Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bambolina schreef:Tcm62 schreef:Russisch vliegtuig neergehaald door Turkije op grens Syrie en Turkije...gaat lekker zo..
Gevechtsvliegtuig, belangrijk detail. Gebeurt vaker dat er onaangekondigd Russische militaire vliegtuigen opduiken waar het niet helemaal de bedoeling is, ook boven Nederland een paar keer.
Rot situatie. Rusland gaat ontkennen dat ze het luchtruim hebben geschonden en Turkije had niet meteen moeten schieten (hoewel ze wel gewaarschuwd hadden). Gaat iig de situatie niet bevorderen..
Tcm62 schreef:Russisch vliegtuig neergehaald door Turkije op grens Syrie en Turkije...gaat lekker zo..
Gevechtsvliegtuig, belangrijk detail. Gebeurt vaker dat er onaangekondigd Russische militaire vliegtuigen opduiken waar het niet helemaal de bedoeling is, ook boven Nederland een paar keer.
Tja maar we vechten wel met zijn allen tegen IS en Turkije is straks wel gemoeid als ze voor de grens staan.
Ik blijf het bijzonder hypocriet vinden...zeker als Turkije bij de EU wil maar wel in deze een houding aanneemt die ik discutabel vind...en de dialoog tot samenwerken niet makkelijker maakt...het was een grensgebied...het had ook een gesprek met Putin kunnen worden ipv een dergelijke aktie..
Zoe_97 schreef:hier heb je idd ene goed punt. merk ik in etterbeek/elsene ook. In eettentjes etc. word er vaak gewoon koppig frans gesproken als je hun in het nederlands aanspreekt. Ok ik probeer over te schakelen (wat voor mij niet gemakkelijk is), maar zelf een beetje moeite doen zit er niet in. Z kunnen zich als ze vanuit een franstalig land hier dus gemakkelijk vestigen in heel België want vlamingen passen zich toch aan.
waxmeltsenzo schreef:Tcm62 schreef:Russisch vliegtuig neergehaald door Turkije op grens Syrie en Turkije...gaat lekker zo..
Tja maar we vechten wel met zijn allen tegen IS en Turkije is straks wel gemoeid als ze voor de grens staan.
Ik blijf het bijzonder hypocriet vinden...zeker als Turkije bij de EU wil maar wel in deze een houding aanneemt die ik discutabel vind...en de dialoog tot samenwerken niet makkelijker maakt...het was een grensgebied...het had ook een gesprek met Putin kunnen worden ipv een dergelijke aktie..
Volgens mij is het niet zeker dat Turkije het vliegtuig heeft neergehaald. Beetje onzinnige discussie zo
Varekaj schreef:Het merendeel van de mensen die hierheen verhuizen spreken sowieso al Frans of toch een basis, dus Wallonië en Brussel zijn voor hen veel aantrekkelijker dan Vlaanderen. En ik zei het eerder ook, veel moeite om Nederlands te leren doen ze niet echt. Anders zou het nooit zo ver komen dat scholen echt moeten verplichten en campagnes gaan voeren dat Nederlands de voertaal is, en niet Arabisch of Pools of Frans. Ik heb absoluut niks tegen mensen die hier willen wonen, maar stond toch even versteld in september dit jaar met een spandoek aan de lagere school "hier speelt, leert en spreekt men in het NEDERLANDS".
Is ergens ook onze eigen fout hoor. Als wij niet elke keer hadden omgeschakeld dan waren ze wel verplicht om het te leren of een tolk te zoeken zoals in Nederland. Nu hebben we dat wel gedaan, en tjah, geef ze ergens eens ongelijk?
Voor zover ik begreep op de radio vanmiddag wil Turkije de grenszone vooral als veiligheidszone behouden, een soort buffer.
Yasmine schreef:Zoe_97 schreef:hier heb je idd ene goed punt. merk ik in etterbeek/elsene ook. In eettentjes etc. word er vaak gewoon koppig frans gesproken als je hun in het nederlands aanspreekt. Ok ik probeer over te schakelen (wat voor mij niet gemakkelijk is), maar zelf een beetje moeite doen zit er niet in. Z kunnen zich als ze vanuit een franstalig land hier dus gemakkelijk vestigen in heel België want vlamingen passen zich toch aan.
Excuseer? Etterbeek en Elsene zijn deel van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dat officieel tweetalig is. Die mensen zijn helemaal niet verplicht om daar Nederlands te spreken en hebben het goed recht om Frans te spreken.
Snooki schreef:Als je in een tweetalige stad woont dan spreek je toch beide talen uit fatsoen lijkt me
pien_2010 schreef:Dan heb ik nog een vraag. Hier noemen de Fransen IS `Dasj` waarvan ik niet weet of dit goed geschreven is. Waar komt dat vandaan want overal is het verder IS. Weet iemand dat.
Citaat:Waarom dan toch de naam Daesh gebruiken als naam voor de terreurgroep, als de feitelijke betekenis niet anders is vergeleken met andere namen voor IS? Op die vraag gaf de Franse minister van Buitenlandse Zaken Laurent Fabius in september vorig jaar al antwoord.
Hij pleitte voor Daesh en riep op te stoppen met het gebruik van de naam Islamitische Staat. Allereerst omdat 'dit een terroristische groep is, en geen staat', zei Fabius. Verder vervaagt het woord 'islamitisch' volgens Fabius de scheidslijn tussen de terreurgroep en de islam in het algemeen. Het woord Daesh zou voornamelijk in het Westen minder snel de associatie met de islam oproepen.
Daar komt bij dat IS de naam Daesh als een belediging zou zien. Dat bevestigt arabist Kwarten. 'Het is er een verboden woord. Als je er al niet de doodstraf voor krijgt, dan krijg je er zeker tientallen stokslagen voor. Ze zien zichzelf als een staat. Het woord Daesh suggereert dat ze een beweging zijn. Dat is een belediging.'
purny schreef:Maar er zijn ook genoeg belgen die aan de Zeeuwse grens wonen en die het vertikken om Vlaams te spreken. Die gaan gewoon Frans spreken.
Net zoals gister. Ik werk in de supermarkt achter de kassa. Komt er op een gegeven moment een donkere man bij mij aan de kassa. Kijkt mij vies aan en ik groet hem. Vervolgens zegt meneer met een verheven stem tegen mij: English. Ik was zo verbaasd dat ik eigenlijk had moeten zeggen dat we in Nederland Nederlands spreken. Dit was ook zeker geen toerist maar een vluchteling. Of gewoon gezegd dat hij ook kon vragen of ik Engels kon spreken.
Zelfs dan zou ik geen Engels tegen die mensen spreken. Als ze mij als vuil behandelen kan ik het ook