Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AvalancheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 18:00

Ik denk dat mensen ook angstiger zijn geworden.
Ik had pasgeleden de voordeur open laten staan, lange wandeling met de hond, met de deur gewoon open...... niks aan de hand.
Ik vergeet de sleutel uit de fiets te halen en fiets stond er gewoon nog.

Elisa2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 18:06

Het ligt ook aan waar je woont. Waar ik woon kunnen dat soort dingen ook nog. Maar in het dorp hier naast niet..en dat zijn toch veelal criminele marrokanen waardoor dat niet kan.

AvalancheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 18:08

Het kan goed dat je gelijk hebt :j dit is ook een dorp waar iedereen elkaar kent :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 18:09

Ik denk dat die sociale controle belangrijk is en een grote rol speelt.

AvalancheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 18:11

Dat denk ik idd ook. En ik denk dat die sociale controle en integratie de weg zijn naar een betere toekomst :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 18:33

Avalanche schreef:
Ik denk dat mensen ook angstiger zijn geworden.
Ik had pasgeleden de voordeur open laten staan, lange wandeling met de hond, met de deur gewoon open...... niks aan de hand.
Ik vergeet de sleutel uit de fiets te halen en fiets stond er gewoon nog.

Bofkont, ooit in Breda een fiets 1 minuut buiten laten staan, vergeten af te sluiten. Gestolen gelijk. Ik heb zo gehuild. Nu pas 30 jaar later heb ik pas weer een nieuwe fiets gekocht.
Ik ben nooit rijk geweest dus was echt iets heel ergs want had geen auto.

Ik denk dat het pikken wel degelijk is toegenomen en als de cijfers dat loge straffen dan in ieder geval het gevoel van onveiligheid is toegenomen.

Hier kun je wel nog de boel openlaten ook al is hier ook 's nachts in een restaurant de kas gepikt en daar is iedereen dan ook echt geschokt over. Dus het begint misschien ook hier op het platteland.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 18:55

Elisa2 schreef:
irmaz schreef:
Waarschijnlijk omdat het problemen oplevert wanneer je een groot aantal getraumatiseerde mensen van allerlei pluimage in een behoorlijk uitzichtloze situatie in the middle of no-where samenpropt. De mensen hebben niks te doen en kunnen nergens heen...

Okay dat was mijn eerste gedachte. Daarna ben ik eens gaan googlen op "zakgeld asielzoekers" en kwam op de link van de rijksoverheid:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0017959/ ... oofdstukIV

Het blijkt dat lid 1 onderdeel b:
een wekelijkse financiële toelage ten behoeve van voedsel, kleding en andere persoonlijke uitgaven;

onder andere niet van toepassing is voor:
7b: die afkomstig is uit een veilig land van herkomst, uitgezonderd alleenstaande minderjarige vreemdelingen;
En zo zijn er nog 3 categoriën die uitgesloten zijn van zakgeld. Ik vraag me dan af om hoeveel mensen dit dan gaat.

In ieder geval voor mij een eye-opener: De veelbesproken veilige landers hebben dus helemaal geen inkomsten...

Die hebben ze toch ook helemaal niet nodig? Alles wordt al voor ze betaald..

Is dat zo? Heb jij ergens kunnen vinden wat ze precies krijgen? Ik kan het niet vinden.

Ik vind het best wonderlijk dat vooral de supermarkt de dupe lijkt te zijn.
Ik weet dat de molen in Budel altijd erg blij is geweest met de asielzoekers daar, zij hebben hun assortiment best flink uitgebreid met vooral producten uit diverse regios van de wereld. Je kunt daar diverse meelsoorten van granen uit bijvoorbeeld Afrika kopen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:04

Elisa2 schreef:
Ik denk dat die sociale controle belangrijk is en een grote rol speelt.

Zeker weten. Zeker in een klein dorp is het ons kent ons. Als kinderen daar bijvoorbeeld ergens iets uitvreten, weten de ouders het waarschijnlijk al voordat ze thuis komen. :+ En een vreemd gezicht valt daar ook op.

In de (rand) stad is dat echt andere koek. Maar ja, als ergens 30.000 man woont gaat het niet lukken om iedereen te kennen. En is de sociale controle dus automatisch veel lager.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:13

Citaat:
Klopt, ik was kind in de jaren 80. Het touwtje was er toen nog wel, maar werd al wel 'verstopt' in de brievenbus. Maar wat is er in de Nederlandse samenleving sinds die tijd zo verandert, waardoor het touwtje niet meer kon? Iemand noemt ook vertrouwen in de maatschappij, maar wat heeft er dan voor gezorgt dat het vertrouwen er niet meer was?
Iemand noemt dat "sommigen" opeens geen respect meer had voor elkaars eigendom, maar als dat zo is, wat is hiervan dan de oorzaak?

Lubbers. Tussen mij en Lubbers, moge hij rusten in vrede, is het nooit meer echt goed gekomen.

Hij leidde twee kabinetten met 51% meerderheid, de rest van de Kamer zat er 'voor spek en bonen'.
Er was economische crisis en er werd flink bezuinigd.
(Ik vind dat geen goede combinatie, de overheid is iets wat we met elkaar maken, zodat we het allemaal gemakkelijker hebben. Investeer dus tijdens crises, hef belasting als alles goed gaat.)
Een koude, nare tijd was dat.
Voor de 'haves' was het wel leuk, de 'have nots' mochten barsten.

Citaat:
Ik denk dat ik de vraag ook niet heel duidelijk stel. Is er een oorzaak zoals crisis /werkeloosheid/ bevolkingsgroei/criminaliteit die hier aan ten grond heeft gelegen of een bijvoorbeeld een culturele omslag na het flowerpower tijdperk?

... heimwee, ja.
In de flower power tijd was er heel veel gedoe, maar ook een gevoel van 'er is heel veel mogelijk'.
Dat verdween in de jaren 1980.
'No nonsense', was de kreet. Op school werd je geacht te leren lezen en schrijven en rekenen - "en de rest" werd dus afgedaan als onzin. (Van regeringswege.)
'Het zal je maar gezegd worden...'
Qua sfeer waren dingen als solidariteit en vertrouwen ook beslist uit de mode; de meeste mensen moesten hard sappelen om rond te komen en het was 'ieder voor zich'.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:22

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:

Die hebben ze toch ook helemaal niet nodig? Alles wordt al voor ze betaald..

Is dat zo? Heb jij ergens kunnen vinden wat ze precies krijgen? Ik kan het niet vinden.

Ik vind het best wonderlijk dat vooral de supermarkt de dupe lijkt te zijn.
Ik weet dat de molen in Budel altijd erg blij is geweest met de asielzoekers daar, zij hebben hun assortiment best flink uitgebreid met vooral producten uit diverse regios van de wereld. Je kunt daar diverse meelsoorten van granen uit bijvoorbeeld Afrika kopen.

https://www.coa.nl/nl/het-recht-op-opvang

Hier staat uitgelegd wat ze allemaal precies krijgen.

https://www.coa.nl/nl/opvang-asielzoeke ... ige-landen

*Edit, aangevuld met extra linkje*
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 09-12-23 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:24

Touwtje uit de deur:
In de jaren 70 stopten vrouwen met werken als er kinderen kwamen. Als er een touwtje uit de bus hing, dan zat mijn moeder bij een buurvrouw of ze was een boodschap doen. Dat hoefde niet elke dag, want de melkboer en de bakker kwamen aan huis en de slager en groenteboer zaten in het loopje op de weg naar school. Boodschappen moesten wel overdag, want winkels gingen om 17 uur dicht.
Alle andere buurvrouwen waren dan ook thuis. Denk maar niet dat een onbekende bij ons binnen had kunnen lopen zonder gespot te worden.

In 2000 werkte 50% van de vrouwen. Dat betekende dat de helft van de huizen bij ons in de straat leeg stonden overdag. Daarnaast was alleen de supermarkt nog open, dus de bakker en melkboer reden niet meer dagelijks door de straat. De sociale controle was uit de wijk verdwenen, en dus gingen de huizen op slot.

In 2000 had ik wel een touwtje uit de bus voor de kinderen, maar ik had een gepensioneerde buurman.

Heeft niks met andere normen en waarden te maken, wel met controle en mogelijkheid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:35

Interessante vraag: gaat dit gedicht over bestuurders...?
Dat is uiteraard een mogelijkheid. Zijn er ook andere mogelijkheden....?

"Dictatuur

Domheid en macht, doodenge vrienden,
aartsvijanden van rede en recht.
Grote hekel aan openbaarheid,
want die verdraagt onwaarheden slecht.
Domheid en macht, eenmaal tezamen,
is het een kracht die je moeilijk doorbreekt.
Die, dat is zo dikwijls gebleken,
continu onrechtvaardigheid kweekt.

Zorg dat die twee elkaar niet omarmen,
en bewaak met veel energie,
met alle middelen die je kunt vinden,
de rechtsstaat, de grondwet, de democratie."

Jan Terlouw (1931)

Ik ben geneigd om het te lezen als 'gewoon' een oproep (of waarschuwing) gericht aan ons allemaal.

En andermaal als spiegelbeeld het citaat
'Gerechtigheid en vrede kussen elkaar.'
(Die dichtregel kent Terlouw ongetwijfeld.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-12-23 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:37

kebie schreef:
Touwtje uit de deur:
In de jaren 70 stopten vrouwen met werken als er kinderen kwamen. Als er een touwtje uit de bus hing, dan zat mijn moeder bij een buurvrouw of ze was een boodschap doen. Dat hoefde niet elke dag, want de melkboer en de bakker kwamen aan huis en de slager en groenteboer zaten in het loopje op de weg naar school. Boodschappen moesten wel overdag, want winkels gingen om 17 uur dicht.
Alle andere buurvrouwen waren dan ook thuis. Denk maar niet dat een onbekende bij ons binnen had kunnen lopen zonder gespot te worden.

In 2000 werkte 50% van de vrouwen. Dat betekende dat de helft van de huizen bij ons in de straat leeg stonden overdag. Daarnaast was alleen de supermarkt nog open, dus de bakker en melkboer reden niet meer dagelijks door de straat. De sociale controle was uit de wijk verdwenen, en dus gingen de huizen op slot.

In 2000 had ik wel een touwtje uit de bus voor de kinderen, maar ik had een gepensioneerde buurman.

Heeft niks met andere normen en waarden te maken, wel met controle en mogelijkheid.

Dit vind ik een hele goede post. Zou zo maar eens kunnen!!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:50

kebie schreef:
Touwtje uit de deur:

Klopt helemaal!
Het dorpje waar ik opgroeide daar was het net zo.
Huizen worden er nu al jaren duur verkocht en gekocht door mensen van buitenaf. Het is niet meer ons kent ons.
Sociale controle is niet meer.

Hoe vaak worden er niet mensen die al enige tijd dood in huis lagen gevonden!? Die werden geeneens gemist

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:59

Maar is doe sociale controle er niet meer? Ik woon in de randstad in een dorp met 70 duizend inwoners.

Lig nu al 3 weken plat met nekletsel, ik geloof dat het dag 3 was dat de buurvrouw appte of alles oké was, savonds wat mensen uit het bos waar ik vaak mee wandel. Binnen no time wist de hele buurt het en word ik voorzien van maaltijden, de hond wordt uitgelaten enz enz. Ben ook zeer dankbaar, want je bent dan toch maar in je eentje.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 23:19

Tuurlijk is er nog sociale controle, maar die moet je wel zelf organiseren. Het is er niet vanzelf. Als jij geen contact maakt met je buren, dan zien ze hooguit of het licht aan gaat. En in de zomer kan dat lang duren …

Dus ik had goed contact met mijn gepensioneerde buurman: mijn man fikste zijn internet, ik deed de boodschapjes als het glad was en hij ging met de koffie voor het raam zitten als we even weg moesten en de kinderen speelden buiten.
En dus durfde ik een touwtje buiten te hangen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 23:43

[*]
Elisa2 schreef:

Dank je wel voor het opzoeken, vooral die laatste link is erg duidelijk :j

De veilige landers worden dus inderdaad alleen in Ter Apel en Budel opgeslagen. Zij krijgen onderdak en eten, geen geld, geen bezigheden. Moeten zich 1x per dag melden en voor de rest van de tijd zoeken ze het maar uit en worden ze losgelaten in de maatschappij.
Ben ik de enige die zich er niet over verbaast dat dit een recept voor rottigheid is?

Het klopt ook met de tijd wanneer de problemen in Budel zijn ontstaan. De eerste jaren zijn daar alleen echte vluchtelingen opgevangen, daar is nooit een probleem mee geweest. Pas sinds daar veilige landers bij zijn gekomen zijn daar ook de problemen mee ontstaan.
Andere gemeentes hoeven zich dus helemaal geen zorgen te maken over problemen wanneer ze asielzoekers gaan opvangen. Zou fijn zijn wanneer de media dit eens uitzochten in plaats van alleen op de sensatie af te gaan >;)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 23:55

Inderdaad Irmaz , en ook fijn als politici dit benoemen ipv alle asielzoekers in dit hokje duwen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 00:05

irmaz schreef:
[*]
Elisa2 schreef:

Dank je wel voor het opzoeken, vooral die laatste link is erg duidelijk :j

De veilige landers worden dus inderdaad alleen in Ter Apel en Budel opgeslagen. Zij krijgen onderdak en eten, geen geld, geen bezigheden. Moeten zich 1x per dag melden en voor de rest van de tijd zoeken ze het maar uit en worden ze losgelaten in de maatschappij.
Ben ik de enige die zich er niet over verbaast dat dit een recept voor rottigheid is?

Het klopt ook met de tijd wanneer de problemen in Budel zijn ontstaan. De eerste jaren zijn daar alleen echte vluchtelingen opgevangen, daar is nooit een probleem mee geweest. Pas sinds daar veilige landers bij zijn gekomen zijn daar ook de problemen mee ontstaan.
Andere gemeentes hoeven zich dus helemaal geen zorgen te maken over problemen wanneer ze asielzoekers gaan opvangen. Zou fijn zijn wanneer de media dit eens uitzochten in plaats van alleen op de sensatie af te gaan >;)

Delfzijl heeft ook last van het azc, al jaren.
Tis ook buiten Ter Apel en Budel niet ok hoor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 00:12

Ik ben het met je eens dat gemeenten zich in principe geen zorgen hoeven te maken.

Maar er zijn de laatste jaren wat hobbels geweest.
Eerst werden zo veel mogelijk locaties gesloten - toen moest er in no time van alles opgetuigd worden en greep de toenmalige staatssecretaris naar bestuursdwang.
... dat valt niet lekker.
En vanwege haast en zo (lees: vanwege slecht beleid) moesten er ook maar meteen heel veel mensen in gepropt worden.

En inderdaad: je geeft mensen 'uit een veilig land' geen zakgeld, niets te doen, meldplicht, geen bezigheden en ze zoeken het maar uit - dat is vragen om ellende.
(Andermaal slecht beleid, dus.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 08:37

Ik lees een ontmoedigingsbeleid, de veilige landers worden gekort omdat ze zsm terug moeten naar hun eigen land wat kennelijk niet gebeurd.

Denk dat het probleem er dus in zit dat ze terug moeten maar niet willen. En het helemaal niet de bedoeling is dat ze in de maatschappij komen.

Dit kan gelijk verklaren waarom het zo overvol is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 09:47

Elisa2 schreef:
Ik lees een ontmoedigingsbeleid, de veilige landers worden gekort omdat ze zsm terug moeten naar hun eigen land wat kennelijk niet gebeurd.

Denk dat het probleem er dus in zit dat ze terug moeten maar niet willen. En het helemaal niet de bedoeling is dat ze in de maatschappij komen.

Dit kan gelijk verklaren waarom het zo overvol is.

Ik snap dat het ontmoedigingsbeleid is maar het werkt imo averechts wanneer je daardoor een probleem in de samenleving creeert. Als je mensen de levensomstandigheden geeft waarin ze niet kunnen bestaan in de omliggende samenleving dan moet je ook zorgen dat deze mensen niet in deze samenleving terecht komen. Nu zegt de overheid in principe tegen de omgeving van de AZC's van Budel en Ter Apel, jongens we hebben een aantal mensen die we niet willen hebben, we gooien wat eten in hun richting en we zorgen voor een bed, zien jullie ze verder maar te verzorgen, vermaken of verjagen, succes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 09:53

Ja ze moeten gewoon zorgen voor goede en passende opvanglocaties:

"Pilot sobere opvang

In opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) voerde het COA in 2021 een pilot sobere opvang uit. Spoor 2-asielzoekers werden tijdens zowel de versnelde asielprocedure als de beroepsfase afgescheiden, sober en met extra toezicht opgevangen in Ter Apel en Budel-Cranendonck.

Het is na de pilot nog niet gelukt om nieuwe locaties te vinden voor deze wijze van versoberde opvang van asielzoekers in spoor 2. Ondanks de overwegend goede ervaringen met deze pilot, de inspanningen van het COA en het dringende beroep vanuit de Landelijke Regietafel Migratie en Integratie op provincies en gemeenten.

De gemeenteraden van Westerwolde en Cranendonck willen de versoberde opvang voor asielzoekers uit spoor 2 in hun gemeenten niet langer facilliteren. Op 31 december 2021 is daarom de pilot van JenV gestopt. Het COA blijft, in opdracht van het ministerie, locaties zoeken waar versoberde opvang wel mogelijk is."

En misschien dan ook zorgen dat de mensen op die locaties niet in de samenleving komen totdat ze een verblijfsvergunning krijgen of terug gaan.
Lijkt mij ook beter als dit afgescheiden wordt van de zorg voor de echte vluchtelingen zeg maar.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 09:59

irmaz schreef:
Ik snap dat het ontmoedigingsbeleid is maar het werkt imo averechts wanneer je daardoor een probleem in de samenleving creeert. Als je mensen de levensomstandigheden geeft waarin ze niet kunnen bestaan in de omliggende samenleving dan moet je ook zorgen dat deze mensen niet in deze samenleving terecht komen. Nu zegt de overheid in principe tegen de omgeving van de AZC's van Budel en Ter Apel, jongens we hebben een aantal mensen die we niet willen hebben, we gooien wat eten in hun richting en we zorgen voor een bed, zien jullie ze verder maar te verzorgen, vermaken of verjagen, succes.

Maar wat moet je er anders mee? Als ik t zo begrijp neemt het land van herkomst ze ook vaak niet terug. Wat zou jij doen?

Zie oa: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/wat ... ertraject/

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:03

Elisa2 schreef:
Ja ze moeten gewoon zorgen voor goede en passende opvanglocaties:

Waar, hoe? Niemand wil ze nergens, er is totaaaaal geen draagvlak onder de bevolking, er is nu al personeelstekort… ander locaties gaan dan en koste van de échte vluchteljngen.

Elisa2 schreef:
En misschien dan ook zorgen dat de mensen op die locaties niet in de samenleving komen totdat ze een verblijfsvergunning krijgen of terug gaan.
Lijkt mij ook beter als dit afgescheiden wordt van de zorg voor de echte vluchtelingen zeg maar.

Ah, opsluiten voor onbepaalde tijd. Das inderdaad gratis, goed voor de mentale gezondheid en helemaal niet uitzichtloos als jet land van herkomst ze niet terugwil.

Ik stem voor snel aan het werk zetten onder begeleiding. En het lijkt me beter om internationaal te bedingen dat bij strafbare feiten of overtredingen tijdens asielprocedures landen van herkomst verplicht te stellen mensen terug te nemen. Volt gaf aan dat er echt beter europees beleid nodig is. Zolang die afspraken er niet zijn moeten we het toch echt zelf oplossen en langdurig vastzetten lijkt me los van het feit dat er geen ruimte is geen oplossing.

Het zijn er trouwens echt weinig: https://www.oneworld.nl/mensenrechten/v ... 0afgewezen.

Het gaat alleen maar weer over migratie en asiel. Vind het zo jammer dat men dit echt als het grootste probleem ziet :(
Laatst bijgewerkt door nps op 10-12-23 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt