Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:11

Sizzle schreef:
Mee eens, maar die discussie ligt heel gevoelig uiteraard. Mag je Syriers weigeren om Oekrainers binnen te laten. Kun je polen wegsturen omdat je nu Oekrainers hebt etc. Komt nog bij dat niemand precies weet hoeveel Oekrainers er zijn omdat ze niet op de vluchtelingen lijst staan, maar dat zijn er minstens iets van 70.000, dat is 3x meer dan de niet Europese vluchtelingen. Dat is bij ons niet anders trouwens. Het opvang systeem barst nu overal bijna uit zijn voegen, echter speelt dat doorstroom/huizen probleem niet in alle landen.
Iets van een jaarlijks aantal werk en studeervergunningen zou ik wel als een nuttige oplossing zien, maar Oekraine is een uitzonderlijke situatie. Je kan niet als land eerst alle deuren wijd open zetten en dan een half jaar later bedenken dat het er wel een beetje veel zijn.

Als mensen acuut hulp nodig hebben dan moet dat geboden worden vind ik. En dan moeten er inderdaad andere opties besproken worden als minder werk en studeervergunningen. In een krap land als Nederland is dat helaas nodig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 16:08

Mijn broer is ongeveer een jaar bezig (als het ondertussen al niet langer is)geweest met een werkvergunning voor Amerika.
Hij heeft zowel de Canadese als Nederlande nationaliteit. Geen strafblad oid.
Maar het lukt niet. Wel al een paar keer op vakantie visum daar gewerkt maar dat werd hem ook te risicovol dus ontslag genomen bij zijn baas.

En hier wandelt alles maar binnen.... dat blijft toch raar allemaal.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 16:44

Ik ben benieuwd of dit bepaalde mensen in dit topic aan het denken zet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 16:48

Soepblik schreef:
[ Video ]

Haha, dat denk ik niet :)). Goed stukje wel. Op een na allemaal hypocriet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:02

Wat moet je daar over denken dan?
Als we hier vluchten is er echt geen land die ons een huis plus uitkering geeft. Jaar na jaar. Zonder eisen tegenover te stellen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 19:09

DuoPenotti schreef:
Mijn broer is ongeveer een jaar bezig (als het ondertussen al niet langer is)geweest met een werkvergunning voor Amerika.
Hij heeft zowel de Canadese als Nederlande nationaliteit. Geen strafblad oid.
Maar het lukt niet. Wel al een paar keer op vakantie visum daar gewerkt maar dat werd hem ook te risicovol dus ontslag genomen bij zijn baas.

En hier wandelt alles maar binnen.... dat blijft toch raar allemaal.

Klopt, en als je mag werken is dat ook maar voor 3 jaar toch!? Dan moet je weer de molen in...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:16

DuoPenotti schreef:
Als we hier vluchten is er echt geen land die ons een huis plus uitkering geeft. Jaar na jaar. Zonder eisen tegenover te stellen.

Zeker wel, wij kunnen gewoon naar landen als Duitsland, België, Scandinavië etc.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:22

Zeg ik dan dat we daar niet heen kunnen?

Popstra; geen idee na 3 jaar.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:40

_San87_ schreef:
Soepblik schreef:
[ Video ]

Haha, dat denk ik niet :)). Goed stukje wel. Op een na allemaal hypocriet.

De hoeveelheid Boomers valt me vooral op.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:29

Cowboy55 schreef:

Waar zie jij honden in beeld?

Ik denk dat het stuk best wel een aardige kern van waarheid bevat hoor. En ik ben een xennial.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 00:06

Huh, waarheid? Dit is toch letterlijk een montage van mensen die hun mening geven?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 00:41

germie schreef:
Cowboy55 schreef:

Waar zie jij honden in beeld?

Ik denk dat het stuk best wel een aardige kern van waarheid bevat hoor. En ik ben een xennial.

Geen idee wat een xennial is, maar succes daarmee. Ik vergelijk MIJN (groot-)ouders in elk geval niet met een schurftig fantasiehondje, maar doe je ding. Ik ken je verder niet, dus wellicht ligt het anders voor jou.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 08:11

Boomer slaat gewoon op baby boomer als in: verwekt tijdens de baby boom na WWII :') wat een assumpties wederom _O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 08:45

Raineri schreef:
Boomer slaat gewoon op baby boomer als in: verwekt tijdens de baby boom na WWII :') wat een assumpties wederom _O-

:j _O-
En boomers zijn trouwens ook gewoon hele leuke hondjes hoor. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:22

MarlindeRooz schreef:
DuoPenotti schreef:

Zeker wel, wij kunnen gewoon naar landen als Duitsland, België, Scandinavië etc.

Krijgen wij daar ook een uitkering? Want dat zou nieuw zijn voor mij...en recht op een huurwoning of moet je er dan zelf een kopen?

DP, waarom lukt het niet bij je broer? Amerika is sowieso erg streng.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:49

In Duitsland is het vergelijkbaar geregeld. Daar kom je ook in de „bijstand“ als je een erkende status hebt.
Zolang je nog in centra zit krijg je „zakgeld“.
Ik dacht wel dat het bedrag voor vluchtelingen iets lager was dan voor „gewone“ bijstandsgerechtigden, maar dat weet ik niet zeker. Iets staat me bij dat er eerder dit jaar ophef was dat Oekrainers meer geld kregen dan vluchtelingen uit andere landen.

Dat „recht op woning“ is verder nergens echt relevant omdat je in andere landen niet zo‘n bizarre woningcrisis hebt. Daar vind je gewoon zelf wat. Het principe sociale huur is een Nederlands ding.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 10:23

Als wij naar het buitenland vertrekken voor een ,beter, leven dan heet dat emigreren en ga je gewoon voor jezelf zorgen!
Je kiest er immers zelf voor

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 10:25

en die bijstand krijg je die in Duitsland je hele leven?
Zou kunnen want daar gaan er ook veel heen.
Maar de landen waar er amper binnen komen weet je het antwoord wel op.
En die laatste hebben groot gelijk, waarom iemand levenslang voorzien ipv dat ze zelf hun inkomen gaan genereren.
Dat moeten de meeste mensen toch gewoon, ook als ze bijvoorbeeld in Frankrijk gaan wonen.

Ja en een huis is daar geen probleem, hier wel.
Voorrang geven kan dus echt niet, gewoon achterop de lijst, ja als dat 10 jaar is is dat zo.
Ja dat betekend wel dat de centra vol blijven...tja dat is nu net het probleem, niets geregeld hier.
Maar moet daar de Nederlander die al 10 jaar of langer op een lijst staat daar de dupe van worden dan?
Wat er niet is kun je toch ook niet aan 1 groep specifiek uit gaan delen?.
Dus ja stop op mensen dier hier status kunnen krijgen zou een logisch gevolg moeten zijn.
Voor arbeidsmigranten moet een baas dan maar voorzien. En deze kunnen ook op een camping wonen in een chalet gezien ze elders een woon adres hebben.

Geen idee waarom hij geen werkvergunning krijgt.
Ik heb hem hier maar kort over gesproken. En was van zijn kant ook meer een mededeling dat hij daar nu niet meer naartoe gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 10:32

Popstra schreef:
Als wij naar het buitenland vertrekken voor een ,beter, leven dan heet dat emigreren en ga je gewoon voor jezelf zorgen!
Je kiest er immers zelf voor

Emigreren en vluchten is uiteraard niet hetzelfde. Dat lijkt me helder. Echter, als jij geemigreerd bent naar Duitsland en daar na verloop van tijd werkeloos wordt dan kom je ook eerst gewoon in de WW en uiteindelijk in de bijstand en schoppen ze je niet terug naar Nederland. Dat is overal in de EU wel vergelijkbaar.

Vluchtelingen krijgen overal in de EU iets van leefgeld, dat is internationaal geregeld. Daarnaast moet ieder land met een sociaal vangnet ook iets van bijstand betalen. Dat is niet iets dat alleen Nederland doet of zo.

Ik vraag me wel af hoe dat in Turkije geregeld is aangezien zij de allergrootste toestroom hebben en veruit de meeste asielzoekers opnemen.

Duopenotti, werkmigranten hebben niet elders een woonadres, tenzij ze enkel voor seizoenswerk komen maar dan zijn ze sowieso geen officiele immigranten.

Dat mensen kijken naar waar ze goede kansen hebben lijkt me logisch. Als je zelf moet vluchten dan zal ook niet je eerste keuze zuid Italie zijn waar lekker veel armoede en werkeloosheid is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:34

En als je naar Duitsland gaat en niet kan werken? kom je er dan wel in?

Want waarom is Nederland zo aanlokkelijk? Het heeft een reden dat het hier zo druk is/ wordt en overvol raakt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:39

Suzanne F. schreef:
Raineri schreef:

:j _O-
En boomers zijn trouwens ook gewoon hele leuke hondjes hoor. :+

Precies.

Maar omdat je dus boomers hebt als in een bepaalde leeftijdsgroep heb je dus ook generatie X en Xennial.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:06

Elisa2 schreef:

Want waarom is Nederland zo aanlokkelijk? Het heeft een reden dat het hier zo druk is/ wordt en overvol raakt.

Duitsland neemt ook vluchtelingen/asielzoekers op, dus ja, je komt erin.

De reden dat het hier zo'n puinzooi is, is falend overheidsbeleid. Na de golf vluchtelingen uit Syrië zijn al die opvangplekken weer gesloten/afgestoten en is personeel om aanvragen te beoordelen verminderd. Dit in combinatie met het tekort aan woningen waardoor er nauwelijks doorstroom is maakt dat het hier zo'n chaos is.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:48

Elisa2 schreef:

Waarom het idee dat we het in NL zoveel 'erger' hebben dan de landen om ons heen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:10

Elisa2 schreef:

Als je asielzoeker bent dan kom je uiteraard altijd werkeloos binnen: dus, ja.

Duitsland neemt toch echt in totaal meer immigranten, maar dat zijn aantallen, per capita zie je onder.

Ik quote mezelf even:
Citaat:
NL staat zeker niet bovenaan in Europa. In Duitsland, Frankrijk en Spanje loopt het over de 100.000 per jaar binnen.
Buiten de EU maar binnen Europa is Turkije een enorme koploper met ongeveer 3,5 miljoen vluchtelingen alleen al uit Syrie.

Als je het per capita bekijkt is nederland een middenmoot naast Belgie.

[ [url=m/6mMN61.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: iets gaat mis met de afbeelding

Afbeelding

Let wel: dit is totale immigratie, niet alleen vluchtelingen maar daar is NL ook geen specifieke koploper, dat is Turkije.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:32

Voor Turkije is dit alleen een geldbuidel aangezien ze flink betaald krijgen door de EU .
10 miljard voor 2022. Nederland krijgt 10.000 per asiel zoeker.