Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 09:40

Vergeet ik nog te zeggen dat Femke Halsema, de burgemeester van Amsterdam, die samen met de veiligheidsdriehoek de beslissingen neemt, ook links en progressief is.

In 2020 (of 2021?) kreeg ze enorm veel kritiek omdat ze een anti-racisme demonstratie toeliet waarbij de corona-maatregelen werden overtreden.

Als ik me goed herinner, verscheen ze ook zelf bij die demonstratie met een anti-racisme speldje op haar revers.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 15:41

mysa schreef:
In Gaza is de eerste internationale hulpverlener gesneuveld, las ik net.

Hoezo de eerste? Er waren er toch al veel gestorven dacht ik, o.a. dat zestal van een tijd geleden dat onder vuur genomen werd? Met o.a. die Australiër en weet niet welke landen nog (die Australiër herinner ik me omdat ik een Israëlisch "grapje" zag voorbijkomen: die zal niet meer met de kangoeroes rondhupsen. Rare humor die kerels :( )

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 16:38

Ja fout van mij, of ze hebben in de tussentijd gerectificeerd. Het gaat om een buitenlandse VN-staf medewerker.

Wat ik nog erger vind: zag net beelden van extreem religieuze Israëliers die een konvooi aanvielen en hulpgoederen vernielen.
Ook al eerder gebeurd maar zag nu wat korte fragmenten: de haat en waanzin spat van het scherm.

hwn

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 16:58

Ja, de wereld zit vol extremisten, overal. Ik ben eerlijk gezegd doodsbang geworden voor democratie, er zijn veel te veel populisten en volksmenners die de onwetende burger op sleeptouw nemen, en wie weet waar het eindigt, zucht :(

Ben Gvir heeft opgeroepen om Gaza opnieuw te koloniseren en de inwoners aan te moedigen om vrijwillig te vertrekken. Ik had hem hier een tijd geleden dood gewenst, en kort erna reed ie door het rood en brak hij een paar ribben. Misschien moet ik nog iets harder wensen (als dit tegen de Bokt-regels is, moeten jullie maar temmen, maar in dit geval zou de wereld er alleen maar beter op worden hoor).

HRW heeft onderzoek gedaan naar de Israëlische aanvallen op hulpverleners, die telkens hun coördinaten doorgegeven hadden: https://www.aljazeera.com/news/2024/5/1 ... ghts-group.

Het wordt toch echt tijd dat de wereld ingrijpt, ik vind het ook totaal niet kunnen dat de watertoevoer van een land zomaar eventjes 7 of 8 maand wordt afgesloten zonder dat er sancties volgen tegen diegene die de kraan toedraait.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 17:01

Het is een onbegrijpelijk conflict en probeer je niet mee te laten slepen door haatgevoelens hoe moeilijk dat ook is. Ik probeer dat zelf ook en ik vind het moeilijker worden ook als het om het Gaza conflict gaat.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 18:06

Ik voel zelf geen haat, wel verbijstering over hoe rot de wereld soms is. Maar dat was ie altijd al, dus eigenlijk business as usual.

En verder: het alternatief voor een democratie is een autocratie, moeten we ook niet willen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 18:54

@Mysa, ik dacht meer aan een technocratie, met experts op alle vlakken die het voor het zeggen hebben, en die een rechtvaardige en ethische oplossing zoeken zonder bevoordeling van de één of de ander.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 18:58

mysa schreef:
Ik voel zelf geen haat, wel verbijstering over hoe rot de wereld soms is. Maar dat was ie altijd al, dus eigenlijk business as usual.

En verder: het alternatief voor een democratie is een autocratie, moeten we ook niet willen.

Mysa ik heb dat nog steeds en ben verdorie al 65 jaar. Mijn man (81) is daarin toch een stuk cynischer en ik denk ook realistischer.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:05

Ik voel vooral woede, voor de echte "slechteriken" ook wel haat, maar heb dit liever dan onverschilligheid, want woede en verontwaardiging zullen aanzetten tot actie, onverschilligheid niet.

Ik moet dan soms denken aan de spreuk die ik soms zie voorbijkomen op FB: "What can I do, I'm just one person?", said 7 billion people. Maar ik merk wel dat ik weinig energie heb in discussies irl, ik praat heel weinig over Gaza, was ten tijde van Irak wel anders, maar toen had ik ook een heel netwerk rond mij, en was door mijn Irak-reizen ook paar keer in de media geweest. Nu voel ik me meer een lone wolf in mijn omgeving.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 10:06

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 10:44

Er komt steeds meer informatie naar buiten over wat er allemaal in Rafah gebeurt. Hamas blijkt UN auto's en UNWRA faciliteiten te gebruiken. Faciliteiten die gebruikt worden om voedsel en hulp te verspreiden onder de bevolking.

Zie hier twee artikelen:
https://www.fdd.org/analysis/2024/05/14 ... acilities/

https://www.jpost.com/israel-hamas-war/article-801171

Ik lees zelf graag de New York Times en vond dit een interessant artikel. Hamas bespioneerde jarenlang Palestijnen, waarbij zelfs het liefdesleven van de burger in de gaten werd gehouden. Het geeft een klein inkijkje in het achter de schermen van Hamas, en hoe ze sturing gaven aan "De Strip"
Ik kan dit artikel cadeau doen via deze link, dus het zit niet achter een pay-wall.
https://www.nytimes.com/2024/05/13/worl ... =url-share

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 11:18

Hamas is krapuul en voert over de hoofden van de eigen bevolking een proxy oorlog tegen Israël.
Het wordt de hoogste tijd dat iedereen dat goed ziet. Want Hamas krijgt teveel krediet en begrip en dat is niet goed.
Hamas zal Gaza liever totaal opofferen in plaats van behouden voor de bewoners. Daarmee spelen ze Israël in de kaart. Deze regering is in mijn ogen ook krapuul en die zal alles gebruiken om in de Gazastrook zo'n nare (Proxy?) oorlog te voeren.

Zowel Hamas als de huidige regering van Israël zijn niet goed als het gaat om vrede in de toekomst en vredig samenleven in dat gebied.
Aan beide kanten wordt daar wel naar gesnakt en op veel plaatsen in Israël gebeurt dat al heel lang en ligt die scheiding tussen Palestijnen en Israëliers niet zo strikt als wij veronderstellen (bron Israëlische vakantie gangers groep die wij ontmoet hebben jaren geleden in Australië en die net als velen uit die groep vrienden hadden die Palestijnse achtergrond hadden).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 11:33

Maar wat denken jullie wat Hamas met de burgers van Israël zou doen als Israël, Hamas zou onderschatten

Denk dat er geen jood meer in leven zou zijn daar en dat ze luguber worden afgemaakt...

Het blijven nl terroristen net als Hezbolla

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 11:37

En dan nog even.
Het is toch te gek dat wij ons in ons eigen geboorteland Nederland niet vrij kunnen bewegen en doen wat we willen zonder te worden belaagd

Bijna niemand durft de Davidster meer te dragen de mesuzah halen we van de deuren.
Ik heb tijdens de kranslegging bij de synagoge, waar ik jaarlijks voor wordt uitgenodigd, de kinderen niet meegenomen uit angst voor mijn kleinzoon, die toch naar school.moet en we geheimhouden dat hij joods is.

Tja ga nu.maar weer onder mijn leessteen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 11:52

Echwel schreef:
Maar wat denken jullie wat Hamas met de burgers van Israël zou doen als Israël, Hamas zou onderschatten

Denk dat er geen jood meer in leven zou zijn daar en dat ze luguber worden afgemaakt...

Het blijven nl terroristen net als Hezbolla

Dat klopt Echwel dat is precies wat ik aangeef.
Hamas heeft schijt aan zowel de eigen bevolking als aan de Israëlische bevolking.

Ik weet niet in hoeverre het volgende ook in Nederland is aangekomen, maar hier in Frankrijk is en was grote verontwaardiging over de enorme beestachtig heid van Hamas tijdens de gewelddaad op het festival. Zowel jonge als oude vrouwen zijn beestachtig verminkt en verkracht iets dat zelfs in oorlogen vaak ongekend is, bij mannen idem dito zijn enorme verminkingen vastgesteld.
Krapuul is Hamas en ik pleit ervoor dat de nare rol van Hamas ook heel goed gezien wordt.
Alleen Echwel mijn hart bloed ook voor het volk op dit moment in Gaza dat geen schijn van kans heeft, opgejaagd en vermoord wordt en als ratten in de val zitten daar niemand ze wil hebben en ze dus niet die streek uit kunnen. Veel kinderen, onschuldige mannen en vrouwen zijn al gedood en vaak wordt er express gedood op plekken waar voedsel uit wordt gedeeld. Water is al maanden afgesloten door de Israëlische regering. Zijn allemaal zware oorlogsmisdaden.

Heel naar dat mensen te gemakkelijk dat wat in Gaza gebeurt gebruiken om hun anti semitistische gevoelens de vrije hand te geven elders in de wereld.
Sterkte meid is echt niet tof en wat triest dat je klein zoontje moet verbergen dat hij Joods is. Zou in Nederland niet moeten kunnen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 15-05-24 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 12:05

Pien, ik vroeg me ook af of er veel ophef is in Frankrijk over het bekladden van het Holocaust monument met die rode handen, weet jij daar iets van? Ik vind online maar een paar artikelen, maar ik zoek waarschijnlijk niet helemaal goed door mijn beperktere Frans.

Echwel, wat erg om te lezen dat je het joods zijn van je kleinzoon verborgen moet houden. Ik vind dat eigenlijk ondenkbaar in een 'vrij' land als Nederland. Verschrikkelijk.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 12:11

Ik heb een filmpje van mijn zus hoe ze zondag met auto's en Palestijnse en IS vlaggen over het museumplein reden richting synagoges in de buurt
Pure intimidatie

Daarin zijn ze dus geslaagd..

Ik ben het ook niet eens hoe het nu gaat in Gaza, maar hoe wil je Hamas tegenhouden, wie heeft er een klinkklare oplossing..
Ergste is dat Egypte de grenzen gesloten houdt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 12:20

Lau07 schreef:
Pien, ik vroeg me ook af of er veel ophef is in Frankrijk over het bekladden van het Holocaust monument met die rode handen, weet jij daar iets van? Ik vind online maar een paar artikelen, maar ik zoek waarschijnlijk niet helemaal goed door mijn beperktere Frans.

Echwel, wat erg om te lezen dat je het joods zijn van je kleinzoon verborgen moet houden. Ik vind dat eigenlijk ondenkbaar in een 'vrij' land als Nederland. Verschrikkelijk.

https://www.tf1info.fr/justice-faits-di ... 99301.html
Citaat:
Bron: TF1-info

De Muur van de Rechtvaardigen, gelegen tussen het stadhuis en Saint-Paul in het 4e arrondissement van Parijs, werd dinsdag afgebroken.
Rode handen waren geschilderd onder de namen van de duizenden mannen en vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog de Joden in Frankrijk hielpen redden.
Volg de volledige berichtgeving

Israël en Hamas in oorlog

Het zijn inscripties die vanmorgen emotie en woede opwekten. Afgelopen dinsdag merkten voorbijgangers, inwoners van de Marais en werknemers die in de buurt van het Shoah Memorial werkten , schade op aan de Muur van de Rechtvaardigen, in het 4e arrondissement, tussen het stadhuis en het metrostation Saint-Paul.

Het is deze muur die de namen draagt ​​van meer dan 3.900 vrouwen en mannen die, met gevaar voor hun leven, hebben bijgedragen aan de redding van Joden in Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog, waar een reeks met de hand gemerkte handen werd ontdekt rode verf.

Een veroordeelde daad
"Vannacht werd de Muur van de Rechtvaardigen bij het @Shoah_Memorial vernield. We veroordelen deze onuitsprekelijke daden in de sterkst mogelijke bewoordingen. Er is proces-verbaal opgemaakt en de tags zijn schoongemaakt. De stad @Paris heeft de zaak voorgelegd aan rechtbank van artikel 40" , hekelde Nicolas Nordman, loco-burgemeester van Parijs , verantwoordelijk voor preventie, veiligheid, gemeentelijke politie en hulp aan slachtoffers, op het sociale netwerk reageerde Ariel Weil, burgemeester van de 1e , 2e, 3e en 4e arrondissement van Parijs.

In een persbericht aan het eind van de ochtend veroordeelde Anne Hidalgo “ de auteurs van deze antisemitische tags op het Holocaust-monument krachtig” en kondigde aan dat ze “aan de aanklager van Parijs de opmerkingen had gerapporteerd die zij als potentieel constitutief voor het misdrijf beschouwt. van publieke belediging van antisemitische aard.

De vertaling via taalmachine Google. Het wordt wel degelijk hoog opgenomen.

Echwel ik heb ook geen oplossing. Maar dit wat er nu gebeurt in Gaza is het niet. En ik weet dat ook veel Israëlische inwoners de acties veroordelen. Gelukkig maar, en ook buiten Israël wordt dit veroordeeld.

In Brussel was een groep met Israëlische vlaggen met daarbij woorden "stop war in GAZA" tijdens de manifestatie tegen regering Israël. Ze werden met groot respect ontvangen door de Palestijnse demonstranten net als de blonde mensen zoals mijn zoon en ik. We waren veilig en welkom.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 12:29

Pien mijn zwager die joodse gebouwen beveiligd, wordt dagelijks belaagd
Met een Keppel lopen in Amsterdam is een risico
De joodse school, normaal al een hek van 2meter hoog eromheen en bewaking marechaussee besluit nu vaak om gee
n lessen te geven.

Wat er ook gebeurt in Gaza, waarom moeten wij ons zo onveilig voelen.in eigen.land.
Waarom worden joden bespuugd en bedreigd

Snap ook wel waarom veel joden naar Israël gaan om te wonen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 12:37

Lau07 schreef:

Erg ja, maar het is voor sommige joden al veel langer zo dat ze hun afkomst liever niet kenbaar maken.

Zelfs mijn moeder, die maar half-joods was (en volgens de joodse wet helemaal niet want vader was joods en moeder niet) is wel eens uitgemaakt voor 'die jodenmeid'.

En ik (met 1 joodse grootouder!) kreeg zelf laatst het verwijt dat 'mijn' voorouders nu hetzelfde doen wat henzelf in de holocaust is aangedaan.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 12:48

Echwel schreef:
Ik heb een filmpje van mijn zus hoe ze zondag met auto's en Palestijnse en IS vlaggen over het museumplein reden richting synagoges in de buurt
Pure intimidatie

Daarin zijn ze dus geslaagd..

Ik ben het ook niet eens hoe het nu gaat in Gaza, maar hoe wil je Hamas tegenhouden, wie heeft er een klinkklare oplossing..
Ergste is dat Egypte de grenzen gesloten houdt

Sorry, maar voor mij is toch echt het ergste dat mensen het blijkbaar een goed idee vinden om enorme aantallen burgers te verhongeren, op te pakken, van de ene kant naar de andere te laten vluchten, hun huizen te slopen, en te vermoorden.

Een ander land veroordelen voor het niet al die vluchtelingen op willen vangen is naar mijn idee nogal misplaatst.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 12:56

Die jodenhaat hier zou veel harder aangepakt moeten worden. Je kunt niet alle joden de schuld geven van wat de regering van Israel doet.

Het lijkt wel alsof jodenhaat gewoon weer getolereerd wordt in 2024.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 13:19

Echwel schreef:
Pien mijn zwager die joodse gebouwen beveiligd, wordt dagelijks belaagd
Met een Keppel lopen in Amsterdam is een risico
De joodse school, normaal al een hek van 2meter hoog eromheen en bewaking marechaussee besluit nu vaak om gee
n lessen te geven.

Wat er ook gebeurt in Gaza, waarom moeten wij ons zo onveilig voelen.in eigen.land.
Waarom worden joden bespuugd en bedreigd

Snap ook wel waarom veel joden naar Israël gaan om te wonen.

Goede vragen Echwel waar ik ook niet het antwoord op weet .
Het doet me denken aan de aanslagen in Parijs van radicale moslims waarbij zelfs ook veel moslims gedood waren en toch werden daarna in Frankrijk moslims belaagd.
Ik denk dat het appeleert aan de primitiefs te gevoelens waarbij boosheid aanwezig is en dus gezocht wordt naar een zondebok.

Wat wel misschien anders is in Frankrijk dat bv scholen, synagoges etc politie bewaking kreeg gelijk toen Hamas zo tekeer ging op dat festival. Of dat nu nog is weet ik niet.

Ook jaren geleden zijn er Joodse kinderen overleden bij een aanval op een school. Bij de herdenking hield Macron een emotionele speech waarin hij heel helder was tegenover de hele wereld inclusief de Joodse gemeenschap met zijn woorden
Citaat:
Vandaag is er een aanslag gepleegd op deze ..... school.maar let op dit is niet alleen een aanslag op deze Joodse gemeenschap, dit is een aanslag op heel Frankrijk en let op het gaat niet alleen over het doden van Joodse kinderen, ik zeg u het zijn onze kinderen die gedood zijn jongens en meisjes van Frankrijk. Het hele land is in rouw en ik beloof u dat ik alles zal doen om diegene die dit gedaan hebben te vervolgen. Ze zullen gezocht worden in alle hoeken en gaten en we zullen ze vinden en berechten voor deze laffe misdadige daad.

Dat "ons" gevoel dat wij hier hebben dat zou ook in Nederland moeten zijn. En dan werkelijk met alle bevolkingsgroepen Joden, moslims, Marokkaanse Nederlanders etc etc. Dat wij .....zij ligt er aan ten grondslag. Het gaat om ONS.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 13:23

Hokjesdenken.
Maar minderheden doen daar zelf net zo goed aan mee. Volgens mijn opa zouden bijvoorbeeld de joden, volledig moeten assimileren en ik ben geneigd hem daarin gelijk te geven. Wat Pien zegt, saamhorigheid onder gelijken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 21:12

Lau07 schreef:
Er komt steeds meer informatie naar buiten over wat er allemaal in Rafah gebeurt. Hamas blijkt UN auto's en UNWRA faciliteiten te gebruiken. Faciliteiten die gebruikt worden om voedsel en hulp te verspreiden onder de bevolking.

Zie hier twee artikelen:
https://www.fdd.org/analysis/2024/05/14 ... acilities/

https://www.jpost.com/israel-hamas-war/article-801171

Ik lees zelf graag de New York Times en vond dit een interessant artikel. Hamas bespioneerde jarenlang Palestijnen, waarbij zelfs het liefdesleven van de burger in de gaten werd gehouden. Het geeft een klein inkijkje in het achter de schermen van Hamas, en hoe ze sturing gaven aan "De Strip"
Ik kan dit artikel cadeau doen via deze link, dus het zit niet achter een pay-wall.
https://www.nytimes.com/2024/05/13/worl ... =url-share

De New York Times is al teruggefloten geweest voor fake news over die verkrachtingen ook, die zijn even betrouwbaar als Netanyahu, dus zolang je geen andere bronnen hebt, denk ik er het mijne van.

Dat zal natuurlijk ook de versie zijn die in Israël rondgaat om 1) uit te leggen waarom ze geen hulp binnenlaten en 2) om UNWRA als terreurorganisatie te bestempelen en zo het uitzonderlijk vluchtelingenstatuut van de Palestijnen op te heffen.