Oorlog Israël

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 11:40

Moderatoropmerking:
deze reactie is verwijderd, bericht is tegen de regels van bokt

hwn
Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 21:54

mysa schreef:
Geen idee of België beter was dan Israël. Van Nederland weet ik ook niets.


Weet ik ook niet, heb dat van Israël niet beluisterd. Ik bedoelde gewoon dat de Belgische inzending meer mijn smaak is dan de Nederlandse, meer een gewone "pop/rocksong" (correct me if I'm wrong, ben niet zo goed in muziekstijlen herkennen/omschrijven), maar we horen het hier natuurlijk ook vaker.

pien_2010

Berichten: 43729
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 12:04

Suliko schreef:
Ze hebben ook veel eigen spullen, zoals pallets, meegenomen voor barricades? En lekker makkelijk dat 'de bevolking' (wie zijn dat eigenlijk, ik hoor ook veel steun namelijk) het niet steunt vanachter een schermpje en verder niets doet om aandacht te vragen voor de humanitaire crisis die zich afspeelt in Gaza. Dat heeft dan weer niet mijn steun.

Ik begreep dat bij de UvA er een anti-protestgroep kwam waardoor het uit de hand liep en er later gewelddadig is opgetreden door de ME. Ik denk dat je relschoppers bij protesten niet voorkomt, al zijn het er 10 man op een groep van 1000 vreedzame protesters, moet je dan maar helemaal niet meer protesteren?
Natuurlijk veroordeel ik agressief gedrag bij protesters, maar ik veroordeel ook ME die vol op zittende, rustige mensen in mept, niet alleen op benen, maar ook op hoofden (genoeg filmpjes van gezien en foto's van bloedende koppies). Van beide kanten is het niet oké, maar er is zo weinig overzicht en zo veel chaos bij zulke situaties, dat het gewoon heel snel escaleert en het onduidelijk is wie er aanstichter of verdediger is. Daarnaast wordt de escalatie door de media enorm uitgelicht (ook van beide kanten, trouwens), terwijl het meest van de tijd er gewoon heel rustig aan toe gaat.

Zoals ik al eerder zei, het zijn keer op keer studentenbewegingen geweest die protesteerden en daadwerkelijk verandering tot stand hebben gebracht in de geschiedenis als het gaat om sociale onrechtvaardigheid. Daar vielen soms zelfs honderden doden. Maar dan is het antwoord volgens jullie om protesten te veroordelen en verder niets te doen en toe te kijken?

En het zijn niet eens alleen studenten, ook docenten, onderzoekers en ander personeel van de universiteiten hebben zich er bij aan gesloten. In heel Europa en de Verenigde Staten zijn er nu protesten gaande bij universiteiten, ik vind het oprecht bijzonder dat er zoveel mensen opstaan. De minister van educatie van Spanje juicht het zelfs toe en de Universiteit van Barcelona heeft al besloten om samenwerkingen met Israël te ontbinden. Eerder braken de universiteiten ook banden met Rusland. En waarom dat belangrijk is? Omdat Israël alle universiteiten in Gaza heeft plat gebombardeerd, terwijl hun eigen universiteiten op Palestijnse grond zijn gebouwd na de Nakba. Daarnaast werken de Israëlische universiteiten nauw samen met de militaire academie, weigeren ze al jaren lang scholing te bieden aan Palestijnen en houden ze dehumaniserend gedachtegoed over de Palestijnen in stand. Zo worden Palestijnse wetenschappers gecensureerd en verweten van ongeldige kennis, al meerdere Palestijnse wetenschappers zijn opgepakt vanwege het verspreiden van 'onrechtmatige' kennis. Het gaat om aandacht vragen voor de onrechtvaardigheid die zich afspeelt en het westen wijzen op hun bizarre instandhouding van het samenwerken met Israël en bijdragen aan dit conflict.


Eens en dank je wel.

Citaat:
Ik heb al helemaal geen hoge pet op van de nieuwsbronnen in Nederland. NOS

Op internationale fora ben ik actief waarbij de Nederlandse journalistiek geroemd wordt. Ik denk dan bv aan Trump periode als president, toestand in Moskou na inval Oekraïne, Oorlog in Oekraïne etc.
Dus ik ben het hier totaal niet mee eens.
Neemt niet weg dat in het algemeen in Nederland demonstraties, acties niet op prijs worden gesteld door het volk (zowel links als rechts) en ook in de pers vaak negatiever wordt voorgesteld als dat er werkelijk speelt.
Dan denk ik aan de weg blokkades van climate change, nu de studenten protesten e.a ook uit vroegere tijden (ik ben een ex actie voerder).

Ik sta ook achter de actievoerders van de universiteiten wereldwijd.

Hamas is krapuul en zowel het Israëlische- als Gaza volk worden echt niet beter van hen als het om veiligheid en toekomstige vrede gaat maar dat geldt ook voor Netanyahu en zijn regering kliek, die met deze heftige oorlog en vernietiging die ik ongekend vind, niets goeds brengt voor beide landen als het om toekomstige vrede gaat. Het is gewoon om te huilen |(

pien_2010

Berichten: 43729
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 16:14


Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:59

Volgens mij is het hoe iemand over een uit de hand gelopen demonstratie denkt ook vaak afhankelijk hoe men er zelf in staat.

Rechtse mensen doen hun duim omhoog wanneer de boeren het land plat leggen maar spreken er schande van wanneer er een pro palastina protest uit de hand loopt. Aan de andere kant juichen linkse mensen de uit de hand gelopen protesten toe, maar zijn kwaad wanneer de boeren een zootje op de snelweg maken.

Gelukkig maar dat het demonstratierecht voor iedereen geldt en dat ook iedereen zich aan bepaalde regels moet houden. Helaas zie je dat er bij grote protesten dat er zich altijd personen met minder goede bedoelingen in het protest mengen. Het overgrote deel zal zich waarschijnlijk netjes gedragen hebben, maar die zie je niet in de media.

Persoonlijk vond ik in deze protesten het optreden van Femke Halsema heel professioneel. Ze heeft pas ingegrepen toen de openbare orde en veiligheid echt in het geding kwam.

mysa

Berichten: 10545
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:02

Ja, goed gedaan van Femke. Maar ik vind haar over het algemeen sowieso een prima burgemeester.

Electra63

Berichten: 17896
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:05

Loretta schreef:
Volgens mij is het hoe iemand over een uit de hand gelopen demonstratie denkt ook vaak afhankelijk hoe men er zelf in staat.

Rechtse mensen doen hun duim omhoog wanneer de boeren het land plat leggen maar spreken er schande van wanneer er een pro palastina protest uit de hand loopt. Aan de andere kant juichen linkse mensen de uit de hand gelopen protesten toe, maar zijn kwaad wanneer de boeren een zootje op de snelweg maken.

Gelukkig maar dat het demonstratierecht voor iedereen geldt en dat ook iedereen zich aan bepaalde regels moet houden. Helaas zie je dat er bij grote protesten dat er zich altijd personen met minder goede bedoelingen in het protest mengen. Het overgrote deel zal zich waarschijnlijk netjes gedragen hebben, maar die zie je niet in de media.

Persoonlijk vond ik in deze protesten het optreden van Femke Halsema heel professioneel. Ze heeft pas ingegrepen toen de openbare orde en veiligheid echt in het geding kwam.



Wat ik zorgelijk vind, is dat politici en bepaalde media zich bemoeien met de optredens van de burgemeesters. Zeker als het linkse burgemeesters zijn zoals Halsema, Aboutaleb en Markouch.
Terwijl de beslissingen altijd door de driehoek worden genomen.

Dat bepaalde politici, met name aan de rechter- en/of populistische zijde dit doen, is echt zorgelijk.

pien_2010

Berichten: 43729
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:14

Dat is heel zorgelijk en een veeg teken voor wat ons te wachten staat in de toekomst.

mysa

Berichten: 10545
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:23

Vooral die politici, dat lijkt me echt iets van deze tijd. Vroeger leek de landelijke politiek burgemeesters veel meer in hun waarde te laten en sowieso zelden stelling te nemen in lokale zaken.

pien_2010

Berichten: 43729
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:54

Klopt Mysa. Het is een afglijden van de rechtstaat daar er nu een splitsing is van politieke en rechtelijke macht (plus kerkelijk). Daar is lang geleden expres voor gekozen om de democratische rechtsstaat te waarborgen.
Dus elke kritiek op rechters laat staan het vervangen van rechters door landelijke politici is een veeg teken want is een afglijden van de rechtstaat. Je krijgt dan nl vriendjes politiek en geen onafhankelijke rechtspraak meer.

mysa

Berichten: 10545
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 10:13

Over 'vriendjespolitiek' gesproken: ze schijnen ruzie te hebben in Tel Aviv. Netanyahu, Gallant en de baas van Shin Bet. liggen overhoop.

hwn
Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 19:00

Ja, net ook iets over gelezen, maar blijkbaar is Nethanyahu op zijn teentjes getrapt omdat ze vergaderd hadden zonder hem. Waarop Gallant zou - als ik het correct vertaal/interpreteer, geantwoord worden: "we houden zo'n vergaderingen om voorbereid te zijn op strategische discussies met jou, maar zo'n discussies hou je niet".

VS wil informatie geven voor gerichte acties tegen Hamas om offensief in Rafah tegen te houden. Wel vreemd dat ze die info nog niet gedeeld zouden hebben:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/12 ... rafah-uit/

En blijkbaar heeft Egypte er nu ook genoeg van: ze willen zich aansluiten bij de klacht van Zuid-Afrika. Volgens een voormalige Israëlische minister van Buitenlandse Zaken is dat geen goed nieuws, en moet Israël stilaan eens beginnen luisteren naar de rest van de wereld. Straks noemt Netanyahu hem een Hamas-fan en een antisemiet. :D (bron: Al Jazeera).

Staat nog vol slecht nieuws op Al Jazeera hoor, terwijl de FB pagina van Anja Meulenbelt uitgebreid bericht over de acties in Nederland. Maar ik ga niet heel het internet quoten hier.

Ik las ergens trouwens iets over een Europese betoging volgende week, maar ik hoor er weer zo weinig van. Spijtig dat er hoe langer hoe minder animo is hiervoor. Ben zelf aan het twijfelen deze keer, bij een grote opkomst werkt dat hoopgevend, bij weinig volk voelt dat als een extra domper.

pien_2010

Berichten: 43729
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 19:25

Citaat:
En blijkbaar heeft Egypte er nu ook genoeg van: ze willen zich aansluiten bij de klacht van Zuid-Afrika.


Dit pik ik eruit want als dit echt waar is dan is dat fantastisch nieuws. Dat is nl wat mij enorm verbaasd heeft. Uitleg.
In mijn ogen doet Z Afrika iets heel goed en slim en ook iets lastig als het gaat om de beoordeling van de rechters vh Haagse Tribunaal. Zuid Afrika heeft alle recht van spreken en wij hebben gejuicht hier toen dit item op TV was. Ik vond en vind dit heel bijzonder.
Maar niemand volgde. Zo raar. Waar blijven nu al die moslim landen hebben wij ons afgevraagd.
Dus eindelijk als dit waar is, komt Egypte de gelederen versterken.
Ik ben benieuwd. Ik hoop het zo!
Uiteindelijk zal het niets veranderen want de regering in Israël heeft overal sch |( t aan

Cowboy55
Berichten: 8522
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 20:14

pien_2010 schreef:
Citaat:
En blijkbaar heeft Egypte er nu ook genoeg van: ze willen zich aansluiten bij de klacht van Zuid-Afrika.


Dit pik ik eruit want als dit echt waar is dan is dat fantastisch nieuws. Dat is nl wat mij enorm verbaasd heeft. Uitleg.
In mijn ogen doet Z Afrika iets heel goed en slim en ook iets lastig als het gaat om de beoordeling van de rechters vh Haagse Tribunaal. Zuid Afrika heeft alle recht van spreken en wij hebben gejuicht hier toen dit item op TV was. Ik vond en vind dit heel bijzonder.
Maar niemand volgde. Zo raar. Waar blijven nu al die moslim landen hebben wij ons afgevraagd.<KNIP>


Zou het kunnen dat de Palestijnse Kwestie prima geschikt is om politiek mee en over te bedrijven, maar dat moslimlanden (met uitzondering van Jordanië) niet zitten te wachten op Palestijnen en wellicht (en dit is diep cynisch) niet op de oplossing van de Palestijnse Kwestie?

mysa

Berichten: 10545
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 20:26

Kan maar zo.

hwn
Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 20:29

@Pien, ik heb even verder gegoogled, en naast Arabische bronnen vind ik ook al een link op Haaretz, dus ik denk dat het waar is.

Zuid-Afrika had blijkbaar extra maatregelen gevraagd aan het ICJ, en ook gevraagd dat internationale waarnemers, journalisten... ter plaatse mochten gaan.

Ik vraag me af of Netanyahu echt zonder militaire steun van de VS zijn gang zou gaan. Blijkbaar heeft ie onlangs gezegd dat niet-joden (gozim of zo) niet te vertrouwen zijn. Fijn voor Biden. :(

@Cowboy55, goede vraag. De mening van een collega van Arabische origine is dat de bevolking in de Arabische landen wel erg pro Palestijns is, maar dat hun leiders hun zakken vullen met het westen, en nogal hardhandig optreden tegen een bevolking die het er niet mee eens is. Maar die man is volgens mij ook in België geboren, dus geen idee in hoeverre hij de echt plaatselijke bevolking kan inschatten, hij is ongeveer even Westvlaams als ik. :)

Cowboy55
Berichten: 8522
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 21:07

Gozim? Bedoelen ze Goy of Gentile? Goyim telt ook voor niet-Joods…..

hwn
Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 21:57

Goyim idd, net even opgezocht.

mysa

Berichten: 10545
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 22:06

Gojim in het NL en 1 niet-jood is een goj en een niet-joodse vrouw is een sjikse. Tenminste dat zijn Jiddische termen zoals vroeger gebezigd door Nederlandse joden.

hwn
Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 22:32

Wist ik niet (term kwam van Anja Meulenbelt), ik ken bij mijn weten geen joden persoonlijk, en al zeker geen Nederlandse.

Blijkbaar was er bij de finale van het songfestival opnieuw een vakbondsactie van onze nationale omroep, VRT. Ik vind hun motivatie en oproep wel gefundeerd omschreven:

https://www.hln.be/binnenland/opnieuw-v ... ~a5c8ae78/

mysa

Berichten: 10545
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 08:22

Die termen zijn denk ik ook niet echt heel gebruikelijk meer hoor, wij kennen immers ook veel oude Nederlandse woorden niet meer.

Roma en Sinti hebben ook hun eigen woorden voor mensen die niet tot hun etnische groep behoren:

Gadjo voor een niet-Roma, gadji voor een vrouw en meervoud is gadje.

hwn
Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 06:56

@Mysa, Sinti heb ik zelfs nog nooit van gehoord, zal ik bij gelegenheid eens googlen. En Roma, tja, dat heeft de voorzitter van een linkse partij hier in België de kop gekost: hij had in een zatte bui zware beledigingen geuit ivm Roma, zwaar politiek schandaal. Is nu terug dacht ik, maar toch zware reputatieschade opgelopen.

De aanpak van de studentenprotesten is toch heel anders in België: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/13 ... amenwerki/

Niks van politiegeweld (politie komt polshoogte nemen, maar de studenten hebben mensen aangeduid die met de politie praten), en docenten staan er ook achter (hoewel, in Nederland ook meer en meer). De universiteiten zelf kijken hoe ze het voor de studenten voldoende hygiënisch en zo kunnen maken. Fijn op die manier, ik vind dat je in de aanpak door de politie ook vaak de politieke standpunten van het land ziet doorsijpelen (zal wel logisch zijn, maar het valt me extra op omdat ik de meer repressieve aanpak in België ook meegemaakt heb indertijd).

Babootje

Berichten: 26443
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 08:43

hwn schreef:
@Pien, ik heb even verder gegoogled, en naast Arabische bronnen vind ik ook al een link op Haaretz, dus ik denk dat het waar is.

Zuid-Afrika had blijkbaar extra maatregelen gevraagd aan het ICJ, en ook gevraagd dat internationale waarnemers, journalisten... ter plaatse mochten gaan.

Ik vraag me af of Netanyahu echt zonder militaire steun van de VS zijn gang zou gaan. Blijkbaar heeft ie onlangs gezegd dat niet-joden (gozim of zo) niet te vertrouwen zijn. Fijn voor Biden. :(

@Cowboy55, goede vraag. De mening van een collega van Arabische origine is dat de bevolking in de Arabische landen wel erg pro Palestijns is, maar dat hun leiders hun zakken vullen met het westen, en nogal hardhandig optreden tegen een bevolking die het er niet mee eens is. Maar die man is volgens mij ook in België geboren, dus geen idee in hoeverre hij de echt plaatselijke bevolking kan inschatten, hij is ongeveer even Westvlaams als ik. :)



Een geluid van iemand van de Arabische bevolking:
https://x.com/Ext_Con/status/1790266045019685059

mysa

Berichten: 10545
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 08:47

@HWN: Zijn er in België ook van die geweldadige niet-studenten bij?
Want dat is volgens de UvA het probleem. De UvA is links en progressief en staat in principe achter de demonstraties, maar dan zonder vernielingen aan (historische) gebouwen. Er is voor miljoenen schade aangericht.

Dus dat is niet zozeer overheidsinvloed, de universiteit heeft de politie ingeschakeld.

De rector heeft zelfs nog vergaderd met demonstranten. Hij weet alleen niet met wie want ze droegen gezichtsbedekking en er mocht ook alleen Engels gesproken worden. Vind ik best ver gaan.

In Gaza is de eerste internationale hulpverlener gesneuveld, las ik net.

Ann

Berichten: 13331
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 08:55

mysa schreef:
@HWN: Zijn er in België ook van die geweldadige niet-studenten bij?
Want dat is volgens de UvA het probleem. De UvA is links en progressief en staat in principe achter de demonstraties, maar dan zonder vernielingen aan (historische) gebouwen. Er is voor miljoenen schade aangericht.

Dus dat is niet zozeer overheidsinvloed, de universiteit heeft de politie ingeschakeld.

De rector heeft zelfs nog vergaderd met demonstranten. Hij weet alleen niet met wie want ze droegen gezichtsbedekking en er mocht ook alleen Engels gesproken worden. Vind ik best ver gaan.

In Gaza is de eerste internationale hulpverlener gesneuveld, las ik net.

Bovenstaande sluit ik me helemaal bij aan.

Las dit net daarover op de NOS site:
https://nos.nl/artikel/2520390-uva-gaat ... gen-mensen

Bron: NOS