Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 13:17

Maar er zijn er ook alweer wat terug gekeerd. In Kiev draaien restaurants en cafes weer of er niks aan de hand is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 13:46

Telpeva schreef:
Volgens mij was het dit topic waar het even ging over goedkopere zonnebrandcreme van de action?
Die heb ik gehaald naar aanleiding van dit topic, nog niet getest verder maar daarna ging ik ook kijken naar de prijzen bij drogisten voor de reguliere merken. Ligt dat nou aan mij of is zonnebrandcreme ook opeens een flink stuk duurder?

Bij het Kruidvat dit weekeind 2 voor de prijs van 1 :D :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 13:51

Mjelleke schreef:
Deze is van een paar weken geleden

[ Afbeelding ]

Ik denk dat je rustig kunt stellen dat het nergens in Oekraïne echt veilig is. Vooral omdat Poetin zo onvoorspelbaar is. Er zijn gebieden waar het nu gelukkig rustig is maar niemand weet hoe lang dat zo blijft.

Zo, lekker dicht bij Navo grondgebied ook. Ze zullen maar een 'afzwaaiertje' hebben. Sorry helpt in dat geval denk ik niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:36

Ik zag vorige week in NL inderdaad nog overal de lege schappen zonder zonnebloemolie, terwijl het bij ons gewoon normaal vol staat. De enige uitzondering is de Aldi, daar is het ook leeg.
Nu blijkt dus dat Zwitserland ook zelf een deel zonnebloemolie maakt en daarmee niet accuut afhankelijk is. De aldi is een Duits bedrijf dus die wordt uit Duitsland beleverd en daarom is het daar leeg. Weet wat geleerd :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:22

Popstra schreef:
Maar er zijn er ook alweer wat terug gekeerd. In Kiev draaien restaurants en cafes weer of er niks aan de hand is.

Flixbus rijdt ook weer naar Kiev.

En de brandstofprijzen worden hoog gehouden hier.
Ook schrok ik van de prijs van een kg bananen, was altijd 1 euro voor corona. Nu 2 euro. Paprika's waren 1.39, nu al over de 2 euro per 3. Echt niet normaal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:24

Bij de jumbo waren er nu 3 paprika's voor 1 euro.
1 losse was 1,09
Heb er 3 gekocht en 2 in de diepvries gedaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:33

germie schreef:
Popstra schreef:

Flixbus rijdt ook weer naar Kiev.

En de brandstofprijzen worden hoog gehouden hier.
Ook schrok ik van de prijs van een kg bananen, was altijd 1 euro voor corona. Nu 2 euro. Paprika's waren 1.39, nu al over de 2 euro per 3. Echt niet normaal.

Een vat ruwe olie is nog steeds boven de 100 dollar. Ook gas kost nog steeds rond de 100 euro per megawattuur, dus dat verklaart de nog steeds stijgende kosten van levensmiddelen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:44

Ik was gisteren al blij dat ik nog eens diesel kon tanken voor 1.82/liter.
Meteen de bus maar volgegooid, was echt leeg, bij het afrekenen dan nog haast 140 euro mogen aftikken %)
Dat ding heeft een 80 liter tank ;(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 15:15

Bananen groeien hier niet aan de bomen, die komen per schip of vliegtuig en de vervoerd kosten zijn gigantisch gestegen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 22:17

Hadden jullie deze al voorbij zien komen?

Man (80) steelt kaas en ham bij AH: 'Kom niet rond van aow'tje'
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ert-albert

Een klein stukje eruit:
Citaat:
'Geen smoes'
Was het geen smoes van de bejaarde dief? "We zien natuurlijk wel vaker smoezen van winkeldieven. Maar in dit geval gaan we er toch écht vanuit dat dit geen smoes is", zegt een politiewoordvoerder desgevraagd. "We controleren dit soort verhalen altijd en we zijn de privésituatie van die man nagegaan. Daarom hebben we gegronde redenen om ervanuit te gaan dat zijn verhaal klopt", vervolgt de woordvoerder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 22:27

Ik zag em op Facebook voorbij komen ja..
het eerste wat ik dacht; als je te weinig geld hebt voor eten dan ga je toch geen bak garnalen stelen 8)7
Ik vond het vooral bizar dat zo veel mensen het goed praten.
Heel sneu als je niet rond komt, maar er zijn altijd wel betere manieren te vinden dan stelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 22:47

Mijn oma heeft destijds een winkelverbod gekregen vanwege winkeldiefstal. Die vond het zonde om geld uit te geven :+

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 22:52

8nnemiek schreef:
het eerste wat ik dacht; als je te weinig geld hebt voor eten dan ga je toch geen bak garnalen stelen 8)7
Heel sneu als je niet rond komt, maar er zijn altijd wel betere manieren te vinden dan stelen.

Daarnaast is een AOW uitkering hoger dan bijvoorbeeld de wajong en ik red het óók om m'n eigen eten te kopen.

Misschien moet meneer eens stevig gaan kijken naar z'n uitgaven/ vaste lasten want van een AOW valt best prima te leven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 23:03

mvdende schreef:
8nnemiek schreef:

Daarnaast is een AOW uitkering hoger dan bijvoorbeeld de wajong en ik red het óók om m'n eigen eten te kopen.

Misschien moet meneer eens stevig gaan kijken naar z'n uitgaven/ vaste lasten want van een AOW valt best prima te leven.

Alleen AOW is geen vetpot.
Je weet verder niets van die.man zijn situatie, dus oordeel niet zo.....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 00:12

Meneer is de weg gewezen naar hulp instanties van de gemeente en hij had aangegeven dat het ook voor z’n buurtjes was. Vind dat ze dat goed opgelost hebben. Man heeft trouwens alle giften en boodschappen verder afgeslagen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 07:15

8nnemiek schreef:

Die garnalen begreep ik ook niet, als je honger hebt lijkt een brood me de meer logische keuze.

Daarnaast vraag ik me eerlijk gezegd ook wel eens af hoeveel mensen geen enkele vorm van pensioen opbouwen, en straks het met "alleen" hun aow-tje moeten doen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 07:35

Die mensen die niets opgebouwd hebben, hebben vaak altijd al heel krap geleefd. Mijn moeder begeleid af en toe oudere mensen en die ziet diegene vaak juist sparen daarvan ipv het nuttig te gebruiken omdat ze 65 jaar lang gewend zijn om iedere doperwt te overwegen. Als ze huren en hulpmiddelen nodig hebben dan gaat het er echter razendhard doorheen natuurlijk. Als ze echter een afbetaald huis hebben dan zijn de vaste lasten minimaal. Mijn schoonouders hebben heel weinig pensioen, daarom krijgen ze veel toeslagen waar ze zich af en toe eigenlijk bijna voor schamen. Ze hebben nu 2x per week hulp waar ze maar 20 euro per maand voor hoeven bijleggen en dat vinden ze zelf eigenlijk van de zotte.

Mijn andere grootouders (niet degene van de winkeldiefstal) hebben 6 kinderen grootgebracht op 1 minimumloon of minder in een kleine sociale huurwoning.
De AOW was voor hun haast gevoelde rijkdom omdat ze er nog maar met 2 personen van moesten eten. Ze gaven daarvan ook nog eens serieus veel weg aan goede doelen en aan de kerk.
Wie goed doet, goed ontmoet was echt hun levensinstelling. Toen hun oeroude roestige autotje het begaf en daarmee niet meer naar de kerk konden hebben ze een andere auto gekregen van een achter neef. Daar waren ze zo dankbaar voor dat ze vervolgens een kerk taxi-service deden voor nog oudere mensen die geen auto konden rijden.
Als ze nog geleefd hadden, hadden ze nu waarschijnlijk nu zonder nadenken zo 5 vluchtelingen opgenomen in hun bejaarden woning.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 26-04-22 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 07:36

Sansevieria schreef:
Daarnaast vraag ik me eerlijk gezegd ook wel eens af hoeveel mensen geen enkele vorm van pensioen opbouwen, en straks het met "alleen" hun aow-tje moeten doen?

De AOW-franchise is circa €14.500. Dus iedereen die minder dan circa €1200 per maand verdient bouwt geen pensioen op.
Over het algemeen zijn het ZZP-ers (moeten het zelf regelen), parttimers (vaak vrouwen) en veel kleine bedrijfjes hebben ook geen pensioen regeling. De groep is nog best groot.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:01

Sizzle schreef:
Die mensen die niets opgebouwd hebben, hebben vaak altijd al heel krap geleefd. Mijn moeder begeleid af en toe oudere mensen en die ziet diegene vaak juist sparen daarvan ipv het nuttig te gebruiken omdat ze 65 jaar lang gewend zijn om iedere doperwt te overwegen. Als ze huren en hulpmiddelen nodig hebben dan gaat het er echter razendhard doorheen natuurlijk. Als ze echter een afbetaald huis hebben dan zijn de vaste lasten minimaal. Mijn schoonouders hebben heel weinig pensioen, daarom krijgen ze veel toeslagen waar ze zich af en toe eigenlijk bijna voor schamen. Ze hebben nu 2x per week hulp waar ze maar 20 euro per maand voor hoeven bijleggen en dat vinden ze zelf eigenlijk van de zotte.

Mijn andere grootouders (niet degene van de winkeldiefstal) hebben 6 kinderen grootgebracht op 1 minimumloon of minder in een kleine sociale huurwoning.
De AOW was voor hun haast gevoelde rijkdom omdat ze er nog maar met 2 personen van moesten eten. Ze gaven daarvan ook nog eens serieus veel weg aan goede doelen en aan de kerk.
Wie goed doet, goed ontmoet was echt hun levensinstelling. Toen hun oeroude roestige autotje het begaf en daarmee niet meer naar de kerk konden hebben ze een andere auto gekregen van een achter neef. Daar waren ze zo dankbaar voor dat ze vervolgens een kerk taxi-service deden voor nog oudere mensen die geen auto konden rijden.
Als ze nog geleefd hadden, hadden ze nu waarschijnlijk nu zonder nadenken zo 5 vluchtelingen opgenomen in hun bejaarden woning.

Wat waren dat mooie en bijzondere mensen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:14

:j
Maar ze hebben daarnaast ook een zeer zwaar leven gehad inkl. concentratiekamp en echte ermoede.
Ik denk dat er heel wat andere mensen in klaagmodus gegaan waren.
Absoluut een prachtig voorbeeld voor: lead by example

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:44

Sizzle schreef:
Mijn oma heeft destijds een winkelverbod gekregen vanwege winkeldiefstal. Die vond het zonde om geld uit te geven :+

Toen ik nog tijdelijk als zaterdaghulp in de kringloopwinkel werkte , waren de ergste diefjes de bejaarden :+

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:21

Sizzle schreef:
:j
Maar ze hebben daarnaast ook een zeer zwaar leven gehad inkl. concentratiekamp en echte ermoede.
Ik denk dat er heel wat andere mensen in klaagmodus gegaan waren.
Absoluut een prachtig voorbeeld voor: lead by example

Bijzonder is dat hè, dat mensen die eigenlijk alle reden hebben om alles en iedereen te wantrouwen juist hun hart opstellen voor anderen. Grootouders om trots op te zijn!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:46

mvdende schreef:
8nnemiek schreef:

Fijne subtiele reactie weer, gebaseerd op nul kennis van de situatie. Is je empatisch vermogen tot 0 gedaald?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 11:51

mvdende schreef:
8nnemiek schreef:

En omdat het jóú zo goed lukt, wil je een punt maken over de rug van deze man? Denk je echt dat iemand van die leeftijd zomaar steelt? En die garnalen? Ik geef ‘m groot gelijk. Wie weet hoe lang hij daar al zin in had. Maar ik ben blij dat jij het redt. Want dát is de maatstaf.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:10

mvdende schreef:

Die man heeft misschien geen ouders meer die voor hem bijspringen en elke maand zijn huur betalen...