Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 19:09

Nyaleti schreef:
Nah om Geen Wolf als "100%" betrouwbare bron te gebruiken omdat zij het delen, zou ik ook niet doen.
Tuurlijk, vaak weten zij net zoveel als ons, zeker als ze een melding net krijgen en deze zsm willen doorzetten. Maar ze hebben ook beelden / zichtmeldingen gedeeld waar het gewoon echt heel erg duidelijk om een hond ging.

Zelf was ik erg content met de Facebookpagina van meldingen wolven in Westerveld.
Die verifieerden de meldingen en aanvallen werden ook alleen met toestemming van de eigenaar geplaatst.
Jammer dat de groep is opgeheven en de beheerder gestopt is.

Ik denk dat de alle alert groepen pas een zichtmelding doorgeven als er meerdere meldingen binnen komen als er geen duidelijke foto bijgeleverd wordt.
Geen idee eigenlijk wat de criteria zijn om er een zichtmelding van maken in een alert groep.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:28

DubbelFun schreef:
Net moest ik even in het buitengebied van Wekerom zijn en het is toch best verontrustend om rond al die kleine weitjes geen enkele vorm van wolfwerendheid te zien ;(

Wintu schreef:
Ik zou geen nacht rust meer hebben als mijn dieren er zo bij zouden staan.
Ik kan niet zeggen of ze 's nachts ook buiten staan natuurlijk, maar ook overdag zou er best wel wat meer gedaan kunnen worden. Zeker bij die kleine weitjes zal je dat echt de kop niet kosten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 19:53

De beruchte wolf Bram blijkt de vader van de welpen te zijn op de Utrechtse Heuvelrug.
Citaat:
Wolf Bram hahaha Hoe gaat het eigenlijk met Adolf en Eva, Zoogdiervereniging en Provincie Utrecht?

Alleenstaande wolf' Utrechtse Heuvelrug blijkt vader van welpen

Provincie Utrecht - De wolf die deze zomer op de Utrechtse Heuvelrug voor onrust zorgde, waardoor de provincie Utrecht hem wil voorzien van een zender, is de vader van de welpen in het gebied. Eerder werd ervan uitgegaan dat het een alleen levende wolf was die geregeld dicht bij mensen en honden kwam. Hij liep ook een meisje omver in Austerlitz.
De provincie Utrecht wilde het dier (GW3237m) dat gedrag afleren door hem te zenderen en eventueel af te schrikken met paintballen. Maar nu het niet om een alleen levende wolf blijkt te gaan maar om een vaderwolf met welpen, vraagt de provincie aanvullend advies aan de Zoogdiervereniging. "Aan de hand daarvan kan worden bezien of de reeds bestaande zorgen over het ongewenste gedrag van GW3237m groter of anders worden", aldus de provincie. "De nieuwe feiten kunnen mogelijk aanleiding zijn om verdergaande maatregelen te treffen tegen deze wolf."
Uit recent DNA-onderzoek op de uitwerpselen van de welpen, blijkt dat de 'alleenstaande wolf' de vader is van de welpen en niet een andere wolf, waarvan eerst werd gedacht dat die de vader was. Deze wolf werd eind augustus 2024 doodgereden op de A28 bij Putten, zo blijkt nu ook uit het onderzoek.
Vrijdag is een hoorzitting gepland over het voornemen om de wolf te vangen, verdoven en voorzien van een zender. De provincie heeft nu gevraagd om die bijeenkomst uit te stellen. Door de nieuwe feiten moet de onderbouwing van de vergunningaanvraag worden aangepast, meldt de provincie Utrecht. Door de nieuwe feiten moet de onderbouwing van de vergunningaanvraag worden aangepast, meldt de provincie Utrecht. Uitstel van de zitting geeft ook organisaties die zich verzetten tegen het zenderen, bijvoorbeeld De Faunabescherming, meer tijd om zich te bezinnen op de gevolgen van de nieuwe informatie.
De rechtbank bepaalde in september dat de provincie voorlopig niet mag beginnen met vangen en zenderen van de wolf, onder meer omdat er niet genoeg inzicht is gegeven in de incidenten waarbij de wolf was betrokken.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/380487 ... van-welpen

Bron van Straaten Research
RTV Utrecht
https://www.facebook.com/share/p/yHnGK8 ... tid=WC7FNe

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:55

'Alleenstaande wolf' Utrechtse Heuvelrug blijkt vader van welpen - https://nos.nl/r/569776 NOS.nl heeft het ook opgepikt. Dat maakt het natuurlijk nog zieliger als hij gevangen en gezenderd zou moeten worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:02

SusanH schreef:
Ik kies er zelf voor om niet mijn woonplaats hier te delen. Bovendien kun je ie afvragen hoe zinvol het is om te weten waar een wolf enige weken terug geweest is. Ze kunnen meer dan 80 km per dag lopen.

Ik vind het voor een zichtmelding ook niet zo interessant, maar voor een aanval weer wel omdat wolven ook wel terugkeren naar de plek waar hun aanval succesvol is geweest. Dus daarmee zou ik dan wel weer extra alert zijn wanneer ik zou weten dat het heel dichtbij is geweest.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:08

SusanH schreef:
'Alleenstaande wolf' Utrechtse Heuvelrug blijkt vader van welpen - https://nos.nl/r/569776 NOS.nl heeft het ook opgepikt. Dat maakt het natuurlijk nog zieliger als hij gevangen en gezenderd zou moeten worden.

Als hij dit gedrag aan zijn welpen leert. -O-

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:22

Dreamboy schreef:
Wintu schreef:
Dat hoeft ook niet, staat gewoon onder je avatar.

Tja, stel dat jij meldt dat er op 5 km afstand bij jou vandaan een zichtmelding is geweest, dan is het Drents Friese woud een breed begrip. Dan weet ik nog steeds niet waar die zichtmelding was. Zet er dan een plaatsnaam neer.

Ach ja, als je zelf niet in DFW zit en ik roep dat een wolf nabij gezien is, dan hoef jij je daar in Zuid Oost Drenthe er in ieder geval niet druk om maken en iemand in Utrecht of op de Veluwe ook niet. Als iemand wel rond dfw woont, dan kan iemand ook gewoon een pb sturen, dan hoef je niet met naam en toenaam op bokt ;)

Nyaleti

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:03

Godgod, gaat er nu voortaan "papa Bram" staan in de artikelen?
Of zijn gedrag maar weer afschuiven op "bescherming van het hol" ...

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:04

Wintu schreef:
Dreamboy schreef:

Dat hoeft ook niet, staat gewoon onder je avatar.

Tja, stel dat jij meldt dat er op 5 km afstand bij jou vandaan een zichtmelding is geweest, dan is het Drents Friese woud een breed begrip. Dan weet ik nog steeds niet waar die zichtmelding was. Zet er dan een plaatsnaam neer.

Ach ja, als je zelf niet in DFW zit en ik roep dat een wolf nabij gezien is, dan hoef jij je daar in Zuid Oost Drenthe er in ieder geval niet druk om maken en iemand in Utrecht of op de Veluwe ook niet. Als iemand wel rond dfw woont, dan kan iemand ook gewoon een pb sturen, dan hoef je niet met naam en toenaam op bokt ;)[/quote]

Wie heeft het nu weer over naam en toenaam. Altijd weer dat overdrijven. Maar inderdaad, omgeving of provincie zou al handig zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:18

Nyaleti schreef:

Oh echt... Zie ze er voor aan ook nog.

Papa Bram is wel heel rustig nu.
Zoals elke wolf die ineens veel in het nieuws was.

Die muis vangende wolf.
De frikadellen wolf.

Van dagelijks in het nieuws ineens niets meer.

Is toch ook geen toeval?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 21:19

Schaap gedood Barneveld Gld
Citaat:
Barneveld Gelderland
23-10-2024
08.00 uur

Schaap gedood in Barneveld. Ook is er vanochtend in de buurt van de valkseweg een wolf gezien door naar school gaande kinderen.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/xEUy7a ... tid=K35XfP
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 23-10-24 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 21:21

Animal Rights NL will dat de provincie Utrecht de zender vergunning onmiddellijk in trekt.
Afbeelding
Bron Facebook animal right NL

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 21:25

Zichtmelding Zandenbos Nunspeet Gld
Citaat:
Nunspeet Gelderland
23-10-2024
Vanmiddag 17 uur

Wolf gezien in het zandenbosch in Nunspeet

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Filmpjes via bron geen wol, kwispelende wolf.
https://www.facebook.com/share/p/Fyx1A7 ... tid=K35XfP

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 22:32

DuoPenotti schreef:
Nyaleti schreef:

Oh echt... Zie ze er voor aan ook nog.

Papa Bram is wel heel rustig nu.
Zoals elke wolf die ineens veel in het nieuws was.

Die muis vangende wolf.
De frikadellen wolf.

Van dagelijks in het nieuws ineens niets meer.

Is toch ook geen toeval?

Dat is mij ook opgevallen. Van veel meldingen naar geen meldingen meer.
Zouden ze ergens gevoerd worden, of liggen ze stiekem ergens begraven?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 22:38

En koren op de molen van AR om de rechter te bewegen de vergunning in te trekken.
Over timing gesproken, en snelheid van DNA uitslag.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 23:38

Dreamboy schreef:
Wie heeft het nu weer over naam en toenaam. Altijd weer dat overdrijven. Maar inderdaad, omgeving of provincie zou al handig zijn.

Jammer van je nare toon, nergens voor nodig toch? Als er staat omgeving DFW vind je het niet goed, maar provincie is wel ok? Ik snap er niets meer van..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 23:41

tienus63 schreef:
Animal Rights NL will dat de provincie Utrecht de zender vergunning onmiddellijk in trekt.
[ Afbeelding ]

Ze noemen de zoogdierenvereniging incompetent, maar heb het idee dat ze zelf helemaal niets van wolven weten, behalve de standaard riedel van Koffeman. Ze hebben totaal niet in de gaten verder ook, dat juist zijzelf de ondergang van de wolf gaan betekenen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 05:23

Ik denk dat ze helemaal niet zo enorm begaan zijn met de wolf an sich, maar dat die wolf een enorm goede stok is om mee te slaan. Het maakt de weg vrij voor ze om hun hogere idealen te verwezenlijken. Dat maakte die kerel van AR in de Geleidewolfpodcast maar weer eens heel duidelijk. De wolf wordt gebruikt als opstapje om alle gehouden dieren( behalve die van hemzelf, uiteraard) weg te werken, voor deze club althans. De andere clubs hebben dan weer hun eigen redenen maar geen van allen gaat het ze om het beschermen van de wolf specifiek. Dat de wolf daarbij uiteindelijk ook zelf het slachtoffer wordt is blijkbaar noodzakelijke bijkomende schade voor hun uiteindelijke doel.
Want natuurlijk weten ze wel dat deze enorme overbevolking hoe dan ook niet kan stand houden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 06:59

Ik denk dat de kennis van AR over de wolf beperkt is en hun meer op het juridische zitten. Zolang de wet niet aangepast is hoeven ze ook geen kennis te hebben, je mag een wolf gewoon niets doen, het is een strikt beschermd dier.

Vanuit het oogpunt van de wolf zou het beter zijn om wel in te grijpen. In het gunstige geval wekt het afschrikken en houdt de wolf zich gedeisd.

Nu houdt deze specifieke wolf zich eigenlijk al een tijdje rustig. Af en toe zijn er wel aanvallen op vee maar ik lees niets meer over het benaderen van mensen en honden. De moeder van deze welpen had dat gedrag trouwens ook, er zijn genoeg filmpjes waarin zij met een dikke buik te zien is op het losloop gebied.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:13

Wintu schreef:
Dreamboy schreef:

Jammer van je nare toon, nergens voor nodig toch? Als er staat omgeving DFW vind je het niet goed, maar provincie is wel ok? Ik snap er niets meer van..

Ik bedoel in zo'n bericht iets van een omgeving, plaatsnaam of desnoods provincie neerzetten maakt al veel meer duidelijk. Maar goed, nu weer terug naar waar het echt om gaat hier.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:22

Wintu schreef:
tienus63 schreef:
[ Afbeelding ]

Ze noemen de zoogdierenvereniging incompetent, maar heb het idee dat ze zelf helemaal niets van wolven weten, behalve de standaard riedel van Koffeman. Ze hebben totaal niet in de gaten verder ook, dat juist zijzelf de ondergang van de wolf gaan betekenen.

Als je het aan Animal Rights over gaat laten wordt het een nog grotere puinhoop dan met de zoogdiervereniging

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:26

Ik hoop ook dat AR gelijk krijgt...
Geen dure flauwekul als zenderen.

Gewoon andere landen als Zweden achterna...

Hoop echt dat dat gebeurd en zo AR zichzelf zo eens bedenkt waar ze mee bezig zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:28

Lokale bevolking ziet wel geregeld wolven.

Dinsdag de tandarts van mijn pony's, heeft zelf ook een paard, vertelde dat ze met haar dochter op het Leersumse Veld liep en een wolf tegenkwamen.
Gelukkig maakte de wolf rechtsomkeert.

Gister bij de ezel sociëteit geweest en ook die man vertelde het 1 en ander over de wolven.
Hij zit wel in het gebied van Bram en zijn gezin.
Hij vertelde ook dat er wel degelijk wildcamerabeelden zijn van het poedeltje die gepakt is.
De wijkagent zei dat.

Maar ja of dat dan waar is.

De wolven lopen bijna dagelijks langs zijn kant waar de ezels staan.

Is bij de KNVB campus en daar worden idd regelmatig wolven gespot, Austerlitz ed.

Schijnbaar wordt het alleen niet meer gemeld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:59

Er wordt volgens mij wel meer niet meer gemeld..ook aanvallen.

In Wekerom staan trouwens veel dieren wel binnen s"nachts tegenwoordig..maar niet allemaal. Zag ook schapen weer in een wei vlakbij het bos waarbij ik echt dacht..wat een wandelend snackbuffet voor de wolf. De omheining bestond uit 1 draadje.

Gelukkig zijn er ook steeds meer wolfwerende heiningen te zien, voor zo ver het helpt dan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 09:03

En het is vakantietijd, dan is het altijd rustiger met meldingen!
Volgende week heeft noord Nederland vakantie.

De mais is al op de meeste plekken van het land, dus ze zouden zichtbaarder moeten zijn in het landschap.