steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maanon_
Berichten: 1145
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 16:49

Kinke schreef:
Ik voel me helemaal niet thuis in de FDF groep, dat had ik al heel snel en dat gevoel is alleen maar erger geworden. Ik ben echt niet de enige, maar die groep hoor je niet.


Ik ook niet hoor :o

Ik probeer mijn steentje bij te dragen door mensen uit te hoe het werkt in de sector, waar we tegenaan lopen, waarom we bepaalde keuzes maken, etc. Dit lost op korte termijn misschien niet zo snel iets op, maar ik denk dat bewustwording een eerste stap is om elkaar te begrijpen.

Wij hebben een project met zonnepanelen. Hier kunnen mensen uit een postcoderoos aan mee doen, dus allemaal uit de buurt. Zij kopen dan panelen via de coöperatie (niet via ons) omdat het op hun huis niet mag/kan/mooi is. Deze panelen worden op onze loods geplaatst (wij hebben er zelf ook genoeg voor het bedrijf en nog ruimte over). Daar leg je verbinding mee, levert goede gesprekken op en ik denk dat dat een goed iets is. Dat is ook de reden dat ik een concept zoals ‘herenboeren’ goed vind. Mensen maken zelf keuzes (minder opbrengst of toch spuiten bijvoorbeeld), zien hoe het product tot stand komt en de boer krijgt zijn loon. Maar dat is wel iets lastiger realiseren dan die zonnepanelen :P

juval

Berichten: 13437
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 17:08

Janneke2 schreef:
Citaat:
precies! biologisch is ook niet zaligmakend. Ieder zijn ding.

... op zich heb ik het woord zaligmakend niet gebruikt, maar ik ben wel benieuwd naar de gedachte hier achter.
(Ik heb langs zien komen 'dat er in de gangbare landbouw ook zat innovaties worden gedaan', en ik twijfel daar geen seconde aan. Maar dan blijft nog de vraag of de knappe koppen die de projecten ontwikkelen het gat tussen beide vormen kleiner maken of groter.)


Ik ben gangbaar melkveehouder. Als ik biologische melkveehouders zie dan zie ik geen verschillen qua dierenwelzijn. De koeien hebben het in mijn ogen bij beide bedrijfsvormen even goed. Het grootste verschil is het soort voer en gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en medicijnen. Het kost heel veel geld en tijd om over te schakelen naar Biologisch. Er is bij onze melkfabriek een lange wachttijd. Je moet flink investeren en het duurt lang voor je dat terug verdient. Biologische producten zijn wel in opkomst, maar de markt is nog steeds vrij klein.

juval

Berichten: 13437
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 17:12

FDF is wat mij betreft ook te veel verstrengeld geraakt met de FvD. Dat lijkt me niet goed.

Nertsenhouders worden ook onder veehouders genoemd, dus ja, boeren.
Ik sta er zelf ook niet achter dat de dieren alleen voor de pels worden gehouden en gedood. Maar er is kennelijk in de wereld toch vraag naar, dus ik snap wel dat er dan automatisch ook een aanbod kant is. Die zal uit Nederland verdwijnen, maar in een buitenland gewoon verder gaan.

Ik sta als boerin ook niet achter alles wat met boerenbedrijven te maken heeft, en heb er zeker wel een afwijkende mening over sommige takken. niet alle boerenbedrijven zijn ook 'zaligmakend' :)

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 21:38

Janneke2 schreef:
Citaat:
precies! biologisch is ook niet zaligmakend. Ieder zijn ding.

... op zich heb ik het woord zaligmakend niet gebruikt, maar ik ben wel benieuwd naar de gedachte hier achter.
(Ik heb langs zien komen 'dat er in de gangbare landbouw ook zat innovaties worden gedaan', en ik twijfel daar geen seconde aan. Maar dan blijft nog de vraag of de knappe koppen die de projecten ontwikkelen het gat tussen beide vormen kleiner maken of groter.)


Biologisch is imo niet perfect vooral vanwege het feit dat er meer landbouwgrond nodig is om eenzelfde hoeveelheid voedsel te produceren. Andersom is gangbaar ook niet perfect, vanwege de hoge druk op het milieu vergeleken met biologisch. Het gat tussen beide kleiner maken lijkt mij een fantastisch doel om na te streven. Momenteel is er voor ons weinig (lees: geen) ruimte over om grote investeringen in die richting te doen. Dus dan maar met baby stapjes.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:07

In een klein hoekje van de krant (ik lees Trouw) wordt gemeld dat op 10 december een 'Boerenraad' is opgericht, de website is nog niet klaar maar op Twitter schijnen al berichten te staan.
De club bestaat uit boeren die 'een andere koers willen varen', dwz nieuwe vormen van landbouw, zoals kringlooplandbouw.

Wat duidelijker in de krant: het CPL heeft op eigen initiatief een rapport bij het kabinet op tafel gelegd: het overheidsbeleid heeft tientallen jaren gehinkt op 2 gedachten:
en een kwalitatief en kwantitatieve stevige agro business (dus inclusief klein land dat fiks exporteert)
en een aantal gebieden op de Natura 2000 lijst.
Die combinatie "is vragen om problemen".
En zie je de problemen niet onder ogen als overheid (door een PAS op te stellen in 2012) dan zijn crises zoals nu rond stikstof een logisch gevolg en volledig eigen schuld van de overheid.

Voor de ouwetjes onder ons: "zo is het, toevallig, ook nog eens een keer".

juval

Berichten: 13437
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:49

dat het de schuld van de overheid is moge duidelijk zijn... maar wie de schuld krijgt??
er is zo iets als gelijk hebben en gelijk krijgen.


Wel balen van het slechte weer vandaag tijdens de boerenbrunch in Amsterdam, ik hoop dat het nog wat opklaart!

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:14

juval schreef:
Ik sta als boerin ook niet achter alles wat met boerenbedrijven te maken heeft, en heb er zeker wel een afwijkende mening over sommige takken. niet alle boerenbedrijven zijn ook 'zaligmakend' :)

Hier ook hoor, als boerendochter (al jaren van het agrarisch bedrijf af, maar ook jaren bij RVO gewerkt en bij Boerderij.nl).

Er zijn takken die ik ook moeilijk te verkroppen vind, maar ik weet ook dat er in diezelfde takken boeren zijn die druk bezig zijn met innovaties en vernieuwingen voor dierwelzijn.

De blokkadeactie die nu komen gaat ben ik wel op tegen. (en velen met mij)

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:41

Janneke2 schreef:
In een klein hoekje van de krant (ik lees Trouw) wordt gemeld dat op 10 december een 'Boerenraad' is opgericht, de website is nog niet klaar maar op Twitter schijnen al berichten te staan.
De club bestaat uit boeren die 'een andere koers willen varen', dwz nieuwe vormen van landbouw, zoals kringlooplandbouw.

Met dit bericht ben ik erg blij!
Zó fijn te horen dat er toch ook een groep is die andere oplossingen wil zoeken! Hopelijk pakken die het wat slimmer aan en kunnen ze er iets moois van maken en met de overheid tot een goed plan komen.
Wat mij betreft stopt de overheid er flink wat extra geld in, als bedrijven dan wél zonder problemen over kunnen op oa kringlooplandbouw.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:36

Inderdaad een positief bericht. Met de kanttekening dat boeren die een andere koers willen varen, niets nieuws onder de zon zijn :o

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:00

In dat licht is het jammer dat die boeren minder op de voorgrond treden dan FDF. Maar goed om te lezen dat er ze er zijn, boeren die mee willen werken aan het omvormen van de agrarische sector richting duurzaam, met in plaats van tegen de natuur.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:09

Dat lijkt mij vooral een gevolg van het feit dat "brave meegaande boeren" niet zo interessant zijn voor de media. Vandaar ook mijn verbazing dat het voor sommigen "nieuws" is dat deze boeren bestaan :o

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:19

Dat ze bestaan is niet zo zeer nieuws, maar wel dat ze zich nu samenpakken en een eigen beweging oprichten.
In je eentje zul je inderdaad niet veel media aandacht krijgen, maar als ze samen een grote groep vormen hopelijk wel.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:35

juval schreef:
dat het de schuld van de overheid is moge duidelijk zijn... maar wie de schuld krijgt??
er is zo iets als gelijk hebben en gelijk krijgen.


Wel balen van het slechte weer vandaag tijdens de boerenbrunch in Amsterdam, ik hoop dat het nog wat opklaart!



Wie bij de protestacties politiek de schuld krijgen zijn ook degene die niet per definitie de, volledige, schuld dragen.

Tja..

Jessix

Berichten: 16524
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:35

Boeren op Eindhoven Airport, dat was toch niet aangekondigd of wel? Het levert niet zo veel sympathie op als ik de reacties moet geloven onder de nieuwsberichten.

Cowboy55
Berichten: 8576
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 19:02

Jessix schreef:
Boeren op Eindhoven Airport, dat was toch niet aangekondigd of wel? Het levert niet zo veel sympathie op als ik de reacties moet geloven onder de nieuwsberichten.


Niet zo raar, toch? Er moeten voor 22:00 uur nog 7 vluchten uit naar Praag, London en diverse plekken in Italie/Spanje.

Jessix

Berichten: 16524
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 19:12

Cowboy55 schreef:
Jessix schreef:
Boeren op Eindhoven Airport, dat was toch niet aangekondigd of wel? Het levert niet zo veel sympathie op als ik de reacties moet geloven onder de nieuwsberichten.


Niet zo raar, toch? Er moeten voor 22:00 uur nog 7 vluchten uit naar Praag, London en diverse plekken in Italie/Spanje.

Ik schrijf toch ook niet dat ik het raar vind?

juval

Berichten: 13437
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 19:13

Askja schreef:
In dat licht is het jammer dat die boeren minder op de voorgrond treden dan FDF. Maar goed om te lezen dat er ze er zijn, boeren die mee willen werken aan het omvormen van de agrarische sector richting duurzaam, met in plaats van tegen de natuur.


hoe kom je er bij dat boeren tegen de natuur zouden zijn?? Boeren werken juist in en met de natuur.... weet je wie er tegennatuurlijk zijn?

Cowboy55
Berichten: 8576
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 20:08

Jessix schreef:
Cowboy55 schreef:


Niet zo raar, toch? Er moeten voor 22:00 uur nog 7 vluchten uit naar Praag, London en diverse plekken in Italie/Spanje.

Ik schrijf toch ook niet dat ik het raar vind?


Het was slechts een uitdrukking. Chill pls.

Jessix

Berichten: 16524
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 20:29

Cowboy55 schreef:
Het was slechts een uitdrukking. Chill pls.

Ooh, ik maak me niet zo druk om wat iemand op bokt zegt hoor. ;)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 21:49

juval schreef:
Askja schreef:
In dat licht is het jammer dat die boeren minder op de voorgrond treden dan FDF. Maar goed om te lezen dat er ze er zijn, boeren die mee willen werken aan het omvormen van de agrarische sector richting duurzaam, met in plaats van tegen de natuur.


hoe kom je er bij dat boeren tegen de natuur zouden zijn?? Boeren werken juist in en met de natuur.... weet je wie er tegennatuurlijk zijn?

Boeren die binnen hun mogelijkheden geen enkele moeite doen om de natuur te sparen, die bijv. volop met roundup spuiten, overbemesten tot de max of illegaal houtwallen die niet bij hun grond horen steeds verder uitdunnen, die werken wat mij betreft tegen de natuur. Het gaat me dan niet zozeer om hun bedrijfsvoering in het algemeen, maar om de mentaliteit.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 21:57

Eigenlijk is heel simpel. De boeren zijn elkaar dood wezen concurreren. Als ze nou allemaal minder zouden produceren dan gaan de prijzen van zelf weer omhoog doordat het aanbod kleiner wordt ten opzichte van de vraag en als bijzaak mínder stikstof uitstoot.

Wacht dit is precies wat de politiek ook probeert voor elkaar te krijgen :')

Wel laf dat de boeren nogal doen aan burgertje pesten. Mijn steun hebben ze verloren.

imaudy
Berichten: 5129
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:08

Blussem schreef:
Eigenlijk is heel simpel. De boeren zijn elkaar dood wezen concurreren. Als ze nou allemaal minder zouden produceren dan gaan de prijzen van zelf weer omhoog doordat het aanbod kleiner wordt ten opzichte van de vraag en als bijzaak mínder stikstof uitstoot.

Wacht dit is precies wat de politiek ook probeert voor elkaar te krijgen :')

Wel laf dat de boeren nogal doen aan burgertje pesten. Mijn steun hebben ze verloren.


Die van mij ook hoor! Een dagje actie voeren om de standpunten duidelijk te maken oke, maar dit wordt te gek!

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:11

De beelden van die ‘gezellige lunch op de dam’ vond ik ook walgelijk -O-

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:18

Ach Blussem, hadden ze die steun dan eerder wel van je?

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:32