Ik kom even terug binnen vallen

Voor wie denkt dat ik mijn buren echt bespioneer: nee, absoluut niet. Iedereen let hier gewoon een beetje op iedereen. We horen, zien of spreken elkaar niet vaak, maar als er wat is kan je gewoon even aankloppen "joh, mag ik even wat vragen...". Verder is het hier best wel rustig, dus kleine onverwachte dingen vallen sneller op.
Er wordt 1 ding volgens mij over het hoofd gezien in al dat gepraat over jihadisten in Brussel en Frankrijk, en minder in Nederland. De taal. België, Frankrijk, Marokko, Syrië, Turkije etc... hebben allemaal gemeenschappelijk dat Frans vaak een nationale of 2e taal is. In Nederland zijn ze verplicht om Nederlands te leren als ze zich willen integreren, maar in België en Frankrijk niet. Die taalbarrière die wegvalt zal wellicht ook meespelen. Als je naar een land gaat waar je probleemloos kan communiceren gaat alles een stuk makkelijker dan wanneer je nog een moeilijke taal moet gaan leren en dergelijke. Op dat vlak is het hier denk ik toegankelijker.
Daarnaast inderdaad de immense onderverdeling van alle gemeenten en gedoe in Brussel waar op de ene plek meer kan of zal gedaan worden tvv vreemdelingen dan op de andere locatie. Lijkt me ergens toch een normale menselijke reactie dat je voorkeur voor woonst gaat naar een plaats waar veel mogelijk is, dan een plek waar alles veel meer tijd, geld en moeite kost?
Daarnaast, weer ivm taal, wij Belgen passen ons eigenlijk makkelijk aan. Ik merk dat heel goed hier in het dorp. Omdat wij dicht bij Brussel liggen met een goede tot zeer goede treinverbinding, vlakbij autostrade en via gewestwegen richting de hoofdstad en (veel) lagere woningprijzen en huurprijzen, zijn er steeds meer die hier komen wonen. Ze spreken vaak echter alleen maar Frans, en wat doen wij? Ons aanpassen. Ik bedoel, het is eigenlijk toch absurd dat de scholen hier de kinderen moeten verplichten om Nederlands te praten omdat ze die taal van thuis uit niet meekrijgen? Ik hoor meer Frans in de straat dan wat anders. Mij stoort dat niet, ik ben prima drietalig en schakel zo om, maar als je er even bij stilstaat... Denk dat je dat in Nederland niet zal zien, of toch veel minder.
In onze stad heb je bovendien toch redelijk wat extremere stromingen: de ene kant extreem-rechts (NVA is hier aan de macht) en de andere kant ook best extremere moslimgemeenschap/allochtone gemeenschap. Uitgaan is hier soms echt niet leuk meer. Als er hier gevochten wordt in de uitgaansbuurt komt de politie vaak "toevallig" net te laat aan, de knokpartij is alweer over. Die buurt is verdomd 2 kleine straatjes + het marktplein en om het kwartier rijdt er een combi ter controle + patrouilles op de fiets + in burger. Voor een middelgrote stad! Wordt je niet lastiggevallen door een halve nazi-aanhanger die zo stoned als een ei rondloopt dan is het wel door eentje van de andere kant die elke westerse vrouw ziet als h*er. Durf je er wat van zeggen dan krijg je ruzie omdat je ze afwijst en anders roepen ze vriendjes "want je wil ze niet omdat je racist bent".
Als ze daar vroeger veel sneller en strenger hadden bij opgetreden, met tegelijk ook kans op dialoog en respect naar elkaar toe, dan krijg je veel minder snel groepen die zich in hun gat gebeten voelen en het gevoel hebben dat ze in de verdediging moeten gaan.