Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:57

Maar welke gesprekken? Want niemand neemt alles me in elk gesprek. Hier in het topic op Bokt vind ik het bv allemaal meevallen: ik geloof niet dat er iemand is die je racist noemt als je inbraken of vernielingen veroordeelt, of het woord 'slaaf' gebruiken ipv 'tot slaaf gemaakt'. Er is wel uitleg gegeven over wat nuances, maar daarmee word je nog geen racist genoemd.

Een deel van de verantwoordelijkheid om hier een zinnig gesprek over te kunnen hebben is ook dat je niet alles wat iemand ergens ooit heeft gezegd meteen betrekt op alles. Sizzle schreef al dat dingen als pizza hawaii afleiden,.. maar het is ook in hoeverre je je daardoor af laat leiden. Dat is ook een keuze. Als je het niet aanhaalt in dit topic, gaat het hier niet over dat onderwerp, en heb je dus alvast 1 afleiding omzeild.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:08

Maar het is ook zo dat al die kleine zaken mensen echt kwaad gaan maken omdat ze vinden dat er al weer aan hun bestaan word getornd . Na zwarte piet , moorkop, negerzoen moeten ze nu ook de pizza Hawaï inleveren. Die zijn niet in staat om er overheen te kijken en voelen zich in het nauw gedreven en worden boos , dat moet wel voorkomen worden zodat schreeuwers Baudet en Wilders niet nog meer leden krijgen .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:16

bigone schreef:
Maar het is ook zo dat al die kleine zaken mensen echt kwaad gaan maken omdat ze vinden dat er al weer aan hun bestaan word getornd . Na zwarte piet , moorkop, negerzoen moeten ze nu ook de pizza Hawaï inleveren. Die zijn niet in staat om er overheen te kijken en voelen zich in het nauw gedreven en worden boos , dat moet wel voorkomen worden zodat schreeuwers Baudet en Wilders niet nog meer leden krijgen .

Heb je een bron waarin staat dat mensen pizza hawaii willen afschaffen? Of heb je dit van horen zeggen?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:18

bigone schreef:

Daar snap ik dan weer niks van dat mensen vinden dat dit aan hun bestaan tornt. Een pizza-met-stukjes-annanas smaakt mij even goed als een pizza Hawai. Hoezo inleveren? Pizza blijft toch hetzelfde :Y)
Als het zo makkelijk is om iemand blij te maken door iets een andere naam te geven, doen !

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:28

bigone schreef:
Maar het is ook zo dat al die kleine zaken mensen echt kwaad gaan maken omdat ze vinden dat er al weer aan hun bestaan word getornd.

Maar het is hun eigen keuze om dat meteen zo zwaar op te vatten. Er gebeurt nog niets. Iemand zegt het een keer, ergens. Daarmee is het niet meteen staand beleid of heel belangrijk. Je kunt zelf de keuze maken om je op belangrijkere dingen te focussen. (En ook belangrijk om te weten: de producten die je noemt zijn niet weg, ze zijn alleen anders genoemd.)

Als je iedere afleiding, hoe klein ook, aangrijpt om meteen heel verontwaardigd te raken omdat 'ze' dat 'ook nog willen afpakken' dan creeer je die verontwaardiging zelf - en sluit je daarmee de ruimte af om het werkelijk ergens over te hebben en meer begrip voor elkaar te krijgen. Dus iets heel simpels wat je kunt doen om het gesprek te helpen is je niet meteen op de kast te laten jagen als je ergens op internet gelezen hebt dat iemand het ergens over iets heeft.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:47

Sizzle schreef:
De acties zijn enerzijds bewustwording en anderzijds leiden ze enorm af. Inmiddels staat ergens een dorpsschild ter discussie omdat de heilige Mauritius (zwart) er op afgebeeld staat. Dat is gewoon actief zoeken naar potentiele black-face plaatjes en dan bashen.
Ook was er ingebroken in een basisschool en oude ABC tegeltjes (N, neger) beklad. Dat had vast ook anders gekund ipv inbreken?
Nu is inmiddels ook een groep de discussie over pizza hawai begonnen omdat deze ook ontstaan is uit onderdrukking. Wellicht terecht maar geeft ook veel ergernis.

Dan verzand een groter doel al snel in pietluttigheden voordat het grotere doel bepaald is.

Dat dorpsschild kon ik 123 niet terugvinden, weet je nog waar dat was zodat ik erover kan googlen? Wat ik bijvoorbeeld weet over wapenschilden uit de middeleeuwen, is dat maar enkele kleuren standaard waren, en sommige kleuren en ook kleurcombinatie ook 'verboden' waren om samen te gebruiken. Wapens (als in, beeldlogo's, familiewapens etc,) hadden namelijk niet als doel om mooi te zijn, of om te pronken boven een poort of gebouw, die waren niet kunstzinnig zoals een schilderij want dat was hun doel niet. Die logo's met bijpassende kleuren en kleurcombinaties werden namelijk ook gebruikt op kleding/uniformen, vlaggen, schilden en wapentuig: om van lange afstand zichtbaar herkenbaar te zijn voor vriend en vijand.
Een van de regels van heraldiek is dat 'kleuren' wel naast elkaar gebruikt kunnen worden, maar 'metalen' niet. Kleuren uit de vroege middeleeuwen zijn blauw, rood, en zwart. In de latere middeleeuwen kwamen paars en groen er bij (oranje weet ik even niet zeker, dat zou ik na moeten zoeken). Deze kleuren kunnen bij elkaar worden afgebeeld zonder probleem. Echter, wit en geel deden ook mee, maar dat zijn volgens de heraldiek metaalkleuren en die mogen niet worden gecombineerd, dus je had OF wit op een wapen, Of geel. In de strijd of op lange afstand was het namelijk veel moeilijker om die kleuren uit elkaar te kunnen houden.
Mijn conclusie: een afgebeeld persoon op een wapen zal waarschijnlijk een rode, zwarte, witte of gele huidskleur hebben. Als er elders op het schild al wit te zien is, dan mag geel niet meer worden gebruikt en andersom. Dan blijven rood en zwart als keuze over.
Er zijn uitzonderingen waarbij schilden 'natuurlijke' kleuren mogen hebben, maar dit was niet overal gebruikelijk. Bij een wapen was het juist praktisch om bij simpele standaard kleuren te blijven, zodat ze makkelijk waren om te reproduceren. Want zie ook maar eens aan de juiste verfkleur te komen als je in de middeleeuwen ergens in een dorp woont, zonder Action of Hornbach om de hoek :D
Tot zo ver mijn spreekbeurt over heraldiek, hebben jullie nog vragen :')
Ik ben benieuwd naar dat dorpschild, ik zou die best willen onderzoeken

En kan iemand mij vertellen wat het verhaal is achter pizza hawaii en waarom dat racistisch is? Ik kan daar niks over terug vinden, behalve dat het verzonnen is door een Griek die in Canada woonde, die ook Chinese keuken kon koken (ervaring met zoet en zuur combinaties) en die dat ging proberen op een pizza. De pizza vernoemde hij naar het blik annanas wat hij had gebruikt.
Een Griek, in Canada, die op een Italiaans product, Chinese smaken ging combineren. Dat klinkt voor mij juist enorm multi culti?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:50

Magrathea schreef:
bigone schreef:

Heb je een bron waarin staat dat mensen pizza hawaii willen afschaffen? Of heb je dit van horen zeggen?

Stond in de krant maar meestal wordt het niet gewaardeerd op bokt als je links in een andere taal deelt. Het argument was echt wel steekhoudend hoor en niet om belachelijk te maken. Echter denk ik zelf dat de timing niet handig is om 102 mini acties gelijktijdig door te voeren.

Het ging erom dat de mensen in Hawai uitgebuit zijn op ananas plantages en het woord ananas systematisch gebruikt werd om sexy en exotisch weer te geven wat een belediging is naar de licale bevolking, m.n. vrouwen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-06-20 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:52

Ik haal alleen aan wat Sizzle aangaf over de pizza. En geef weer wat er zou kunnen gebeuren. Geen enkele zin om op die pizza verder te ouwehoeren , gaat om het vervolg mbt mensen die in hun kokertje zitten en van daar uit gaan stemmen op partijen die ik niet hoog heb zitten. En zelfs gevaarlijk vind.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:42

Pizza Hawaï moet sowieso verboden worden hahahahahahaha :P :') .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:44

Rinske schreef:
Pizza Hawaï moet sowieso verboden worden hahahahahahaha :P :') .

Escalatie van een andere internetruzie, lol :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:47

purny schreef:
Ik denk altijd maar: Ik behandel de medemens zoals ik zelf behandeld wil worden

Zo denk ik ook maar wel met humor en zelfspot.
Grapje over mijn uiterlijk of mijn karakter e.d kan ik hebben en moet ook kunnen. Ben zelf ook niet op mn bekkie gevallen.

Ik ben opgegroeid in Amsterdam in een gezin waar voetbal op nr1 stond en weet dat er onderling enorm veel gegrapt en gegrold werd. Ook met de donkere jongens. Hadden allemaal lol met elkaar en nooit gezeik over racisme enz. Waren jongens van de straat.
Snap dan ook niet waarom het nu in ene allemaal zo een isseu is..
Grappige is dat veel van deze jongens, nu volwassen en kids het ook maar een hoop gezeur vinden en ook heel niet achter de uitspraken van Akwasi staan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:33

Nu worden de kopmannen niet uitgenodigd maar een aantal gewone doorsnee demonstranten en gaan ze weer tekeer. Ik krijg steeds meer antipathie tegen KOPZ. Het is niet goed of het deugd niet, ze laten zich weer van de slechtste kant zien . Ik ben blij dat Rutte met de gewone mens gaat praten zoals ik hoopte.

Kick Out Zwarte Piet boos: ‘Gesprek Rutte met antiracisten is pr-stunt’

https://www.ad.nl/politiek/kick-out-zwa ... ~afcb1155/

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:40

bigone schreef:
Nu worden de kopmannen niet uitgenodigd maar een aantal gewone doorsnee demonstranten en gaan ze weer tekeer. Ik krijg steeds meer antipathie tegen KOPZ. Het is niet goed of het deugd niet, ze laten zich weer van de slechtste kant zien . Ik ben blij dat Rutte met de gewone mens gaat praten zoals ik hoopte.

Kick Out Zwarte Piet boos: ‘Gesprek Rutte met antiracisten is pr-stunt’

https://www.ad.nl/politiek/kick-out-zwa ... ~afcb1155/

De aanpak van dit soort zaken is Rutte wel toevertrouwd. Met mensen als Jerry en Akwasi valt gewoon niet te praten. Het lijkt erop dat Rutte gaat proberen het debat wat te matigen door de wat meer gematigde demonstranten naar voren te halen. Iets dat ook wel heel hard nodig is in dit debat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:46

Ik snap niet wat mensen tegen Afriyie hebben. In de interviews die ik met hem heb gelezen komt hij heel redelijk over, hij roept mensen juist op om geduld te hebben, ook als er felle anti zwarte piet mensen zijn die die figuur het liefst vandaag nog verboden zien. Hij was niet degene die jaren terug zeer gewelddadig optrad bij een intocht, dat was de politie.
Maar goed ik volg de man ook niet op de voet, wat maakt hem onredelijk en radicaal?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:07

Ik houd niet van schreeuwers die bij elke opmerking de racismekaart trekken .
En hij heeft wel degelijk een politieagent gemolesteerd en is daar ook voor bestraft .
En voor ik nogmaals de racisme kaart krijg , indien hij blank was geweest bvb een Baudet had ik er hetzelfde over gedacht .

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:28

Magrathea schreef:
Ik snap niet wat mensen tegen Afriyie hebben. In de interviews die ik met hem heb gelezen komt hij heel redelijk over, hij roept mensen juist op om geduld te hebben, ook als er felle anti zwarte piet mensen zijn die die figuur het liefst vandaag nog verboden zien. Hij was niet degene die jaren terug zeer gewelddadig optrad bij een intocht, dat was de politie.
Maar goed ik volg de man ook niet op de voet, wat maakt hem onredelijk en radicaal?

volgde zijn dichtwerk soms wel eens voor KOZP. Nu een beetje. Ik vond hem juist gematigd altijd, die uitspraak laatst op de dam was heftig. Vind hem soms op social media ook venijnig 1 of 2 keer. Hij komt juist op mij over als een rustig persoon waarmee je kunt spreken. Ik vind hem absoluut niet radicaal. Afriyie wat meer juist. Ik vond de uitspraak dat iedereen die tegen de demonstraties is, racist is veel erger dan wat Akwasi zei. Dit vond ik sterk polariserend werken juist en ik heb persoonlijk nog steeds wat vragen hierbij. Ik vind dat er vragen gesteld mogen geworden over de destijds, vond die reactie daarom erg heftig van hem.

Er zijn nog meer mensen die wel sterk met KOZP zijn verbonden maar erg diplomatiek zijn. Jammer dat zij niet zijn uitgenodigd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:37

Danique_G schreef:
Magrathea schreef:

volgde zijn dichtwerk soms wel eens voor KOZP. Nu een beetje. Ik vond hem juist gematigd altijd, die uitspraak laatst op de dam was heftig. Vind hem soms op social media ook venijnig 1 of 2 keer. Hij komt juist op mij over als een rustig persoon waarmee je kunt spreken. Ik vind hem absoluut niet radicaal. Afriyie wat meer juist. Ik vond de uitspraak dat iedereen die tegen de demonstraties is, racist is veel erger dan wat Akwasi zei. Dit vond ik sterk polariserend werken juist en ik heb persoonlijk nog steeds wat vragen hierbij. Ik vind dat er vragen gesteld mogen geworden over de destijds, vond die reactie daarom erg heftig van hem.

Er zijn nog meer mensen die wel sterk met KOZP zijn verbonden maar erg diplomatiek zijn. Jammer dat zij niet zijn uitgenodigd.

Danique , je haalt Afrye en Akwasi door elkaar.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:58

Er zijn organisaties, die heel goed zijn in het signaleren van wat er mis is en dat op de kaart te zetten. Maar dat hoeven niet perse de organisaties te zijn die heel goed zijn in het oplossen van het probleem. Vaak juist niet, omdat signaleren veel activistischer gedrag vraagt dan het oplossen van problemen. Ik kan me dus wel iets voorstellen bij het niet uitnodigen van KOPZ. Volgens mij moet de vraag voor KOPZ dan ook zijn of er iets aan de problemen gedaan wordt, niet of ze uitgenodigd worden. Het gaat namelijk niet om kopz, maar om oplossen van de problemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:06

En dit is geen gesprek over hoe de zaken meteen goed aan te pakken maar een informatief gesprek waarbij Rutte gewoon de mening van de gewone man wil horen. Helemaal mee eens Karl, wanneer ze wel waren uitgenodigd kreeg je opmerkingen dat de premier niets wilde beloven, hij kan het in ogen van sommigen toch niet goed doen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:58

Ah ik zie het Bigone, je hebt helemaal gelijk. Ik ben ook aan het multitasken en dat kan ik ook helemaal niet. In dat geval Magrathea: Ik vind Afriyie soms vreemde ondoordachte uitspraken hebben. In de kern ben ik het met hem eens. De uitspraak die ik net zei over dat als je tegen de demonstraties bent dat je een racist bent. Dat vind ik een iets te vlot gemaakte uitspraak. De situatie was er niet naar. Als hij dit zou zeggen zonder pandemie dan zou ik er iets meer mee kunnen inkomen (alsnog vlotte uitspraak maar ok, ieder z'n ding). Ik snap de insteek van de uitspraak maar ik denk dat je Covid-19 niet helemaal kunt uitvlakken. Daarom vind ik hem soms tikkie extreem. Extremist vind ik een te groot woord voor Afriyie maar heel eerlijk, ik volg hem ook niet precies op de voet. Hij is voor vreedzame protesten etc dus nee, geen extremist voor mij. Extremisten vind ik de mensen die inbreken en dingen vernielen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:04

Hij is homofoob. Dat alleen al diskwalificeerd hem.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:25

Nee, je wilt hem diskwalificeren en bent bereid om alles uit context te trekken wat daarin te pas komt. Want Afriye vertelt juist hoe hij zich bewust is van zijn gevoelens en vooroordelen, en hoe hij die aan wil pakken:
"In mijn tienerjaren, toen ik het onrecht tegen zwarte mensen steeds meer publiekelijk ging veroordelen, werd ik geconfronteerd met mijn eigen vooroordelen. Want hoe rijm je het feit dat je een inclusieve samenleving wil, maar homo’s, mensen van vlees en bloed, mensen die op jou lijken en die jou niets hebben aangedaan, wil uitsluiten uit jouw ideale Nederland? Je kan niet onrecht jegens jezelf veroordelen en met dezelfde mond je schuldig maken aan onrecht tegen anderen."

en
"Ooit dacht ik dat ik last had van homo’s. Maar nu ben ik erachter gekomen dat ik enkel last had van de haat die mij was aangeleerd, jegens homo’s. Het is aan ons, met name de gemeenschappen buiten de LHBT-gemeenschap, om in opstand te komen tegen die haat en Nederland veilig te maken voor alle kinderen en volwassenen, ongeacht afkomst, huidskleur, stand en geaardheid. De liefde moet toegankelijk worden voor iedereen, altijd en overal."

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/09/ik ... e-a1591646

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:41

Ik denk dat de emoties en gedachtes die hij beschrijft heel menselijk zijn. Het is heel eerlijk van hem dit toe te geven. Ben het helemaal met hem eens.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:10

Shadow0 schreef:
Nee, je wilt hem diskwalificeren en bent bereid om alles uit context te trekken wat daarin te pas komt. Want Afriye vertelt juist hoe hij zich bewust is van zijn gevoelens en vooroordelen, en hoe hij die aan wil pakken:
"In mijn tienerjaren, toen ik het onrecht tegen zwarte mensen steeds meer publiekelijk ging veroordelen, werd ik geconfronteerd met mijn eigen vooroordelen. Want hoe rijm je het feit dat je een inclusieve samenleving wil, maar homo’s, mensen van vlees en bloed, mensen die op jou lijken en die jou niets hebben aangedaan, wil uitsluiten uit jouw ideale Nederland? Je kan niet onrecht jegens jezelf veroordelen en met dezelfde mond je schuldig maken aan onrecht tegen anderen."

en
"Ooit dacht ik dat ik last had van homo’s. Maar nu ben ik erachter gekomen dat ik enkel last had van de haat die mij was aangeleerd, jegens homo’s. Het is aan ons, met name de gemeenschappen buiten de LHBT-gemeenschap, om in opstand te komen tegen die haat en Nederland veilig te maken voor alle kinderen en volwassenen, ongeacht afkomst, huidskleur, stand en geaardheid. De liefde moet toegankelijk worden voor iedereen, altijd en overal."

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/09/ik ... e-a1591646

Dit inderdaad, als je niet in wil zien dat het probleem vanuit jezelf komt kun je er ook niet aan werken. Dat geldt dus ook voor racisme. Wel bijzonder dat Afriye voor homofoob wordt uitgemaakt terwijl juist de PVV en FvD vaak tegen bescherming van de lhbti+ gemeenschap stemmen.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2019D46101
Of het strafbaar stellen van "homogenezing" waar PVV en FvD tegen stemden.

Afbeelding

Of de samenwerking in de EU van FvD met een partij die een samenleving zonder lhbti gemeenschap wil: https://www.nytimes.com/2019/04/07/worl ... zcx9I1kIPB

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:23