Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

BigOne

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 12:28

Elisa, welke arbeidsmigranten bedoel je met ze beheersen de Engelse taal? Op de zuidas ?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 12:39

juliedo24 schreef:
Ik denk dat het vooral over Nederlands gaat. Overigens heb ik in mijn jaar dat ik bij de Appie heb gewerkt als tiener geen enkele Pool ontmoet die Engels kon. Dat was echt altijd met handen en voeten communiceren. Syriers kunnen vaak wel wat Engels omdat ze een goed schoolsysteem hebben en vooral de hoger opgeleide Syriers naar Nederland komen. Bij Afrikanen ligt het aan waar ze vandaan komen maar ook daar zijn er landen waar ze Engels/Frans leren (van die 2e groep gaan er dan veel naar Frankrijk dacht ik).

Ik heb in die periode ook een paar keer afgesproken met een meisje uit Eritrea, waar ze maar weinig Engels leren. Het probleem voor haar en vele anderen is: de overheid (toendertijd in ieder geval) betaalde Nederlandse les tot A2 of B1-niveau. Dat is niet genoeg om in de zorg of het onderwijs te kunnen werken. Zij wilde graag de zorg in maar ze ontving niet genoeg geld om meer lessen Nederlands te volgen. Dus moest ze werken voor meer geld maar spreekt de taal niet. Je ziet de cirkel. Als we willen dat statushouders werken moeten we wat meer geld steken in hun integratie. Dan halen we dat er dubbel weer uit.

Daar draag je een belangrijk punt aan, mensen moeten naar mijn idee ook wel alle ondersteuning krijgen om de taal machtig te worden. Dat red je niet in twee cursussen. Daar mag wat mij betreft best wat meer aandacht aan besteed worden, want het beheersen van de taal is gewoon mega belangrijk om te kunnen integreren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 12:42

Nou bij ons werken er allemaal Grieken die prima Engels spreken en daarmee dus goed uit de voeten kunnen bij dit internationale bedrijf.

Maar goed, het kan natuurlijk ook prima aan het Nederlands liggen. Ik zie het cirkeltje dus ben absoluut voor een betere integratie.

In het geval hier boven zou het meisje natuurlijk wel alvast in een andere baan aan de slag kunnen gaan en daarnaast verder gaan met de taalontwikkeling. :-)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 12:46

Sommige diploma's snap je wel dat die hier niet erkend worden, omdat het niveau anders is. Maar die zou je alsnog wel met wat bijscholing weer wel een juiste diploma kunnen geven. Helemaal in de zorg lijkt me dat prettig?
Moeten ze zich inderdaad wel kunnen uitdrukken in de taal. Soms is Nederlands niet eens nodig, maar kan Engels ook, maar toch is Nederlands wel heel handig als je hier woont. Hoewel wij echt enorm veel Polen in ons dorp hebben en daarvan praat echt maar een extreem klein deel Engels en nog kleiner deel Nederlands. Maar de papieren moeten wel in orde zijn en dat is vaak ook nog wel een probleem.

Qua bijstand. Heel veel mensen hebben geen idee wat de regels zijn als je daarin zit en wat de verwachtingen zijn van mensen die erin zitten. Ook degene die niet kunnen werken komen of blijven daarin als ze niet gewerkt hebben, maar die tellen wel mee voor het cijfer hoeveel mensen erin zitten en worden gezien als mensen die niet willen. Want de bijstand is inderdaad niet bedoeld voor mensen die niet kunnen, maar door slechte beleid van de laatste jaren zitten er echt veel mensen in die niet kunnen en helemaal niet thuishoren in de bijstand, helaas. Niet alleen lichamelijk maar ook psychisch. Bij sommige vluchtelingen snap ik heel goed dat zij echt psychisch niet in staat zijn om te werken na het trauma. En ja, dat is op dit moment in Nederland echt wel een probleem om daar hulp bij te krijgen door alle wachtlijsten en alles.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 13:27

Esaqar schreef:
Ik kan niet mee discussiëren omdat ik aan het werk ben er niet snel genoeg reageer.

Maar het is erg vervelend dat er telkens mensen die niet kúnnen werken er elke keer weer bij worden gehaald want daar heb ik het niet over. Volgensmij zijn er unaniem over eens in dit topic dat wanneer je niet kán werken je geholpen moet worden.

Het feit is alleen dat er heel veel mensen hierheen komen die wel kunnen werken.

Verder. Ik kijk uiteraard naar wat ik wél heb. Maar het is fijn dat er uitzicht is op een toekomst en iets op kunnen bouwen. Dat is nu voor een groot deel van de Nederlandse jeugd niet te doen.

Verder. Ik woon op het platteland. Ik heb mijn vrienden hier. Dus nee; ik ga niet in een stad wonen in een appartement 30 kilometer bij mijn huidige leven vandaan. Dat is toch logisch?
Verder kán ik met een modaal inkomen niet 220.000 lenen want ik ben 15 uur in de week ZZP'er ;) 45.000 spaargeld kan bijgelegd worden maar het zou fijn zijn wanneer er wat overblijft om meubels van te kopen, zorgrekeningen te kunnen betalen, mijn auto te kunnen onderhouden, wasmachine/droger repareren wanneer deze kapot gaan etc. :')
Een tussenwoning gaat hier gemiddeld weg voor 325.000. Een appartement 300.000.

Dat is een keuze. Zo heel ver is 30 kilometer nou ook weer niet. Wij reizen die afstand ook voor vrienden, valt reuze mee.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 13:55

IMANDRA schreef:
Esaqar schreef:
Ik kan niet mee discussiëren omdat ik aan het werk ben er niet snel genoeg reageer.

Maar het is erg vervelend dat er telkens mensen die niet kúnnen werken er elke keer weer bij worden gehaald want daar heb ik het niet over. Volgensmij zijn er unaniem over eens in dit topic dat wanneer je niet kán werken je geholpen moet worden.

Het feit is alleen dat er heel veel mensen hierheen komen die wel kunnen werken.

Verder. Ik kijk uiteraard naar wat ik wél heb. Maar het is fijn dat er uitzicht is op een toekomst en iets op kunnen bouwen. Dat is nu voor een groot deel van de Nederlandse jeugd niet te doen.

Verder. Ik woon op het platteland. Ik heb mijn vrienden hier. Dus nee; ik ga niet in een stad wonen in een appartement 30 kilometer bij mijn huidige leven vandaan. Dat is toch logisch?
Verder kán ik met een modaal inkomen niet 220.000 lenen want ik ben 15 uur in de week ZZP'er ;) 45.000 spaargeld kan bijgelegd worden maar het zou fijn zijn wanneer er wat overblijft om meubels van te kopen, zorgrekeningen te kunnen betalen, mijn auto te kunnen onderhouden, wasmachine/droger repareren wanneer deze kapot gaan etc. :')

Dat is een keuze. Zo heel ver is 30 kilometer nou ook weer niet. Wij reizen die afstand ook voor vrienden, valt reuze mee.

Of 30km ver is hangt heel erg af van je leefsituatie. Zonder auto en zonder goede aansluiting op het OV is 30km een behoorlijk eind weg. Daarnaast verschilt het natuurlijk ook of het één vriend betreft die je sporadisch ziet, of dat heel je leven, (werk, familie, vrienden, sportclub, paardenhobby) op 30km afstand zit. :)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 14:02

IMANDRA schreef:
Esaqar schreef:

Jij wíl het volgensmij niet eens snappen.
Met iemand die zo'n kortzichtige reactie plaatst ga ik niet eens is discussie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 14:29

Tja in de huidige tijd moet een woningzoeker zijn of haar eisen bijstellen. Als je dat niet wil dan is er in mijn ogen geen hoge nood…

Bijvoorbeeld een statushouder heeft helemaal geen keuze waar hij komt te wonen. Die wordt door de overheid ergens neergezet. Waar maar plek is. Als je als Nederlander daar ook mee akkoord gaat dan heb je best snel een huis hoor. Ik had er 1 binnen 2 weken de laatste keer. En die keer daarvoor ook (particuliere huur). Je moet alleen weinig eisen hebben. Of de portemonnee trekken.

20-40 km rijden naar werk en vrienden is níks als je het tegenover dakloos zijn zet…

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 14:34

IMANDRA schreef:
Esaqar schreef:

Nou jij stapt er wel heel makkelijk overheen. Ben het er mee eens dat je niet altijd zes kan gooien en je verwachtingen moet bijstellen. Maar het is natuurlijk een systemisch probleem want 30 km verderop is er ook een probleem.

Ik verdien boven modaal dus sociale huur is uitgesloten. Alleen kom ik niet voor elke huurwoning in aanmerking, je moet 5x de huur verdienen namelijk bruto. Gemiddelde appartement is zo 1200 huur dus jaar salaris van minimaal 72k. Kopen is moeilijk want in laagste prijzen wordt enorm overboden door 50 anderen en ik zit met een studieschuld. Nu ben ik samen met iemand maar vorig jaar zat ik ook gewoon helemaal vast mbt wonen.

Ja ik kan in schubbekutteveen wonen maar heb geen auto momenteel dus kom dan in de knel met werk. Met passen en meten kan het altijd. Maar komt vooral omdat ik goed verdien. En nog is het lastig. Er gaat hier iets mis in het beleid.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 14:37

Ja het beleid is fout. Niet die asielzoeker die hier ook alleen maar veiligheid en een toekomst wil. Alleen wil hij geen royaal koophuis, dikke auto en ook nog wonen waar hij dat precies wil. Hij wil een dak boven zijn hoofd, eten en zijn familie kunnen zien.

Dus dat is een hele andere situatie. Je kan je zelf als (boven)modaal verdienende rijke Nederlander niet vergelijken met iemand die zowel thuis als dakloos is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 14:43

Iemand had het over de toeslagen… dat systeem is ook echt verrot. Het is dat ik een goede mentaliteit heb en het vertik uit te kienen…

Maar ik heb keihard gewerkt waardoor ik na 2 maanden werken gevraagd heb om loonsverhoging (14% per uur erbij gekregen) en meer uren (4uur erbij).

Ik ben ongeveer 15-20% van mijn extra salaris “kwijt” omdat ik minder toeslagen krijg. Wat ik niet erg vind want ik wil het liefst zo min mogelijk toeslagen etc hebben. Alleen kan ik door ziekte / beperkingen niet meer werken dan 4 dagen. Werkweken van 40 uur of meer kan ik alleen maar van dromen.

Maar er zijn heel veel mensen die hierdoor zo min mogelijk gaan werken en zelfs loonsverhoging weigeren. Omdat dit beter uitkomt met de toeslagen / uitkering…

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 14:49

MarlindeRooz schreef:
Tja in de huidige tijd moet een woningzoeker zijn of haar eisen bijstellen. Als je dat niet wil dan is er in mijn ogen geen hoge nood…

Bijvoorbeeld een statushouder heeft helemaal geen keuze waar hij komt te wonen. Die wordt door de overheid ergens neergezet. Waar maar plek is. Als je als Nederlander daar ook mee akkoord gaat dan heb je best snel een huis hoor. Ik had er 1 binnen 2 weken de laatste keer. En die keer daarvoor ook (particuliere huur). Je moet alleen weinig eisen hebben. Of de portemonnee trekken.

20-40 km rijden naar werk en vrienden is níks als je het tegenover dakloos zijn zet…

Kap er toch eens mee om telkens te zeggen dat "een ander het erger heeft". Dat een statushouder het erger heeft betekend toch niet dat mijn situatie prettig is?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 14:54

Het is natuurlijk ook van de zotte het toeslagenbeleid zo is, dat iemand er vanwege een loonsverhoging financieel op achteruit gaat, waardoor mensen inmiddels bedanken voor een loonsverhoging?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 14:55

Esaqar schreef:
MarlindeRooz schreef:

Kap er toch eens mee om telkens te zeggen dat "een ander het erger heeft". Dat een statushouder het erger heeft betekend toch niet dat mijn situatie prettig is?

Ik kap nergens mee ik bepaal zelf wat ik zeg.

Maar je eigen situatie vergelijken met die van een oorlogsvluchteling die thuisloos is dat is niet eerlijk. Dat je situatie onprettig is dat snap ik. Maar dat is het schuld van (rechts) beleid. Niet van de vluchtelingen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 14:57

journee schreef:
Het is natuurlijk ook van de zotte het toeslagenbeleid zo is, dat iemand er vanwege een loonsverhoging financieel op achteruit gaat, waardoor mensen inmiddels bedanken voor een loonsverhoging?

Dan neem ik nog niet eens mee dat ik door mijn loonsverhoging geen recht heb op extra toeslagen en uitkeringen van de gemeente voor minima. Dat kan zo 1500-2000 per jaar zijn. Toeslagen voor nieuwe apparatuur, eigen risico, dingen als een museumjaarkaart etc.

Nu maak ik daar zo min mogelijk gebruik van maar dat scheelt nog eens 100 euro per maand. :o

Wat dus uitkomt op nog meer %. Dus bijvoorbeeld van de 500 euro loonsverhoging houd je eigenlijk maar 300 over…

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 15:01

Beste maar weer. :wave:

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 15:02

Esaqar schreef:
Beste maar weer. :wave:

Het is geen vliegveld hier. Je hoeft je vertrek niet aan te kondigen.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 15:31

Het lastige bij sommige mensen vind ik dat erkenning niet genoeg lijkt.
We kunnen met z'n allen erkennen dat het bijv. voor Esaqar rot is dat ze(?) geen huis kan kopen.
Dat is ook rot en ik zou ook graag zien dat dat anders zou zijn, dat is ook regelmatig genoemd in deze en soortgelijke andere topics.
Alleen stoppen de reacties richting asielzoekers/statushouders daar niet meer, ook niet mét die erkenning.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 15:37

Het vervelende is dat ik statushouders niet te schuld geeft maar het oneerlijk vind dat zij het wel krijgen en ik niet.
Vervolgens worden hier al 117 pagina's lang woorden verdraaid. Wat ook al is aangegeven door verschillende bokkers maar waar niks mee gedaan wordt.

Verder vind ik de vliegveld opmerking van MarlindeRooz hierboven vreselijk respectloos.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 15:44

Dat zij wat wel krijgen en jij niet?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 15:47

Ben ik met je eens Esaqar, respectloze en vooral niet nodige opmerking..

Ik snap je gevoel van oneerlijkheid volledig. Nederland is één van de dichtstbevolkte landen met de meest debiele (en laagste) stikstofnorm waardoor alles vast en op slot zit. Geen huizen en geen mogelijkheid om veel te bouwen. Daarnaast huge wachtlijsten binnen de zorg. Waarom vangen wij als land dan relatief veel asielzoekers op? Ik snap heel goed dat mensen daar vraagtekens bij hebben en het oneerlijk vinden voelen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 15:50

Een huis. Waar hebben we het nou de heletijd over?

Jildau schreef:

Ik snap je gevoel van oneerlijkheid volledig. Nederland is één van de dichtstbevolkte landen met de meest debiele (en laagste) stikstofnorm waardoor alles vast en op slot zit. Geen huizen en geen mogelijkheid om veel te bouwen. Daarnaast huge wachtlijsten binnen de zorg. Waarom vangen wij als land dan relatief veel asielzoekers op? Ik snap heel goed dat mensen daar vraagtekens bij hebben en het oneerlijk vinden voelen.

Nou dit dus! Bedankt! Helemaal met je eens :)

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 15:53

Jij woont niet een huis dan, begrijp ik?

Ik heb teruggelezen en jij wil graag een koophuis i.p.v huren, omdat je dat weggegooid geld vindt.
Dat begrijp ik inderdaad en ik ben het er volledig mee eens dat het voor mensen makkelijker moet zijn om een hypotheek te krijgen.
Daarentegen snap ik de opmerking dat 'zij' krijgen wat jij niet krijgt niet, aangezien jij ook zou kunnen huren als je dat zou willen.
Je verdient teveel voor sociale huur en ik begrijp dat dat zuur is en dat die regels ook aangepast zouden moeten worden.
Ik denk alleen niet dat het zo makkelijk is als "zij krijgen wat ik niet krijg".

Ik denk dat mensen ook vergeten wat zij hebben opgeofferd, met wat voor trauma's zij naar Nederland komen, hoe hun leven overhoop wordt gegooid.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 16:00

Raineri schreef:
Nou jij stapt er wel heel makkelijk overheen. Ben het er mee eens dat je niet altijd zes kan gooien en je verwachtingen moet bijstellen. Maar het is natuurlijk een systemisch probleem want 30 km verderop is er ook een probleem.

Ik verdien boven modaal dus sociale huur is uitgesloten. Alleen kom ik niet voor elke huurwoning in aanmerking, je moet 5x de huur verdienen namelijk bruto. Gemiddelde appartement is zo 1200 huur dus jaar salaris van minimaal 72k. Kopen is moeilijk want in laagste prijzen wordt enorm overboden door 50 anderen en ik zit met een studieschuld. Nu ben ik samen met iemand maar vorig jaar zat ik ook gewoon helemaal vast mbt wonen.

Ja ik kan in schubbekutteveen wonen maar heb geen auto momenteel dus kom dan in de knel met werk. Met passen en meten kan het altijd. Maar komt vooral omdat ik goed verdien. En nog is het lastig. Er gaat hier iets mis in het beleid.

Oh dat er een probleem is klopt ook hoor. En de ZZP-aspecten maken het ook lastig. En als je geen auto hebt ook. Maar 30 kilometer is echt niet zo ver. Dat is maar een half uur rijden.

Het is ontzettend rot, en moet zeker veranderen maar in de huidige tijd is het een luxe als je ontzettend dichtbij de plek waar je wil kan gaan wonen, als modale starter. Of je moet idd inleveren en in een klushuis bijv gaan wonen. Keuzes.

Esaqar schreef:
Het vervelende is dat ik statushouders niet te schuld geeft maar het oneerlijk vind dat zij het wel krijgen en ik niet.
Vervolgens worden hier al 117 pagina's lang woorden verdraaid. Wat ook al is aangegeven door verschillende bokkers maar waar niks mee gedaan wordt.

Verder vind ik de vliegveld opmerking van MarlindeRooz hierboven vreselijk respectloos.

Maar het ligt niet aan de statushouders dat jij geen woning kan krijgen. Dat is gewoon een feit, maar toch wordt deze groep mensen —die het al moeilijk genoeg hebben— er steeds bijgetrokken.

En sorry, zelfs al was het zo. Ik gun de statushouders eerder een sociale huurwoning daar ze uit een druk AZC komen met de problemen die daarbij houden, dan een Nederlander die het misschien niet zo chill vindt om ergens samen te wonen / nog bij de ouders woont, maar dus wél een dak boven het hoofd heeft en veilig is/leeft. Dan mag er bést prioriteit gegeven worden aan mensen zonder dak boven het hoofd. Wat dus statushouders zijn, maar ook Nederlanders in soortgelijke situaties (want juridisch gezien staan die gelijk als het gaat om voorrang op een woning!)

Maar nogmaals: het ligt dus niet aan de statushouder. Het ligt aan rechts beleid van de afgelopen decennia die hier gewoon niet goed op geacteerd heeft (... en toch stemmen veel mensen die hier zo veel over klagen rechts, hmm..).

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 16:06

Esaqar schreef:
Een huis. Waar hebben we het nou de heletijd over?

Jildau schreef:

Nou dit dus! Bedankt! Helemaal met je eens :)

Nee, Nederland is een van de meest vervuilde landen waardoor alles vast en op slot zit. Dat komt niet door die normering, dat komt omdat we heel veel vervuilen. Waarom is die stikstof norm er gekomen denk je? Die komt écht niet uit de lucht vallen. En we vangen nou eenmaal asielzoekers op omdat we in de EU zitten en we daar afspraken over hebben gemaakt. Daar kunnen we niet onderuit, punt. We vangen helemaal niet relatief veel asielzoekers op, ik dacht dat we relatief gezien ergens in het midden van het lijstje van Europese landen staan ofzo? Check your facts, please :)

Daarnaast, maar dat is persoonlijk, sta ik er écht van te kijken hoe ongelofelijk hardvochtig mensen zijn. Vanuit je huis met dak boven je hoofd, in een vrij land waarin je alles kan doen en laten wat je wil, met je buik vol lekker eten iets gaan zeggen over dat het niet eerlijk is dat anderen ook iets krijgen. Nogmaals, besef je wat je wél hebt. Ik heb persoonlijk veel moeite mee. Waar is de solidariteit waar Nederland ooit om bekend stond gebleven?

Voor de liefhebbers:
https://www.unhcr.org/nl/nieuws/waar-ni ... dan-andere
en
https://pointer.kro-ncrv.nl/nederland-w ... over-asiel
https://pointer.kro-ncrv.nl/nederland-w ... over-asiel