Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:12

Dat rijke mensen telkens rijker zouden worden komt door heel veel dingen, maar niet door een gebrek aan belastingheffing.
Wat Roodvos aangeeft is correct, ik denk dat weinig mensen maar telkens belasting willen afdragen over hetzelfde. Maar zo zit ons stelsel wel een beetje in elkaar, als je spaart betaal je belasting en als je het uitgeeft betaal je ook weer belasting.
Het is ook best heel logisch dat de belastingvrije voet op spaargeld opgehoogd is, dat loopt best parallel aan de eisen voor eigen geld voor het financieren van een woning. Je kan moeilijk verlangen dat iedereen geld op de bank bewaart om er vervolgens belasting over te heffen en geen rente te betalen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:12

julius_juut schreef:
Ik gok dat dat is omdat dat dat de groep is die wel een eigen huis heeft, maar daardoor dus een negatief vermogen door de hypotheek?

Ja en nee

Afbeelding

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:17

Ik weet al dat het hem niet gaat lukken dit er door te krijgen. Maar ik hoop wel dat die heel wat media aandacht hiermee weet te garanderen om de PVV op dit onderwerp eens flink te kijk te zetten.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/gro ... ige-route/

Want ja, wie zijn nu degenen die al die groeinde vermogens van een enkeling betalen. Dat zijn o.a de huurders.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:20

996981 schreef:
Het heffingsvrij vermogen per fiscaal partner is € 57.684.

Ik denk dat dat bedrag aan vermogen voor veel mensen helemaal niet zo simpel bij elkaar te sparen is enkel door inkomsten uit werk

Daarom zei ik al, als je een beetje oké verdient (modaal) én goed kan sparen. Heb het ook niet over een jaar of zo, gaan echt wel meerdere jaren overheen. Maar zie het vaak genoeg bij mensen om me heen die niet eens per se onder de noemer vallen van veelverdieners. Bij het tweede, het sparen, gaat het vaak mis. Het zal je verbazen hoe slecht het merendeel van Nederland is in sparen (heb onderzoeken gezien waarbij zo’n 50% van Nederland minder dan 5k op de bank had staan). Maar zo’n bedrag is echt niet onrealistisch om te sparen vanuit je inkomen als je er wat moeite voor doet.

Simpel is misschien niet het goede woord, maar het is ook niet per se ingewikkeld of onrealistisch om te doen.

Punt is, deze drempel verlagen zorgt er niet gelijk voor dat je de “juiste”, flink vermogende mensen raakt.

_San87_ schreef:
Dat denk ik ook niet. Maar je 'pakt' niet de juiste mensen door box drie hoger te belasten, denk ik. Gooi dan belasting op winstuitkeringen omhoog, oid.

Of verhoog de belastingvrije voet naar 200k oid. Aan de andere kant, rijke mensen hebben zo weer hun trucjes om hun geld veilig te stellen. Dus denk ik dat je meer hebt aan belasting op winstuitkeringen oid.

Eens.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:25

sparen is mij met de opvoeding wel meegegeven, maar ik denk dat latere generaties veel meer in de consumptiemaatschappij zitten, en die laten het geld meer rollen. (wat op zich ook niet verkeerd is voor de economie natuurlijk).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:26

Dat niet alleen, het leven is in verhouding ook veel duurder geworden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:36

Nederlanders zijn juist relatief goed in sparen…

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:37

juval schreef:
sparen is mij met de opvoeding wel meegegeven, maar ik denk dat latere generaties veel meer in de consumptiemaatschappij zitten, en die laten het geld meer rollen. (wat op zich ook niet verkeerd is voor de economie natuurlijk).

De gemaksgeneratie ;). Ook het hebben van schulden is prima geaccepteerd tegenwoordig en ook als je daarmee allerlei dingen aanschaft waar je best zonder kan. Dubbel jammer als dat apparaten zijn die ook nog eens de energierekening opstuwen.
Naar mijn idee ligt de oplossing erin dat door de overheid aan de hele bevolking meer informatie wordt gegeven over hoe je financieel gezond kan blijven en hoe je verantwoord omgaat met het kringetje, geld, schulden, positieve rente en negatieve rente.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:47

Ja voorlichting is nuttig. Vraag me wel af hoe motiverend sparen is als je weet dat een koophuis per definitie onbereikbaar is. Dat is wel gewoon de realiteit voor een deel van de jong volwassenen. Zelfs met een “goed betaalde” modale baan (die je over het algemeen niet direct hebt als je op de arbeidsmarkt begint) kun je in je uppie geen gemiddeld huis meer kopen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 15:30

996981 schreef:
Ja voorlichting is nuttig. Vraag me wel af hoe motiverend sparen is als je weet dat een koophuis per definitie onbereikbaar is. Dat is wel gewoon de realiteit voor een deel van de jong volwassenen. Zelfs met een “goed betaalde” modale baan (die je over het algemeen niet direct hebt als je op de arbeidsmarkt begint) kun je in je uppie geen gemiddeld huis meer kopen.

Eens, maar er is ook een hoop fout gegaan in de afgelopen decennia waardoor teveel mensen te maken kregen met te hoge risico's en schulden waar ze niet op hadden gerekend. Het is natuurlijk niet leuk dat een bank meer van je verlangt tegenwoordig, maar het is wel verstandiger. Het is een beetje banketstaaf verschuiving van het risico, maar het was ook best een beetje nodig. Wat enorm zou helpen in de komende 10 jaar is dat er geld los komt uit stenen als de boomer-generatie die in erfenissen achter laat.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 15:49

996981 schreef:

Valt wel tegen hoor. Zegt misschien meer over andere landen haha. Mediaan ligt op zo’n 20k. Dus helft van Nederland zit hieronder, helft erboven. Gemiddelde wordt heel erg door de extremen omhoog getrokken (die ligt rond de 50k meen ik).

Maar, ik moet mezelf corrigeren. Het onderzoek wat ik me kon herinneren (50% van Nederland minder dan 5k) was ouder dan ik dacht, en intussen is het wel beter geworden :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 15:51

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 15:53

IMANDRA schreef:
996981 schreef:

Valt wel tegen hoor. Zegt misschien meer over andere landen haha. Mediaan ligt op zo’n 20k. Dus helft van Nederland zit hieronder, helft erboven. Gemiddelde wordt heel erg door de extremen omhoog getrokken (die ligt rond de 50k meen ik).

Maar, ik moet mezelf corrigeren. Het onderzoek wat ik me kon herinneren (50% van Nederland minder dan 5k) was ouder dan ik dacht, en intussen is het wel beter geworden :j

Daarom zeg ik ook; relatief.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 16:05

Veronica2 schreef:
996981 schreef:

Eens, maar er is ook een hoop fout gegaan in de afgelopen decennia waardoor teveel mensen te maken kregen met te hoge risico's en schulden waar ze niet op hadden gerekend. Het is natuurlijk niet leuk dat een bank meer van je verlangt tegenwoordig, maar het is wel verstandiger. Het is een beetje banketstaaf verschuiving van het risico, maar het was ook best een beetje nodig. Wat enorm zou helpen in de komende 10 jaar is dat er geld los komt uit stenen als de boomer-generatie die in erfenissen achter laat.

We leven natuurlijk ook al een hele tijd in een periode dat het financieel (belasting technisch) gewoon veel voordeliger is om schulden te hebben. Dat wordt nu langzamerhand ingeperkt. Wel bijzonder vind ik het eerst stimuleren van het afbetalen van een woning en dan later het 'voordeel' weer terug draaien. Eigenwoningforfait/huurwaardeforfait is natuurlijk ook een belasting op mogelijke winst uit huur, die je niet hebt als je zelf in een huis woont. Wat mij betreft hoort dat eigenlijk thuis onder hetzelfde kopje als fictief rendement.

Betreft voorlichting over financiële zaken heb ik studenten wel eens horen klagen waarom er niet meer aandacht is in het onderwijs voor 'nuttige' zaken zoals het doen van je belasting aangifte. Dus misschien dat daar zeker nog wat winst te behalen valt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 16:12

De belastingdienst verdedigde het hwf altijd door het tegenover de renta aftrek te zetten en daar ging het lange tijd vrij aardig. Tot de tijd waar we nu in zitten waar gemeentes hun woz-waardes behoorlijk opgetrokken hebben en je ook de waarde van het voorgaande jaar moet gebruiken waardoor het hwf veel hoger is tov de renteaftrek, voor zover die laatste nog van toepassing is.

De studenten hebben gelijk, maar ook over de risico's van geld lenen, rood staan en kopen op afbetaling, de prijs van boodschappen en ook hoe je kunt besparen op allerlei kosten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 16:13

daar ben ik het zeker mee eens. Praktijklessen op alle niveau's van het middelbaar onderwijs. Belastingen, verzekeringen, politiek, overheid, pensioenen etc... allemaal zaken waar veel mensen heel weinig van begrijpen omdat het allemaal best ingewikkeld is.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 16:22

Op het gebied van persoonlijke financiële planning hebben echt maar zo weinig mensen enig idee van de risico's maar ook van de mogelijkheden.

Ik heb vorig jaar bij twee vriendinnen eea doorgenomen. De ene een zelfstandige de andere in loondienst. Bijvoorbeeld mbt pensioen: wat is je inkomen als je stopt met werken?

Maar ook: wat als je partner zou komen te overlijden? Of wat als je zou gaan scheiden?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 16:40

Tango1979 schreef:
Op het gebied van persoonlijke financiële planning hebben echt maar zo weinig mensen enig idee van de risico's maar ook van de mogelijkheden.

Ik heb vorig jaar bij twee vriendinnen eea doorgenomen. De ene een zelfstandige de andere in loondienst. Bijvoorbeeld mbt pensioen: wat is je inkomen als je stopt met werken?

Maar ook: wat als je partner zou komen te overlijden? Of wat als je zou gaan scheiden?

Ja dit soort dingen is inderdaad lastig. Je kan wel altijd soort van zien wat je inkomen wordt na je pensionering, dit kan je zien in mijnpensioen.nl. Alles wat je in loondienst bij elkaar hebt gespaard, plus AOW kan je daar vinden. Voor zelfstandigen is het natuurlijk anders als je niet spaart bij een pensioenspaarder.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 16:45

ik ben laatst naar een lezing van een notaris geweest. Ook heel interessant, ging over testamenten en levenstestamenten en het nut om zoiets af te sluiten.
Huisvesting is inderdaad ook een puntje.
Ik maak mijzelf erg veel zorgen over mijn pensioen, maar zie ook niet echt wat ik er aan kan veranderen. Best lastige materie allemaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 16:47

Willen jullie kinderen de boerderij overnemen? Dan hoef je toch niet in te zitten over je pensioen?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 16:58

juval schreef:
ik ben laatst naar een lezing van een notaris geweest. Ook heel interessant, ging over testamenten en levenstestamenten en het nut om zoiets af te sluiten.
Huisvesting is inderdaad ook een puntje.
Ik maak mijzelf erg veel zorgen over mijn pensioen, maar zie ook niet echt wat ik er aan kan veranderen. Best lastige materie allemaal.

Een testament is vaak wel verstandig als je vastgoed hebt en het hoeft niet altijd een testament van 10 pagina's te worden. Als je kinderen hebt en je wil alles gelijkelijk verdelen dan is het een heel simpel dingetje. Maar omdat jullie een bedrijf hebben is het misschien wel verstandig om wat meer informatie te vragen bij een notaris zodat alles netjes omschreven wordt.
Een levenstestament is vaak overbodig als je partner en jij en je kinderen goed begrijpen wat de bedoeling is op het moment dat je het zelf niet meer kan beslissen. Je hebt zoiets, naar mijn idee, alleen nodig als je niet terug kunt vallen op de mensen om je heen.

Over pensioen kan je ook informatie inwinnen, je hebt immers een bedrijf, grond en gebouwen. Een goede financiële adviseur kan je op weg helpen om een goede planning te maken zodat je op een keer het bedrijf over kan doen en kan stoppen met werken.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 17:24

juval schreef:
Stikstof is nodig om bomen en planten te laten groeien. Misschien moeten we ook onze natuureisen bijstellen, bomen en struiken in plaats van heide.

Dan zullen we ook de miljoenen euro's aan subsidie terug moeten geven die we van de EU hebben gekregen voor de Natura 2000 gebieden. En daar hoor je niemand over. De vorige regeringen en provinciale besturen hebben flink wat geld binnengeharkt indertijd om de instandhoudingsdoelen mogelijk te maken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 17:48

Lieser schreef:
juval schreef:
Stikstof is nodig om bomen en planten te laten groeien. Misschien moeten we ook onze natuureisen bijstellen, bomen en struiken in plaats van heide.

Dan zullen we ook de miljoenen euro's aan subsidie terug moeten geven die we van de EU hebben gekregen voor de Natura 2000 gebieden. En daar hoor je niemand over. De vorige regeringen en provinciale besturen hebben flink wat geld binnengeharkt indertijd om de instandhoudingsdoelen mogelijk te maken.

Nederland betaald nog altijd meer aan de EU dan dat we terug ontvangen, dus is eigenlijk gewoon geld van de Nederlanderse burger....
Lijkt me beetje onredelijk om dat 'terug' te moeten betalen. :)

https://www.rekenkamer.nl/onderwerpen/europese-unie/geldstromen/hoeveel-geld-draagt-nederland-bij-aan-de-eu

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 18:09

Veronica , wel de zaken juist voorstellen. Juist in geval van bvb dementie van een partner of overblijvende ouder is een levenstestament juist heel belangrijk. Zonder dat kun je geen woning verkopen, geen grotere aankopen doen ( 1500 euro) en in geval van medisch handelen is het ook belangrijk.
Anders moet je voor veel zaken eerst naar de kantonrechter .
Een volmacht is alleen geldig wanneer iemand nog leeft! Bij overlijden vervalt het direct dus kun je niet over bvb bankrekening beschikken in geval van een ouder met dementie en de ander overlijdt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 18:37

juist dat leventestament is in ons geval heel nuttig. Stel dat mijn partner uitvalt en niet meer aanspreekbaar is, dan kan ik niets. Nog geen voer bestellen of koe verkopen. Dat zou direct schade aan het bedrijf betekenen. Dus ik vind dat het tijd wordt het een en ander op papier te zetten. Partner is meer van het voor zich uitschuiven helaas.

@bigone, onze dochters zijn 10 en 11 jaar en hebben nog heel weinig interesse in het bedrijf, dus of er een opvolger is, is nog niet duidelijk. En ik zie ook hoe mijn schoonmoeder 'parasiteert' op het bedrijf, en dat zou ik mijn kinderen niet aan willen doen denk ik. Ik heb geen boerengenen, dus wellicht dat ik nu echt vloek in de kerk wat boeren betreft hahaha.. we zullen wel zien. Ik zit niet in de maatschap, dus er is niets van mij bij. Als ik met pensioen zou willen moet ik dat waarschijnlijk dus wel helemaal zelf zien te regelen (ik zie partner niet met pensioen gaan, die wil gewoon doorwerken tot ie erbij neervalt net als zijn vader en opa).