Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Avalanche schreef:Ik denk dat mensen ook angstiger zijn geworden.
Ik had pasgeleden de voordeur open laten staan, lange wandeling met de hond, met de deur gewoon open...... niks aan de hand.
Ik vergeet de sleutel uit de fiets te halen en fiets stond er gewoon nog.
Elisa2 schreef:irmaz schreef:Waarschijnlijk omdat het problemen oplevert wanneer je een groot aantal getraumatiseerde mensen van allerlei pluimage in een behoorlijk uitzichtloze situatie in the middle of no-where samenpropt. De mensen hebben niks te doen en kunnen nergens heen...
Okay dat was mijn eerste gedachte. Daarna ben ik eens gaan googlen op "zakgeld asielzoekers" en kwam op de link van de rijksoverheid:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0017959/ ... oofdstukIV
Het blijkt dat lid 1 onderdeel b:
een wekelijkse financiële toelage ten behoeve van voedsel, kleding en andere persoonlijke uitgaven;
onder andere niet van toepassing is voor:
7b: die afkomstig is uit een veilig land van herkomst, uitgezonderd alleenstaande minderjarige vreemdelingen;
En zo zijn er nog 3 categoriën die uitgesloten zijn van zakgeld. Ik vraag me dan af om hoeveel mensen dit dan gaat.
In ieder geval voor mij een eye-opener: De veelbesproken veilige landers hebben dus helemaal geen inkomsten...
Die hebben ze toch ook helemaal niet nodig? Alles wordt al voor ze betaald..
Elisa2 schreef:Ik denk dat die sociale controle belangrijk is en een grote rol speelt.
Citaat:Klopt, ik was kind in de jaren 80. Het touwtje was er toen nog wel, maar werd al wel 'verstopt' in de brievenbus. Maar wat is er in de Nederlandse samenleving sinds die tijd zo verandert, waardoor het touwtje niet meer kon? Iemand noemt ook vertrouwen in de maatschappij, maar wat heeft er dan voor gezorgt dat het vertrouwen er niet meer was?
Iemand noemt dat "sommigen" opeens geen respect meer had voor elkaars eigendom, maar als dat zo is, wat is hiervan dan de oorzaak?
Citaat:Ik denk dat ik de vraag ook niet heel duidelijk stel. Is er een oorzaak zoals crisis /werkeloosheid/ bevolkingsgroei/criminaliteit die hier aan ten grond heeft gelegen of een bijvoorbeeld een culturele omslag na het flowerpower tijdperk?
irmaz schreef:Elisa2 schreef:
Die hebben ze toch ook helemaal niet nodig? Alles wordt al voor ze betaald..
Is dat zo? Heb jij ergens kunnen vinden wat ze precies krijgen? Ik kan het niet vinden.
Ik vind het best wonderlijk dat vooral de supermarkt de dupe lijkt te zijn.
Ik weet dat de molen in Budel altijd erg blij is geweest met de asielzoekers daar, zij hebben hun assortiment best flink uitgebreid met vooral producten uit diverse regios van de wereld. Je kunt daar diverse meelsoorten van granen uit bijvoorbeeld Afrika kopen.
kebie schreef:Touwtje uit de deur:
In de jaren 70 stopten vrouwen met werken als er kinderen kwamen. Als er een touwtje uit de bus hing, dan zat mijn moeder bij een buurvrouw of ze was een boodschap doen. Dat hoefde niet elke dag, want de melkboer en de bakker kwamen aan huis en de slager en groenteboer zaten in het loopje op de weg naar school. Boodschappen moesten wel overdag, want winkels gingen om 17 uur dicht.
Alle andere buurvrouwen waren dan ook thuis. Denk maar niet dat een onbekende bij ons binnen had kunnen lopen zonder gespot te worden.
In 2000 werkte 50% van de vrouwen. Dat betekende dat de helft van de huizen bij ons in de straat leeg stonden overdag. Daarnaast was alleen de supermarkt nog open, dus de bakker en melkboer reden niet meer dagelijks door de straat. De sociale controle was uit de wijk verdwenen, en dus gingen de huizen op slot.
In 2000 had ik wel een touwtje uit de bus voor de kinderen, maar ik had een gepensioneerde buurman.
Heeft niks met andere normen en waarden te maken, wel met controle en mogelijkheid.
kebie schreef:Touwtje uit de deur:
In de jaren 70 stopten vrouwen met werken als er kinderen kwamen. Als er een touwtje uit de bus hing, dan zat mijn moeder bij een buurvrouw of ze was een boodschap doen. Dat hoefde niet elke dag, want de melkboer en de bakker kwamen aan huis en de slager en groenteboer zaten in het loopje op de weg naar school. Boodschappen moesten wel overdag, want winkels gingen om 17 uur dicht.
Alle andere buurvrouwen waren dan ook thuis. Denk maar niet dat een onbekende bij ons binnen had kunnen lopen zonder gespot te worden.
In 2000 werkte 50% van de vrouwen. Dat betekende dat de helft van de huizen bij ons in de straat leeg stonden overdag. Daarnaast was alleen de supermarkt nog open, dus de bakker en melkboer reden niet meer dagelijks door de straat. De sociale controle was uit de wijk verdwenen, en dus gingen de huizen op slot.
In 2000 had ik wel een touwtje uit de bus voor de kinderen, maar ik had een gepensioneerde buurman.
Heeft niks met andere normen en waarden te maken, wel met controle en mogelijkheid.
Elisa2 schreef:https://www.coa.nl/nl/het-recht-op-opvang
Hier staat uitgelegd wat ze allemaal precies krijgen.
https://www.coa.nl/nl/opvang-asielzoeke ... ige-landen
*Edit, aangevuld met extra linkje*
irmaz schreef:[*]Elisa2 schreef:https://www.coa.nl/nl/het-recht-op-opvang
Hier staat uitgelegd wat ze allemaal precies krijgen.
https://www.coa.nl/nl/opvang-asielzoeke ... ige-landen
*Edit, aangevuld met extra linkje*
Dank je wel voor het opzoeken, vooral die laatste link is erg duidelijk![]()
De veilige landers worden dus inderdaad alleen in Ter Apel en Budel opgeslagen. Zij krijgen onderdak en eten, geen geld, geen bezigheden. Moeten zich 1x per dag melden en voor de rest van de tijd zoeken ze het maar uit en worden ze losgelaten in de maatschappij.
Ben ik de enige die zich er niet over verbaast dat dit een recept voor rottigheid is?
Het klopt ook met de tijd wanneer de problemen in Budel zijn ontstaan. De eerste jaren zijn daar alleen echte vluchtelingen opgevangen, daar is nooit een probleem mee geweest. Pas sinds daar veilige landers bij zijn gekomen zijn daar ook de problemen mee ontstaan.
Andere gemeentes hoeven zich dus helemaal geen zorgen te maken over problemen wanneer ze asielzoekers gaan opvangen. Zou fijn zijn wanneer de media dit eens uitzochten in plaats van alleen op de sensatie af te gaan
Elisa2 schreef:Ik lees een ontmoedigingsbeleid, de veilige landers worden gekort omdat ze zsm terug moeten naar hun eigen land wat kennelijk niet gebeurd.
Denk dat het probleem er dus in zit dat ze terug moeten maar niet willen. En het helemaal niet de bedoeling is dat ze in de maatschappij komen.
Dit kan gelijk verklaren waarom het zo overvol is.
irmaz schreef:Ik snap dat het ontmoedigingsbeleid is maar het werkt imo averechts wanneer je daardoor een probleem in de samenleving creeert. Als je mensen de levensomstandigheden geeft waarin ze niet kunnen bestaan in de omliggende samenleving dan moet je ook zorgen dat deze mensen niet in deze samenleving terecht komen. Nu zegt de overheid in principe tegen de omgeving van de AZC's van Budel en Ter Apel, jongens we hebben een aantal mensen die we niet willen hebben, we gooien wat eten in hun richting en we zorgen voor een bed, zien jullie ze verder maar te verzorgen, vermaken of verjagen, succes.
Elisa2 schreef:Ja ze moeten gewoon zorgen voor goede en passende opvanglocaties:
Elisa2 schreef:En misschien dan ook zorgen dat de mensen op die locaties niet in de samenleving komen totdat ze een verblijfsvergunning krijgen of terug gaan.
Lijkt mij ook beter als dit afgescheiden wordt van de zorg voor de echte vluchtelingen zeg maar.