Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:13

Ooit heeft een man een diepvrieskip gestolen en deze onder zijn hoed gestopt. Helaas haalde hij de uitgang niet.
@mvdende: Maar ik vind het ook wel een beetje ongevoelig om dit te zeggen. Ik meen dat jij in het huis van je ouders woont en daardoor mindere kosten hebt? En dat jij ondanks dat je je energie redelijk op orde hebt wel in aanmerking kan komen voor de compensatie vanuit de overheid? En hoeveel mensen hier niet voor in aanmerking komen omdat ze tussen wal en schip vallen?

Dus om nou te gaan zeggen dat die man zijn uitgaven moet gaan bekijken vind ik echt laag van je

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:26

Pandora2 schreef:
mvdende schreef:
Daarnaast is een AOW uitkering hoger dan bijvoorbeeld de wajong en ik red het óók om m'n eigen eten te kopen.

Misschien moet meneer eens stevig gaan kijken naar z'n uitgaven/ vaste lasten want van een AOW valt best prima te leven.

Die man heeft misschien geen ouders meer die voor hem bijspringen en elke maand zijn huur betalen...

@Mvdende het hangt ook af van de huur. Ik heb weleens een docu gezien waar de man na het overlijden van zijn vrouw in een andere toeslag schaal terecht kwam, en letterlijk geen geld meer voor eten had.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:56

Sterregoud dat klopt
Ik ben van de generatie waar vrouwen bijna geen pensioen opbouwen.
Mijn man gelukkig wel hebben we hard voor gespaard samen.
Zitten nu boven de huurprijs, komt hij te overlijden kan ik dat betalen maar verder dus niks meer ondanks partnerpensioen
Ben ook 9 jaar jonger dus ik nog 6 jaar tot aow..

Nu kunnen wij ergens op terugvallen.
Maar niet iedereen kan dat
Plus ouderen kunnen niet echt meer aan het werk..
Waarbij ik miss heel asociaal denk dat veel in de Wahjong toch wel iets kunnen betekenen op de arbeidsmarkt

purny

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:30

Wajong en aow zijn ongeveer even hoog, alleen als je getrouwd bent dan krijg je minder aow

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:35

Ik dacht dat de aow iets hoger was, maar dat heeft ook meteen gevolgen voor toeslagen enzovoorts. Dat is de ellende, dan kan je meer binnen krijgen qua uitkering, maar minder in totaal te besteden. Heel erg sneu. Die garnalen snap ik niet :+ maar die situatie js toch vreselijk...

Het gaat niet altijd om wat je binnen krijgt, maar wat je te besteden hebt na alle noodzakelijke vaste lasten.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 16:21

Pandora2 schreef:
mvdende schreef:
Daarnaast is een AOW uitkering hoger dan bijvoorbeeld de wajong en ik red het óók om m'n eigen eten te kopen.

Misschien moet meneer eens stevig gaan kijken naar z'n uitgaven/ vaste lasten want van een AOW valt best prima te leven.

Die man heeft misschien geen ouders meer die voor hem bijspringen en elke maand zijn huur betalen...

Ik betaal gewoon normaal huur zoals ieder andere huurder!

Alleen is mijn verhuurder mijn ouders, maar verder heeft dat geen gevolgen voor het wel of geen huur betalen. Alles staat netjes in een huurcontract, zoals bij alle huur/ verhuur!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 16:39

Maar betaal jij huur die gelijk staat aan het aantal punten waar je huis aan moet voldoen wil je in een prijs zitten?
Ik vind niet dat je kan zeggen dat meneer zijn uitgavenpatroon maar eens tegen het licht moet houden. Jij weet niet in welke situatie deze man zit.

Hoe zou jij je voelen als men zo over je zou praten?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 17:00

purny schreef:
Maar betaal jij huur die gelijk staat aan het aantal punten waar je huis aan moet voldoen wil je in een prijs zitten?
Ik vind niet dat je kan zeggen dat meneer zijn uitgavenpatroon maar eens tegen het licht moet houden. Jij weet niet in welke situatie deze man zit.

Hoe zou jij je voelen als men zo over je zou praten?

Jep, alles gewoon netjes via de regels!

Het is een feit dat een te krap budget vaak gelijk opgaat aan verkeerd budgetteren. Kijk maar eens naar het programma 'een dubbeltje op z'n kant' daar worden de uitgaven óók onder de loep genomen en meestal blijkt dat daar behoorlijk in gesneden kan worden.

Bijvoorbeeld: Wajong €1090 per maand.

Huur €720 huurtoeslag €360. Dus netto huur €360.

Zorgverzekering zit €150 voor een gemiddelde basisverzekering of een goedkope basisverzekering met kleine aanvullende.

Tv internet €50
Mobiel abbo €10.

Verschillende verzekeringen (aansprakelijk/ ....€20.

Gas water licht €350

360
150
350
50
10
20

= €940.

Dan heb ik dingen erg ruim genomen. Op energie kan wat bespaart worden, er zijn goedkopere zorgverzekeringen en een simpel mobiel abbo zonder internet heb je al voor €2,5.

Zorgtoeslag is óók nog z'n €105 erbij.

Dan heb je €200 per maand over om van te eten.

Tis krap en lastig, maar het is te doen als je goed oplet!

En een AOW is z'n €100 per maand méér dan een Wajong.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 17:23

Dus jij beweert dat de man alleenstaande is?
Aow is als je alleen bent meer dan 1200 euro. Ben je getrouwd dan is het ineens iets meer dan 800 euro.

Heel knap dat jij in de portemonnee van een ander kan kijken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 17:26

Ehhhhh nee aow is rond de 780 euro als je vrouw nog geen 67 en een paar maanden is
Veel vrouwen van deze generatie waren gewoon thuisblijfmoeder dus hoezo
Daarbij moet je ook nog eens wlz betalen
Inkomst afhankelijke zorgtoeslag
Dus.met klein pensioentje is het geen vetpot...
Mvde jij zou erbij kunnen werken.om meer te verdienen
Een ouder iemand dus niet.....

Stop eens met je wijzen, jij krijgt ja krijgt geld iedere maand
Iemand met aow nu heeft zijn verrotte leven lang gewerkt, en ervoor gezorgd dat jij op je.kont kan zitten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:01

Dus iemand die aow krijgt en 100 euro per maand meer als jij moet maar niet klagen. Als er tegen jou gezegd wordt dat jij meer krijgt als een bijstandsuitkering, valt dat wel mee en moet er niet naar uitgaven gekeken worden? En telt het niet dat een wajong meer vakantiegeld krijgt, tegemoetkoming voor chronisch zieken van uwv?

Heel apart dat de ene keer uitgaven van jou niet mee mogen tellen als jij er profijt van hebt. Zoals energietoeslag die jij niet nodig hebt voor energierekening, maar wel recht op hebt en verdedigt want er mag niet naar uitgaven gekeken worden. Nu verdedig je jouw mening door naar uitgaven te kijken?

Die 100 euro per maand verschil wordt ook al weer minder door verschil in hoogte van vakantiegeld en ontbreken van die Tegemoetkoming arbeidsongeschikten.

Ik vind het best bizar hoe je zo oordeelt. Die zorgverzekering is al niet ruim genomen vind ik. Als je wat mankeert en dus zorg nodig hebt zit je al aan een veel duurdere vast bijvoorbeeld.
En voor hogere aow moet je al alleenstaand zijn ipv getrouwd.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 18:29

Feit is dat er genoeg mensen wél rond kunnen komen van een AOW. En anders zijn er instanties zoals de voedselbank.

Ik vind het gewoon raar dat diefstal beloond wordt, hoe ernstig de situatie ook mag zijn.

Ze geven een signaal af door dit toe te staan....

En nu terug on topic

Rusland heeft Polen (en Bulgarije? ) afgesloten van het gas. Gelukkig weinig gevolgen voor Polen, aangezien ze toch al met Russisch gas zouden stoppen per december en de gasvoorraden goed gevuld zijn.

Even afwachten wat Rusland en de rest van de EU gaat doen. Zou mij niets verbazen als de rest van de EU landen snel óók afgesloten gaan worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:32

En de Russen verspreiden fake news over Oostenrijk door te vertellen dat ze in roebels betalen. Dat is dus niet zo .

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:34

Citaat:
Feit is dat er genoeg mensen wél rond kunnen komen van een AOW. En anders zijn er instanties zoals de voedselbank.

Ik vind het gewoon raar dat diefstal beloond wordt, hoe ernstig de situatie ook mag zijn.

Ze geven een signaal af door dit toe te staan

Empathie van een walnoot heb je....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:36

En Bulgarije zegt dat ze nog altijd russisch gas krijgen :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:55

Ben toch benieuwd hoe ze dat voor zich zien: als ze een groot deel van de Europese landen geen gas meer leveren, vallen er gigantisch veel inkomsten weg..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:12

Jij hebt duidelijk nog nooit gebruik hoeven maken van de voedselbank, mvdende. Daar kom je niet zomaar voor in aanmerking. Zelfs niet als je 20 euro per week hebt voor eten. Want ze kijken naar uitgaven, maar stellen wel limieten aan dingen. Bij hoge medische kosten moet je bijvoorbeeld een verzoek indienen om een uitzondering te laten maken voor je en dat kan afgewezen worden. Met schulden kom je wel weer eerder in aanmerking. Maar kan weken tot maanden duren tot je er terecht kan en dan moet je hopen dat het in de buurt is en ze daar dus plek hebben.
Feit blijft nog steeds dat jij enorm met 2 maten meet en dingen roept die niet kloppen en als je daarop gewezen wordt ben je erg goed in het gewoon negeren.
Diefstal wordt niet goed gekeurd, er is begrip dat mensen soms vast kunnen lopen. Dus nee, stelen mag niet, maar eten moet wel. Dan kan je wel in een heel lastig pakket komen.

Ik hoop dat Europa gezamenlijk een oplossing vinden voor het gas. Op korte termijn maar ook zeker lange termijn

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:28

mysa schreef:
Ben toch benieuwd hoe ze dat voor zich zien: als ze een groot deel van de Europese landen geen gas meer leveren, vallen er gigantisch veel inkomsten weg..

Ja inderdaad. Daar zal toch nog 2 keer over nagedacht worden want dan is het wel gedaan met de financiering van zijn oorlog.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 22:24

mysa schreef:

Er zijn genoeg andere landen die in dat gat willen springen. Op de EU en Amerika na wil de rest van de wereld een graantje mee pikken van de afranseling die het westen nu krijgt. Rusland mag misschien de oorlog niet kunnen winnen, maar het westen gaat flinke klappen krijgen.

Overigens las ik in een artikel dat landen waar de gassector privaat is die bedrijven gewoon zaken kunnen blijven doen met Rusland, dus in principe Nederland ook. De staat heeft immers niets over het inkoopbeleid te zeggen aangezien het bij ons geen staatsbedrijf is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 22:27

Elnienjo, waar liggen de pijpleidingen om even snel gas aan de rest van de wereld te leveren? Je stelt het wel heel simpel voor, dit is geen lng .
En wat betreft klappen? Inflatie is bijna 18 % in Rusland waar het grootste gedeelte van de bevolking het al niet breed heeft. Rusland krijgt de grootste klap

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 22:32

Al zou Rusland helemaal vergaan, dat boeit niet, maar ze slepen ons mee in hun gedoe. India gaat olie opkopen van Rusland, dus ze zullen heus wel genoeg binnen krijgen om de oorlog in gang te kunnen houden. Het westen stelt niet zoveel meer voor als hele grote landen als India en China het allemaal wel best vinden als we een flinke dreun krijgen. Des te meer voor hen op 't wereldtoneel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 22:41

India heeft ergens begrijpelijk zijn eigen prioriteiten en China is aan de ene kant bezig met zin door drammen in de regio en aan de andere kant zijn eigen land van binnen op te blazen door de zero covid doelen. Je mag daar aan alles dood behalve covid. De burgers komen in opstand en de uitvoerende overheidsmensen komen mensen tekort om het werk te doen naast dat ze zelf het psychisch niet meer aan kunnen. Ik wens dit de burgers daar niet toe, maar dat China te druk is intern om nog meer rotzooi te maken zou ik wel fijn vinden, ookal komen sommige dingen dan wat later omdat nu Shanghai vrijwel plat ligt (zijnde de grootste containerhaven ter wereld).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 23:25

8nnemiek schreef:
Ik zag em op Facebook voorbij komen ja..
het eerste wat ik dacht; als je te weinig geld hebt voor eten dan ga je toch geen bak garnalen stelen 8)7
Ik vond het vooral bizar dat zo veel mensen het goed praten.
Heel sneu als je niet rond komt, maar er zijn altijd wel betere manieren te vinden dan stelen.

Als je honger hebt en geen geld moet er op dat moment toch gegeten toch gegeten worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 06:53

Dan ga je naar de voedselbank, of loop je bij je buren binnen, of vraag je op de weekmarkt of in de supermarkt of bij de bakker of er nog eten wordt weggegooid, of plaats je een berichtje op internet, of verkoop je wat oude spullen voor geld, of zoek je een andere manier om een beetje geld bij te verdienen of wat te besparen.
Er zijn zo veel andere mogelijkheden. Stel je voor dat iedereen zou gaan stelen als ze een keer de boodschappen niet kunnen betalen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 07:02

Loretta schreef:
8nnemiek schreef:
Ik zag em op Facebook voorbij komen ja..
het eerste wat ik dacht; als je te weinig geld hebt voor eten dan ga je toch geen bak garnalen stelen 8)7
Ik vond het vooral bizar dat zo veel mensen het goed praten.
Heel sneu als je niet rond komt, maar er zijn altijd wel betere manieren te vinden dan stelen.

Als je honger hebt en geen geld moet er op dat moment toch gegeten toch gegeten worden.

Als iemand dan een brood meeneemt, ok, maar op het punt dat er luxe vleeswaar en garnalen worden meegenomen, nee, daar stopt mijn begrip wel moet ik zeggen...

En dan nog, er zijn naast voedselbanken zoveel lokale prive initiatieven waar mensen met eten/kleding noem het maar op gratis wordt geholpen.
Diefstal als alternatief voor bovengenoemde zaken vind ik dan wel een hele slechte.