittige hap uit je dag, vond ik![]()
En zo is dat voor ieder persoonlijk..
Elisa2 schreef:Nou bij ons werken er allemaal Grieken die prima Engels spreken en daarmee dus goed uit de voeten kunnen bij dit internationale bedrijf.
Maar goed, het kan natuurlijk ook prima aan het Nederlands liggen. Ik zie het cirkeltje dus ben absoluut voor een betere integratie.
In het geval hier boven zou het meisje natuurlijk wel alvast in een andere baan aan de slag kunnen gaan en daarnaast verder gaan met de taalontwikkeling.
Citaat:Het Latijnse alfabet heeft losse letters die van links naar rechts worden geschreven en onderscheid maakt tussen hoofdletters en kleine letters. Het Arabische alfabet daarentegen bestaat uit 28 letters, wordt van rechts naar links geschreven, en letters veranderen van vorm afhankelijk van hun positie in een woord
Maar ja, dan praat je wel over een extreem intelligent mens. 
Raineri schreef:Nou jij stapt er wel heel makkelijk overheen. Ben het er mee eens dat je niet altijd zes kan gooien en je verwachtingen moet bijstellen. Maar het is natuurlijk een systemisch probleem want 30 km verderop is er ook een probleem.
Ik verdien boven modaal dus sociale huur is uitgesloten. Alleen kom ik niet voor elke huurwoning in aanmerking, je moet 5x de huur verdienen namelijk bruto. Gemiddelde appartement is zo 1200 huur dus jaar salaris van minimaal 72k. Kopen is moeilijk want in laagste prijzen wordt enorm overboden door 50 anderen en ik zit met een studieschuld. Nu ben ik samen met iemand maar vorig jaar zat ik ook gewoon helemaal vast mbt wonen.
Ja ik kan in schubbekutteveen wonen maar heb geen auto momenteel dus kom dan in de knel met werk. Met passen en meten kan het altijd. Maar komt vooral omdat ik goed verdien. En nog is het lastig. Er gaat hier iets mis in het beleid.
Cer schreef:Nou ja ik kan me voorstellen dat iemand uiteindelijk “gewoon het huis uit wil” in plaats van tot z’n 35ste of langer thuis te blijven wonen.. dat gevoel begrijp ik heel goed. Los van waar dat dan door komt..
dat het dan lijkt alsof iemand niet mag klagen omdat diegene niet dakloos is, is soms een beetje hard. Ik hoop dat t nieuwe kabinet echt wat kan gaan beteken voor de verschillende groepen woningzoekenden
Benzz schreef:Raineri schreef:Nou jij stapt er wel heel makkelijk overheen. Ben het er mee eens dat je niet altijd zes kan gooien en je verwachtingen moet bijstellen. Maar het is natuurlijk een systemisch probleem want 30 km verderop is er ook een probleem.
Ik verdien boven modaal dus sociale huur is uitgesloten. Alleen kom ik niet voor elke huurwoning in aanmerking, je moet 5x de huur verdienen namelijk bruto. Gemiddelde appartement is zo 1200 huur dus jaar salaris van minimaal 72k. Kopen is moeilijk want in laagste prijzen wordt enorm overboden door 50 anderen en ik zit met een studieschuld. Nu ben ik samen met iemand maar vorig jaar zat ik ook gewoon helemaal vast mbt wonen.
Ja ik kan in schubbekutteveen wonen maar heb geen auto momenteel dus kom dan in de knel met werk. Met passen en meten kan het altijd. Maar komt vooral omdat ik goed verdien. En nog is het lastig. Er gaat hier iets mis in het beleid.
Ik zit dus in een zelfde situatie, ook een vrij hoog inkomen waardoor je overal buitenvalt. Kopen is geen optie, hier in de buurt moet je ruim 5 ton meenemen voor een kleine woning. Geen recht op een sociale huurwoning, dus particulier huren. 1400 euro per maand. Daar krijg je door je inkomen geen huursubsidie op. De lagere inkomens krijgen huursubsidie, de hogere hypotheekrente aftrek. De middengroep betaald maar krijgt niets. Daarom pleit ik ook voor minder inkomstenbelasting en omdat te betalen, moet de hypotheekrente afrek weg. Dat mag best een beetje eerlijker verdeeld worden allemaal.

MyWishMax schreef:Het probleem is dat dat 'niet mogen klagen' heel vaak voorbij komt, alleen elke keer bij andere onderwerpen. En daar doet iedereen wel aan mee. De ene vindt dat je niet mag klagen over een huis, de ander niet over 'gratis' geld met een uitkering, de ander weer dat je sowieso niet mag klagen in NL.
Het stukje dat er altijd ergens iets ergers is is blijkbaar ook heel menselijk, maar wel vervelend als het tegen je gezegd wordt over iets waar je mee zit.
Ja, soms mag er echt wel iets realistischer of minder negatief gekeken worden naar dingen, helemaal waar. Maar er zijn ook gewoon een hoop dingen niet zo fijn als je er middenin zit.
Esaqar schreef:Kap er toch eens mee om telkens te zeggen dat "een ander het erger heeft". Dat een statushouder het erger heeft betekend toch niet dat mijn situatie prettig is?
Cer schreef:Ik blijf t bizar vinden dat je wel mag huren voor een godsvermogen maar niet mag hypotheken voor diezelfde maandlasten.. (of is dat ondertussen ook al achterhaald?)

MyWishMax schreef:[
Die extra toeslagen wisselen zelfs voor de minima want wordt geregeld per gemeente. Zo geeft de mijne 0 hulp voor nieuwe apparatuur en betaal ik het grootste deel van eigen risico zelf. Die paar tientjes die zij betalen schiet je niet veel mee op, dat ben ik al kwijt aan andere zorgkosten die door de verplichte verzekering niet vergoed worden.
Gemeente 10km verderop geeft wel hulp voor nieuwr apparatuur en mag je ook nog 100 euro per maand als gift krijgen, dus al 1200 euro extra per jaar. Kennis kreeg nieuwe koelkast en wasmachine en daarnaast nog die giften. Ik kon alleen een lening krijgen voor niet eens de helft van het apparaat en dat zou zo snel terug betaald moeten worden dat ik die maanden niet zou kunnen eten. Maar mag ook geen hulp van anderen krijgen dan. Dat is toch krom ook? Jouw loonsverhoging is niet genoeg om dat allemaal op te vangen, mijn gemeente geeft de hulp niet en de andere gemeente wel en die persoon komt er 'beter' uit. (Nog steeds geen vetpot natuurlijk, maar bijvoorbeeld vakantiegeld al niet nodig hebben voor rekeningen of apparatuur is toch al paar honderd euro wat je kan sparen bijvoorbeeld ipv meteen kwijt)
Dat is krom voor alle partijen en maakt een nog veel groter verschil in een groep die in dezelfde uitkering valt. Zelfs de uwv uitkeringen die op papier evenveel krijgen als een bijstandsuitkering krijgen ook al honderden euro's extra per jaar door hoe vakantiegeld geregeld is bijvoorbeeld.
Het hele systeem is zo krom als wat inderdaad.