Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
journee schreef:mce schreef:"het touwtje uit de brievenbus" was een wens van hem, wie kent het nu nog???
https://www.bnnvara.nl/dewerelddraaitdoor/videos/284133
Het pleidooi van Jan Terlouw: touwtje uit de brievenbus
30-11-2016
In zijn kindertijd hingen er touwtjes uit brievenbussen om deuren te openen. Nu is het 2016. Er is veel veranderd. Nu wordt je fiets zelfs gestolen wanneer er drie sloten omheen hangen. Jan Terlouw maakt zich zorgen over de samenleving. Het gebrek aan vertrouwen is de oorzaak van de winst van Trump, de Brexit en het populisme dat wereldwijd toeslaat. Vanavond zit Jan Terlouw bij ons aan tafel. Een pleidooi voor 'het touwtje uit de brievenbus'.
Ja dat touwtje kan ik mij ook nog herinneren.. Maar wat is nu verandert in de maatschappij waardoor dit nu niet meer kan?
Avalanche schreef:Dat heeft misschien ook iets te maken met je eigen reacties.
pien_2010 schreef:Een analyse van RTL nieuws over de overeenkomsten en verschillen van de 4 partijen ( pvv-vvd-nsc-bbb). Migratie daar is iedereen het over eens.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... k-migratie
Avalanche schreef:Niemand wordt daar persoonlijk aangesproken? Er is op tenen trappen en je lange tenen ergens onder steken.
journee schreef:Ja dat touwtje kan ik mij ook nog herinneren.. Maar wat is nu verandert in de maatschappij waardoor dit nu niet meer kan?
Elisa2 schreef:Avalanche schreef:Niemand wordt daar persoonlijk aangesproken? Er is op tenen trappen en je lange tenen ergens onder steken.
Oke, dus vluchtelingen wegzetten als criminelen is polariserend. Maar een groep mensen (bestuurders) dom noemen is dat niet? Sorry, maar ik mis echt de logica in deze gedachtegang. Die vluchtelingen worden toch ook niet persoonlijk aangesproken?
Elisa2 schreef:Avalanche schreef:Niemand wordt daar persoonlijk aangesproken? Er is op tenen trappen en je lange tenen ergens onder steken.
Oke, dus vluchtelingen wegzetten als criminelen is polariserend. Maar een groep mensen (bestuurders) dom noemen is dat niet? Sorry, maar ik mis echt de logica in deze gedachtegang. Die vluchtelingen worden toch ook niet persoonlijk aangesproken?
Elisa2 schreef:Dat gedicht wat over dictatuur gaat en gepost is, dat kan toch alleen over bestuurders gaan?
irmaz schreef:Elisa2 schreef:Dat gedicht wat over dictatuur gaat en gepost is, dat kan toch alleen over bestuurders gaan?
Er wordt toch nergens een specifieke groep genoemd? Er wordt alleen gewaarschuwd dat de combinatie van domheid en macht gevaarlijk is.
Interessant dat jij daarmee een beeld van een bepaalde groep bestuurders krijgt.
irmaz schreef:Elisa2 schreef:Dat gedicht wat over dictatuur gaat en gepost is, dat kan toch alleen over bestuurders gaan?
Er wordt toch nergens een specifieke groep genoemd? Er wordt alleen gewaarschuwd dat de combinatie van domheid en macht gevaarlijk is.
Interessant dat jij daarmee een beeld van een bepaalde groep bestuurders krijgt.
mce schreef:Het touwtje was - toen - voor de kinderen zodat ze op elk moment weer naar bnnen konden, nu zou het gebruikt kunnen worden door mensen die je niet binnen wil hebben, vertrouwen dus.
(als ik het programma terug beluister)
pien_2010 schreef:Nps als het gaat om de woning markt en banen heb je gelijk. Als het gaat om overlast veroorzaakt door een kleine groep dan is die echt te groot.
Gisteren op dat gebied weer bijgepraat door mijn zoon. Tjonge jonge.
Alleen zal de PVV die oplossing ook niet gaan geven vrees ik.
journee schreef:Klopt, ik was kind in de jaren 80. Het touwtje was er toen nog wel, maar werd al wel 'verstopt' in de brievenbus. Maar wat is er in de Nederlandse samenleving sinds die tijd zo verandert, waardoor het touwtje niet meer kon? Iemand noemt ook vertrouwen in de maatschappij, maar wat heeft er dan voor gezorgt dat het vertrouwen er niet meer was?
Iemand noemt dat "sommigen" opeens geen respect meer had voor elkaars eigendom, maar als dat zo is, wat is hiervan dan de oorzaak?
irmaz schreef:Imo: We hebben het normaal gemaakt dat je spullen van iemand anders mee mag nemen als deze het niet goed afsluit/beschermd --> touwtje uit de brievenbus is tegenwoordig een uitnodiging om het huis leeg te roven. Vroeger was er 1 heldere regel: je blijft met je vingers van andermans spullen af. Mensen die wel aan andermans spullen kwamen werden niet geaccepteerd door de samenleving. Tegenwoordig worden de grootste graaiers/misdadigers bijna vereert als helden.
nps schreef:Dat dus. Dat er problemen zijn met opvang ontkent niemand, dat er problemen zijn met overlast ontkent niemans. Maar grenzen dicht en groeperingen uitsluiten zijn en blijven in mijn ogen geen oplossing (en daarnaast, we’ve got bigger fish to fry. Dit gezanik leidt de aandacht af van problemen die imho veel groter zijn).
Asciugamano schreef:pien_2010 schreef:Nps als het gaat om de woning markt en banen heb je gelijk. Als het gaat om overlast veroorzaakt door een kleine groep dan is die echt te groot.
Gisteren op dat gebied weer bijgepraat door mijn zoon. Tjonge jonge.
Alleen zal de PVV die oplossing ook niet gaan geven vrees ik.
Dat zijn lokale problemen. Geen landelijke.
Gaat Wilders dus niks aan veranderen.
(al laat ie mensen denken van wel en stemmen ze op hem, ook al hebben ze nog nooit last gehad of wonen ze niet bij een asielzoekerscentrum in de buurt.)
anjali schreef:Als ze nu nog geen last hebben willen ze dat misschien ook zo houden? Want degenen die in de buurt van een asielzoekerscentrum wonen hebben wel degelijk zeer veel last hoor.
pien_2010 schreef:Benzz schreef:Lilian Marijnissen stopt ook!
Oef. Weet je ook waarom?