Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:40

Het heeft wel niet veel gescheeld met dat geschiet tussen de reactoren @cowboy55

sevke

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:41

Het is nu de eerste keer dat ik dit denk, maar eerlijk? Het wordt tijd voor de NAVO om in te grijpen. Dit gaat te ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:42

kiki1976 schreef:
Met alle dubbele berichtgeving weet je niet meer wat je moet geloven. De ene zegt "ach valt wel mee" terwijl de ander zegt de gevolgen zijn niet te overzien en bye bye Europa bij wijze van spreken

Ook niet onbelangrijk: de centrale is nog niet ontploft en staat ook niet op het punt te ontploffen. Iedereen is gewoon wat aan het brainstormen op de gedachte "wat als ..." en verder niets. De gevechten rondom de centrale zijn volgens mij al over en de brand is geblust.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:45

Zou er vandaag geen spoed overleg komen waar ze eindelijk echt iets gaan doen.

Die kerncentrale had kunnen exploderen en dan? en nu in russische handen is betekend dat alsnog niet dat daar geen gevaar ligt toch?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:45

Dus áls de kerncentrale zou ontploffen, dan is niet heel Europa opgeblazen maar gaat het meer om de radioactiviteit wat schadelijk/uiteindelijk dodelijk is. Hoe groot is het gebied dan dat wel direct opgeblazen wordt? Of waar je als persoon snel zou overlijden door bijvoorbeeld stralingsziekte?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:46

Bedankt voor de antwoorden wat betreft de kerncentrale en Europa, ik had even een blond moment _O- het continent, duh... wat ik echter niet wist is dat dus ook een deel van rusland nog bij het continent europa hoort, dus toch ook weer wat geleerd :D dank!
Ik ga weer snel terug naar de mee lees modus voordat ik nog meer doms uitkraam :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:46

Eileen_ schreef:
Dus áls de kerncentrale zou ontploffen, dan is niet heel Europa opgeblazen maar gaat het meer om de radioactiviteit wat schadelijk/uiteindelijk dodelijk is. Hoe groot is het gebied dan dat wel direct opgeblazen wordt? Of waar je als persoon snel zou overlijden door bijvoorbeeld stralingsziekte?

KLopt,

ze hadden het op de radio over een gebied van 50 km ongeveer die meteen dan dodelijk is.

En de rest is dan inderdaad met (mogelijke dodelijk) veel straling.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:49

Zat gisteren een uitzending te kijken van Zelensky, hij is nu zo moe dat ie bijna dronken overkomt.

Zal ze vast gebruiken in Rusland aangezien hij Engels in het filmpje praat en hun dat kunt gebruiken als propaganda

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:49

Toen Tsjernobyl ontplofte voelden we de gevolgen tot hier. Dit spel is 10X groter. Het idee dat de russen daar nu de zeggenschap over hebben, daar wordt ik niet vrolijk van :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:51

sevke schreef:
Toen Tsjernobyl ontplofte voelden we de gevolgen tot hier. Dit spel is 10X groter. Het idee dat de russen daar nu de zeggenschap over hebben, daar wordt ik niet vrolijk van :=

Vervang het woordje Russen maar door Poetin (volkomen coucou) en zijn kliek. De Russen zijn net zo verbijsterd.

Hopelijk wordt deze mafklapper intern verwijderd. Het mag onderhand wel klaar zijn.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:53

NAVO hebt nu gezegd dat ze aanvallen op de kernreactor slecht vinden maar dat ze niet kunt helpen omdat het niet hun conflict is.

Bron : Noorse dagblad

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:05

Phonix schreef:
Zat gisteren een uitzending te kijken van Zelensky, hij is nu zo moe dat ie bijna dronken overkomt.

Zal ze vast gebruiken in Rusland aangezien hij Engels in het filmpje praat en hun dat kunt gebruiken als propaganda

Ik heb echt zo'n medelijden met die man als ik 'm op tv zie. Zo afgemat en bleek :\

Slaagt op niks natuurlijk want de Oekraïners die aan het front vechten, zie je niet op tv en die zijn vast ook uitgeput. Maar toch...
Een reporter van EBU die nog steeds ter plaatse is, zei dat de Oekraïners echt niks anders dan moed hebben. Wat een volk. _/-\o_

Ik denk niet dat de russen er baat bij hebben dat er wat met die kerncentrale gebeurt. Zeker niet.
Ze zullen dus wel zorgen dat er geen ' verdwaalde ' projectielen die kant opgaan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:08

enzino schreef:
kiki1976 schreef:
Met alle dubbele berichtgeving weet je niet meer wat je moet geloven. De ene zegt "ach valt wel mee" terwijl de ander zegt de gevolgen zijn niet te overzien en bye bye Europa bij wijze van spreken

Ook niet onbelangrijk: de centrale is nog niet ontploft en staat ook niet op het punt te ontploffen. Iedereen is gewoon wat aan het brainstormen op de gedachte "wat als ..." en verder niets. De gevechten rondom de centrale zijn volgens mij al over en de brand is geblust.

Pas op, voor je het weet word je naief genoemd door de plaatselijke paniekzaaiers... :roll:

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:08

Bron Trouw
Citaat:
Premier Boris Johnson van Groot-Brittannië heeft een spoedzitting van de VN-Veiligheidsraad aangevraagd om de kwestie te bespreken. De “roekeloze acties” van de Russische president Vladimir Poetin kunnen volgens de Britse premier “een directe bedreiging vormen voor de veiligheid van heel Europa”.

NAVO en EU overleggen vandaag over aanpak Poetin
Vandaag om 10.00 uur komen de dertig ministers van buitenlandse zaken van de Navo-landen bijeen op het Navo-hoofdkwartier in Brussel om de aanvallen van Poetin te bespreken. ’s Middags verhuizen de EU-ministers (zes lidstaten zijn geen lid van de militaire alliantie) naar hun raadsgebouw. Ook daar is de Russische invasie van Oekraïne vanaf 16.30 uur het hoofdpunt.

Minister Wopke Hoekstra is bij beide bijeenkomsten aanwezig. Bij hoge uitzondering komt de Amerikaanse minister Antony Blinken mee naar de EU-ministerraad. De Oekraïense minister Dmytro Kuleba schuift naar verwachting per videoverbinding aan.

Navo-chef Jens Stoltenberg geeft na afloop rond 12.30 uur een persconferentie. Ook na de EU-raad staan briefings op de agenda.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:11

Sterke onderhandelingspositie voor de Russen dus. Denk niet dat er veel uit gaat komen behalve wat strenge woorden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:13

Cowboy55 en enzino, wie heeft het over paniek zaaien of iemand naief nomen? Ik heb het puur over de dubbele berichtgeving.
Pfff als dat ook al niet meer mag

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:20

kiki1976 schreef:
Cowboy55 en enzino, wie heeft het over paniek zaaien of iemand naief nomen? Ik heb het puur over de dubbele berichtgeving.

Ik heb het over het laatste bericht op pagina 115. Punt. Niks meer niks minder.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:20

karuna schreef:
Welke idioot gaat schieten op een kernreactor? Weten die niet wat de risicos zijn voor hunzelf, de omgeving, hun eigen buurland enz. Dan heb je geen kernbom.meer nodig

Het verbaast me eigenlijk dat het zo lang geduurd heeft eer hij dit deed. :=

Wat zou momenteel een "realistisch toekomstbeeld" zijn betreffende deze oorlog? guerilla? Of gaat het hem nu toch lukken te bezetten nu hij de energie in bezit heeft?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-03-22 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:26

Cowboy55 schreef:
kiki1976 schreef:

Ik heb het over het laatste bericht op pagina 115. Punt. Niks meer niks minder.

Zo zo lekker verheven zeg, bah.
En ik heb het alleen over het feit dat er vele verschillende van dat soort berichten zijn, en ja dat zijn allemaal speculaties. Maar ook die verschillen allemaal best wel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:42

Bedankt voor de antwoorden over het oppakken van Poetin.
Ik begin het soms ook wel een beetje eng te vinden allemaal.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:43

Ayasha schreef:
Wat zou momenteel een "realistisch toekomstbeeld" zijn betreffende deze oorlog? guerilla? Of gaat het hem nu toch lukken te bezetten nu hij de energie in bezit heeft?

Ann schreef:
Een interessant artikel over de (mogelijke) plannen van Putin.
Bron: NOS

https://nos.nl/collectie/13888/artikel/ ... klaarstaan

Kan je dit openen vanuit B? Vier mogelijke plannen, educated guess van mensen die er verstand van hebben.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:44

Het is al echt een ramp maar de kerncentrales raken :n wie heeft dat bedacht

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:44

Even een kleine conspiracy theorie die ik in de wandelgangen hoorde. Niet de mijne. Maar wil hem even delen.

Er wordt gespeculeerd dat Oekraïne de aanval op de kernreactor zelf heeft ingezet omdat ze wanhopig zijn, ze verliezen, het volk gaat dood en krijgen geen hulp. Ze hopen hiermee de NATO te triggeren. Putin zou geen “belang” hebben bij deze reactor. Vind het nogal een theorie. Oekraïne kan ook kiezen om de gasleidingen te laten exploderen om aandacht te trekken van de nato en dat heeft zeg maar een minder dodelijke impact.

De oude garde hier ziet de oorlog als noodzakelijk kwaad. Kon het niet aanhoren en ben snel maar over m’n paard begonnen :n stel me maar gerust met de gedachte dat ze in de 60 zijn en weinig impact nog maken op de wereld. Ze zetten geen kinderen meer op de aarde.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:46

Ik moet zeggen dat ik het momenteel allemaal een beetje los heb gelaten en mij echt een stuk rustiger voel. Ik lees hier af en toe even mee en af en toe even het nieuws. Heb er de vorige nacht echt om wakker gelegen en over gedroomd dus dan is iets afstand nemen wel wat beter.

De kernreactoren zijn het meest gevaarlijk voor de mensen die in een straal van 20 a 30 km zitten volgens de nos.

Uiteraard kan de wolk wel overal neerdalen , maar als het vandaag zou gebeuren staat de wind hier in Nederland wel gunstig met een zuid-Ooster wind. Zou mooi zijn als alleen poetin werd geraakt maar helaas trekt hij er super veel mensen in mee

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:47

Ik hoop enorm dat het Russische volk en de mensen om Putin heen ingrijpen. Ze hebben het eerder gedaan, de tsaren familie is destijds ook vermoord, dus hopelijk doen ze dit nog een keer..