Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
996981 schreef:Het heffingsvrij vermogen per fiscaal partner is € 57.684.
Ik denk dat dat bedrag aan vermogen voor veel mensen helemaal niet zo simpel bij elkaar te sparen is enkel door inkomsten uit werk
_San87_ schreef:Dat denk ik ook niet. Maar je 'pakt' niet de juiste mensen door box drie hoger te belasten, denk ik. Gooi dan belasting op winstuitkeringen omhoog, oid.
Of verhoog de belastingvrije voet naar 200k oid. Aan de andere kant, rijke mensen hebben zo weer hun trucjes om hun geld veilig te stellen. Dus denk ik dat je meer hebt aan belasting op winstuitkeringen oid.
juval schreef:sparen is mij met de opvoeding wel meegegeven, maar ik denk dat latere generaties veel meer in de consumptiemaatschappij zitten, en die laten het geld meer rollen. (wat op zich ook niet verkeerd is voor de economie natuurlijk).
996981 schreef:Ja voorlichting is nuttig. Vraag me wel af hoe motiverend sparen is als je weet dat een koophuis per definitie onbereikbaar is. Dat is wel gewoon de realiteit voor een deel van de jong volwassenen. Zelfs met een “goed betaalde” modale baan (die je over het algemeen niet direct hebt als je op de arbeidsmarkt begint) kun je in je uppie geen gemiddeld huis meer kopen.
996981 schreef:Nederlanders zijn juist relatief goed in sparen…
IMANDRA schreef:996981 schreef:Nederlanders zijn juist relatief goed in sparen…
Valt wel tegen hoor. Zegt misschien meer over andere landen haha. Mediaan ligt op zo’n 20k. Dus helft van Nederland zit hieronder, helft erboven. Gemiddelde wordt heel erg door de extremen omhoog getrokken (die ligt rond de 50k meen ik).
Maar, ik moet mezelf corrigeren. Het onderzoek wat ik me kon herinneren (50% van Nederland minder dan 5k) was ouder dan ik dacht, en intussen is het wel beter geworden
Veronica2 schreef:996981 schreef:Ja voorlichting is nuttig. Vraag me wel af hoe motiverend sparen is als je weet dat een koophuis per definitie onbereikbaar is. Dat is wel gewoon de realiteit voor een deel van de jong volwassenen. Zelfs met een “goed betaalde” modale baan (die je over het algemeen niet direct hebt als je op de arbeidsmarkt begint) kun je in je uppie geen gemiddeld huis meer kopen.
Eens, maar er is ook een hoop fout gegaan in de afgelopen decennia waardoor teveel mensen te maken kregen met te hoge risico's en schulden waar ze niet op hadden gerekend. Het is natuurlijk niet leuk dat een bank meer van je verlangt tegenwoordig, maar het is wel verstandiger. Het is een beetje banketstaaf verschuiving van het risico, maar het was ook best een beetje nodig. Wat enorm zou helpen in de komende 10 jaar is dat er geld los komt uit stenen als de boomer-generatie die in erfenissen achter laat.
Tango1979 schreef:Op het gebied van persoonlijke financiële planning hebben echt maar zo weinig mensen enig idee van de risico's maar ook van de mogelijkheden.
Ik heb vorig jaar bij twee vriendinnen eea doorgenomen. De ene een zelfstandige de andere in loondienst. Bijvoorbeeld mbt pensioen: wat is je inkomen als je stopt met werken?
Maar ook: wat als je partner zou komen te overlijden? Of wat als je zou gaan scheiden?
juval schreef:ik ben laatst naar een lezing van een notaris geweest. Ook heel interessant, ging over testamenten en levenstestamenten en het nut om zoiets af te sluiten.
Huisvesting is inderdaad ook een puntje.
Ik maak mijzelf erg veel zorgen over mijn pensioen, maar zie ook niet echt wat ik er aan kan veranderen. Best lastige materie allemaal.
juval schreef:Stikstof is nodig om bomen en planten te laten groeien. Misschien moeten we ook onze natuureisen bijstellen, bomen en struiken in plaats van heide.
Lieser schreef:juval schreef:Stikstof is nodig om bomen en planten te laten groeien. Misschien moeten we ook onze natuureisen bijstellen, bomen en struiken in plaats van heide.
Dan zullen we ook de miljoenen euro's aan subsidie terug moeten geven die we van de EU hebben gekregen voor de Natura 2000 gebieden. En daar hoor je niemand over. De vorige regeringen en provinciale besturen hebben flink wat geld binnengeharkt indertijd om de instandhoudingsdoelen mogelijk te maken.