Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:42

LadyMadonna schreef:
Waarom zou je geen Engels spreken als mensen het vragen?

De manier hoe het eruit kwam was nogal denigrerend. Ik laat me niet als een stuk stront behandelen

Eulogy

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:44

Goed, maar hoe is dat in dit topic relevant?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:44

Precies... Relevantie? := Even komen zeggen hoe onbeschoft je vluchtelingen vindt, terwijl je niet eens zeker bent dat hij er één was?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:46

purny schreef:
Of gewoon gezegd dat hij ook kon vragen of ik Engels kon spreken.
Zelfs dan zou ik geen Engels tegen die mensen spreken.

Hier zeg je dat je het ook geen Engels zou spreken als ze het gewoon zouden vragen... Of begrijp ik je verkeerd?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:49

O ik bedoelde dat wanneer iemand zou zeggen can you speak English ik het wel zou doen maar wanneer iemand het zo zou zeggen van English ik het niet zou doen. Zit op m'n iPhone sorry

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:57

snap de relevantie van de hele taalproblematiek in dit topic zowieso niet
Heeft imo niets met de radicalisering te maken ...
de 2 talen in Belgie is altijd al een probleem geweest en dat zal altijd zo blijven

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:58

kunnen we de communautaire problemen nu achter ons laten en voorgaat over de terreur en radicalisering?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:00

Veel vluchtelingen praten zeer gebrekkig Engels. Dus niet al te lange teentjes hebben in deze is erg belangrijk, Gelukkig hebben mensen met mij als emigrant hier in het Franse land wat meer geduld. Toen ik hier kwam sprak ik ook in staccato met paar woorden, waarin ik me probeerde uit te drukken.
Ik ben wel benieuwd trouwens om weer terug te gaan naar ons onderwerp, hoe het af zal lopen met de kwestie Turken die een Russisch vliegtuig hebben neergehaald.
Vandaag aan tafel zeiden ml (=manlief) en ik tegen elkaar, dat we dit jaar meer hebben meegemaakt met dichtbij geweld als ons hele leven bij elkaar.
Ik vind het ook erg treurig dat ik de Franse vlag die ik eind vorig jaar gekocht heb voor leuke gebeurtenissen, a.s. vrijdag voor de tweede keer half stok ga ophangen. Alweer een nationale rouwdag. De eerste had te maken met de moorden op redactie en veiligheidsmensen van Charlie Hebdo. Treurig vind ik dat wel.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:01

Daesh vind ik ook een meesterlijke zet.
Dacht eerst dat het weer een koppig Frans ''wij geven alles een andere naam' dingetje was maar met de uitleg erbij vind ik het gewoon goed gevonden.
Niks islamistische staat, bende terroristen en niets meer of niets minder.

Over de taalkwestie: ja Frans (en daarmee franssprekende gebieden) is net iets toegankelijker voor immigranten of terroristen maar verder niet echt een relevante discussie idd.

Is het in Brussel nu al wat gekalmeerd? Er zal idd wel een goede reden (geweest) zijn maar het heeft niet hetzelfde resultaat als de raid in St Denis.
We moeten ook niet psychotisch gaan reageren vind ik.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:03

de politie heeft een nieuw arrestatiebevel voor de chauffeur van sallah abdeslam uitgevaardigd (VTM nieuws)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:04

Thioro, qua bewaking etc is alles nog altijd hetzelfde in Brussel, maar er zijn de afgelopen uren/dagen geen huiszoekingen meer geweest. Morgen komt de metro weer op gang en gaan de scholen weer open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:05

De week na de aanslag in Parijs kwam ik zappend op een canvasprogramma, waarop net een man, moslim en hoogleraar aan een unief aan het spreken was. Zijn conclusie: de radicalizering is de schuld van iedereen, inclusief de moslimgemeenschap zelf. Ja, er zijn te weinig kansen en we hebben probleemwijken, maar er zijn ook te weinig imans die Nederlands spreken, ze hebben ook te weinig voeling met onze westerse maatschappij en de ouders hebben te weinig grip op hun kinderen. Om te voorkomen dat jongeren radicaliseren, moet er volgens hem op alle vlakken ingegrepen worden, niet alleen langs de kant van de niet moslim is zijn conclusie.

Ik val hier wel achterover van zij dieonze taalproblemen niet begrijpen. Het is duidelijk dat jullie onze geschiedenis niet kennen. Vanaf het ontstaan van België was de Vlaming een 2de rangs burger, Conciënce schreef De Leeuw van Vlaanderen (het boek op i-tunes heeft zijn origineel voorwoord), studenten kwamen in Vlaanderen in opstand nadat het hen verboden werd om Nederlands te spreken (het protestlied De Blauwvoet, is daar een voorbeeld van) en er zijn Vlamingen ten onrechte ter dood veroordeeld daar ze zich niet konden verdedigen omdat zowel hun advocaten als hun rechters enkel Frans spraken en er geen tolken aanwezig waren. Na WO1 hebben een aantal Vlamingen ten onrechte geleden onder zware represailles, dit alles heeft zich onder bepaalde Vlamingen zo gevormd, dat collaboratie met den Duits voor hen een logische stap was. Te wapen voor Hitler, van een Waalse schrijfster, schetst de collaboratie over gans Vlaanderen. We hebben moeten strijden om ons Nederlands te kunnen behouden, dus wie in Vlaanderen woont zal Nederlands leren. Ik spreek enkel Frans in de Franstalige regionen en wanneer ik een pt moet verzorgen die net in het Vlaams landsgedeelte is komen wonen of hier op vakantie is.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:15

VTM nieuws, dat syrische rebbelen de piloten hebben vermoord. De Turken zouden het toestel neergeschoten hebben, de Syriërs hebben de piloten gevonden en vermoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:17

Ik moet morgen naar Brussel maar ga toch met de auto. Trein en metro kan ook maar aangezien nog niet geweten is of alles gaat rijden en welke metrostations er open zijn pak ik het risico niet. Moet er vlak na Schuman uit, dicht bij de Europese wijk en het Jubelpark. Zou goed kunnen dat de boel daar nog dicht is.

Oh is er eindelijk wat duidelijkheid omtrent de piloten? Als dit klopt hou ik m'n hart vast voor de wraak van Rusland.

Laat het ons er verder op houden dat Frankrijk en België qua taal gewoon toegankelijker zijn dan Nederland en Duitsland. Tel daarbij op dat je hier dan de Eurotunnel ook hebt naar de UK + redelijk voordelig beleid ivm uitkeringen en dergelijke, wat het hier gewoon voor dat soort mensen aantrekkelijk maakt. En makkelijk om hun gang te gaan helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:19

Eulogy schreef:
purny schreef:
Maar er zijn ook genoeg belgen die aan de Zeeuwse grens wonen en die het vertikken om Vlaams te spreken. Die gaan gewoon Frans spreken.

Net zoals gister. Ik werk in de supermarkt achter de kassa. Komt er op een gegeven moment een donkere man bij mij aan de kassa. Kijkt mij vies aan en ik groet hem. Vervolgens zegt meneer met een verheven stem tegen mij: English. Ik was zo verbaasd dat ik eigenlijk had moeten zeggen dat we in Nederland Nederlands spreken. Dit was ook zeker geen toerist maar een vluchteling. Of gewoon gezegd dat hij ook kon vragen of ik Engels kon spreken.
Zelfs dan zou ik geen Engels tegen die mensen spreken. Als ze mij als vuil behandelen kan ik het ook

Hij had zeker "vluchteling" op zijn hoofd staan? :j

Want als toerist, of vluchteling, wordt natuurlijk van je verwacht dat je binnen 10 minuten de Nederlandse taal volledig beheerst. Zo gek is het toch niet om Engels te praten?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:20

in Tunis zou er een aansla gebeurd zijn op een bus een halfuurtje geleden, meer details niet bekend (VTM nieuws)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:21

Zoe_97 schreef:
VTM nieuws, dat syrische rebbelen de piloten hebben vermoord. De Turken zouden het toestel neergeschoten hebben, de Syriërs hebben de piloten gevonden en vermoord.

Turkmenen, niet Al Nuusra/Al Qaida. Zeer belangrijk detail. Turkmenen sluiten zich tot nu toe nergens volledig bij aan, al dan niet bij de Koerden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:22

op VTM zeiden ze dat Turkije het deed, ik neem aan dat dit gewoon de turkse regering is dan?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:22

hebben ze in de lucht al doodgeschoten toen ze aan de parachute hingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:24

Het vliegtuig is neergehaald door de luchtmacht van Turkije, tenminste, dat zeggen zij zelf. De piloten zijn in de lucht al neergeschoten, maar dit is niet door Syrische rebellen (bewegingen als Al Nuusra en Al Qaida die opstaan tegen het regime van Assad) gedaan, maar door Turkmenen. Zij zijn een aparte groepering die in het grensgebied van Turkije en Syrië wonen. Hun gebied wordt op dit moment door de Koerden gecontroleerd, kan me best voorstellen dat een hele hoop Turkmenen zich bij de Koerden hebben aangesloten - de Koerden wonen al een hele tijd ook in dat gebied.

Al Nuusra en Al Qaida (de rebellen dus) zitten een heel stuk zuidelijker en meer westelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:26

Pfoe, keep it simple zou je zeggen. Als het zo verder gaat en ze alleman over 1 kam scheren (Turken vs. Turkmenen etc) krijg je echt iedereen tegen iedereen. Dan wordt elke persoon die er maar wat buitenlands uit ziet geviseerd en krijg je echt alle kleuren tegen elkaar in het gareel.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:27

Emmaa_ schreef:
Het vliegtuig is neergehaald door de luchtmacht van Turkije, tenminste, dat zeggen zij zelf. De piloten zijn in de lucht al neergeschoten, maar dit is niet door Syrische rebellen (bewegingen als Al Nuusra en Al Qaida die opstaan tegen het regime van Assad) gedaan, maar door Turkmenen. Zij zijn een aparte groepering die in het grensgebied van Turkije en Syrië wonen. Hun gebied wordt op dit moment door de Koerden gecontroleerd, kan me best voorstellen dat een hele hoop Turkmenen zich bij de Koerden hebben aangesloten - de Koerden wonen al een hele tijd ook in dat gebied.

Al Nuusra en Al Qaida (de rebellen dus) zitten een heel stuk zuidelijker en meer westelijk.

ok dankje, zo had ik dit niet begrepen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:32

Vice heeft trouwens weer een nieuwe docu uitgebracht waarin ze de ziekste oliebol voor elkaar krijgen en ook uithalen. Deze keer over de Al Nuusra strijders in Syrië. Wel even een kleine waarschuwing erbij. Hij is vrij heftig. Niet per se in beelden maar de docu gaat onder andere over kindersoldaten en de training die ze krijgen, en er is een jongetje, net peuter-af, die aan het einde van de docu vertelt dat hij een 'suicide bomber wilt worden'. Er zitten sowieso vrij heftige stukken in qua kinderen, vooral de leuzen die ze roepen zijn echt wel even pijnlijk. Ik heb op een gegeven moment zitten janken. Niet voor de tere zieltjes dus, maar wel heel interessant. Vice is de eerste die een interview heeft gedaan met de leider van Al Nuusra en ook de eerste die in hun geheime kamp heeft mogen filmen.

Wil nog wel even m'n mening erbij geven. Hoewel ik de middelen die ze gebruiken ABSOLUUT niet goedkeur op wat voor manier dan ook, kan ik enigszins begrijpen dat Al Nuusra zo opstaat tegen het Syrische regime. Assad heeft dingen gedaan die misschien nog wel erger zijn dan de dingen die Al Nuusra doet om de macht te krijgen en het feit dat die man weigert om af te treden, zelfs in deze tijden, vind ik al gek genoeg. Ik vind het dus, de kindersoldaten en martelingen buiten beschouwing gelaten, lastig om een mening te vormen over Al Nuusra.

Dit filmpje heb ik volgens mij eerder gepost maar voor iedereen die niet helemaal weet hoe het zit in Syrië of even een opfrissertje kan gebruiken voor de docu, dit is een goede en hij duurt maar 5 minuten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:33

Varekaj schreef:
Pfoe, keep it simple zou je zeggen. Als het zo verder gaat en ze alleman over 1 kam scheren (Turken vs. Turkmenen etc) krijg je echt iedereen tegen iedereen. Dan wordt elke persoon die er maar wat buitenlands uit ziet geviseerd en krijg je echt alle kleuren tegen elkaar in het gareel.

Helaas is er echt absoluut niks simpels aan de oorlog in Syrië. Met de Koerden in het spel zijn er nu 5 grote spelers op de grond die meedoen in de burgeroorlog, en al deze groepen zijn het niet met elkaar eens :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:37

Ik hoorde vandaag op straat een gesprek waarbij iemand zei "zet al die ruziemakers bij elkaar in een ruimte waar ze nooit uit kunnen. Na een tijdje gaan de zwakkeren die willen opgeven wel afgemaakt worden door de die-hards en de laatste laat je wegcreperen als een plant. Lost het probleem zichzelf op".

Schrok er best van eerlijk gezegd. Ben nou niet van de mening dat je ze met fluwelen handschoentjes moet aanpakken, maar dit is ook weer erg cru.