Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:34

https://www.facebook.com/photo/?fbid=25 ... 5377178919

Het gebeurde bijna achteloos, alsof het niets betekende.
Wierd Duk schoof iets op in zijn stoel, keek langs Segers heen,
en zei dat hij niet zoveel had met de Jezus die de wang toekeert,

maar meer met de Jezus die het tempelplein schoonveegt.

Wierd zegt ook best vaak goede dingen
aanpakken is dus ook des bijbels.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 10:21

prompter schreef:
Ik vind het ook geen goede zet, dat samengaan, en echt meer zetels heeft het ook niet opgeleverd.

Klopt, het is vooral nadelig voor PvdA geweest... Dat was altijd van oudsher de "linkse", sociale coalitiepartner, die zich hard maakte voor de arbeidsklasse. Ik vind het nog steeds lastig is of links een beter verhaal moet betellen - in mijn beleving is het verhaal vooral eerlijker en genuanceerder - of dat we als "volk" allemaal banger en individualistischer zijn geworden en daardoor sneller naar radicalere partijen gaan.

@mce, eh, wat? Geen flauw idee wat je bedoelt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 10:24

mce schreef:

Noem eens 1 ding wat goed is, wat Wierd Duk beweerd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 11:15

mce schreef:

Het stukje schrijft dat je geen quotes moet nemen uit de bijbel maar de hele context van het verhaal moet kennen.
Het is een soort cherry picking, iets wat overigens ook met de Koran vaak gebeurt.

Een one liner dekt nooit de hele lading en wordt al snel verkeerd uitgelegd.

Wierd zal als zoon van een predikant vast opgegroeid zijn met alle Bijbelse verhalen. Dus hij weet ook goed welke hem persoonlijk goed uitkomen.

Maar de meeste mensen in Nederland zijn helemaal niet gelovig en hebben weinig met welk Bijbels verhaal dan ook.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 11:32

Wat ik mij afvraag, Wilders loopt de boel natuurlijk weer op te hitsen, maar met zijn positie als onder kamervoorzitter, zouden daar geen consequenties aan moeten hangen?

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 11:37

PvdA had zowel in 2017 als 2021 9 zetels, ik zie daarin niet echt in dat het voor hun veel nadeliger is geweest eigenlijk?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 11:41

Ladyingreen schreef:
PvdA had zowel in 2017 als 2021 9 zetels, ik zie daarin niet echt in dat het voor hun veel nadeliger is geweest eigenlijk?

Ik denk vooral dat Timmermans niet zo sterk is geweest qua aantrekkingskracht als ze hadden gehoopt. Zet daar iemand neer die wellicht wat beter valt bij mensen, en ik denk dat ze zo flink wat zetels erbij krijgen.

Denk niet dat het samengaan per se veel uitmaakt, Timmermans is een grotere invloed geweest kan ik me zo voorstellen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 11:45

Er wordt ook actief ingezet om links als heel negatief te bestempelen door verschillende partijen.
Als je dingen maar genoeg hoort ga je het geloven.

Denk dat dat veel invloed heeft gehad.

IMANDRA

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 11:46

Dat ook, ik vind het ook zeker niet per se Timmermans zijn 'schuld'. Hij is ook slachtoffer geworden van de haatcampagne eromheen :j.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 11:53

fransje23 schreef:
Er wordt ook actief ingezet om links als heel negatief te bestempelen door verschillende partijen.

Dat werkt ook de andere kant op vind ik hoor, er wordt ook heel actief (niet alleen in dit topic) negatief gedaan over de rechtse standpunten.

PvdA heeft een sterk(er)e leider nodig, Timmermans sprak niet genoeg aan denk ik. Klaver i.m.o. ook niet. Ik ben benieuwd of Klaver de fractievoorzitter blijft of dat er iemand nieuw naar voren wordt geschoven na de formatie.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 11:54

juval schreef:
Dat werkt ook de andere kant op vind ik hoor, er wordt ook heel actief (niet alleen in dit topic) negatief gedaan over de rechtse standpunten.
.

Maar die maken er de laatste 2 jaar ook wel echt een potje van natuurlijk. Satire heeft het erg makkelijk op het moment.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 11:57

juval schreef:
fransje23 schreef:

PvdA heeft een sterk(er)e leider nodig, Timmermans sprak niet genoeg aan denk ik. Klaver i.m.o. ook niet. Ik ben benieuwd of Klaver de fractievoorzitter blijft of dat er iemand nieuw naar voren wordt geschoven na de formatie.

Niet per se sterker denk ik. Vooral een leider met een Teflon laag voor al het drekgooien van rechts :=

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 11:58

misschien moesten we Mark Rutte klonen? (voor alle partijen)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:01

juval schreef:

Haha tbh, Rutte in plaats van Yesilguz zou ik alleen maar verwelkomen :') How the turn tables!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:08

juval schreef:

Uiteraard is er kritiek op radicaal rechtse standpunten.
Maar om dat laatste draait het: om standpunten.

Links de schuld geven van alles wat er mis is terwijl er al heel lang geen links kabinet is geweest is bewuste propaganda.
Voor het gemak kregen middenpartijen het stempel links.

Termen als "linkse hobby" , de linkse elite zijn ook niet te staven met feiten.

AI beelden en internettrollen , voornamelijk uit rechtse hoek om links zwart te maken.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:31

IMANDRA schreef:
juval schreef:

Haha tbh, Rutte in plaats van Yesilguz zou ik alleen maar verwelkomen :') How the turn tables!

Wel he? Ik heb Rutte nooit slecht gevonden. Inhoudelijk is VVD niet mijn cup of tea, maar Rutte is / was echt een ijzersterke politicus. Kan verbinden, zeer pragmatisch, wist (en weet) op welke knoppen hij moet duwen waar om dingen voor elkaar te krijgen. Ik heb het vaker gezegd

@juval - ik denk dat het niet eens zozeer rechtse standpunten, maar vooral radicale standpunten zijn waar men - of in ieder geval ik - soms moeite mee heeft. Denk aan het ophitsen van bevolking tegen de overheid - wat bijvoorbeeld een PVV doet. Het ondermijnen van onze overheid, negeren -en zwartmaken van rechters, omzeilen van de checks and balances, onjuist framen van problemen (denk asielzoekers problematiek).

En wat fransje23 zegt. Links heeft al tijden geen vinger in de pap gehad, maar krijgt wel overal de schuld van. En (radicaal) rechts, die zelfs een heel kabinet met eigen ministers op hun eigen favo posten hebben gehad, krijgt nergens de schuld van. Het blijft een ongelofeluke mindfuck voor mij. En je kan in Amerika simpelweg uitvergroot zien wat er nu ook in Nederland speelt - ook op het gebied van het demoniseren van links gedachtengoed (communisten, woke) voor gevolgen heeft op de samenleving. En wat het normaliseren van radicaal gedachtengoed in het publieke debat doet met polarisatie (https://www.pewresearch.org/politics/20 ... residency/). Het lijkt wel of alles wat niet radicaal of populistisch rechts is tegenwoordig al als links wordt bestempeld en het midden helemaal wordt opgeslokt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:32

juval schreef:

Jaaa! Of hem een masterclass "Verbinden zonder visie" laten geven voor het hele kabinet ofzo ;)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:05

mce schreef:

En mede hierom is scheiding van kerk en staat belangrijk. Ik hoef toch geen theologie gestudeerd te hebben om deze woorden te kunnen duiden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:12

juval schreef:

Links wil geen autoritaire sterke leider. Ik wil inhoudelijk bekwame politici, meerdere, die allemaal op hun eigen terrein capabel en gemotiveerd zijn. 'Sterke' leiders zijn er vooral voor mensen die het wel makkelijk vinden dat ze zelf niet na hoeven te denken en die eigenlijk de democratie niet zo interessant vinden, en het prima vinden als een ander dat invult.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:15

Shadow0 schreef:
Links wil geen autoritaire sterke leider. Ik wil inhoudelijk bekwame politici, meerdere, die allemaal op hun eigen terrein capabel en gemotiveerd zijn. 'Sterke' leiders zijn er vooral voor mensen die het wel makkelijk vinden dat ze zelf niet na hoeven te denken en die eigenlijk de democratie niet zo interessant vinden, en het prima vinden als een ander dat invult.

Dat ben ik niet met je eens.
Een sterke leider is niet noodzakelijk autoritair is of een democratie ondermijner. Integendeel, in een gefragmenteerd systeem kan krachtig leiderschap juist zorgen voor richting, inspiratie en het versterken van democratische betrokkenheid.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 14:01

Ik wil graag een bevlogen leider, eentje met charisma, met idealen. En dit ook weet over te brengen. Die naast de mensen staat, een ander pad durft in te gaan en met een niet te groot ego. Graag een goede bestuurder maar wel met vakkennis van één sociaal/groen onderwerp.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 14:07

Helaas is het nog steeds zo dat een aansprekende, charismatische leider voor de meeste mensen belangrijker is dan vakkennis en algehele bekwaamheid. Jammer genoeg sprak Frans Timmermans zijn doelgroep onvoldoende aan, dus wordt het tijd voor een nieuwe leider. Er zou nieuw talent op moeten staan, want Klaver lijkt mij ook onvoldoende in staat om grote groepen voor zich te winnen.

Ik heb in het verleden heus wel PvdA gestemd, maar toen ze de belangen van hun oorsprong (de arbeider) steeds meer los gingen laten om de focus enorm op minderheden te zetten zijn ze mij kwijt geraakt. Het is tenslotte de werkende klasse die de belangen van de minderheden moet financieren, maar ik voelde me als werkende mens niet meer echt vertegenwoordigd.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 14:36

Ik denk dat Timmermans zijn eigen achterban wel heeft aangesproken, maar niemand daarbuiten heeft kunnen activeren. Een deel van de achterban van PvdA/Groenlinks best honkvast, net als bij de VVD bijvoorbeeld.

Interessant Promper wat je daar aanhaalt. Wat zouden politieke keuzes zijn die wel tot de werkenden (of jou) zouden spreken?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 14:43

Ben ik ook benieuwd naar! Heeft PvdA inhoudelijk dan zo'n switch gemaakt, of leven de thema's minder? En over het hebben van een charismatische leider... het klopt gevoelsmatig wel dat mensen stemmen op iemand die ze leuk vinden overkomen, ipv op de inhoud.

Ik las ergens, ik dacht op reddit, dat bijvoorbeeld 10% van de "nieuwe" D66 stemmers van PVV afkwam. Dan denk ik, hu?? Die twee zijn inhoudelijk echt ongeveer tegenovergesteld, vooral op EU- en democratisch vlak. Ook de sterke opkomst (en snelle ineenstorting) van one issue partijen doet vermoeden dat mensen vooral stemmen op een idee, een soort hoop of persoon, en niet op de inhoud, kunde van de beleidsmedewerkers of realisme en uitvoerbaarheid van de plannen. Scheelt ook dat partijen tegenwoordig geen moeite hebben met het campagnevoeren met onuitvoerbare plannen...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 15:16

PvdA wordt de Partij van de Allochtonen genoemd, maar het zijn de werkgevers die nog steeds Arbeidsmigranten (de grootste groep allochtonen) binnenhaalt en daarna er weer uitgooien met alle gevolgen van dien.
Ik voel mij als werknemer prima vertegenwoordigd door de PvdA; welke partij heb je anders? SP?