Voice of Holland 2022 stilgelegd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:43

Hoe is deze zaak eigenlijk ontstaan? Wie heeft er aangifte gedaan? Dochter of moeder? En waarom is dat gedaan? Omdat ze na jaren ineens tot het besef kwam dat dit niet oké was? Of andere reden? Die moeder is zeker ook niet geheel schoon nee.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:47

Officieel is pas aangifte gedaan toen de zaak van tvoh liep.
Het meisje dacht dat ze de enige was waar Marco zich zo bij gedroeg. Tenminste dat maak ik op uit het verhaal. En toen ze het allemaal mee kreeg van tvoh heeft ze toch aangifte gedaan.

Voordat dit allemaal speelde heeft de moeder van alles naar buiten gebracht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:59

anjali schreef:
Voor een droom kun je niet veroordeeld worden, maar hou er verder je mond over. Ik vind dat een getrouwde man zich verre moet houden van sexuele of erotische contacten met anderen dan zijn eigen vrouw. Het lijkt erop dat rijke beroemde mensen menen zich nogal wat te kunnen permitteren.

dat gedrag is niet voorbehouden aan rijke beroemde mensen hoor.. alleen komen die er wel meer mee in het nieuws.
Een getrouwde man moet zelf weten wat ie doet en met wie, als iedereen het ermee akkoord is. Maar dit was een minderjarige, dat is iets anders

Ik zit echt een beetje met walging mee te lezen.. die teksten ...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:12

Suzanne F. schreef:
Hoe is deze zaak eigenlijk ontstaan? Wie heeft er aangifte gedaan? Dochter of moeder? En waarom is dat gedaan? Omdat ze na jaren ineens tot het besef kwam dat dit niet oké was? Of andere reden? Die moeder is zeker ook niet geheel schoon nee.

De moeder is pas in actie gekomen toen ze het dagboek vond waarin het vermeende misbruik beschreven stond. Dat was in 2019. Toen was de dochter al meerderjarig. Tot die tijd had de dochter haar moeder niets verteld.
Toen is er melding van gedaan bij de politie, maar wilde de dochter nog geen aangifte doen omdat ze daar nog niet klaar voor was omdat ze nog bezig was met therapie en verwerking.
Het meisje had een relatie met Borsato waarin ze hem als vertrouwens­persoon zag, wat het extra ingewikkeld maakte om direct stappen te zetten.
Het is volgens mij altijd het slachtoffer zelf die aangifte moet doen als ze meerderjarig is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:25

Advocaat van het meisje Peter Plasman aan het woord.
Met ook een verklaring van het slachtoffer. Heel logisch, samenhangend en duidelijk.

Plasman begint met het voorlezen van een gesprek tussen #Borsato en de moeder van het meisje. Moeder: "Misschien niet zeggen, dit was niet de bedoeling, maar gewoon, ik ben een grens overgegaan en dat was fout." Borsato: "Ja, dat ga ik zeggen."
Het slachtoffer spreekt er haar verbazing over uit dat #Borsato op het moment dat haar moeder hem confronteerde met wat er in het dagboek stond, niet reageerde met: "Wat? Waar heb je het over?" "Geen ontkenning. Geen verbazing", zegt ze.
Haar moeder vertelde aan #Borsato dat haar dochter was ingestort toen ze het dagboek had gevonden. "Ik wilde even geen contact met je. Ik was overstuur. Mijn moeder vertelde je dat ik even niet met je wilde praten."
Het slachtoffer: "Je beloofde me met rust heb laten, maar je stuurde me de volgende dag een lange app. "Het was typerend voor deze hele situatie. Zeggen dat je wilt doen wat goed voor mij is, maar vervolgens precies doen waar je zelf behoefte aan hebt. Keer op keer.
Ze schrijft dat #Borsato ten onrechte suggereert dat ze onderdeel zou zijn van wraak die haar moeder wil nemen. "Een complot dat al begonnen zou zijn op het moment dat ik vele jaren voor mijn aangifte in mijn dagboek schreef over seksuele handelingen."
Jij weet dat wat ik heb verklaard klopt, dat ik niet heb overdreven en ook dat er niet meer is gebeurd dan ik heb verklaard. Wanneer ik zou hebben gelogen uit wraak had ik je ook heel simpel als verkrachter kunnen neerzetten", zegt het slachtoffer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:28

Borsato was in alles de vader die haar eigen vader vanwege zijn ziekte voor haar niet had kunnen zijn. "Jij stapte in het onmetelijke gat dat hij achterliet. Je kwam naar mijn paardrijles, diplomauitreiking, haalde me op van mijn schoolreisje."
Het slachtoffer schrijft dat ze niks zei over de aanrakingen zei, omdat dan haar moeder niet meer voor Borsato zou willen werken. "Dan zouden we misschien moeten verhuizen. Hoe zou het dan gaan met mijn moeders vriendinnen die ze allemaal kende via de fanclub?
Nu is alles gebeurd waar ze bang voor was,zegt het meisje. "De vriendschappen van mijn moeder zijn verdampt,jij hebt het contact verbroken. Mijn naam,mijn foto's, mijn gezicht, opeens lag alles op straat en werd ik door mensen die mij niet kenden door het slijk gehaald."

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:31

Ze benadrukt dat ze geen geld of een gevangenisstraf voor Borsato wil. "De gevolgen zijn voor jou nu ook al heel heftig", zegt ze tegen Borsato. Ze wil erkenning voor het verdriet dat hij haar heeft gedaan. Dat heeft ze nooit gekregen. Ze hoopt dat Borsato misschien nu tot het inzicht kan komen dat hij de enige is die oprecht gemeend kan zeggen dat hij haar op een verkeerde manier heeft aangeraakt. "Dat zou ik een indrukwekkende stap vinden", schrijft ze.

Maar als ik het allemaal zo lees, gaat Marco haar dat niet geven.
Hij blijft maar benadrukken hoe zielig hij zelf is.
Hij vertelt hoe zijn wereld verschrompelde en steeds kleiner werd. Dat hij mensen tegenkwam die tegen hem waren, en mensen die voor hem waren. Hij vindt ook dat slachtoffers aangifte moeten kunnen doen, "alleen in dit geval klopt het niet!"

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:36

Maar, hoezo ben je een slachtoffer als je zelf de oorzaak bent? Tegen wie moet hij aangifte kunnen doen?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:43

Arm meisje...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:46

ik vind het wel een beetje jammer dat rechtzaken hier niet online te volgen zijn. Het lijkt me erg interesssant om die procedures te kunnen volgen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:52

_San87_ schreef:
Maar, hoezo ben je een slachtoffer als je zelf de oorzaak bent? Tegen wie moet hij aangifte kunnen doen?

Hij heeft aangifte gedaan tegen de moeder en het meisje wegens smaad en laster begreep ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:52

Saga schreef:
Arm meisje...

precies ook mijn gedachte.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:53

Zometeen komt de reactie van het OM.
Dat duurt ca 1,5 uur en daarna komt de OvJ met de strafeis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:10

Tja jeetje wat moet je er van vinden... het is sowieso een vervelende situatie voor alle betrokkenen want wat er nu wel of niet exact gebeurd is, en wie het zich nu wel of niet helemaal correct herinnert.... voor iedereen is het een rot situatie met rot gevoelens en je weet als gemiddelde bokker gewoon niet hoe het precies gegaan is denk ik dan....

Hoe moet je op basis van zoiets nou bepalen wie het zich correct herinnert :?

Het is sowieso rot voor het meisje dat ze er zo'n naar gevoel aan over heeft gehouden maar het klinkt allemaal ook wel een beetje raar ook hoor...

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:14

Tja, de gebeurtenissen die nu zijn toegegeven door hemzelf zeggen meer dan genoeg, wat mij betreft.
Niks onduidelijks of 'net wel/net niet' aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:20

Hij had 'gewoon' veel eerder afstand moeten nemen van de hele situatie denk ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:27

Saga schreef:
Tja, de gebeurtenissen die nu zijn toegegeven door hemzelf zeggen meer dan genoeg, wat mij betreft.
Niks onduidelijks of 'net wel/net niet' aan.

Exact. Plus alle zwart op wit bewijs.

Het gaat niet alleen om waar hij haar wel of niet heeft betast, maar wat hij haar zwart op wit heeft gestuurd. BV dat hij het slachtoffer heeft geadviseerd zichzelf te bevredigen voor ontspanning... Dat kan hij dus niet ontkennen.
En die gaan duidelijk zwaar over grenzen heen. Als je dat leest geloof je (ten minste ik) ook wel van wat het slachtoffer beweert te hebben gevoeld.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 28-10-25 16:28, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:28

Babootje schreef:
_San87_ schreef:

Hij heeft aangifte gedaan tegen de moeder en het meisje wegens smaad en laster begreep ik.

Ja, okay. Die optie heb je natuurlijk, ook als veroorzaker.

Ik vraag me af of het standhoudt tegen het meisje. Die moeder misschien wel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:33

De OvJ gelooft het slachtoffer "wat de sfeer in het gezin ook was". Het ziet er niet best uit voor Marco.

"Het was zo vaak dat ik niet meer precies weet wanneer hij wat deed", leest de officier van justitie uit een van de verklaringen van het vermeende slachtoffer voor. In de verklaring wordt beschreven hoe ze door Borsato zou zijn betast, op zowel haar blote borsten als tussen haar benen. Uit een latere verklaring blijkt in grote lijnen hetzelfde. Ook in het dagboek worden vergelijkbare gebeurtenissen besproken. Het OM constateert dat er sprake is van een grote consistentie tussen de verklaringen. "Ze heeft het verwijt niet groter gemaakt dan het al was", zegt de officier."
Het OM zegt dat het verhaal van het vermeende slachtoffer past in de context die Borsato heeft gegeven. Daarom gelooft het OM dat het een authentieke verklaring is.
De officier van justitie benadrukt dat het vermeende slachtoffer in 2021 zelf heeft besloten aangifte te doen en daarbij niet werd beïnvloed door anderen. Het vermeende slachtoffer deed de aangifte nadat ze geruchten had gehoord dat ze niet het enige slachtoffer van Borsato zou zijn.

Het OM stelt vast dat getuigen onderschrijven dat er veel fysiek contact was vanuit Borsato naar het vermeende slachtoffer, waaronder het aanraken van haar bovenbeen en het slaan op haar billen.

De andere officier van justitie neemt het woord en bespreekt nogmaals de reacties van Borsato op de beschuldigingen van de moeder in het vier uur durende gesprek. Volgens het OM heeft hij daarin maar één keer benoemd dat er geen misbruik heeft plaatsgevonden, maar spreekt hij wel van strelen. "Wij horen op deze opname geen ontkennende verdachte, maar een bekennende verdachte", vindt de officier van justitie.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 28-10-25 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:37

wat een bizarre situatie en mijn gedachten gaan ook van links naar rechts.

eerder heb ik me er niet zo in verdiept en dacht ik gewoon, die is schuldig.
als ik het zo lees is die moeder van het vermeende slachtoffer ook niet volledig onschuldig en had ze haar dochter meer moeten beschermen en bij moeten brengen wat normaal is in zo'n zetting. en ik heb ook het idee dat er wrok is bij de moeder. verder waren ze natuurlijk zowel financieel als sociaal en aanzien afhankelijk van hem. maar waarom dingen lekken naar de media? is dat wrok, is dat zorgen dat je wel een stem krijgt? ik weet het niet.

ik begrijp marco borsato echt niet. hoe heeft hij het zover kunnen laten komen. ja je bekommert je over een vrouw die groot fan is en een dochter heeft. je stelt haar aan als voorzitter van je fanclub. dan steun je ze al genoeg. van mijn part tegen een riant salaris. en van mijn part betaal je wat uitjes voor moeder en dochter zodat ze leuke dingen kunnen doen. maar het zo opgaan in hun privesfeer is eigenlijk al grensoverschrijdend.

dat het seksistische gebeuren normaal was in dat gezin. daar had hij of wat van moeten zeggen (als je toch het vader figuur wilt zijn, dan moet je aangeven dat dat niet normaal is) of je had het contact moeten afhouden / verbreken. zoals ik zei, blijf lekker financieel steunen.
Dat hij haar betast heeft (wat het OM als betrouwbaar heeft beschouwd) is gewoon not done. ook als je een knuffelig persoon bent kom je niet bij iemands borsten uit, ga je niet bij een naakte tiener in bed liggen. dan blijf je van mijn part op de bedrand zitten te troosten.

ik ga dus van, schuldig, naar de moeder is het probleem, naar hij bedoelde het niet zo de grenzen waren niet zo duidelijk naar, wat een sukkel, dit kan gewoon niet.

de dochter is hier het grote slachtoffer op alle vlakken. je vertrouwd iemand volledig en dan gebeurd er dit. iets waar je slechte ervaringen aan over houdt. maar ook een moeder die het normaal vind dat je ontbloot door de kamer loopt als er gasten zijn. vrienden die wat anders verklaren en ook zij heeft dus blijkbaar last van de publiciteit.

ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt.
de mannelijke BN'ers (of welk land dan ook) die vinden volgens mij inderdaad dat ze meer mogen en meer kunnen maken. dat moeten ze maar eens leren. aan de andere kant zijn ze ook sneller het mikpunt van alle aantijgingen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:40

Wat het overall beeld is, is dat Borsato vooral heel wisselend verklaart, terwijl de verklaringen van het slachtoffer heel consistent zijn.
BV zegt hij de ene keer wel dat er een vader/dochter relatie (peetvader) was en de andere kant weer niet.
Dat weegt wel allemaal mee met de betrouwbaarheid van zijn verklaringen.

En hier komen ze dan, de appjes:
De appjes tussen Borsato en het vermeende slachtoffer worden nogmaals aangehaald. "De appjes bevestigen dat Borsato de grens was kwijtgeraakt." Hij zag haar als een lekker wijf, stelt de officier van justitie.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:42

Ik ben ook wel echt verbaasd over hoe 'dommig' hij over komt.
Sowieso om over bepaalde onderwerpen te praten via telefoon of whatsapp, bepaalde dingen te bekennen op die manier.
Nu in de rechtszaal ook meer zeggen dan verstandig is voor zijn zaak, terwijl hij niet eens verplicht is om te antwoorden.
Het is echt alsof hij de grenzen niet kent.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:43

Saga schreef:
Ik ben ook wel echt verbaasd over hoe 'dommig' hij over komt.
Sowieso om over bepaalde onderwerpen te praten via telefoon of whatsapp, bepaalde dingen te bekennen op die manier.
Nu in de rechtszaal ook meer zeggen dan verstandig is voor zijn zaak, terwijl hij niet eens verplicht is om te antwoorden.
Het is echt alsof hij de grenzen niet kent.

Echt heel bijzonder inderdaad. En ook nog zo overkomen zonder beeldmateriaal. Daar heeft hij geen toestemming voor gegeven aangezien Ali door de filmpjes er alleen maar slechter voor kwam te staan, maar de teksten helpen Borsato ook echt niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:46

pmarena schreef:
Tja jeetje wat moet je er van vinden... het is sowieso een vervelende situatie voor alle betrokkenen want wat er nu wel of niet exact gebeurd is, en wie het zich nu wel of niet helemaal correct herinnert.... voor iedereen is het een rot situatie met rot gevoelens en je weet als gemiddelde bokker gewoon niet hoe het precies gegaan is denk ik dan....

Hoe moet je op basis van zoiets nou bepalen wie het zich correct herinnert :?

[ Video ]

Het is sowieso rot voor het meisje dat ze er zo'n naar gevoel aan over heeft gehouden maar het klinkt allemaal ook wel een beetje raar ook hoor...

'Je' moet helemaal niks, natuurlijk.

Ik vind het in dit geval duidelijk dat er misbruik is gemaakt van het meisje. De appberichten zijn imo een duidelijke indicatie. De rol van de moeder vind ik dan weer wel twijfelachtig.

Het grootste slachtoffer is iig het meisje.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:47

dagboek wordt ook als betrouwbaar beschouwd.
dat geloof ik wel, maar het zou nog steeds kunnen dat ze dat van haar moeder moest doen zou je zeggen.
lastig hoor.

ja ik snap Borsato ook niet. uberhaupt om zoiets te appen. "ga jezelf maar lekker bevredigen". dat doe je niet. niet naar je dochter, niet naar iemand van 18 jaar. kan nog naar een andere vrouw zijn, maar dan is het wel richting vreemdgaan (is het niet officieel) ik vind het een beetje kaliber dickpick.