Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AvalancheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:03

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:
Dat gedicht wat over dictatuur gaat en gepost is, dat kan toch alleen over bestuurders gaan?

Er wordt toch nergens een specifieke groep genoemd? Er wordt alleen gewaarschuwd dat de combinatie van domheid en macht gevaarlijk is.
Interessant dat jij daarmee een beeld van een bepaalde groep bestuurders krijgt. :j

Dit. Daarom vind ik de reactie erop ook heel bijzonder.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:05

pien_2010 schreef:
Benzz schreef:
Lilian Marijnissen stopt ook!

Oef. Weet je ook waarom?

Ze zegt zelf: ze heeft de partij niet naar de gehoopte winst weten te krijgen en het is tijd voor een nieuw gezicht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:05

Asciugamano schreef:
anjali schreef:
Als ze nu nog geen last hebben willen ze dat misschien ook zo houden? Want degenen die in de buurt van een asielzoekerscentrum wonen hebben wel degelijk zeer veel last hoor.

Ik kom regelmatig in Ter Apel en er zijn meer mensen in de buurt van dat centrum die er geen last van hebben dan wel. ‘t Is maar hoe se media t brengt hè. ;)

Waarom moeten er dan schadevergoedingen en extra bewaking naartoe?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:09

journee schreef:
mce schreef:
Het touwtje was - toen - voor de kinderen zodat ze op elk moment weer naar bnnen konden, nu zou het gebruikt kunnen worden door mensen die je niet binnen wil hebben, vertrouwen dus.
(als ik het programma terug beluister)

Klopt, ik was kind in de jaren 80. Het touwtje was er toen nog wel, maar werd al wel 'verstopt' in de brievenbus. Maar wat is er in de Nederlandse samenleving sinds die tijd zo verandert, waardoor het touwtje niet meer kon? Iemand noemt ook vertrouwen in de maatschappij, maar wat heeft er dan voor gezorgt dat het vertrouwen er niet meer was?
Iemand noemt dat "sommigen" opeens geen respect meer had voor elkaars eigendom, maar als dat zo is, wat is hiervan dan de oorzaak?

Normen en waarden, vroeger was er ook nog respect naar autoriteiten. Verharding van de maatschappij, in sommige dorpen kan dit touwtje nog steeds. Maar dat zijn echt de kleine gehuchtjes.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:09

Asciugamano schreef:
Dat komt omdat er minder centra zijn, gemeenten ze niet willen en de mensen dus te lang in Ter Apel blijven.

Dat centraliseren is ook in dit geval niet handig geweest. Op korte termijn kostte het minder maar op lange termijn veel meer. Plus werkt het tegen qua integratie. Ik weet nog begin 2000 dat er een Coa in Hilversum zat( zit er nog steeds) en als je zag hoe het hele Gooi die mensen opving...( erger nog, je was niet chique als je je eigen asielzoeker niet had die je steunde en hielp met de taal).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:10

robert45 schreef:
pien_2010 schreef:
Interessant is dit bericht waarin staat dat een speciale gezant van de VN Nederland komt bezoeken om een onderzoek te doen naar de organisatie opvang van vluchtelingen maar tevens ook naar de mogelijkheden voor huisvesting voor de eigen bevolking

https://nos.nl/artikel/2500873-speciale ... -nederland

Eigenlijk net andersom als hoe jij het stelt. Maar de VN kan je ook wel met een korreltje zout nemen tegenwoordig.

De VN-rapporteur voor huisvesting, Balakrishnan Rajagopal, brengt vanaf maandag een officieel bezoek aan Nederland. Hij zal hier de woningmarkt onderzoeken, en komt ook naar asielzoekerscentra kijken.

De rapporteur doet onderzoek naar de beschikbaarheid en betaalbaarheid van woningen in ons land. Hij wil weten welke maatregelen Nederland neemt om ervoor te zorgen dat alle bevolkingsgroepen aan adequate woonruimte kunnen komen.

Haha nou die gaat schrikken. Als hij nu ook gelijk de tragiek van langer thuis wonenden ouderen meeneemt ligt daar al een deel van de oplossing. Maar ja, dan moeten de verzorgingshuizen terugkomen.

Ik las vanmorgen een artikel over Spoedzorg Rotterdam. Een team van triageverpleegkundigen zijn ’s avonds, ’s nachts en in het weekend inzetbaar voor acute, ongeplande zorg, dat niet kan wachten tot de volgende dag.
Die komen dus veel bij de ouderen die niet meer goed voor zichzelf kunnen zorgen, maar net te goed zijn voor verpleeghuiszorg of die slecht genoeg zijn voor verpleeghuiszorg maar op de wachtlijst staan.

Een lekkende stoma of een gevallen oudere die niet meer overeind komt. Spoedzorg Rotterdam, een samenwerkingsverband van vier grote ouderenzorgorganisaties en huisartsenposten, krijgt het steeds drukker met het helpen van ouderen in nood. De organisatie is opgericht om de door bezuinigingen ontstane leemtes in de ouderenzorg op te vangen. We helpen ouderen die nog thuis wonen”, zegt Maaike van der Hoeven, directeur van Spoedzorg Rotterdam. „Maar ook ouderen die in een instelling wonen en ’s nachts zorg nodig hebben.” Zorginstellingen hebben steeds vaker in de nacht geen verpleegkundige meer in huis. Om kosten te besparen en vanwege de personeelstekorten kiezen zij ervoor hun expertise overdag in te zetten.

Een kleine greep:
Een kankerpatient (man) die alleen thuis bleek te zijn overleden. De spoedzorg moest de morfinepomp die nog liep afkoppelen.
Een demente vrouw die de hulplijn belde met de melding dat ze was uitgegleden, maar in bed moest worden geholpen.
Soms ook gewoon omdat ouderen dan eenzaam zijn of bang. En gerust gesteld zijn als hun vitale functies worden gecheckt, zoals pols en bloeddruk.
Steeds vaker treft men men schrijnende gevallen. De gevolgen van het politieke beleid dat ouderen veel langer thuis moeten blijven wonen. Mensen die in een sterk vervuild huis leven en niet meer voor zichzelf kunnen zorgen.
Steeds meer kwetsbare ouderen na bijvoorbeeld een val thuis. In Rotterdam neemt dit aantal schrikbarend toe. „Meestal zijn het ouderen die niet meer naar het verpleeghuis kunnen”, zegt Steven Han, bestuurder van de Huisartsenposten Rijnmond. „Lang niet iedereen redt zich thuis even goed.
Een 86-jarige, alleenstaande man. De man had alarm geslagen omdat zijn incontinentieluier vol zit. Vanwege parkinson, overgewicht en vocht in de benen is hij beperkt in zijn bewegingen en kan hij niets anders dan in bed liggen. Zelf een schone luier aantrekken, kan hij niet. De spoedzorg moest binnenkomen dmv een sleutelkluisje.

Zo goed zorgen we in Nederland voor onze ouderen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:12

anjali schreef:
Als ze nu nog geen last hebben willen ze dat misschien ook zo houden? Want degenen die in de buurt van een asielzoekerscentrum wonen hebben wel degelijk zeer veel last hoor.

Dit is generaliserende onzin. Wij hebben er een in de gemeente en heb er nog nooit last van gehad.

Zulke verhalen vind ik zo bizar Babootje. Dat dat gewoon kan in zo'n rijk land. Om te janken
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 09-12-23 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:13

Hier is wel overlast in het aangrenzende dorp van de opvanglocatie, daar zitten voornamelijk Oekrainers.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:14

Hier ook een Coa en nooit last. Wel leuke gesprekken, vd zomer kwam er een groepje een kop koffie drinken op t terras. Dat was hartstikke gezellig.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:16

Er zal echt overal wel een vorm van overlast zijn hoor. Ik heb alleen meer overlast van mijn gewoon NL buren :o

Maar stellen iedereen ervaart zeer veel overlast is gewoon een ongenuanceerde en imo domme polariserende mening geven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:17

Het is gewoon nooit zwart/ wit denk ik, er zijn mensen die wel last en overlast ervaren en anderen die dat niet zo ervaren. Zal er ook vanaf hangen hoe dichtbij je in de buurt woont, wat voor een locatie het is, met wat voor een mensen en hoe en hoe vaak je ermee in aanraking komt.

AvalancheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:19

Dat denk ik ook, niets is zwart wit, en niet iedereen ervaart alles hetzelfde :) En ook niet elke vluchteling is gelijk :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:21

Tango1979 schreef:
Er zal echt overal wel een vorm van overlast zijn hoor. Ik heb alleen meer overlast van mijn gewoon NL buren :o

Maar stellen iedereen ervaart zeer veel overlast is gewoon een ongenuanceerde en imo domme polariserende mening geven.

Nog een keer: Waarom moeten er dan schadevergoedingen (bijv. voor winkeliers die worden beroofd) en extra bewaking naar toe?? Waarom willen buschauffeurs er niet meer stoppen??

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:22

Elisa2 schreef:
Het is gewoon nooit zwart/ wit denk ik, er zijn mensen die wel last en overlast ervaren en anderen die dat niet zo ervaren. Zal er ook vanaf hangen hoe dichtbij je in de buurt woont, wat voor een locatie het is, met wat voor een mensen en hoe en hoe vaak je ermee in aanraking komt.

Voornamelijk hoe je er zelf mee omgaat: kijk je ze met de nek aan of zeg je gewoon gedag. Zegt je bias: angst en het zal wel een crimineel zijn of heet je ze welkom.

Ik ken zoveel mensen die met hun onbewuste houding al zoveel uitstralen dat ik zelf al denk....hmm laat maar.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:26

anjali schreef:
Asciugamano schreef:
Dat zijn lokale problemen. Geen landelijke.

Gaat Wilders dus niks aan veranderen.
(al laat ie mensen denken van wel en stemmen ze op hem, ook al hebben ze nog nooit last gehad of wonen ze niet bij een asielzoekerscentrum in de buurt.)

Nee hoor, niet altijd. Ik woon er bij eentje in de buurt. Niet zo generaliseren steeds, dank!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:29

Babootje, Als een paard alleen gehouden wordt noemen we dat terecht dieren mishandeling. Mensen waaronder ouderen moeten vaak alleen wonen en dat is een geaccepteerd verschijnsel. Mensen zijn ook sociale wezens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:50

pien_2010 schreef:
Babootje, Als een paard alleen gehouden wordt noemen we dat terecht dieren mishandeling. Mensen waaronder ouderen moeten vaak alleen wonen en dat is een geaccepteerd verschijnsel. Mensen zijn ook sociale wezens.

Het gaat niet alleen om eenzaamheid, helaas...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:52

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:53

journee schreef:
mce schreef:
Het touwtje was - toen - voor de kinderen zodat ze op elk moment weer naar bnnen konden, nu zou het gebruikt kunnen worden door mensen die je niet binnen wil hebben, vertrouwen dus.
(als ik het programma terug beluister)

Klopt, ik was kind in de jaren 80. Het touwtje was er toen nog wel, maar werd al wel 'verstopt' in de brievenbus. Maar wat is er in de Nederlandse samenleving sinds die tijd zo verandert, waardoor het touwtje niet meer kon? Iemand noemt ook vertrouwen in de maatschappij, maar wat heeft er dan voor gezorgt dat het vertrouwen er niet meer was?
Iemand noemt dat "sommigen" opeens geen respect meer had voor elkaars eigendom, maar als dat zo is, wat is hiervan dan de oorzaak?

Dat laat zich raden.............

Kan iemand dat vertrllen die het mee gemaakt heeft?? In die tijd, waarom het in de brievenbus verstopt moest worden?? Ik ken dat niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:55

Bij ons was de deur überhaupt niet op slot, ook snachts niet. Woonde wel in een heel klein dorpje en meerdere honden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 16:15

We hadden geen touwtje in de brievenbus, maar de meesten hadden ergens in hun voortuin een stukje ijzerdraad in de grond steken of aan een struik hangen. Vaak zo'n dunne metalen kleerhanger (type oostblok) die handig opengeknipt was. Daar kon je dan via de brievenbus het slot mee open hengelen. Was heel gebruikelijk. Praten we over ca. 1975-1985 in een volkswijk in het zuiden des lands.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 16:17

anjali schreef:
Tango1979 schreef:

Nog een keer: Waarom moeten er dan schadevergoedingen (bijv. voor winkeliers die worden beroofd) en extra bewaking naar toe?? Waarom willen buschauffeurs er niet meer stoppen??

Waarschijnlijk omdat het problemen oplevert wanneer je een groot aantal getraumatiseerde mensen van allerlei pluimage in een behoorlijk uitzichtloze situatie in the middle of no-where samenpropt. De mensen hebben niks te doen en kunnen nergens heen...

Okay dat was mijn eerste gedachte. Daarna ben ik eens gaan googlen op "zakgeld asielzoekers" en kwam op de link van de rijksoverheid:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0017959/ ... oofdstukIV

Het blijkt dat lid 1 onderdeel b:
een wekelijkse financiële toelage ten behoeve van voedsel, kleding en andere persoonlijke uitgaven;

onder andere niet van toepassing is voor:
7b: die afkomstig is uit een veilig land van herkomst, uitgezonderd alleenstaande minderjarige vreemdelingen;
En zo zijn er nog 3 categoriën die uitgesloten zijn van zakgeld. Ik vraag me dan af om hoeveel mensen dit dan gaat.

In ieder geval voor mij een eye-opener: De veelbesproken veilige landers hebben dus helemaal geen inkomsten...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 17:08

mce schreef:
journee schreef:

Dat laat zich raden.............

Kan iemand dat vertrllen die het mee gemaakt heeft?? In die tijd, waarom het in de brievenbus verstopt moest worden?? Ik ken dat niet.

Ik denk dat ik de vraag ook niet heel duidelijk stel. Is er een oorzaak zoals crisis /werkeloosheid/ bevolkingsgroei/criminaliteit die hier aan ten grond heeft gelegen of een bijvoorbeeld een culturele omslag na het flowerpower tijdperk?
Ik kan er niet echt veel over vinden wat hier duidelijkheid over geeft. Maar ik weet wel dat het touwtje er begin jaren tachtig nog was en eind jaren tachtig niet meer. Best apart als je erover nadenkt.

Of werd het minder gebruikelijk om de voordeur te komen en ging iedereen massaal achterom? :+

Dus als iemand zijn licht op de kwestie kan laten schijnen.. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 17:54

irmaz schreef:
anjali schreef:

Waarschijnlijk omdat het problemen oplevert wanneer je een groot aantal getraumatiseerde mensen van allerlei pluimage in een behoorlijk uitzichtloze situatie in the middle of no-where samenpropt. De mensen hebben niks te doen en kunnen nergens heen...

Okay dat was mijn eerste gedachte. Daarna ben ik eens gaan googlen op "zakgeld asielzoekers" en kwam op de link van de rijksoverheid:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0017959/ ... oofdstukIV

Het blijkt dat lid 1 onderdeel b:
een wekelijkse financiële toelage ten behoeve van voedsel, kleding en andere persoonlijke uitgaven;

onder andere niet van toepassing is voor:
7b: die afkomstig is uit een veilig land van herkomst, uitgezonderd alleenstaande minderjarige vreemdelingen;
En zo zijn er nog 3 categoriën die uitgesloten zijn van zakgeld. Ik vraag me dan af om hoeveel mensen dit dan gaat.

In ieder geval voor mij een eye-opener: De veelbesproken veilige landers hebben dus helemaal geen inkomsten...

Die hebben ze toch ook helemaal niet nodig? Alles wordt al voor ze betaald..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 17:56

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:

Voornamelijk hoe je er zelf mee omgaat: kijk je ze met de nek aan of zeg je gewoon gedag. Zegt je bias: angst en het zal wel een crimineel zijn of heet je ze welkom.

Ik ken zoveel mensen die met hun onbewuste houding al zoveel uitstralen dat ik zelf al denk....hmm laat maar.

Ik denk dat dit te simplistisch gedacht is. Denk eerder dat die mensen al eerdere nare ervaringen hebben opgedaan met vluchtelingen. Zoiets werkt dan onbewust door.