Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:44

Saga schreef:
Elisa2 schreef:
Ik lees denk ik wat anders dan jij doet Saga..vandaar dat ik vraag om verduidelijking.
Bij deze dan gekopieerd uit de link die jij stuurde om aan te geven dat maar 4 van de 10 statushouders na 9 jaar een betaalde baan hadden.
Citaat:
In 2023 had 47 procent van de groep uit 2014 werk als belangrijkste inkomstenbron. Voor 25 procent van de statushouders uit die groep is een uitkering de belangrijkste inkomstenbron. Daarnaast zijn er mensen die geen inkomen hebben, bijvoorbeeld omdat zij niet werken om voor de kinderen te zorgen.

Elisa2 schreef:
Ja dat was de titel van het artikel Saga, dat 4 op de 10 na 9 jaar een betaalde baan had. Daar kan ik verder ook niks aan doen dat dit de titel was.
Ik vind dat dus echt heel apart, om alleen de titel van een artikel te delen en de rest van de belangrijke informatie weg te laten.
Dat is ontzettend selectief en misleidend.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:45

Saga schreef:
Raineri schreef:
Om het wat zakelijker te benaderen.
Stel Ahmed krijgt een bijstandsuitkering, en sociale huurwoning. Dit kost de staat wat. Maar wat kost Ahmed als hij niets krijgt? Het is naïef om te denken ze dan gratis zijn. En binnenkomen doen ze toch wel, tenzij je ze afschiet bij de grens.

We weten dat de kans op crimineel gedrag toeneemt naarmate de sociaal-economische klasse daalt. Ahmed zal dus waarschijnlijk lichte vergrijpen begaan. Dit kost ook geld (handhaving/politie/procederen) maar vergroot ook gevoel van onveiligheid van anderen (mensenrechten).

Ik vraag me af of het daadwerkelijk niet goedkoper is ze in de bijstand te gooien als startpunt en ze flink klaar te stomen simpelweg mee te draaien. Dat mensen door de mazen van de wet vooralsnog glippen kan altijd en moeten we accepteren. Maar wellicht is het goedkoper ze te helpen.
Los van moraliteit natuurlijk.
Ik snap je punt min of meer, denk ik, maar hoe je dit opschrijft is het net alsof het over proefdieren gaat. _O-

Haha sorry. Dat is niet hoe ik denk over mijn medemens uiteraard. Maar ik wil een stap nemen van wat men ethisch moreel gedrag vindt, versus pragmatisme. Niet iedereen heeft dezelfde morele waarden en door het vanuit verschillende hoeken te benaderen kan soms toch een vorm van consensus ontstaan. Ik wil loslaten wat ik belangrijk vind of hoe ik naar een ander kijk. Want het is duidelijk dat niet iedereen hetzelfde hierover denkt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:46

Saga schreef:
Saga schreef:

In 2023 had 47 procent van de groep uit 2014 werk als belangrijkste inkomstenbron. Voor 25 procent van de statushouders uit die groep is een uitkering de belangrijkste inkomstenbron. Daarnaast zijn er mensen die geen inkomen hebben, bijvoorbeeld omdat zij niet werken om voor de kinderen te zorgen.

Elisa2 schreef:
Ja dat was de titel van het artikel Saga, dat 4 op de 10 na 9 jaar een betaalde baan had. Daar kan ik verder ook niks aan doen dat dit de titel was.

Ik vind dat dus echt heel apart, om alleen de titel van een artikel te delen en de rest van de belangrijke informatie weg te laten.
Dat is ontzettend selectief en misleidend.

Sorry maar dit is dikke onzin, als ik dat had willen doen dan had ik de bron wel weggelaten.

Zou je wel fair willen blijven?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:47

Raineri, begrijpelijk. :j

En Elisa, het is juist fair om de volledige informatie te delen en niet alleen datgene dat jouw mening of opvatting bevestigt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 10:48

nps schreef:
nevica schreef:
Dit gaat naar het niveau van zoals Wilders zei; 'dan hebben ze maar wat meer honger'. Boeie dat hun geen onderdak hebben, wij Nederlanders moeten eerst! Beetje jammer dat als we op dit tempo blijven bouwen, ook 'die Nederlanders' lang niet genoeg huizen hebben. :+

Misschien moeten we vna azc’s werkkampen maken. Werken voor je je hand op houdt.

ik denk dat je het niet zo bedoelt, maar eigenlijk is dit een prima idee... dat we asielzoekers die dat kunnen inzetten voor werk waar hier heel veel arbeidsmigranten naar toe komen. werken in de kassen bijvoorbeeld. Het maakt toch niet uit of een asielzoeker of arbeidsmigrant de paprika's plukt. Dus elke ochtend het busje van het AZC naar de kassen laten gaan.

Saga

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:49

Dude...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:50

nps schreef:
Elisa2 schreef:
Ik lees denk ik wat anders dan jij doet Saga..vandaar dat ik vraag om verduidelijking.

Wat ik zeg kun je gewoon terug lezen NPS.

En wat ik over vluchtelingen heb gezegd is, niet meer aannemen dan het land aan kan..zodat de vluchtelingen goed geintegreerd worden, de juiste begeleiding krijgen naar een betere toekomst etc.
Want zoals het beleid nu is, is het voor niemand goed.

Maar jij zegt ook dat Nederland vol is. Dus eigenlijk kunnen we niemand aan. Hoeveel mensen we kunnen "verwerken" is afhankelijk van beleidskeuzes. Je weet simpelweg dat je dingen moet regelen als je mensen toelaat. Dus hoeveel mensen kunnen we opvangen, en aan welke voorwaarden moeten we voldoen?

Klopt, Nederland is ook een van de dichtsbevolkte landen en dat heeft ook een behoorlijke impact op het milieu etc.

Ik denk voor nu eerst zorgen dat alles in Nederland goed geregeld is voor iedereen die er NU is, en dan een beleid maken voor de toekomst die er voor zorgt dat er balans blijft. Maar goed, dat willen alle landen want er zijn meer landen met hetzelfde probleem als Nederland. Vandaar ook dat in ieder geval het asielbeleid vanuit de EU aangepast is.

Juist Saga, dus ik ben gewoon fair and straight geweest..niet tof om me anders weg te zetten.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:51

Nee, want je haalt een heel selectief nummertje uit een uitgebreid artikel en zet daarmee een verkeerd beeld neer.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:51

Hoe ben je precies fair geweest als je alleen een titel leest en dat aanneemt als de waarheid, dus alle nuance weg laat?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:53

Hoe fair is het om te zeggen dat iemand alleen de titel heeft gelezen terwijl dat niet zo is? Om te zeggen dat iemand iets selectiefs deelt terwijl het HELE artikel gedeeld is? Echt..wat voor een niveau is dit?

Kunnen jullie nu gewoon niets inhoudelijks meer aandragen en proberen op deze manier persoonlijk te worden of wat?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:55

Nog 1 poging dan.
Dit is wat je deelt:
Elisa2 schreef:
https://www.nu.nl/werk/6352610/vier-op- ... nbron.html

4 op de 10 heeft na 9 jaar werk als belangrijkste inkomensbron..dat vind ik verdomd weinig. Of ze daar hun hele leven inzitten? Sommige wel, sommige niet denk ik..geheel afhankelijk van hun omstandigheden.
Het zal hetzelfde gaan als bij de Nederlanders met bijstandsuitkering qua regels lijkt me.
Nergens staat daar iets over de 25% die van een uitkering afhankelijk is (bijv. pensioen, bijstand, ziekte) of over de mensen die voor kinderen zorgen of thuis blijven en waarbij bijv. 1 partner werkt.
Door te roepen dat maar 4 van de 10 mensen werkt, wek je de suggestie dat de rest op kosten van de staat leeft.
Laatst bijgewerkt door Saga op 08-11-25 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:56

Dat staat toch in het artikel?

In de link die ik deel...

Het is gewoon de titel van het artikel wat ik deel..lezen is ook een vak. :+
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 08-11-25 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:57

Dan is het netjes om ook de rest van de informatie erbij te zetten, zodat je een eerlijk beeld krijgt van wat er écht staat.
De nuance ontbreekt volledig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:58

Je bent toch vrij om de link die ik gedeeld heb aan te klikken?

Het is niet of ik alleen tekst heb gedeeld en de bron heb weggelaten..

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:58

Nja, ik laat het hierbij, het punt komt duidelijk niet over.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:59

Het komt niet over omdat er geen punt is, je probeert mij te framen in iets wat niet eerlijk is.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 11:05

Elisa2 schreef:
Raineri:
Misschien wel, mij gaat het niet zo zeer om de asielzoekers..ik zie een enorm falend overheidsbeleid op allerlei vlakken. Ook dat hard werken niet lonend is etc.

Ja dat was de titel van het artikel Saga, dat 4 op de 10 na 9 jaar een betaalde baan had. Daar kan ik verder ook niks aan doen dat dit de titel was. Dit zijn gewoon de statistieken en het is minder dan de helft en dat vind ik veel. (en ja, denk dus hetzelfde over NL in de bijstand)

"Van de statushouders die in 2014 een verblijfsvergunning kregen, had in 2023 bijna de helft (47 procent) werk als belangrijkste bron van inkomsten. In hun eerste jaar was dat nog vrijwel niemand: toen leefde bijna iedereen van een uitkering of had helemaal geen inkomen."

https://www.hartvannederland.nl/politie ... e-cbs-2025

Begrijpelijk.
Vind dat ook schokkende cijfers. Wat mij betreft mag er flink geïnvesteerd worden in een goede integratie. Ook voor die mensen zelf lijkt dat me prettig.

Maar positieve noot is wel dat er een beterende trend in lijkt te zitten. Vraag me wel of van welke inspanning dat een gevolg is. Je ziet veel bedrijven die deze groepen targetten met allerhande trajecten. Weliswaar met subsidie. Kennelijk werkt zo'n publiek private samenwerking best goed.

Maar vrees dat dit niet het enige is. Ook asielzoekers die wachten op een verblijfsvergunning en de instroom in ter Apel is het product van een falend systeem.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 11:10

Betreft het hebben van een bijstandsuitkering, komt ook in dit artikel weer het verlies van toeslagen voorbij als drempel om te gaan werken. Dat zegt toch wel iets over de problemen in de huidige regelgeving. Ook wordt genoemd dat mensen soms niet meer in hun eerdere werkgebied terecht kunnen, vanwege het niet hebben van diploma's die hier verwacht worden of het niet voldoende beheersen van de taal.

Persoonlijk vind ik dat allemaal geen reden om in de bijstand te blijven. Ik begrijp best dat een voormalig dokter of techneut misschien even een drempel over moet, maar zolang je niet in je eigen vakgebied aan het werk kunt, zal je toch wat anders moeten verzinnen. En dat geldt in mijn optiek voor zowel Nederlanders als statushouders.

Genoeg banen waar mensen ook zonder diploma of met taalbarrière wel aan de slag kunnen, kijk maar eens naar die (geschatte) miljoen arbeidsmigranten. Die voelen zichzelf niet te goed om het minder exclusieve werk te verrichten. Waarom zou iemand mogen denken dat ze 'te goed' zijn om dat soort banen te verrichten, totdat iemand wel het gewenste diploma en/of een voldoende hoog taalniveau heeft gehaald? Dat iemand hoog is opgeleid maakt je geen beter mens en er is niets mis met een (eventueel tijdelijk) praktisch beroep.

https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/waarom-statushouders-aan-het-werk-krijgen-makkelijker-gezegd-is-dan-gedaan-151705

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 11:28

Er zijn statushouders die in hun eigen land hoogopgeleid zijn maar hier als schoonmaker werken, er zit zoveel potentieel onder die mensen maar ja, hun diploma’s worden niet erkend en om dat voor elkaar te krijgen is nogal een lange weg in het doorgeslagen regel oerwoud in ons land.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 11:47

Elisa2 schreef:
nps schreef:
Maar jij zegt ook dat Nederland vol is. Dus eigenlijk kunnen we niemand aan. Hoeveel mensen we kunnen "verwerken" is afhankelijk van beleidskeuzes. Je weet simpelweg dat je dingen moet regelen als je mensen toelaat. Dus hoeveel mensen kunnen we opvangen, en aan welke voorwaarden moeten we voldoen?

Klopt, Nederland is ook een van de dichtsbevolkte landen en dat heeft ook een behoorlijke impact op het milieu etc.

Ik denk voor nu eerst zorgen dat alles in Nederland goed geregeld is voor iedereen die er NU is, en dan een beleid maken voor de toekomst die er voor zorgt dat er balans blijft. Maar goed, dat willen alle landen want er zijn meer landen met hetzelfde probleem als Nederland. Vandaar ook dat in ieder geval het asielbeleid vanuit de EU aangepast is.

Juist Saga, dus ik ben gewoon fair and straight geweest..niet tof om me anders weg te zetten.

En wat is “goed geregeld” dan? Mogen er bijvoorbeeld geen woningzoekenden zijn in Nederland? Geen wachtlijsten in de zorg?

Ik ga mee met de rest ook, selectief en ongenuanceerd :) maar stel, relatief veel asielzoekers hebben na x jaar nog een uitkering, is dat dan een reden om ze niet meer toe te laten? Ja, jammer van je kapotgeshcoten huis, of dat je bedreigd wordt in je eigen land, we verwachten niet dat je hier ooit iets bij gaat dragen, sterf maar in je eigen land? Is potentieel niet "bijdragen" in de toekomst voldoende reden om iemand in nood te weigeren?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 11:47

Saga schreef:
Dude...

;(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 12:02

Nps,ik had het over uitkeringen niet over de rest. Dat haal je er allemaal zelf bij.. vervelende manier van discussiëren. Nodigt niet uit om in een respectvolle discussie te blijven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 12:06

journee schreef:
Betreft het hebben van een bijstandsuitkering, komt ook in dit artikel weer het verlies van toeslagen voorbij als drempel om te gaan werken. Dat zegt toch wel iets over de problemen in de huidige regelgeving. Ook wordt genoemd dat mensen soms niet meer in hun eerdere werkgebied terecht kunnen, vanwege het niet hebben van diploma's die hier verwacht worden of het niet voldoende beheersen van de taal.

Persoonlijk vind ik dat allemaal geen reden om in de bijstand te blijven. Ik begrijp best dat een voormalig dokter of techneut misschien even een drempel over moet, maar zolang je niet in je eigen vakgebied aan het werk kunt, zal je toch wat anders moeten verzinnen. En dat geldt in mijn optiek voor zowel Nederlanders als statushouders.

Genoeg banen waar mensen ook zonder diploma of met taalbarrière wel aan de slag kunnen, kijk maar eens naar die (geschatte) miljoen arbeidsmigranten. Die voelen zichzelf niet te goed om het minder exclusieve werk te verrichten. Waarom zou iemand mogen denken dat ze 'te goed' zijn om dat soort banen te verrichten, totdat iemand wel het gewenste diploma en/of een voldoende hoog taalniveau heeft gehaald? Dat iemand hoog is opgeleid maakt je geen beter mens en er is niets mis met een (eventueel tijdelijk) praktisch beroep.

https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/waarom-statushouders-aan-het-werk-krijgen-makkelijker-gezegd-is-dan-gedaan-151705

Dit is wel een interessant artikel, ik vraag me af of het grootste probleem niet is dat ze geen Engels beheersen? Want arbeidsmigranten beheersen wel de Engelse taal en die hebben geen problemen met het vinden van een baan.

Natuurlijk naast het feit dat het zuur is dat hun diploma,s hier niet geldig zijn. Daar zou toch ook wat op te verzinnen moeten zijn lijkt me?

Verder eens hoor, als je niet in je vakgebied kunt werken zal je ergens anders in moeten werken. Geldt voor iedereen. En werken moet lonend zijn en blijven..

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 12:15

Ik denk dat het vooral over Nederlands gaat. Overigens heb ik in mijn jaar dat ik bij de Appie heb gewerkt als tiener geen enkele Pool ontmoet die Engels kon. Dat was echt altijd met handen en voeten communiceren. Syriers kunnen vaak wel wat Engels omdat ze een goed schoolsysteem hebben en vooral de hoger opgeleide Syriers naar Nederland komen. Bij Afrikanen ligt het aan waar ze vandaan komen maar ook daar zijn er landen waar ze Engels/Frans leren (van die 2e groep gaan er dan veel naar Frankrijk dacht ik).

Ik heb in die periode ook een paar keer afgesproken met een meisje uit Eritrea, waar ze maar weinig Engels leren. Het probleem voor haar en vele anderen is: de overheid (toendertijd in ieder geval) betaalde Nederlandse les tot A2 of B1-niveau. Dat is niet genoeg om in de zorg of het onderwijs te kunnen werken. Zij wilde graag de zorg in maar ze ontving niet genoeg geld om meer lessen Nederlands te volgen. Dus moest ze werken voor meer geld maar spreekt de taal niet. Je ziet de cirkel. Als we willen dat statushouders werken moeten we wat meer geld steken in hun integratie. Dan halen we dat er dubbel weer uit.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 12:15

Ik kan niet mee discussiëren omdat ik aan het werk ben er niet snel genoeg reageer.

Maar het is erg vervelend dat er telkens mensen die niet kúnnen werken er elke keer weer bij worden gehaald want daar heb ik het niet over. Volgensmij zijn er unaniem over eens in dit topic dat wanneer je niet kán werken je geholpen moet worden.

Het feit is alleen dat er heel veel mensen hierheen komen die wel kunnen werken.

Verder. Ik kijk uiteraard naar wat ik wél heb. Maar het is fijn dat er uitzicht is op een toekomst en iets op kunnen bouwen. Dat is nu voor een groot deel van de Nederlandse jeugd niet te doen.

Verder. Ik woon op het platteland. Ik heb mijn vrienden hier. Dus nee; ik ga niet in een stad wonen in een appartement 30 kilometer bij mijn huidige leven vandaan. Dat is toch logisch?
Verder kán ik met een modaal inkomen niet 220.000 lenen want ik ben 15 uur in de week ZZP'er ;) 45.000 spaargeld kan bijgelegd worden maar het zou fijn zijn wanneer er wat overblijft om meubels van te kopen, zorgrekeningen te kunnen betalen, mijn auto te kunnen onderhouden, wasmachine/droger repareren wanneer deze kapot gaan etc. :')
Een tussenwoning gaat hier gemiddeld weg voor 325.000. Een appartement 300.000.