Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:23

Zoe_97 schreef:
is niet aanvallend bedoeld, maar als meerdere mensen hier al aangeven dat het niet klopt en koppig voortgaan hoe slecht België op dat gebied is... (niet met die woorden, maar toch)

Dat België het slecht doet op dat gebied, zijn jouw woorden.
Wij geven alleen aan, wat als "reden" of "oorzaak" wordt aangegeven, vaak door Belgische gasten op de Nederlandse televisie.

Maar ik laat het hierbij.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:25

Electra63 schreef:
Yasmine schreef:
Zoe, je moet ook niet aanvallend doen. De Nederlanders in dit topic hebben geen uitgebreide kennis over ons Belgische en Brusselse systeem, zij vertellen ook maar wat ze gelezen/gehoord hebben. Dat daar foute info bij zit is niet hun fout, maar van de media die die foute info verspreidt.

Dank je Yasmine,
Ik kijk graag naar praat- en discussieprogramma's. De laatste weken zijn daar veel Belgische kenners en experts aanwezig.

Bedoel je nou die 2 film makers??? Kenners?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:26

Zoe_97 schreef:
is niet aanvallend bedoeld, maar als meerdere mensen hier al aangeven dat het niet klopt en koppig voortgaan hoe slecht België op dat gebied is... (niet met die woorden, maar toch)

Maar je kan toch niet ontkennen dat er een gi-gan-tisch probleem met radicalisering is in België? Waarom was er anders zo'n groot proces tegen Sharia4Belgium een paar maanden geleden? Waarom heeft Gent anders deze week nog enkele Syriëstrijders uitgeschreven uit hun bevolkingsregister?

Het is hier niet het moment om te zeggen welk land het "beter" doet dan een ander. Het is het moment om onder ogen te zien dat ja, er een serieus probleem is in oa. België en Brussel en Molenbeek, en we daar iets aan moeten doen. Je moet het probleem niet overdrijven, maar je moet het ook onder ogen zien. Laatst was het nog in het nieuws dat België in vergelijking met de totale bevolking relatief gezien de meeste Syriëstrijders heeft. Dat kan je toch niet ontkennen? Er zijn genoeg jeugdwerkers, sociale werkers en andere mensen die met jongeren werken in Brussel die 10 jaar geleden al aan de alarmbel trokken, en die toen al zeiden dat deze kansarme jongeren het risico liepen om te radicaliseren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:27

waxmeltsenzo schreef:

Er zijn meer programma's dan dwdd

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:28

waxmeltsenzo schreef:
Electra63 schreef:
Dank je Yasmine,
Ik kijk graag naar praat- en discussieprogramma's. De laatste weken zijn daar veel Belgische kenners en experts aanwezig.

Als je het hebt over Adil El Arbi en Bilal Fallah, ja, dan zijn dat wel degelijk kenners. Zij hebben heel lang in die wijken in Brussel gewoond, dus zij weten toch echt wel hoe het daar aan toe gaat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:31

waxmeltsenzo schreef:
Electra63 schreef:

Dank je Yasmine,

Nee, gisteren was bij Pauw deze schrijver en politicoloog aanwezig.
http://pauw.vara.nl/gasten/bilal-benyaich

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:32

Yasmine schreef:
waxmeltsenzo schreef:

Dank je Yasmine,

Als je het hebt over Adil El Arbi en Bilal Fallah, ja, dan zijn dat wel degelijk kenners. Zij hebben heel lang in die wijken in Brussel gewoond, dus zij weten toch echt wel hoe het daar aan toe gaat.

Ik geloof best dat ze weten hoe het er aan toe gaat.
Maar of ik het nou echt experts zou willen noemen vond ik iig wel apart.
Net als dat kenners gaan vertellen hoe het er echt voor staat, dat gaat niet gebeuren.

Zowel in Belgié niet als in NL niet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:33

Electra63 schreef:
waxmeltsenzo schreef:

Dank je Yasmine,

Nee, gisteren was bij Pauw deze schrijver en politicoloog aanwezig.
http://pauw.vara.nl/gasten/bilal-benyaich

Daar praat je idd van een kenner ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:33

Het is ook helemaal nooit mijn bedoeling geweest om te zeggen dat Nederland het beter of slechter doet dan Belgie. Ze zitten ontzettend dicht bij elkaar qua mate van radicalisering, en dat is in alle gevallen slecht. Het enige land dat het imo 'goed' doet zijn Zwitserland en Italie, in Zwitserland wonen maar 10 geradicaliseerde mensen :+ En in Italie zijn het er maar 0.8 per miljoen inwoners.

Ik vind het alleen interessant om te kijken waar die verschillen vandaan komen, ook de verschillen tussen Nederland en Belgie. Yasmine, volgens de cijfers die ik onder m'n neus heb zijn de landen met de meeste jihadisten/geradicaliseerde denkers per miljoen inwoners (in Europa) Kosovo en Albanie, in Kosovo is 64.9 op de miljoen inwoners geradicaliseerd en in Albanie zijn dat er 46.5 per miljoen inwoners. Belgie staat daaronder met 27.9.

En dankje voor het stukje tekst, dan hebben de wijkagenten inderdaad grotendeels dezelfde functies in Belgie als in Nederland. In Nederland verschilt het ook erg veel per wijk en per stad hoe veel de wijkagenten doen, maar ik woon persoonlijk in een 'probleemwijk', oftewel een wijk waar de aandacht voor radicalisering hoog is (veel extreem gelovigen op een klein stukje, wijk is qua onderhoud niet in de beste staat, veel kleine incidenten), en wat ik hier vooral zie aan de wijkagenten is dat ze zich focussen op de jeugd. In de zomer zijn de wijkagenten vaak een potje voetbal aan het spelen met jongeren, en als er een keer een klein incident is zoals een vechtpartij op straat dan wordt hier een goed gesprek over gevoerd in plaats van agressief optreden als politiemacht. Juist hier is dat zo belangrijk omdat jongeren op deze manier 'de staat' en dus 'de politie' eerder als vrienden gaan zien dan als vijanden. Ze weten met welke dingen ze naar de politie kunnen stappen, en ze weten heel goed hoe ver ze kunnen gaan. Je merkt ook gelijk veel meer spanningen in de wijk als er een nieuwe wijkagent is, terwijl er hier een ontzettend goed geïntegreerde Turkse man als wijkagent rondloopt, die zeker wel autoriteit uitstraalt maar toch ook wel echt een knuffelbeer is.

Het wijkbureau wordt hier dan ook ontzettend goed bezocht. Zitten regelmatig gezinnen, jongeren of wie dan ook. Je kan er ten aller tijden binnen lopen voor een kop koffie of thee en een gesprek over wat je dwars zit in de wijk, en ik denk dat dat heel erg goed bijdraagt aan het community gevoel en dus ook aan de veiligheid op straat.

Eulogy

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:35

Wat is bij die cijfers de definitie van "geradicaliseerd", Emma? Gewoon uit nieuwsgierigheid :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:35

RTL Late Night heeft een erg goed interview gedaan met Erhan Demicri, een comedian die in Sint-Jans-Molenbeek werkt met jongeren. Hij schetst een erg goed beeld van de stad en de jongeren.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:38

Yasmine schreef:
RTL Late Night heeft een erg goed interview gedaan met Erhan Demicri, een comedian die in Sint-Jans-Molenbeek werkt met jongeren. Hij schetst een erg goed beeld van de stad en de jongeren.

[ Video ]

Deze heb ik gezien ik vond dat hij echt goeie punten maakte. mijn vriend zij vooraf o dat is zo,n bijdehand figuur. Maar ik vond het heel zinnig iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:39

Eulogy schreef:
Wat is bij die cijfers de definitie van "geradicaliseerd", [naam]? Gewoon uit nieuwsgierigheid :)

Ik kan het originele rapport van de ICSR niet meer vinden, alleen nog maar samenvattingen in de vorm van artikelen. Daar staat nergens echt duidelijk beschreven wat in deze rapporten als 'geradicaliseerd' wordt bestempeld, maar ik kan me herinneren gelezen te hebben dat het in dit geval echt gaat om mensen die niet meer 'voor rede vatbaar' zijn en terroristische neigingen hebben. Mensen die zich echt tegen de staat keren. Ik ga nog even verder zoeken, wil het nu zelf ook weten haha

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:43

Ah oke :) Ik neem aan dat het dan niet alleen om moslimextremisme gaat maar om elke vorm van extremisme/radicalisering?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:45

Eulogy schreef:
Ah oke :) Ik neem aan dat het dan niet alleen om moslimextremisme gaat maar om elke vorm van extremisme/radicalisering?

Er wordt nergens specifiek moslimextremisme genoemd, dus ik neem aan dat het om alle vormen van radicalisering gaat ja. Toch ligt de focus in het rapport wel op moslimextremisme moet ik zeggen, omdat in Nederland (en vermoedelijk ook in Belgie) andere vormen van extremisme minder voorkomen. Als je zou kijken naar bijvoorbeeld Amerika dan zou zo'n lijst veel langer worden, en dan zouden er imo ook aparte rapporten uit moeten komen per vorm van extremisme :=

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:03

Interessant om te zien hoe de discussie direct moeizaam wordt zodra er gekeken wordt naar mogelijke oorzaken van radicalisatie. Vooral hoe diegenen die het hardst roepen dat we vluchtelingen niet toe moeten laten en dat Islam een agressieve religie is, ook het hardst proberen te ontwijken dat er wellicht een oorzaak binnen onze landen ligt die radicalisering in de hand speelt. Radicalisering is een process, een process waarvan we weten hoe mensen daarin terecht komen. Dat is niet inherent aan islam, niet-blanke mensen of vluchtelingen. En in dat process zijn wij zeker een grote factor, in hoe wij de wereld behandelen en beïnvloeden.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:05

Yasmine schreef:
Zoe_97 schreef:

Maar je kan toch niet ontkennen dat er een gi-gan-tisch probleem met radicalisering is in België? Waarom was er anders zo'n groot proces tegen Sharia4Belgium een paar maanden geleden? Waarom heeft Gent anders deze week nog enkele Syriëstrijders uitgeschreven uit hun bevolkingsregister?

Het is hier niet het moment om te zeggen welk land het "beter" doet dan een ander. Het is het moment om onder ogen te zien dat ja, er een serieus probleem is in oa. België en Brussel en Molenbeek, en we daar iets aan moeten doen. Je moet het probleem niet overdrijven, maar je moet het ook onder ogen zien. Laatst was het nog in het nieuws dat België in vergelijking met de totale bevolking relatief gezien de meeste Syriëstrijders heeft. Dat kan je toch niet ontkennen? Er zijn genoeg jeugdwerkers, sociale werkers en andere mensen die met jongeren werken in Brussel die 10 jaar geleden al aan de alarmbel trokken, en die toen al zeiden dat deze kansarme jongeren het risico liepen om te radicaliseren.

:j mee eens
denk dat men er gewoon allemaal een beetje "te laks " heeft laten uit de hand lopen ...
Men had na 9/11 , Charli Hebdo of Verviers bvb al maatregelen kunnen treffen waardoor Parijs misschien niet had plaaats gevonden ..ze hadden toen toch echt al een keer een opkuis kunnen doen ..
als je ziet dat de 2 broers al een keer (of meerdere ) opgepakt waren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:14

Maar wat voor maatregelen had jij dan graag al gezien willen hebben? We kunnen immers niet permanent het niveau van terreurdreiging op 4 zetten, dan zouden veel regio's niet meer leefbaar worden. Angst zou dan overnemen en dan zou de situatie des te meer uit de hand lopen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:15

Killyenn schreef:
Interessant om te zien hoe de discussie direct moeizaam wordt zodra er gekeken wordt naar mogelijke oorzaken van radicalisatie. Vooral hoe diegenen die het hardst roepen dat we vluchtelingen niet toe moeten laten en dat Islam een agressieve religie is, ook het hardst proberen te ontwijken dat er wellicht een oorzaak binnen onze landen ligt die radicalisering in de hand speelt. Radicalisering is een process, een process waarvan we weten hoe mensen daarin terecht komen. Dat is niet inherent aan islam, niet-blanke mensen of vluchtelingen. En in dat process zijn wij zeker een grote factor, in hoe wij de wereld behandelen en beïnvloeden.

Ik zie niemand in de laatste pagina's beweren dat de oorzaak niet in België ligt. Het enige wat in de meest recente discussie is gezegd, is dat de oorzaken die gegeven werden door één bepaalde persoon niet gebaseerd waren op up to date/correcte info. Ik denk dat iedereen hier het wel eens is dat radicalisering in bv. Brussel het gevolg is van werkloosheid, kansarmoede en grote frustratie bij jongeren, geen goede organisatie en functionering binnen de politie en het Brusselse gewest. Als je de eerste de beste Belgische tv opzet of je slaat een krant open, dan zullen die je exact hetzelfde vertellen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:19

Zaterdagavond was er bij Reportage op NPO 2 van de EO een interessant programma o.a. over een moderne jonge Belgische Imam. Ik ben niet thuis, dus kan moeilijk zoeken nu naar zijn naam. Ik wilde dat er meer Imam zijn als hij. Hij was continu in gesprek met jongeren.
Was gemaakt door Rudi Vrancxk, een Belgische journalist.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 24-11-15 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:22

Emmaa_ schreef:
Maar wat voor maatregelen had jij dan graag al gezien willen hebben? We kunnen immers niet permanent het niveau van terreurdreiging op 4 zetten, dan zouden veel regio's niet meer leefbaar worden. Angst zou dan overnemen en dan zou de situatie des te meer uit de hand lopen.

De economische gevolgen zijn groot. Dat veroorzaakt of verergert de armoede en dat is o.a. Een voedingsbodem voor radicalisering.
Dan is de cirkel weer rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:36

Ik kom even terug binnen vallen :P

Voor wie denkt dat ik mijn buren echt bespioneer: nee, absoluut niet. Iedereen let hier gewoon een beetje op iedereen. We horen, zien of spreken elkaar niet vaak, maar als er wat is kan je gewoon even aankloppen "joh, mag ik even wat vragen...". Verder is het hier best wel rustig, dus kleine onverwachte dingen vallen sneller op.

Er wordt 1 ding volgens mij over het hoofd gezien in al dat gepraat over jihadisten in Brussel en Frankrijk, en minder in Nederland. De taal. België, Frankrijk, Marokko, Syrië, Turkije etc... hebben allemaal gemeenschappelijk dat Frans vaak een nationale of 2e taal is. In Nederland zijn ze verplicht om Nederlands te leren als ze zich willen integreren, maar in België en Frankrijk niet. Die taalbarrière die wegvalt zal wellicht ook meespelen. Als je naar een land gaat waar je probleemloos kan communiceren gaat alles een stuk makkelijker dan wanneer je nog een moeilijke taal moet gaan leren en dergelijke. Op dat vlak is het hier denk ik toegankelijker.
Daarnaast inderdaad de immense onderverdeling van alle gemeenten en gedoe in Brussel waar op de ene plek meer kan of zal gedaan worden tvv vreemdelingen dan op de andere locatie. Lijkt me ergens toch een normale menselijke reactie dat je voorkeur voor woonst gaat naar een plaats waar veel mogelijk is, dan een plek waar alles veel meer tijd, geld en moeite kost?

Daarnaast, weer ivm taal, wij Belgen passen ons eigenlijk makkelijk aan. Ik merk dat heel goed hier in het dorp. Omdat wij dicht bij Brussel liggen met een goede tot zeer goede treinverbinding, vlakbij autostrade en via gewestwegen richting de hoofdstad en (veel) lagere woningprijzen en huurprijzen, zijn er steeds meer die hier komen wonen. Ze spreken vaak echter alleen maar Frans, en wat doen wij? Ons aanpassen. Ik bedoel, het is eigenlijk toch absurd dat de scholen hier de kinderen moeten verplichten om Nederlands te praten omdat ze die taal van thuis uit niet meekrijgen? Ik hoor meer Frans in de straat dan wat anders. Mij stoort dat niet, ik ben prima drietalig en schakel zo om, maar als je er even bij stilstaat... Denk dat je dat in Nederland niet zal zien, of toch veel minder.

In onze stad heb je bovendien toch redelijk wat extremere stromingen: de ene kant extreem-rechts (NVA is hier aan de macht) en de andere kant ook best extremere moslimgemeenschap/allochtone gemeenschap. Uitgaan is hier soms echt niet leuk meer. Als er hier gevochten wordt in de uitgaansbuurt komt de politie vaak "toevallig" net te laat aan, de knokpartij is alweer over. Die buurt is verdomd 2 kleine straatjes + het marktplein en om het kwartier rijdt er een combi ter controle + patrouilles op de fiets + in burger. Voor een middelgrote stad! Wordt je niet lastiggevallen door een halve nazi-aanhanger die zo stoned als een ei rondloopt dan is het wel door eentje van de andere kant die elke westerse vrouw ziet als h*er. Durf je er wat van zeggen dan krijg je ruzie omdat je ze afwijst en anders roepen ze vriendjes "want je wil ze niet omdat je racist bent".

Als ze daar vroeger veel sneller en strenger hadden bij opgetreden, met tegelijk ook kans op dialoog en respect naar elkaar toe, dan krijg je veel minder snel groepen die zich in hun gat gebeten voelen en het gevoel hebben dat ze in de verdediging moeten gaan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:04

Varekaj schreef:
Ik kom even terug binnen vallen :P

Voor wie denkt dat ik mijn buren echt bespioneer: nee, absoluut niet. Iedereen let hier gewoon een beetje op iedereen. We horen, zien of spreken elkaar niet vaak, maar als er wat is kan je gewoon even aankloppen "joh, mag ik even wat vragen...". Verder is het hier best wel rustig, dus kleine onverwachte dingen vallen sneller op.

Er wordt 1 ding volgens mij over het hoofd gezien in al dat gepraat over jihadisten in Brussel en Frankrijk, en minder in Nederland. De taal. België, Frankrijk, Marokko, Syrië, Turkije etc... hebben allemaal gemeenschappelijk dat Frans vaak een nationale of 2e taal is. In Nederland zijn ze verplicht om Nederlands te leren als ze zich willen integreren, maar in België en Frankrijk niet. Die taalbarrière die wegvalt zal wellicht ook meespelen. Als je naar een land gaat waar je probleemloos kan communiceren gaat alles een stuk makkelijker dan wanneer je nog een moeilijke taal moet gaan leren en dergelijke. Op dat vlak is het hier denk ik toegankelijker.
Daarnaast inderdaad de immense onderverdeling van alle gemeenten en gedoe in Brussel waar op de ene plek meer kan of zal gedaan worden tvv vreemdelingen dan op de andere locatie. Lijkt me ergens toch een normale menselijke reactie dat je voorkeur voor woonst gaat naar een plaats waar veel mogelijk is, dan een plek waar alles veel meer tijd, geld en moeite kost?

Daarnaast, weer ivm taal, wij Belgen passen ons eigenlijk makkelijk aan. Ik merk dat heel goed hier in het dorp. Omdat wij dicht bij Brussel liggen met een goede tot zeer goede treinverbinding, vlakbij autostrade en via gewestwegen richting de hoofdstad en (veel) lagere woningprijzen en huurprijzen, zijn er steeds meer die hier komen wonen. Ze spreken vaak echter alleen maar Frans, en wat doen wij? Ons aanpassen. Ik bedoel, het is eigenlijk toch absurd dat de scholen hier de kinderen moeten verplichten om Nederlands te praten omdat ze die taal van thuis uit niet meekrijgen? Ik hoor meer Frans in de straat dan wat anders. Mij stoort dat niet, ik ben prima drietalig en schakel zo om, maar als je er even bij stilstaat... Denk dat je dat in Nederland niet zal zien, of toch veel minder.

In onze stad heb je bovendien toch redelijk wat extremere stromingen: de ene kant extreem-rechts (NVA is hier aan de macht) en de andere kant ook best extremere moslimgemeenschap/allochtone gemeenschap. Uitgaan is hier soms echt niet leuk meer. Als er hier gevochten wordt in de uitgaansbuurt komt de politie vaak "toevallig" net te laat aan, de knokpartij is alweer over. Die buurt is verdomd 2 kleine straatjes + het marktplein en om het kwartier rijdt er een combi ter controle + patrouilles op de fiets + in burger. Voor een middelgrote stad! Wordt je niet lastiggevallen door een halve nazi-aanhanger die zo stoned als een ei rondloopt dan is het wel door eentje van de andere kant die elke westerse vrouw ziet als h*er. Durf je er wat van zeggen dan krijg je ruzie omdat je ze afwijst en anders roepen ze vriendjes "want je wil ze niet omdat je racist bent".

Als ze daar vroeger veel sneller en strenger hadden bij opgetreden, met tegelijk ook kans op dialoog en respect naar elkaar toe, dan krijg je veel minder snel groepen die zich in hun gat gebeten voelen en het gevoel hebben dat ze in de verdediging moeten gaan.

hier heb je idd ene goed punt. merk ik in etterbeek/elsene ook. In eettentjes etc. word er vaak gewoon koppig frans gesproken als je hun in het nederlands aanspreekt. Ok ik probeer over te schakelen (wat voor mij niet gemakkelijk is), maar zelf een beetje moeite doen zit er niet in. Z kunnen zich als ze vanuit een franstalig land hier dus gemakkelijk vestigen in heel België want vlamingen passen zich toch aan.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:13

Emmaa_ schreef:

ik bedoel de maatregelen die de regering nu gaat nemen tov Syriestrijders ( terugkerende of vertrekkende ) maar ook bvb de opkuis van sommige wijken ..het lijkt me niet meer dan normaal dat je weet wie er in je gemeente woont / verblijft ( zoals aangegeven 2 geregistreerd maar 10 wonende )

om enkele vb aan te halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:17

Van wat ik weet van mijn werk in het ziekenhuis (Etterbeek) is dat je in de dienstverlening in Brussel in principe alle landstalen moet beheersen. Dus ook Duits, en eigenlijk geen Engels. Helaas voor velen is mijn Duits bagger maar komen we er wel uit in het Engels of gebarentaal :+
In Vlaanderen is de voertaal Nederlands, en er zijn plaatsen zoals VDAB, de gemeentes etc. waar de loketbedienden een verbod hebben om in een andere taal te helpen. Dus wat doen ze? Ze gaan naar de plekken waar ofwel wél Frans wordt gesproken als voertaal, ofwel waar men voor het gemak toch omschakelt.

Geen idee of dat ooit algemeen is geweest als nieuws, maar vorig jaar was er hier denk ik een rel in de regio omdat er een vacature open stond voor een verpleegkundige waarbij kennis van de Arabische taal een vereiste was naast Nederlands. Heel de boel op zijn achterste poten, ongehoord etc. Terwijl ik denk, die mensen hebben ook recht op zorg, en iemand die dementeert gaat vaak terug op zijn moedertaal. Het is dus niet altijd uit luiheid, maar soms ook gewoon overmacht.
En hey, iemand die beide talen spreekt is net ideaal geplaatst om integratie vlotter te laten verlopen?