Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 07:52

Als je dan toch steelt, dan maar wat luxere producten, dat kan ik me dan juist weer wel voorstellen.
Dat zijn producten die die waarschijnlijk sowieso al tijden niet kon betalen.

Dus tja, als je het dan doet, doe het dan goed...

En ook ik praat het niet goed, maar kan me ergens wel voorstellen dat wanneer de wanhoop zo nabij is, dat je dan denkt, dan neem ik het ervan ook.

Toch vraag ik me ook af of alles wat nu aan inflatie gebeurd, echt alleen maar door die oorlog komt?
Stond afgelopen weekend in de krant dat de olieprijzen alweer waren gezakt tot voor de oorlog, maar de prijs aan de pomp is nog steeds hoog, zeker als je bedenkt dat die nu kunstmatig verlaagd is door het verlagen van de accijns.

En idd, Shanghai in lockdown, dus een van de grootste havens van China die niet functioneert.
Wat heeft dat voor invloed op onze koopkracht hier?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:08

Inflatie komt ook voor een deel door het bijdrukken van geld, dat gebeurt vooral in Amerika maar ook in Europa met een flink hogere snelheid dan normaal, sinds de corona crisis. Er komt meer geld bij, dus het geld wordt minder waard, dus je krijgt extra inflatie. En natuurlijk zie je veel inflatie bij tekorten, dat zijn niet alleen voedseltekorten en energie/olie, maar ook de chiptekorten spelen flink mee, en de tekorten aan bepaalde metalen, tekort aan huizen..
En het hangt ook nog eens samen met een te hoge koopkracht; het consumeren ipv consuminderen werkt de tekorten natuurlijk alleen maar meer in de hand. Mensen die geen vertrouwen hebben in de economie schijnen hun geld veel sneller uit te geven.
Als een overheid vervolgens besluit om kosten te compenseren, 'gratis' geld weg te geven, dan zorgt dat er stom genoeg ook weer voor dat mensen meer te besteden hebben en werkt ook dat weer inflatie in de hand. Uiteindelijk zit je in een vicieuze cirkel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:10

Ik merk wel dat de prijzen aan de pomp ietsje lager worden. Scheelde gisteren 5 cent op een liter in vergelijk met vorige week (ik tank wekelijks bij hetzelfde tankstation).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:45

Er stond bij ons ook een heel stuk in de krant over bedrijven die (uiteraard) misbruik maken van de prijsverhogingen en dat je daarom ook best kritisch mag blijven bij grotere uitgaven (verbouwingen en zo). Wij hadden inderdaad ook offertes die tot wel 2x zo hoog waren als andere bedrijven onder de vermomming „corona“. Een putje boren is niet ineens duurder vanwege Oekraine, zeker niet als de stroom door de klant verzorgt wordt :+

Deze week was de meel in de aanbieding (multipak) waarvan ik ook echt wel gelijk dacht: „de boefjes“
Waarschijnlijk te veel ingekocht en te duur in de schappen gezet omdat ze wellucht hadden verwacht dat men ging hamsteren en nu moeten ze er weer vanaf.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:49

_San87_ schreef:
Ik merk wel dat de prijzen aan de pomp ietsje lager worden. Scheelde gisteren 5 cent op een liter in vergelijk met vorige week (ik tank wekelijks bij hetzelfde tankstation).

Hier niet te merken, dinsdagmiddag getankt en daar betaalde ik hetzelfde als exact twee weken ervoor, en andere tankstations (ik check de goedkopere stations op de route van werk naar huis en van werk naar m'n moeder omdat ik daar op dinsdag ben) zaten ook rond dezelfde prijzen als toen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:51

Exitium schreef:
_San87_ schreef:

Hier niet te merken, dinsdagmiddag getankt en daar betaalde ik hetzelfde als exact twee weken ervoor, en andere tankstations (ik check de goedkopere stations op de route van werk naar huis en van werk naar m'n moeder omdat ik daar op dinsdag ben) zaten ook rond dezelfde prijzen als toen

Misschien heb ik 'geluk', dan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:57

Exitium schreef:
_San87_ schreef:

HIer hetzelfde, niets gedaald, wel 1 cent gestegen.

De inflatie in Nederland is eerder 25% dan de 12% die genoemd is.

Het zgn. verkopen van spullen om aan geld te komen werd hierboven ook genoemd. Misschien kan die man dat wel niet. Geen internet, of gewoon niets om te verkopen. Soms is een oplossing simpel, maar soms ook niet. Wij weten het niet, en toch proberen mensen te oordelen over wat die man wel had kunnen doen. Diefstal is niet goed te praten, maar niet elke zgn. makkelijke oplossing werkt voor iedereen. Vragen om eten kan ook niet iedereen, een vorm van schaamte.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:41

germie schreef:
De inflatie in Nederland is eerder 25% dan de 12% die genoemd is.

Als je enkel naar zaken als brandstofprijzen en energie kijkt wel, maar genoeg zaken die niet of nauwelijks duurder geworden zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:41

Ik merk het bij brandstof nog niet.
2 weken terug kon ik voor 2 cent goedkoper diesel tanken dan nu bij hetzelfde tankstation (wat nog steeds veruit het goedkoopste tankstation in de regio is, al zeg ik nu liever het minst dure tankstation).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 07:55

Super blij dat ik toch nog geld terug krijg van de blokverwarming. Voorgaande jaren was het meer dan 1000 euro en nu iets van 300 euro. Werd altijd voor gek verklaard dat ik mijn stookkosten zo hoog had en nu er blij mee.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:10

Maak je borst maar nat. De dames en heren politici zitten helemaal vol van een olieboycot.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:27

Dat was te verwachten. Maar we zullen wel moeten anders houdt Rusland ons tot in lengte van dagen gegijzeld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:37

En terecht inderdaad, want met zo'n land wil je toch geen handel meer drijven..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:51

Ik vraag me toch wel af of onze politici ook zover gegaan zijn als het niet om een land ging met zoveel grondstoffen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:36

Doel je ergens specifiek op? Ik zit net even te kijken of er nieuws over is maar ik zie het niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 23:53

Telpeva schreef:
Doel je ergens specifiek op? Ik zit net even te kijken of er nieuws over is maar ik zie het niet.

Oekraine heeft genoeg gasvoorraden. En kijk ook eens naar alle landbouwproducten. Voor de EU zonder meer een interessant land.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 00:34

Loretta schreef:
Telpeva schreef:

Oekraine heeft genoeg gasvoorraden. En kijk ook eens naar alle landbouwproducten. Voor de EU zonder meer een interessant land.

Oekraïne vraagt zelf continu om hulp. Er is er maar 1 fout en dat is Putin en Rusland.
Waar is de grens, als het Westen niet (beperkt) helpt?
Ze hadden het eerder moeten doen in 2014, bij de annexatie van de Krim...... toen heeft iedereen de situatie en uiteindelijk de gevolgen onderschat.
We keken toe en het was ver van ons bed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 01:33

Electra63 schreef:
Oekraïne vraagt zelf continu om hulp.

Zoveel landen vragen om hulp en zoveel landen wijzen inmenging in hun interne zaken expliciet af. Toch is de correlatie tussen "hulp" geven en grondstoffen verdacht hoog.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 05:45

Dus omdat Oekraïne gas heeft probeert de EU nu zo snel mogelijk van het gas van Rusland af te komen? Aparte theorie :+
En wat hebben andere landen als Amerika en Canada met die grondstoffen van doen? Die hebben net zo goed sancties en een luchtruimverbod ingesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 06:14

Zo apart is die theorie niet: vraag en aanbod.

Laat je het aanbod uit een regio wegvallen (Rusland), en neemt de vraag niet met dezelfde hoeveelheid af, dan zal je het aanbod ergens anders vandaan moeten halen (Oekraïne).

Op die "aparte theorie :+ " is onze volledige economie gestoeld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:05

Nee je snapt niet wat ik bedoel. Wat heeft het voor nut om je te mengen in een oorlog als de enige reden de grondstoffen zijn? Dan is het veel slimmer om geen kant te kiezen, je nergens mee te bemoeien, en lekker Russisch gas blijven gebruiken.
Het slaat dus nergens op dat de EU en andere westerse landen pro-Oekraïne zijn puur voor de grondstoffen.

De reden dat westerse landen pro-Oekraïne zijn is imo dat het land ten eerste dichtbij ligt, tegen de grens van de EU, maar vooral ook dat de cultuur er heel westers is, steeds democratischer, en dat de kans groot is dat een gevaarlijke en machtsgeile dictator als Poetin niet stopt bij dat ene land.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:13

Niet voor niets willen Zweden en Finland versneld toetreden tot de Navo...... Baudet daarintegen wil dat Nederland juist uit de Navo stapt.
Om dat soort politici, maak ik me meer zorgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:38

Electra63 schreef:
Niet voor niets willen Zweden en Finland versneld toetreden tot de Navo...... Baudet daarintegen wil dat Nederland juist uit de Navo stapt.
Om dat soort politici, maak ik me meer zorgen.

En terecht.. Enge man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:42

8nnemiek schreef:
Nee je snapt niet wat ik bedoel. Wat heeft het voor nut om je te mengen in een oorlog als de enige reden de grondstoffen zijn? Dan is het veel slimmer om geen kant te kiezen, je nergens mee te bemoeien, en lekker Russisch gas blijven gebruiken.
Het slaat dus nergens op dat de EU en andere westerse landen pro-Oekraïne zijn puur voor de grondstoffen.

De reden dat westerse landen pro-Oekraïne zijn is imo dat het land ten eerste dichtbij ligt, tegen de grens van de EU, maar vooral ook dat de cultuur er heel westers is, steeds democratischer, en dat de kans groot is dat een gevaarlijke en machtsgeile dictator als Poetin niet stopt bij dat ene land.

Maar wie heeft het er over dat de enige reden dat de EU/NATO zich hier in mengt grondstoffen is? Ik niet en ik zie ook niemand anders hier die dat zegt. Dus ik denk dat het daar mis gaat.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:45

Gas is trouwens niet het enige aspect, lithium schijnt ook een ding te zijn.