steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:02

dat gebeurt al heel lang Margratea. uitwisselingsprogramma's over en weer.

Mijn dochter studeert in Wageningen en daar zijn ook heeel veel buitenlandse studenten die hier over de landbouw leren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:13

Ok, maar blijkbaar is het toch niet genoeg, als een verkleining van de sector hier direct betekent dat het elders allemaal veel minder effectief vandaan gaat komen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:21

heeft misschien ook iets met klimaat, grondsoort en dierenwelzijn te maken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:21

Magrathea schreef:
Ok, maar blijkbaar is het toch niet genoeg, als een verkleining van de sector hier direct betekent dat het elders allemaal veel minder effectief vandaan gaat komen.

Dat heeft ook veel met geld te maken!

Geld om te investeren is er niet en in een groot deel van de wereld is de landbouw niet dusdanig gesubsidieerd zoals in de EU na WO2.

Mede door het geld uit de EU is onze landbouw zoals die nu is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:22

juval schreef:
heeft misschien ook iets met klimaat, grondsoort en dierenwelzijn te maken.

Klimaat en grondsoort kun je het gewas op aan passen.

Dierwelzijn hangt voor een deel ook samen met welvaart.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:30

ik weet dat er in China bijvoorbeeld mega grote melkvee en varkensbedrijven gebouwd worden.. dan gaat het niet over een paar duizend dieren, maar meer 10 duizenden (of nog meer). Ook in Rusland zijn dit soort ontwikkelingen gaande. In het middenoosten schieten de gigantische bedrijven ook uit de grond. Deze landen willen zelfvoorzienend worden. Heel vaak worden deze projecten geleid en ondersteund door Nederlanders.

Windbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:52

Ik denk wel dat het goed is dat China zelf meer varkens gaat produceren. Zij importeren nu veel varkensvlees (uit Nederland!) . Dus net zoals wij hier het beste lokaal kunnen kopen, moeten ze dat daar ook doen. Zo met die mega varkensflats dat wíl je toch ook niet als Nederlandse boer denk ik? (Enkele Brabantse mega ondernemers daargelaten..). Staat zo ver af van het boerenleven dat je denk ik wil leiden.

En Juval, bedankt voor je uitgebreide toelichting over hoe jullie het doen. Inderdaad zullen veel boeren geen opvolger hebben en lost het zichzelf zo ook wel op.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:31

Magrathea schreef:
Denk niet dat de EU direct over dergelijke stukken gaat.
Maar ik weet niet welk nieuws jij hebt gevolgd maar Lelystad is nu al tig keer uitgesteld om diverse redenen, knappe jongen die dat nu nog weet goed te praten hoor. Voorlopig komt dat echt niet. (En een van de voorvechters tegen deze luchthaven is toch iemand van een partij die hier meermaals is benoemd als De Grote Tegenstander van de veehouders. In tegenstelling tot FVD die het het liefst morgen nog open ziet gaan. Over sjoemelen met cijfers gesproken. Just saying ;) )

Voor zover mij bekend is gaat Lelystad airport in 2020 open voor vakantievluchten binnen Europa, als overloopvliegveld van Schiphol. Daarvoor is een nieuwe terminal gebouwd en de verkeerstoren verhoogd. Het aantal vluchten zal zich in de eerste jaren geleidelijk uitbreiden naar maximaal 10.000 vliegbewegingen in 2023. Ik vind het bizar dat dat kan, naast de Oostvaardersplassen en de Veluwe. Wat mij betreft wordt vliegen drie, vier of vijf keer zo duur.

Nogmaals, mijn aversie tegen een GL en PvdD is gebaseerd op het feit dat zij net zo hard mee toeteren dat de landbouw de grootste stikstofvervuiler is. Want daar valt over te discussiëren. Dus wat wil je bereiken? Dat ik GL/PvdD ga aanbidden omdat ze, net als ik, graag zien dat het aantal vliegbewegingen afneemt? Dat is hetzelfde als iemand eerst een schop verkopen, dan aardig doen en verwachten dat diegene die schop vergeet. Beste vrienden. Zo werkt het natuurlijk niet.

En nogmaals, FvD is niet mijn club.

Edit; ik lees nu dat de inspanningen van het SATL wellicht opnieuw roet in het eten gooit. Zou mooi zijn. Maar uiteindelijk heeft de Tweede Kamer het laatste woord.

Windbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:43

Maar landbouw is een grote stikstofvervuiler.

Misschien niet de allergrootste maar de industrieën waar het grote geld en de grote belangen zitten komen helaas als laatste aan de beurt of ontspringen de dans. Heel oneerlijk maar daar kan je niet van winnen.

Ik scheid ook braaf mijn afval en betaal me zo blauw aan een diesel auto terwijl het peanuts is als je kijkt naar vervuilende industrie of hoe het in Azie gaat bijvoorbeeld.

Van de grote taart snijden ze de stukjes die het makkelijkst zijn.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:31

Windbloem schreef:
Maar landbouw is een grote stikstofvervuiler.

Misschien niet de allergrootste maar de industrieën waar het grote geld en de grote belangen zitten komen helaas als laatste aan de beurt of ontspringen de dans. Heel oneerlijk maar daar kan je niet van winnen.

Ik scheid ook braaf mijn afval en betaal me zo blauw aan een diesel auto terwijl het peanuts is als je kijkt naar vervuilende industrie of hoe het in Azie gaat bijvoorbeeld.

Van de grote taart snijden ze de stukjes die het makkelijkst zijn.

Er wordt niet eens geregistreerd wat bedrijven (met een stikstofuitstoot van <5 melkveebedrijven) uitstoten. Zonder die gegevens schijnt men toch te kunnen berekenen wat het aandeel is van industrie en van de landbouw. Knappe koppies hoor.

Men vergeet ook graag dat de helft van de stikstofdepositie veroorzaakt door de industrie, terecht komt op landbouwgrond. Geen boer die daar over klaagt, maar we lossen wel de helft van het probleem van een ander op. Daar kraait geen haan naar. Ik verwacht geen applaus of een lintje, wel dat dit eens meegenomen wordt in de beeldvorming.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 13:12

precies wat je zegt tiepfoudt! laat eerst alle bedrijven maar eens een NB vergunning aanvragen. En laat ze eerst maar eens goed meten (geen rekenmodellen) hoeveel welk bedrijf uitstoot en opneemt. Daarna praten we weer verder..

en dan nog, Stikstof is NIET slecht. Bomen groeien ervan! En laten we die nu net nodig hebben om de CO2 uitstoot op te nemen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 13:34

@ juval: per melkveebedrijf is uiteraard wel tot ver achter de komma bekend hoeveel stikstof zij uitstoten :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 14:18

juval schreef:
precies wat je zegt tiepfoudt! laat eerst alle bedrijven maar eens een NB vergunning aanvragen. En laat ze eerst maar eens goed meten (geen rekenmodellen) hoeveel welk bedrijf uitstoot en opneemt. Daarna praten we weer verder..

en dan nog, Stikstof is NIET slecht. Bomen groeien ervan! En laten we die nu net nodig hebben om de CO2 uitstoot op te nemen.

Stikstof is slecht in de zin van dat het bepaalde planten helpt groeien waardoor de wat zeldzamere planten die juist in stikstof-armere grond groeien ten onder gaan door verdringing.

Dus ja, bomen groeien ervan, maar het is toch echt wel slecht.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 14:40

maar wie bepaalt welke planten moeten blijven? Als een boom bijvoorbeeld meer nut heeft dan een heideplantje?

Het is toch van alle tijden dat soorten verdwijnen en verschijnen. Evolutie.

Dit onderzoek wijst uit dat de boeren zeker wel willen veranderen: https://www.groenkennisnet.nl/nl/groenk ... ndbouw.htm

de protestacties zijn geen onwil, maar de manier waarop het beleid wordt gemaakt, de regels vastgesteld en de onzorgvuldigheid waarop de overheid met haar boeren om gaat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 14:44

Te is nooit goed behalve tevreden.
Een overschot aan stikstof is dus niet goed en draagt bij aan het verdwijnen uit een gebied en uitsterven van bepaalde soorten dieren en planten.

Aan de andere kant draagt het juist weer bij aan overmatige groei van andere soorten.

Het is net als met alles er moet een balans zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 14:46

juval schreef:
maar wie bepaalt welke planten moeten blijven? Als een boom bijvoorbeeld meer nut heeft dan een heideplantje?

Dit onderzoek wijst uit dat de boeren zeker wel willen veranderen: https://www.groenkennisnet.nl/nl/groenk ... ndbouw.htm

de protestacties zijn geen onwil, maar de manier waarop het beleid wordt gemaakt, de regels vastgesteld en de onzorgvuldigheid waarop de overheid met haar boeren om gaat.

De snelheid waarmee soorten verdwijnen heeft niets met evolutie te maken!

Flora en fauna worden niet bedreigd door evolutie maar door de mens!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 14:46

juval schreef:

Het gaat niet om nut/geen nut, het gaat om behoud van wat er nu is. Wat nu van nature in de natuur voorkomt.
En ja evolutie is er, maar dit is echt door mensen veroorzaakt dus dat kan je imo geen evolutie noemen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 15:02

Even wat anders; ik heb de indruk dat de boeren in dit topic gewoon hardwerkende mensen zijn die zich zorgen maken om hun boterham. En daar is niets mis mee.

Maar ik had al meteen mijn twijfels bij de integriteit van de voorlieden van de protestbeweging en ben daar wat over gaan lezen. Kwam een stukje tegen over de woordvoerder bijvoorbeeld:

Die verdient momenteel niets maar heeft nog een fijn banksaldo en zijn vader heeft nog vijfendertig huizen in de VS achter de hand.

https://www.vice.com/nl/article/evygwz/ ... YDj-VfcxCY

Ook de voorzitter is geen gewone boer, lijkt me, die kreeg meer dan veertigduizend euro subsidie, las ik. Dat ontvangt een normale boer niet denk ik, dus dit zijn de grote jongens. Zijn dat nou wel de beste vertegenwoordigers voor de 'gewone', zeg maar mkb-boeren?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 15:31

wat voor subsidie heb je het over?

De nertsenhouderij is op een heel nare manier de nek omgedraaid. Eerst gezegd dat ze moeten investeren in betere huisvesting voor de dieren, en even later toch de nek omdraaien en veel te kort de tijd geven om de investeringen terug te verdienen.

Windbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 15:40

Dat FDF vind ik zeer onsympathiek en vooral simpel overkomen. Ze bevestigen juist negatieve vooroordelen over boeren in plaats van die te ontkrachten.

Een beetje op het sentiment spelen over dat ze in ons voedsel voorzien (ja, dat doen boeren wel maar dat kan ook prima met minder dan de helft van de boeren en vlees in deze hoeveelheden is bepaald geen noodzakelijk voedsel).

De hongerwinter erbij halen deed voor mij de deur dicht. Je gaat niet koketteren en argumenteren met leed van 75 jaar geleden (waarin boeren ook niet altijd een hele sympathieke rol in speelden).

Dat ze een snotneuzerige nertsenfokker woordvoerder maken, is al helemaal een domme zet van die club. Je weet toch dat bontfokkerij niet goed ligt bij burgers en al helemaal niets met “wij voeden u” te maken heeft?

Windbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 15:42

juval schreef:
wat voor subsidie heb je het over?

De nertsenhouderij is op een heel nare manier de nek omgedraaid. Eerst gezegd dat ze moeten investeren in betere huisvesting voor de dieren, en even later toch de nek omdraaien en veel te kort de tijd geven om de investeringen terug te verdienen.

Sorry, misschien dat binnen jullie sector nertsenhouderij onder ‘boeren’ valt maar voor het grote publiek lijkt dit een andere categorie. Als ik een boer was zou ik me er niet mee associeren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 15:49

Citaat:
precies! biologisch is ook niet zaligmakend. Ieder zijn ding.

... op zich heb ik het woord zaligmakend niet gebruikt, maar ik ben wel benieuwd naar de gedachte hier achter.
(Ik heb langs zien komen 'dat er in de gangbare landbouw ook zat innovaties worden gedaan', en ik twijfel daar geen seconde aan. Maar dan blijft nog de vraag of de knappe koppen die de projecten ontwikkelen het gat tussen beide vormen kleiner maken of groter.)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 15:59

Ik voel me helemaal niet thuis in de FDF groep, dat had ik al heel snel en dat gevoel is alleen maar erger geworden. Ik ben echt niet de enige, maar die groep hoor je niet.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 16:04

Windbloem schreef:
Dat FDF vind ik zeer onsympathiek en vooral simpel overkomen. Ze bevestigen juist negatieve vooroordelen over boeren in plaats van die te ontkrachten.

Een beetje op het sentiment spelen over dat ze in ons voedsel voorzien (ja, dat doen boeren wel maar dat kan ook prima met minder dan de helft van de boeren en vlees in deze hoeveelheden is bepaald geen noodzakelijk voedsel).

De hongerwinter erbij halen deed voor mij de deur dicht. Je gaat niet koketteren en argumenteren met leed van 75 jaar geleden (waarin boeren ook niet altijd een hele sympathieke rol in speelden).

<KNIP>

Voor mij was het boerenprotest als zodanig al bekeken toen ze de deur van het provinciehuis in Groningen eruit reden. Je hebt met je poten van andermans spullen af te blijven. Net zoals actievoerders niks te zoeken hebben in een varkensstal van een varkensboer heb jij als actievoerende boer niet de deur van een overheidsgebouw eruit te rijden. Daarna ging het alleen maar verder bergaf met mijn sympathie. En het hongerwinter verhaal was/is inderdaad te gek voor woorden. Iemand die dat soort dingen roept moet je heeeel snel naar de achtergrond schuiven alvorens 1000x je excuses aan te bieden.