Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:21

In België ben je als vreemdeling wel verplicht de taal te leren. Voor Wallonië het Frans, woon je in Vlaanderen het Vlaams.
Het grote probleem in België is dat wij maar eventjes zes verschillende regeringsorganen
Dit zijn De Belgische of federale regering
De Vlaamse Regering voor het Vlaams Gewest en de Vlaamse Gemeenschap
De Waalse Gewestregering voor het Waals Gewest
De Brusselse hoofdstedelijke Gewestregering voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
De Franstalige Gemeenschapsregering voor de Franstalige Gemeenschap
De Regering van de Duitstalige Gemeenschap voor de Duitstalige Gemeenschap
Verder nog de Vlaamse Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie.
In totaal zijn er 58 uitvoerende mandaten, zes mandaten voor regeringshoofden, de overige 52 mandaten zijn ministers of staatssecretarissen.
Moeilijk te begrijpen voor de buitenlanders. Voor ons is het al moeilijk.
En de beschuldigen van president Hollande zijn ook wel overdreven. Blijkbaar heeft de Franse regering reeds haar excuses aangeboden aan onze regering.
Frankrijk had zijn huiswerk ook niet goed gemaakt. Frankrijk wist al enkele maanden dat er een aanslag op een concertzaal mogelijk was komt er nog bij dat Turkije had Frankrijk al enkele tijd geleden verwittigd voor aanslagen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:25

Bambolina schreef:
Tcm62 schreef:
Russisch vliegtuig neergehaald door Turkije op grens Syrie en Turkije...gaat lekker zo..

Gevechtsvliegtuig, belangrijk detail. Gebeurt vaker dat er onaangekondigd Russische militaire vliegtuigen opduiken waar het niet helemaal de bedoeling is, ook boven Nederland een paar keer.

Rot situatie. Rusland gaat ontkennen dat ze het luchtruim hebben geschonden en Turkije had niet meteen moeten schieten (hoewel ze wel gewaarschuwd hadden). Gaat iig de situatie niet bevorderen..

Tja maar we vechten wel met zijn allen tegen IS en Turkije is straks wel gemoeid als ze voor de grens staan.

Ik blijf het bijzonder hypocriet vinden...zeker als Turkije bij de EU wil maar wel in deze een houding aanneemt die ik discutabel vind...en de dialoog tot samenwerken niet makkelijker maakt...het was een grensgebied...het had ook een gesprek met Putin kunnen worden ipv een dergelijke aktie..

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:27

Tcm62 schreef:
Russisch vliegtuig neergehaald door Turkije op grens Syrie en Turkije...gaat lekker zo..

Gevechtsvliegtuig, belangrijk detail. Gebeurt vaker dat er onaangekondigd Russische militaire vliegtuigen opduiken waar het niet helemaal de bedoeling is, ook boven Nederland een paar keer.

Tja maar we vechten wel met zijn allen tegen IS en Turkije is straks wel gemoeid als ze voor de grens staan.

Ik blijf het bijzonder hypocriet vinden...zeker als Turkije bij de EU wil maar wel in deze een houding aanneemt die ik discutabel vind...en de dialoog tot samenwerken niet makkelijker maakt...het was een grensgebied...het had ook een gesprek met Putin kunnen worden ipv een dergelijke aktie..

Volgens mij is het niet zeker dat Turkije het vliegtuig heeft neergehaald. Beetje onzinnige discussie zo ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:28

Het merendeel van de mensen die hierheen verhuizen spreken sowieso al Frans of toch een basis, dus Wallonië en Brussel zijn voor hen veel aantrekkelijker dan Vlaanderen. En ik zei het eerder ook, veel moeite om Nederlands te leren doen ze niet echt. Anders zou het nooit zo ver komen dat scholen echt moeten verplichten en campagnes gaan voeren dat Nederlands de voertaal is, en niet Arabisch of Pools of Frans. Ik heb absoluut niks tegen mensen die hier willen wonen, maar stond toch even versteld in september dit jaar met een spandoek aan de lagere school "hier speelt, leert en spreekt men in het NEDERLANDS".

Is ergens ook onze eigen fout hoor. Als wij niet elke keer hadden omgeschakeld dan waren ze wel verplicht om het te leren of een tolk te zoeken zoals in Nederland. Nu hebben we dat wel gedaan, en tjah, geef ze ergens eens ongelijk?

Voor zover ik begreep op de radio vanmiddag wil Turkije de grenszone vooral als veiligheidszone behouden, een soort buffer.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:33

Zoe_97 schreef:
hier heb je idd ene goed punt. merk ik in etterbeek/elsene ook. In eettentjes etc. word er vaak gewoon koppig frans gesproken als je hun in het nederlands aanspreekt. Ok ik probeer over te schakelen (wat voor mij niet gemakkelijk is), maar zelf een beetje moeite doen zit er niet in. Z kunnen zich als ze vanuit een franstalig land hier dus gemakkelijk vestigen in heel België want vlamingen passen zich toch aan.

Excuseer? Etterbeek en Elsene zijn deel van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dat officieel tweetalig is. Die mensen zijn helemaal niet verplicht om daar Nederlands te spreken en hebben het goed recht om Frans te spreken.
Laatst bijgewerkt door Yasmine op 24-11-15 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:33

waxmeltsenzo schreef:
Tcm62 schreef:

Volgens mij is het niet zeker dat Turkije het vliegtuig heeft neergehaald. Beetje onzinnige discussie zo ;)

Even nu.nl lezen, dan ben je weer op de hoogte...

BeFunny

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:38

Neem mij dan niet kwalijk. dan sloeg mijn reactie nergens op.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:39

Geen probleem....ik haal het aan omdat het langzamerhand een erg grote rotzooi in de wereld aan het worden is en een oplossing m.i. steeds minder makkelijk gaat worden.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:40

Varekaj schreef:
Het merendeel van de mensen die hierheen verhuizen spreken sowieso al Frans of toch een basis, dus Wallonië en Brussel zijn voor hen veel aantrekkelijker dan Vlaanderen. En ik zei het eerder ook, veel moeite om Nederlands te leren doen ze niet echt. Anders zou het nooit zo ver komen dat scholen echt moeten verplichten en campagnes gaan voeren dat Nederlands de voertaal is, en niet Arabisch of Pools of Frans. Ik heb absoluut niks tegen mensen die hier willen wonen, maar stond toch even versteld in september dit jaar met een spandoek aan de lagere school "hier speelt, leert en spreekt men in het NEDERLANDS".

Is ergens ook onze eigen fout hoor. Als wij niet elke keer hadden omgeschakeld dan waren ze wel verplicht om het te leren of een tolk te zoeken zoals in Nederland. Nu hebben we dat wel gedaan, en tjah, geef ze ergens eens ongelijk?

Voor zover ik begreep op de radio vanmiddag wil Turkije de grenszone vooral als veiligheidszone behouden, een soort buffer.

Maar wat heeft het feit dat sommigen alleen Frans en geen Nederlands spreken eigenlijk te maken met de hele discussie over radicalisering en terrorisme? Ja, doordat Brussel en Wallonië (deels) Franstalig zijn, zullen mensen uit landen waar ze Frans spreken gemakkelijker naar hier komen. En ja, zo kunnen extremisten gemakkelijker contacten leggen. Maar ik vind de hele discussie over Walen die geen Nederlands willen spreken, of immigranten die geen Nederlands willen leren hier echt volledig irrelevant. Er zijn ook echt wel Vlaamse/Nederlandstalige Syriëstrijders (kijk maar naar Jejoen Bontinck en andere jongeren uit Vilvoorde en Antwerpen).

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:51

Yasmine schreef:
Zoe_97 schreef:
hier heb je idd ene goed punt. merk ik in etterbeek/elsene ook. In eettentjes etc. word er vaak gewoon koppig frans gesproken als je hun in het nederlands aanspreekt. Ok ik probeer over te schakelen (wat voor mij niet gemakkelijk is), maar zelf een beetje moeite doen zit er niet in. Z kunnen zich als ze vanuit een franstalig land hier dus gemakkelijk vestigen in heel België want vlamingen passen zich toch aan.

Excuseer? Etterbeek en Elsene zijn deel van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dat officieel tweetalig is. Die mensen zijn helemaal niet verplicht om daar Nederlands te spreken en hebben het goed recht om Frans te spreken.

zijn ze wel, ik weet dat het personeel van bijvoorbeeld de colruyt verplicht 2 talig is (hebben wel tweetalige medewekers me verteld). Toch vertikt de helft het nederlands te spreken...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:54

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:57

Yasmine, je hebt gelijk, dat heeft er inderdaad niets mee te maken. Maar nu begrijpen de Nederlanders misschien iets beter hoe het er in België aan toe gaat.
Het is wel zo dat buitenlanders die de Franse taal machtig zijn meer geneigd zijn om naar Brussel en omstreken te trekken.
En inderdaad niet elke Syriëstrijder is komt uit Wallonië of Brussel.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:58

Als je in een tweetalige stad woont dan spreek je toch beide talen uit fatsoen lijkt me

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:02

Maar er bestaat ook nog zo iets als Engels. Dat ze dat in Frankrijk weigeren te spreken betekend niet dat de allochtonen daar ook nooit Engels geleerd hebben. In Nederland spreken we op een Enkeling na bijna allemaal vloeiend Engels, er hoeft hier dus geen taaalbariére te zijn.

Elke Nederlander weet dat Belgie een Vlaams en een Frans deel heeft, we leven hier niet op een geheel andere planeet hoor.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:04

Neen, vroeger keken de Walen neer op de Vlamingen en nu zijn er zo nog. De economie in Wallonië ging ook beter dan in Vlaanderen, veel Vlamingen gingen in Wallonië werken. Nu is het omgekeerd en doet Vlaanderen het beter dan Wallonië Het Frans stond ook wat chiquer.
De Duitstalige gemeenschap daar hoor je niets van, de meeste spreken vermoed ik ook Nederlands.
Maar als het erop aankomt zijn we toch allemaal Belgen en trekken we aan één zeel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:05

Ben weer helemaal bij gelezen *D . Viel niet mee.

Hoe de situatie werkelijk is in België weet ik niet. Wel heb ik begrepen dat zoals hier in dit topic ook werd verteld dat de verschillende zones in Brussel mede er voor zorgen dat er op organisatorisch vlak een probleem is. Onze Belgische vrienden hier in het topic hebben dat perfect uitgelegd.

Hier in Frankrijk worden de "musselman" gewoon echt gediscrimineerd. ER wordt weinig of niet in de Banlieues geïnvesteerd en dus heb je een verloren generatie die extra vatbaar is voor prediken van extremisme.

Een aantal zaken verbazen me:
1. In Frankrijk hebben ze in het "opgeblazen" appartement geen wapens gevonden terwijl er enorm geschoten is, en niet alleen door de politie. Vraag: "heeft één persoon zich opgeblazen als afleidingsmanoeuvre zodat anderen konden vluchten". Want waar zijn die kalasjnikovs naar toegerend? }>
2. Vierde mens is opgepakt. In België. Gelukkig want wat mij verbaasd is:
3. Het totale leven is plat gelegd in Brussel en dan gaat het wel ergens over, maar het resultaat van aanhoudingen vind ik zelf matig.
4. In DWDD vertelde een Belg dat hij eerder vertrokken was uit Brussel want hij zou wel aangehouden worden door de politie. Want opa en oma kwamen uit Marokko, dus hij heeft het "foute" uiterlijk om door te mogen rijden, een "foute" auto (audi) en een "fout" kenteken plaat (Belgisch) en hij kwam uit de "foute"stad en zelfs vlak bij de "foute" wijk. Geen probleem zowel de Belgen als de Nederlanders hebben hem niet aangehouden }> . Gelukkig voor ons allemaal is hij een leuke Belg *D .
5. Mijn vriendin reed vanochtend achter een tankwagen. Die ging als een debiel tekeer van uiterst rechts naar bijna over de middenstreep en raakte tot twee keer toe de vangrail. Dus zij (en diegene achter haar) namen flink afstand. Ziet ze tot haar grote opluchting een twintig tal nationale politie staan tot de tanden gewapend. Zij dacht dat die gast wel aangehouden zou worden, want leek echte foute boel. Maar niets van dat alles. Raar want blijkbaar zijn wij dan de enige die een tank auto een rijdende bom vinden.
6. Ben benieuwd naar het verhaal van de Turken. Poetin is nu onze partner in de strijd tegen IS, maar vind ik een zeer gevaarlijk mannetje!

Dan heb ik nog een vraag. Hier noemen de Fransen IS `Dasj` waarvan ik niet weet of dit goed geschreven is. Waar komt dat vandaan want overal is het verder IS. Weet iemand dat.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:05

Snooki schreef:
Als je in een tweetalige stad woont dan spreek je toch beide talen uit fatsoen lijkt me

Hahahaha :+ Veel succes daarmee. Wij krijgen in Vlaanderen vanaf het tweede leerjaar (groep 2) tot en met het laatste jaar middelbaar Franse lessen (min. 2-3 uur per week), en dan nog spreekt het merendeel van de Vlamingen heel slecht en gebrekkig Frans. Ik heb Frans gestudeerd aan de universiteit, en zelfs daar lag bij mijn medestudenten het niveau bedroevend laag (ik heb geluk dat een deel van mijn familie Franstalig is). In Wallonië krijgen ze volgens mij alleen in het middelbaar Nederlands, en dan nog is het niet overal verplicht om Nederlands te volgen, dus bijgevolg zijn er niet veel Walen die (goed) Nederlands spreken.

Het probleem is dat Frans en Nederlands twee totaal verschillende talen van verschillende families zijn (Romaanse taal vs. Germaanse taal). In het Nederlands zitten heel veel klanken die Franstaligen niet kunnen uitspreken (Frans heeft bijvoorbeeld geen h zoals in "hallo", en ook geen stemhebbende g of sch zoals in "gang" en "school"), terwijl de Franse klanken voor Nederlandstaligen veel gemakkelijker zijn.

Maar goed, dat gewoon even om te zeggen dat het dus niet zo gemakkelijk is, helaas :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:08

Maar er zijn ook genoeg belgen die aan de Zeeuwse grens wonen en die het vertikken om Vlaams te spreken. Die gaan gewoon Frans spreken.

Net zoals gister. Ik werk in de supermarkt achter de kassa. Komt er op een gegeven moment een donkere man bij mij aan de kassa. Kijkt mij vies aan en ik groet hem. Vervolgens zegt meneer met een verheven stem tegen mij: English. Ik was zo verbaasd dat ik eigenlijk had moeten zeggen dat we in Nederland Nederlands spreken. Dit was ook zeker geen toerist maar een vluchteling. Of gewoon gezegd dat hij ook kon vragen of ik Engels kon spreken.
Zelfs dan zou ik geen Engels tegen die mensen spreken. Als ze mij als vuil behandelen kan ik het ook

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:10

pien_2010 schreef:
Dan heb ik nog een vraag. Hier noemen de Fransen IS `Dasj` waarvan ik niet weet of dit goed geschreven is. Waar komt dat vandaan want overal is het verder IS. Weet iemand dat.

Ja! Daar las ik laatst nog een artikel over. Daesh is een andere naam voor IS die IS zelf als een belediging ziet.

Hier staat de volledige uitleg: http://www.demorgen.be/buitenland/waaro ... -be924392/

Kort gezegd:
Citaat:
Waarom dan toch de naam Daesh gebruiken als naam voor de terreurgroep, als de feitelijke betekenis niet anders is vergeleken met andere namen voor IS? Op die vraag gaf de Franse minister van Buitenlandse Zaken Laurent Fabius in september vorig jaar al antwoord.

Hij pleitte voor Daesh en riep op te stoppen met het gebruik van de naam Islamitische Staat. Allereerst omdat 'dit een terroristische groep is, en geen staat', zei Fabius. Verder vervaagt het woord 'islamitisch' volgens Fabius de scheidslijn tussen de terreurgroep en de islam in het algemeen. Het woord Daesh zou voornamelijk in het Westen minder snel de associatie met de islam oproepen.

Daar komt bij dat IS de naam Daesh als een belediging zou zien. Dat bevestigt arabist Kwarten. 'Het is er een verboden woord. Als je er al niet de doodstraf voor krijgt, dan krijg je er zeker tientallen stokslagen voor. Ze zien zichzelf als een staat. Het woord Daesh suggereert dat ze een beweging zijn. Dat is een belediging.'

Eigenlijk dus gewoon een gigantische steek naar IS toe.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:20

Voortaan dus Daesh, en dank voor de link en de juiste spelling. Als dyslexie klantje zijn woorden in een nieuwe taal weer lastig om goed te schrijven.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:24

Graag gedaan! Ik was ook heel gefascineerd door het woord, want John Kerry en David Cameron hoorde ik het ook al zeggen. Eigenlijk vind ik het fantastisch dat ze dat woord gebruiken, is toch ook deels een psychologische boodschap die ze zo uitsturen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:10

in duitsland is een politieactie bezig na tips over de verblijfbplaats van sallah (Q-music België) (ik ben de plek vergeten)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:18

purny schreef:
Maar er zijn ook genoeg belgen die aan de Zeeuwse grens wonen en die het vertikken om Vlaams te spreken. Die gaan gewoon Frans spreken.

Net zoals gister. Ik werk in de supermarkt achter de kassa. Komt er op een gegeven moment een donkere man bij mij aan de kassa. Kijkt mij vies aan en ik groet hem. Vervolgens zegt meneer met een verheven stem tegen mij: English. Ik was zo verbaasd dat ik eigenlijk had moeten zeggen dat we in Nederland Nederlands spreken. Dit was ook zeker geen toerist maar een vluchteling. Of gewoon gezegd dat hij ook kon vragen of ik Engels kon spreken.
Zelfs dan zou ik geen Engels tegen die mensen spreken. Als ze mij als vuil behandelen kan ik het ook

Hij had zeker "vluchteling" op zijn hoofd staan? :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:26

Daesh. Wat een goed idee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:31

Waarom zou je geen Engels spreken als mensen het vragen?