Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mysa schreef:In Gaza is de eerste internationale hulpverlener gesneuveld, las ik net.
mysa schreef:Ik voel zelf geen haat, wel verbijstering over hoe rot de wereld soms is. Maar dat was ie altijd al, dus eigenlijk business as usual.
En verder: het alternatief voor een democratie is een autocratie, moeten we ook niet willen.
Echwel schreef:Maar wat denken jullie wat Hamas met de burgers van Israël zou doen als Israël, Hamas zou onderschatten
Denk dat er geen jood meer in leven zou zijn daar en dat ze luguber worden afgemaakt...
Het blijven nl terroristen net als Hezbolla
Lau07 schreef:Pien, ik vroeg me ook af of er veel ophef is in Frankrijk over het bekladden van het Holocaust monument met die rode handen, weet jij daar iets van? Ik vind online maar een paar artikelen, maar ik zoek waarschijnlijk niet helemaal goed door mijn beperktere Frans.
Echwel, wat erg om te lezen dat je het joods zijn van je kleinzoon verborgen moet houden. Ik vind dat eigenlijk ondenkbaar in een 'vrij' land als Nederland. Verschrikkelijk.
Citaat:Bron: TF1-info
De Muur van de Rechtvaardigen, gelegen tussen het stadhuis en Saint-Paul in het 4e arrondissement van Parijs, werd dinsdag afgebroken.
Rode handen waren geschilderd onder de namen van de duizenden mannen en vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog de Joden in Frankrijk hielpen redden.
Volg de volledige berichtgeving
Israël en Hamas in oorlog
Het zijn inscripties die vanmorgen emotie en woede opwekten. Afgelopen dinsdag merkten voorbijgangers, inwoners van de Marais en werknemers die in de buurt van het Shoah Memorial werkten , schade op aan de Muur van de Rechtvaardigen, in het 4e arrondissement, tussen het stadhuis en het metrostation Saint-Paul.
Het is deze muur die de namen draagt van meer dan 3.900 vrouwen en mannen die, met gevaar voor hun leven, hebben bijgedragen aan de redding van Joden in Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog, waar een reeks met de hand gemerkte handen werd ontdekt rode verf.
Een veroordeelde daad
"Vannacht werd de Muur van de Rechtvaardigen bij het @Shoah_Memorial vernield. We veroordelen deze onuitsprekelijke daden in de sterkst mogelijke bewoordingen. Er is proces-verbaal opgemaakt en de tags zijn schoongemaakt. De stad @Paris heeft de zaak voorgelegd aan rechtbank van artikel 40" , hekelde Nicolas Nordman, loco-burgemeester van Parijs , verantwoordelijk voor preventie, veiligheid, gemeentelijke politie en hulp aan slachtoffers, op het sociale netwerk reageerde Ariel Weil, burgemeester van de 1e , 2e, 3e en 4e arrondissement van Parijs.
In een persbericht aan het eind van de ochtend veroordeelde Anne Hidalgo “ de auteurs van deze antisemitische tags op het Holocaust-monument krachtig” en kondigde aan dat ze “aan de aanklager van Parijs de opmerkingen had gerapporteerd die zij als potentieel constitutief voor het misdrijf beschouwt. van publieke belediging van antisemitische aard.
Lau07 schreef:Echwel, wat erg om te lezen dat je het joods zijn van je kleinzoon verborgen moet houden. Ik vind dat eigenlijk ondenkbaar in een 'vrij' land als Nederland. Verschrikkelijk.
Echwel schreef:Ik heb een filmpje van mijn zus hoe ze zondag met auto's en Palestijnse en IS vlaggen over het museumplein reden richting synagoges in de buurt
Pure intimidatie
Daarin zijn ze dus geslaagd..
Ik ben het ook niet eens hoe het nu gaat in Gaza, maar hoe wil je Hamas tegenhouden, wie heeft er een klinkklare oplossing..
Ergste is dat Egypte de grenzen gesloten houdt
Echwel schreef:Pien mijn zwager die joodse gebouwen beveiligd, wordt dagelijks belaagd
Met een Keppel lopen in Amsterdam is een risico
De joodse school, normaal al een hek van 2meter hoog eromheen en bewaking marechaussee besluit nu vaak om gee
n lessen te geven.
Wat er ook gebeurt in Gaza, waarom moeten wij ons zo onveilig voelen.in eigen.land.
Waarom worden joden bespuugd en bedreigd
Snap ook wel waarom veel joden naar Israël gaan om te wonen.
Citaat:Vandaag is er een aanslag gepleegd op deze ..... school.maar let op dit is niet alleen een aanslag op deze Joodse gemeenschap, dit is een aanslag op heel Frankrijk en let op het gaat niet alleen over het doden van Joodse kinderen, ik zeg u het zijn onze kinderen die gedood zijn jongens en meisjes van Frankrijk. Het hele land is in rouw en ik beloof u dat ik alles zal doen om diegene die dit gedaan hebben te vervolgen. Ze zullen gezocht worden in alle hoeken en gaten en we zullen ze vinden en berechten voor deze laffe misdadige daad.
Lau07 schreef:Er komt steeds meer informatie naar buiten over wat er allemaal in Rafah gebeurt. Hamas blijkt UN auto's en UNWRA faciliteiten te gebruiken. Faciliteiten die gebruikt worden om voedsel en hulp te verspreiden onder de bevolking.
Zie hier twee artikelen:
https://www.fdd.org/analysis/2024/05/14 ... acilities/
https://www.jpost.com/israel-hamas-war/article-801171
Ik lees zelf graag de New York Times en vond dit een interessant artikel. Hamas bespioneerde jarenlang Palestijnen, waarbij zelfs het liefdesleven van de burger in de gaten werd gehouden. Het geeft een klein inkijkje in het achter de schermen van Hamas, en hoe ze sturing gaven aan "De Strip"
Ik kan dit artikel cadeau doen via deze link, dus het zit niet achter een pay-wall.
https://www.nytimes.com/2024/05/13/worl ... =url-share