Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
juliedo24 schreef:Ik denk dat het vooral over Nederlands gaat. Overigens heb ik in mijn jaar dat ik bij de Appie heb gewerkt als tiener geen enkele Pool ontmoet die Engels kon. Dat was echt altijd met handen en voeten communiceren. Syriers kunnen vaak wel wat Engels omdat ze een goed schoolsysteem hebben en vooral de hoger opgeleide Syriers naar Nederland komen. Bij Afrikanen ligt het aan waar ze vandaan komen maar ook daar zijn er landen waar ze Engels/Frans leren (van die 2e groep gaan er dan veel naar Frankrijk dacht ik).
Ik heb in die periode ook een paar keer afgesproken met een meisje uit Eritrea, waar ze maar weinig Engels leren. Het probleem voor haar en vele anderen is: de overheid (toendertijd in ieder geval) betaalde Nederlandse les tot A2 of B1-niveau. Dat is niet genoeg om in de zorg of het onderwijs te kunnen werken. Zij wilde graag de zorg in maar ze ontving niet genoeg geld om meer lessen Nederlands te volgen. Dus moest ze werken voor meer geld maar spreekt de taal niet. Je ziet de cirkel. Als we willen dat statushouders werken moeten we wat meer geld steken in hun integratie. Dan halen we dat er dubbel weer uit.
Esaqar schreef:Ik kan niet mee discussiëren omdat ik aan het werk ben er niet snel genoeg reageer.
Maar het is erg vervelend dat er telkens mensen die niet kúnnen werken er elke keer weer bij worden gehaald want daar heb ik het niet over. Volgensmij zijn er unaniem over eens in dit topic dat wanneer je niet kán werken je geholpen moet worden.
Het feit is alleen dat er heel veel mensen hierheen komen die wel kunnen werken.
Verder. Ik kijk uiteraard naar wat ik wél heb. Maar het is fijn dat er uitzicht is op een toekomst en iets op kunnen bouwen. Dat is nu voor een groot deel van de Nederlandse jeugd niet te doen.
Verder. Ik woon op het platteland. Ik heb mijn vrienden hier. Dus nee; ik ga niet in een stad wonen in een appartement 30 kilometer bij mijn huidige leven vandaan. Dat is toch logisch?
Verder kán ik met een modaal inkomen niet 220.000 lenen want ik ben 15 uur in de week ZZP'er45.000 spaargeld kan bijgelegd worden maar het zou fijn zijn wanneer er wat overblijft om meubels van te kopen, zorgrekeningen te kunnen betalen, mijn auto te kunnen onderhouden, wasmachine/droger repareren wanneer deze kapot gaan etc.
Een tussenwoning gaat hier gemiddeld weg voor 325.000. Een appartement 300.000.
IMANDRA schreef:Esaqar schreef:Ik kan niet mee discussiëren omdat ik aan het werk ben er niet snel genoeg reageer.
Maar het is erg vervelend dat er telkens mensen die niet kúnnen werken er elke keer weer bij worden gehaald want daar heb ik het niet over. Volgensmij zijn er unaniem over eens in dit topic dat wanneer je niet kán werken je geholpen moet worden.
Het feit is alleen dat er heel veel mensen hierheen komen die wel kunnen werken.
Verder. Ik kijk uiteraard naar wat ik wél heb. Maar het is fijn dat er uitzicht is op een toekomst en iets op kunnen bouwen. Dat is nu voor een groot deel van de Nederlandse jeugd niet te doen.
Verder. Ik woon op het platteland. Ik heb mijn vrienden hier. Dus nee; ik ga niet in een stad wonen in een appartement 30 kilometer bij mijn huidige leven vandaan. Dat is toch logisch?
Verder kán ik met een modaal inkomen niet 220.000 lenen want ik ben 15 uur in de week ZZP'er45.000 spaargeld kan bijgelegd worden maar het zou fijn zijn wanneer er wat overblijft om meubels van te kopen, zorgrekeningen te kunnen betalen, mijn auto te kunnen onderhouden, wasmachine/droger repareren wanneer deze kapot gaan etc.
Dat is een keuze. Zo heel ver is 30 kilometer nou ook weer niet. Wij reizen die afstand ook voor vrienden, valt reuze mee.
IMANDRA schreef:Esaqar schreef:Ik kan niet mee discussiëren omdat ik aan het werk ben er niet snel genoeg reageer.
Dat is een keuze. Zo heel ver is 30 kilometer nou ook weer niet. Wij reizen die afstand ook voor vrienden, valt reuze mee.
MarlindeRooz schreef:Tja in de huidige tijd moet een woningzoeker zijn of haar eisen bijstellen. Als je dat niet wil dan is er in mijn ogen geen hoge nood…
Bijvoorbeeld een statushouder heeft helemaal geen keuze waar hij komt te wonen. Die wordt door de overheid ergens neergezet. Waar maar plek is. Als je als Nederlander daar ook mee akkoord gaat dan heb je best snel een huis hoor. Ik had er 1 binnen 2 weken de laatste keer. En die keer daarvoor ook (particuliere huur). Je moet alleen weinig eisen hebben. Of de portemonnee trekken.
20-40 km rijden naar werk en vrienden is níks als je het tegenover dakloos zijn zet…
Esaqar schreef:MarlindeRooz schreef:Tja in de huidige tijd moet een woningzoeker zijn of haar eisen bijstellen. Als je dat niet wil dan is er in mijn ogen geen hoge nood…
Bijvoorbeeld een statushouder heeft helemaal geen keuze waar hij komt te wonen. Die wordt door de overheid ergens neergezet. Waar maar plek is. Als je als Nederlander daar ook mee akkoord gaat dan heb je best snel een huis hoor. Ik had er 1 binnen 2 weken de laatste keer. En die keer daarvoor ook (particuliere huur). Je moet alleen weinig eisen hebben. Of de portemonnee trekken.
20-40 km rijden naar werk en vrienden is níks als je het tegenover dakloos zijn zet…
Kap er toch eens mee om telkens te zeggen dat "een ander het erger heeft". Dat een statushouder het erger heeft betekend toch niet dat mijn situatie prettig is?
journee schreef:Het is natuurlijk ook van de zotte het toeslagenbeleid zo is, dat iemand er vanwege een loonsverhoging financieel op achteruit gaat, waardoor mensen inmiddels bedanken voor een loonsverhoging?

Jildau schreef:Ben ik met je eens Esaqar, respectloze en vooral niet nodige opmerking..
Ik snap je gevoel van oneerlijkheid volledig. Nederland is één van de dichtstbevolkte landen met de meest debiele (en laagste) stikstofnorm waardoor alles vast en op slot zit. Geen huizen en geen mogelijkheid om veel te bouwen. Daarnaast huge wachtlijsten binnen de zorg. Waarom vangen wij als land dan relatief veel asielzoekers op? Ik snap heel goed dat mensen daar vraagtekens bij hebben en het oneerlijk vinden voelen.
Raineri schreef:Nou jij stapt er wel heel makkelijk overheen. Ben het er mee eens dat je niet altijd zes kan gooien en je verwachtingen moet bijstellen. Maar het is natuurlijk een systemisch probleem want 30 km verderop is er ook een probleem.
Ik verdien boven modaal dus sociale huur is uitgesloten. Alleen kom ik niet voor elke huurwoning in aanmerking, je moet 5x de huur verdienen namelijk bruto. Gemiddelde appartement is zo 1200 huur dus jaar salaris van minimaal 72k. Kopen is moeilijk want in laagste prijzen wordt enorm overboden door 50 anderen en ik zit met een studieschuld. Nu ben ik samen met iemand maar vorig jaar zat ik ook gewoon helemaal vast mbt wonen.
Ja ik kan in schubbekutteveen wonen maar heb geen auto momenteel dus kom dan in de knel met werk. Met passen en meten kan het altijd. Maar komt vooral omdat ik goed verdien. En nog is het lastig. Er gaat hier iets mis in het beleid.
Esaqar schreef:Het vervelende is dat ik statushouders niet te schuld geeft maar het oneerlijk vind dat zij het wel krijgen en ik niet.
Vervolgens worden hier al 117 pagina's lang woorden verdraaid. Wat ook al is aangegeven door verschillende bokkers maar waar niks mee gedaan wordt.
Verder vind ik de vliegveld opmerking van MarlindeRooz hierboven vreselijk respectloos.
Esaqar schreef:Een huis. Waar hebben we het nou de heletijd over?Jildau schreef:Ben ik met je eens Esaqar, respectloze en vooral niet nodige opmerking..
Ik snap je gevoel van oneerlijkheid volledig. Nederland is één van de dichtstbevolkte landen met de meest debiele (en laagste) stikstofnorm waardoor alles vast en op slot zit. Geen huizen en geen mogelijkheid om veel te bouwen. Daarnaast huge wachtlijsten binnen de zorg. Waarom vangen wij als land dan relatief veel asielzoekers op? Ik snap heel goed dat mensen daar vraagtekens bij hebben en het oneerlijk vinden voelen.
Nou dit dus! Bedankt! Helemaal met je eens