Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:57

@Sammie: je negeert een interessante stelling van Safina:
safina schreef:
Ten derde: dat woord gelukszoekers... Dat vind ik zo'n raar woord! Zijn we niet allemaal gelukszoeker? Of bestaan er ook mensen die liever geen geluk willen in hun leven? ;)

Of hebben 'wij' meer recht op geluk dan 'zij'?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:59

"Vreemd toch, dat de verklaringen van tweede of derde hand (vriendin, zus, what ever van bokker) hier door velen kennelijk als feiten worden beschouwd, en eigen ervaringen van bokkers zoals bv Safina en mijzelf) worden genegeerd"

Vreemd toch dat andere zoals ik die gewerkt hebben bij een azc maar niet positief zijn worden genegeerd door mensen zoals jij.
:)

Voor mij een reden om dit topic oa te verlaten toen.
Maar dit schoot Me echt verkeerd.

Als elke politie assistentie eens in de krant kwam staan wisten ook de goedpraters hoeveel er uit de media wordt gehouden. Want negatief mag niet.
Tot het zo enorm uit de spuigaten loopt zoals nu in Duitsland.
Maar denk maar niet dat er vooraf niets is voorgevallen en uit het niets zo groot is.

En verlaat nu het topic weer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:59

Ik vind de berichten trouwens steeds vreemder worden, het AD spreekt nu over 1000 mannen. De mannen waren dronken, van noord Afrikaanse danwel Arabisch uiterlijk, spraken goed duits en de vrouwen werden opgedreven en moesten zelfs door een mannenbrug lopen waar ze betast werden. Eerder in het nieuws ging het om 100 mannen. Dat zijn er al veel, maar 1000..? Kwestie van escalatie onder groepsdruk, wordt het verhaal overdreven groot of wat?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:02

Wranglerbutt schreef:
@Sammie: je negeert een interessante stelling van Safina:
safina schreef:
Ten derde: dat woord gelukszoekers... Dat vind ik zo'n raar woord! Zijn we niet allemaal gelukszoeker? Of bestaan er ook mensen die liever geen geluk willen in hun leven? ;)

Of hebben 'wij' meer recht op geluk dan 'zij'?

Ik negeer m niet, want daar reageer ik nu juist op mijn eerdere opmerking wat lekkerder bekt. De discussie wie heeft er meer recht op wat is reeds pagina's en pagina's terug al uitgebreid gepasseerd. T is geen kwestie van recht hebben op, zo werkt de wereld niet. We kunnen niet heel de wereld in Europa proppen. Bovendien is geluk ook heel persoonlijk.. :Y)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:04

@bruintje123 wij hebben kennelijk totaal verschillende ervaringen uit eerste hand.

Zoals gezegd, ook ik heb te maken gehad met hufterige, asociale en levensgevaarlijke (geestelijk gestoorde) asielzoekers, maar naar verhouding niet meer dan dat ik te maken heb gehad met hufterige, asociale en levensgevaarlijke (geestelijk gestoorde) autochtonen.

bruintje123

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:06

Maar jou waarheid is meer waarheid dan die van mij blijkbaar.
Die van andere met mijn ervaring.
Zo werkt dat toch niet?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:07

Sammie schreef:
Ik negeer m niet, want daar reageer ik nu juist op mijn eerdere opmerking wat lekkerder bekt. De discussie wie heeft er meer recht op wat is reeds pagina's en pagina's terug al uitgebreid gepasseerd. T is geen kwestie van recht hebben op, zo werkt de wereld niet. We kunnen niet heel de wereld in Europa proppen. Bovendien is geluk ook heel persoonlijk.. :Y)

Ik denk ook dat niet iedereen die het geluk zoekt tercht moet kunnen in Nederland (of waar dan ook, 'waar het leven goed is'). Maar ik kan het niemand kwalijk nemen dat ze het nastreven of proberen hier te vinden, tenzij ze daarmee andere mensen benadelen (oftewel: over lijken gaan). Die mensen bestaan helaas ook, maar daarvoor hoef je niet per se uit een ander land te komen :+
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 06-01-16 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:08

bruintje123 schreef:
Maar jou waarheid is meer waarheid dan die van mij blijkbaar.
Die van andere met mijn ervaring.
Zo werkt dat toch niet?

Nee, ik zeg dat jouw waarheid niet mijn waarheid is.
Ik zeg nergens dat jouw waarheid niet waar is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:09

Sammie schreef:
Ik vind de berichten trouwens steeds vreemder worden, het AD spreekt nu over 1000 mannen. De mannen waren dronken, van noord Afrikaanse danwel Arabisch uiterlijk, spraken goed duits en de vrouwen werden opgedreven en moesten zelfs door een mannenbrug lopen waar ze betast werden. Eerder in het nieuws ging het om 100 mannen. Dat zijn er al veel, maar 1000..? Kwestie van escalatie onder groepsdruk, wordt het verhaal overdreven groot of wat?

Er zijn inmiddels 106 aangiftes, 3/4 aanranding allemaal beroofd en 2 verkrachtingen. Groep is inderdaad zo groot. Deel houdt politie bezig, deel laat handjes wandelen naar waar ze niet uitgenodigd zijn. Dat is geen spontane gebeurtenis meer.
http://www.nu.nl/buitenland/4193350/aan ... loopt.html

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:11

Wranglerbutt schreef:
Citaat:
Imo mag dat heel streng zijn, om de onschuldigen te beschermen en tevens een heel duidelijk signaal af te geven.
Helemaal mee eens :j gelijke monniken, gelijke kappen! Iedereen hoort voor de NL'se wet gelijk te zijn en gelijk te worden behandeld (of gestraft)

Hier ben ik het ook mee eens. Ik denk dat, mede omdat voor sommigen het cultuurverschil eenmaal enorm is, meteen vanaf het begin af aan duidelijk, zo niet hard, moet worden opgetreden tegen mensen die de Nederlandse (of wat mij betreft West-Europese) normen en waarden (vrouwen zijn gelijkwaardig aan mannen en homoseksualiteit is gelijkwaardig aan heteroseksualiteit, etc etc) niet kunnen- of willen accepteren. Imo is niet accepteren helemaal geen optie. Ik denk namelijk dat het in dit soort situaties wel zo is: als je als land niet duidelijk je normen/waarden/grenzen aangeeft, zullen sommigen (let wel sommigen, dus echt niet iedereen) die eigenlijk geen zin hebben zich aan te passen de grens steeds verder proberen op te rekken. En dat geldt ook voor de autochtone bevolking. Dit is daar, imo, een voorbeeld van. Als het mogelijk is, keihard aanpakken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:12

Nee dat is waar. Die worden genegeerd.
Maar zelf wel moeilijk doen als je dat ook ervaart.
Ik zou zeggen begin bij jezelf voordat je erover gaat klagen.

En nu ben ik er weer echt weg van.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:15

bruintje123 schreef:
Nee dat is waar. Die worden genegeerd.
Maar zelf wel moeilijk doen als je dat ook ervaart.
Ik zou zeggen begin bij jezelf voordat je erover gaat klagen.

En nu ben ik er weer echt weg van.

Desalniettemin een fijne dag verder! :wave:

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:18

Dat gaat wel lukken. Lekker vrij vandaag.
Jij ook een fijne dag.
De rest hier ook trouwens. :)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:24

Ik heb ijsvrij vandaag :D :brr:

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:37

Wranglerbutt schreef:
Ik denk ook dat niet iedereen die het geluk zoekt tercht moet kunnen in Nederland (of waar dan ook, 'waar het leven goed is'). Maar ik kan het niemand kwalijk nemen dat ze het nastreven of proberen hier te vinden, tenzij ze daarmee andere mensen benadelen (oftewel: over lijken gaan). Die mensen bestaan helaas ook, maar daarvoor hoef je niet per se uit een ander land te komen :+

Mensen die gelukzoeken (want ja dat doet bijna iedereen.. althans, er zijn mensen die gelukkig zijn met wat ze hebben, gelukkig :D ) kunnen redelijk eenvoudig nederland in, wat er dan met ze gebeurd is nogal onduidelijk.
Er zijn landen die veeeeel strengere eisen hebben qua binnenlaten... waarom kan dat hier niet? Als je hier zegt "men moet niet zo makkelijk binnen kunnen komen" dan is dat een PVV uitspraak... :?

Wat ik niet zo goed begrijp is de stelling : "ja, sommige asielzoekers (ik laat de term 'vluchteling' even weg) zijn nare mensen, maar ja, dat zijn sommige Nederlanders ook"
Betekent dat dan dat je er niks mee moet? Want dat lijkt hier af en toe te staan... :?
"Ja, er zijn mensen die verkrachten, maar ja, dat doen Nederlanders ook, dus sja, is het dan erg?" Ik vind dat niet kunnen, dus ik hoop dat ik dat verkeerd begrijp.

Overigens wordt er nu wel genuanceerd qua waarheden, want zo las ik het ook een paar keer... "nee ik heb dat nooit mee gemaakt dus het is pertinent niet waar". Gelukkig blijkt dat niet zo bedoelt te worden.

Citaat:
"Zoals gezegd, ook ik heb te maken gehad met hufterige, asociale en levensgevaarlijke (geestelijk gestoorde) asielzoekers, maar naar verhouding niet meer dan dat ik te maken heb gehad met hufterige, asociale en levensgevaarlijke (geestelijk gestoorde) autochtonen.
"
Ik begrijp niet zo goed wat dit nu voor statement is?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:42

Ik zoek geen geluk in een ander land,ik zorg zelf dat ik geluk vind in eigen land. Daar moet je wel wat voor doen,dat kun je niet vinden in een ander land,want ook daar moet je dat zelf zien te maken.
Het grote gros 'vluchtelingen' is hier niet gelukkig in ons land.Dat zijn de meeste pas als ze veel geld,een ingericht huis en een lekker leventje hebben.Het andere gros is al gelukkig dat ze hier opgevangen worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:44

Nou ja, vroeger had ik het ideaal beeld van amerika.. maar ja, daar kom je niet zomaar binnen en moet je een pak geld meenemen en hard aan het werk (met dat laatste is niks mis, dat eerste heb ik nooit gehad) :Y) .. dus sja...

en om daar nou als illegaal naartoe te gaan.. Das meer voor de echte avonturiers denk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:00

gohya schreef:
Ik zoek geen geluk in een ander land,ik zorg zelf dat ik geluk vind in eigen land. Daar moet je wel wat voor doen,dat kun je niet vinden in een ander land,want ook daar moet je dat zelf zien te maken.
Het grote gros 'vluchtelingen' is hier niet gelukkig in ons land.Dat zijn de meeste pas als ze veel geld,een ingericht huis en een lekker leventje hebben.Het andere gros is al gelukkig dat ze hier opgevangen worden.

Ik vind ook geluk in mijn eigen land. Dat is best makkelijk. Ik heb er weinig meer voor hoeven doen dan hier geboren worden.

Hoe zou jij er wat van maken voor jezelf als je bijvoorbeeld in Albanië geboren was, Goya? Ik neem aan dat je werkt? Zou je daar ook een baan kunnen vinden? Als wat? Hoe ga je daar zorgen dat er genoeg brood op de plank komt? Dat de kachel blijft branden?

(Waarmee ik niet wil zeggen dat we economische vluchtelingen moeten gaan toelaten. Maar ik denk dat we wel mogen beseffen dat we heel veel mazzel hebben dat we hier geboren zijn, in een van de meest welvarende landen van Europa. En dat we niet moeten gaan doen of de rest van de wereld het zo makkelijk heeft....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:03

14 dagen geleden wordt een pt, niet Belg, agressief omdat hij op de arts moet wachten. Ik heb er de directie moeten bijroepen, of de boel escaleerde hier. Een Belg wordt gewoon buiten gezet, nu kreeg ik te horen dat ik maar moest aanvaarden dat zo iemand vanuit zijn cultuur anders reageerd op vrouwen! Excuseer? Ik heb duidelijk tegen het directielid gezegd dat ik dit gedrag van niemand pik en een agressiemelding gedaan. Er was gelukkig bezoek aanwezig, die onmiddellijk zeiden dat ze me zouden steunen, moest het nodig zijn.
Tuurlijk zijn er ook slechte Belgen die mijn job minder aangenaam maken, maar als dat gebeurd, staat gans het ziekenhuis als 1 man achter de persoon die verbaal of fysiek belaagd wordt. Is het een niet-Belg, dan sta je als personeel er alleen voor, de niet-Belg moest zo eens de rascisme kaart trekken.
Ik vind die houding en dat gedrag gewoon zielig voor al die niet-Belgen die gewoon super lief zijn, zij worden er tenslotte ook de dupe van. Dus ja, ik geloof mijn familielid, haar verhalen maak ik ook tijdens mijn werk mee, alleen niet dagelijks.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:14

En daar is dus waar je voor moet waken namelijk dat we alles zo langzaam aan ,,gewoon,, gaan vinden omdat het dagelijkse kost word.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:19

Wranglerbutt schreef:
sneeuwpop schreef:
Echte vluchtelingen zouden hun asielprocedure niet op het spel zetten door vrouwen te verkrachten etc.
Nog afgezien van de vraag of er überhaupt vrouwen door vluchtelingen verkracht worden. Is het wel OK als 'normale' mannen hun carrière, gezinsleven of vrijheid op het spel zetten? Want de meeste seksuele delicten in NL worden nog steeds gepleegd door iemand uit eigenvrienden/familie/kennissenkring :\

Verschil is wel dat de "normale mannen" gewoon worden gestraft volgens de wet hier. ( te laag, maar goed..)
Asielzoekers zijn een ander verhaal, voor hen gelden andere regels en imo zijn die regels te slap.

Een asielzoeker riskeert om terug te moeten waarvan hij is gevlucht (weet hoe erg het is- of dus blijkbaar niet erg genoeg)
Een " mannen uit de bekende kring" die het risico nemen, weten niets van de gevolgen. Je kunt een voorstellling maken, maar is niet uit ervaring en daarom minder "echt".

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:27

tamary schreef:
Sammie schreef:

Er zijn inmiddels 106 aangiftes, 3/4 aanranding allemaal beroofd en 2 verkrachtingen. Groep is inderdaad zo groot. Deel houdt politie bezig, deel laat handjes wandelen naar waar ze niet uitgenodigd zijn. Dat is geen spontane gebeurtenis meer.

Er waren ca 1000 mensen op het plein, waarvan een groep van ca 40-100 personen dames lastig viel en de rest was op andere manieren lastig aan het zijn door onder andere vuurwerk naar de politie te gooien (maar ook naar elkaar/andere mensen) Ik heb een filmpje gezien waar het vuurwerk niet verticaal ging maar voornamelijk horizontaal, ook de sfeer vond ik nou niet echt gezellig.

Natuurlijk heeft iedereen recht zich een beter leven te zoeken. Alleen als ik ergens wil wonen omdat ik het leven daar beter vind ga ik geen asiel aanvraag doen, dan ga ik kijken wat ik moet doen om er te kunnen en mogen wonen. En nu is dat voor Nederland-Duitsland vrij makkelijk. Maar dat zou ook zijn als ik naar een ander land zou willen.

Daarnaast heb ik al een keer in deze discussie ingehaakt op de “maar nederlanders zijn ook niet altijd lief”-opmerkingen. Natuurlijk hebben wij ook “ons” sjorriemorrie rondlopen. Van hoogblonde kaaskop tot 3e generatie import. Maar dat betekend niet dat we maar ook moeten accepteren dat er meer sjorriemorrie binnenkomt en zich niks aantrekt van de algemene normen en waarden in NL.

Als ik me niet gedraag als ik ergens wil wonen (evt met tijdelijke verblijfsvergunning) dan kan ik me goed voorstellen dat deze dan ingetrokken word. Wil je ergens wonen, dan moet je daar wat voor doen. Of je er nu bent gekomen omdat je liever een vrijstaand huis wilt hebben of omdat je elke dag de mortier-regen door moest wandelen.

En iedereen is maar een mens en geen heilige, dus klagen snap ik, protesteren snap ik ook, ik snap het zelfs als bepaalde “normale” zaken voor iemand totaal vreemd zijn (wc’s en wc-brillen). Maar er zijn grenzen en dat zijn toch wel vrij universele zaken.

Overigens ben ik absoluut niet anti-vluchteling… zolang ze zich maar gedragen en daarbij is mijn sympathie voor de echte vluchteling een stuk groter dan de “gelukzoekers”.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:30

SandraVerl schreef:
14 dagen geleden wordt een pt, niet Belg, agressief omdat hij op de arts moet wachten. Ik heb er de directie moeten bijroepen, of de boel escaleerde hier. Een Belg wordt gewoon buiten gezet, nu kreeg ik te horen dat ik maar moest aanvaarden dat zo iemand vanuit zijn cultuur anders reageerd op vrouwen! Excuseer? Ik heb duidelijk tegen het directielid gezegd dat ik dit gedrag van niemand pik en een agressiemelding gedaan. Er was gelukkig bezoek aanwezig, die onmiddellijk zeiden dat ze me zouden steunen, moest het nodig zijn.
Tuurlijk zijn er ook slechte Belgen die mijn job minder aangenaam maken, maar als dat gebeurd, staat gans het ziekenhuis als 1 man achter de persoon die verbaal of fysiek belaagd wordt. Is het een niet-Belg, dan sta je als personeel er alleen voor, de niet-Belg moest zo eens de rascisme kaart trekken.
Ik vind die houding en dat gedrag gewoon zielig voor al die niet-Belgen die gewoon super lief zijn, zij worden er tenslotte ook de dupe van. Dus ja, ik geloof mijn familielid, haar verhalen maak ik ook tijdens mijn werk mee, alleen niet dagelijks.

Idd, gelijke behandeling graag .
Want daardoor zijn er ook veel mensen tegen bijv asielzoekers...
en door strenger te zijn in de acz, dus gelijk uitzetten indien ze zich misdragen, zullen de goede ook niet zo lijden onder de slechte.

Ik ken iemand (vriend van nicht en het is ondertussen uit) die ze moest uitzetten en regelmatig waren ze nog eerder terug in nederland dan hij.
Imo wordt er tegen misdaad veel te weinig gedaan.Daders worden aan alle kanten beschermd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:06

tamary schreef:
Sammie schreef:

Daarmee weten we nog steeds niet zeker of het om asielzoekers gaat of derde generatie arbeidsmigranten. Als ze goed Duits spraken denk ik eerder aan het laatste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:40

SandraVerl schreef:
Ik denk dat ik het hier al eerder gezet heb, maar nav deze post zal ik het nog maar eens herhalen. Een dicht familielid van me heeft voor Fedasil gewerkt, ze kreeg dagelijks te maken met verbale agressie en fysieke agressie naar het personeel in het algemeen was ook dagelijkse kost. Dit mocht van de directie niet gemeld worden aan de officiële instanties, asielzoekers mogen niet negatief in de media komen. Ze heeft het daar amper 2 jaar volgehouden, vooral tijdens de nachtdiensten was het daar voor een vrouw heel onveilig. Ze zat daar 's nachts in een gebouw, op het domein, waarvan de deur niet op slot kon, er geen alarmknop was en er was ook geen vaste telefoonlijn. Ze is daar meer als eens geconfronteerd geweest met lastige klanten, gelukkig nooit aangerand.
Maar het komt niet in de media, want het personeel moet zwijgen.

Ik weet niet hoe het in België is geregeld, maar voor mij is dit totaal niet herkenbaar voor wat betreft de Nederlandse crisisnoodopvang waar ik heb gewerkt. Ten eerste heb ik geen verbod gekregen om incidenten naar buiten te brengen danwel het verzoek gekregen gebeurtenissen onder de pet te houden. Dan had ik trouwens meteen mijn boeltje gepakt, want daar hou ik helemaal niet van. Een alarmknop was in onze situatie absoluut overbodig. Er was namelijk geen enkele verbale of fysieke agressie. Ik denk dat een doorsnee treinconducteur of buschauffeur dat veel harder nodig heeft.

Er was trouwens ook bewaking, maar die zijn niet in actie geweest. Oja, toch wel: Er kwamen één keer midden in de nacht een paar vervelende dronken kerels aan de deur die riepen dat de vluchtelingen moesten oprotten. Ja, dan ben je wel blij dat er bewakers zijn. :+

Ik had eerlijk gezegd wel op agressie gerekend. Zoveel mensen op een kluitje, met zoveel verschillende achtergronden, zo weinig privacy, primitieve omstandigheden....daar worden mensen doorgaans niet bepaald lief, geduldig en vrolijk van. Maar daar had ik me dus in vergist.

Misschien dat het in een AZC er anders aan toe gaat. Ik heb (vrouwelijke) collega's die daar werken en ik hoor hen nooit klagen over agressie jegens hen. Maar dat wil niet altijd wat zeggen. Ik zal ze morgen eens vragen hoe zij het vinden daar.

Ik trek het verhaal van je familielid verder niet in twijfel hoor. Waarom zou ze erover liegen? Het zal heus wel zo gegaan zijn. Ik heb alleen een heel andere ervaring.

Kan iedereen aanraden eens hetzelfde te doen en je bijvoorbeeld aan te melden als vrijwilliger in de opvang. Ook als je op voorhand helemaal niet zo enthousiast bent over vluchtelingen. Beter om eerst eens met de mensen te praten waar het over gaat om je een beeld te vormen, dan om enkel over mensen te praten.