Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Daphna schreef:Ontwikkelinghulp mag van mij ook wel stoppen als het op deze manier gaat, het is dweilen met de kraan open.. problemen worden niet aangepakt, maar salarissen van toezichthouders worden gespekt en corruptie gestimuleerd. In een docu over een ziekenhuis in Afghanistan werd er flink geld gepompt door Nederland, uit eindelijk is er maar een tiende in het ziekenhuis terecht gekomen, de rest is 'verdwenen'.. Ik zou zeggen verbied producten afkomstig van uitbuiting, verlaag de belasting erop, maak een controle orgaan daarvoor, is een stuk goedkoper dan ontwikkelingshulp en waarschijnlijk effectiever... Helaas geen onderwerp bij de verkiezingen.
shilady schreef:Daphna schreef:Ontwikkelinghulp mag van mij ook wel stoppen als het op deze manier gaat, het is dweilen met de kraan open.. problemen worden niet aangepakt, maar salarissen van toezichthouders worden gespekt en corruptie gestimuleerd. In een docu over een ziekenhuis in Afghanistan werd er flink geld gepompt door Nederland, uit eindelijk is er maar een tiende in het ziekenhuis terecht gekomen, de rest is 'verdwenen'.. Ik zou zeggen verbied producten afkomstig van uitbuiting, verlaag de belasting erop, maak een controle orgaan daarvoor, is een stuk goedkoper dan ontwikkelingshulp en waarschijnlijk effectiever... Helaas geen onderwerp bij de verkiezingen.
mee eens!
Hermelientje schreef:Natuurlijk kan Nederland niet alle armoedeproblemen oplossen en alle mensen helpen, maar het helpt ook helemaal niet als wij onze ogen sluiten voor de rol die wij zelf spelen bij de armoede van veel van de mensen die hier naar toe willen komen. Als mensen in hun eigen land een redelijk bestaan hebben zijn ze veel minder geneigd uit hun eigen land weg te gaan.
Citaat:Een frontale aanval op ontwikkelingshulp. Dat is het onderzoek waarmee Wiet Janssen later dit jaar promoveert aan de Universiteit Twente. Zijn conclusie: ontwikkelingshulp doet meer kwaad dan goed...
Janssen besteedde ruim vijf jaar aan zijn onderzoek. Zijn resultaten scheppen een somber beeld. Zo meent hij dat hulpgelden slecht bestuur in Afrikaanse landen alleen maar in stand houden. Daarnaast wijst hij erop dat miljarden verdwenen in de zakken van corrupte ambtenaren. Zo heeft hij becijferd dat van de Nederlandse ontwikkelingshulp jaarlijks een derde, ruim 1,5 miljard euro, zoekraakt door corruptie...
Wat Janssen ook tegen de borst stuit, is dat veel geld wordt uitgegeven om kinderen te leren lezen en schrijven. "Daar hebben kinderen in de samenlevingen niets aan. het sluit niet aan bij de lokale behoeften."
superwoman schreef:Daphna: van die kinderarbeid is idd waar, máár wat als wij die producten niet meer kopen..wat gebeurd er dan met die kinderen? Ik geloof namelijk niet dat ze dan allemaal naar school gaan. Misschien doorbreek je de cirkel, maar ik ben bang van niet omdat er te weinig geld is. Ik geloof trouwens wel dat het wel langzaam minder wordt ómdat het meer bekend wordt. Omdat "het gewone volk" er nu meer weet van heeft en daar wel op reageerd. Je kunt niet alles in eens veranderen.
Daphna schreef:Zo'n beetje de hele wereld (behalve vs en somalie geloof ik) hebben het kinder verdrag getekend, waarin staat er gratis basisonderwijs geboden moet worden. Tuurlijk is het niet altijd mogelijk, maar te profiteren van een kind, door stenen te laten sjouwen, in een fabriek te zetten, imo geen optie. Zo'n verdrag is er niet voor niets, waarom deze landen niet wijzen op hun verplichtingen? Economische druk doet een land echt wel in beweging zetten.
superwoman schreef:Daphna schreef:Zo'n beetje de hele wereld (behalve vs en somalie geloof ik) hebben het kinder verdrag getekend, waarin staat er gratis basisonderwijs geboden moet worden. Tuurlijk is het niet altijd mogelijk, maar te profiteren van een kind, door stenen te laten sjouwen, in een fabriek te zetten, imo geen optie. Zo'n verdrag is er niet voor niets, waarom deze landen niet wijzen op hun verplichtingen? Economische druk doet een land echt wel in beweging zetten.
Zoals je zelf al schrijft is het al wel in beweging gezet.
Tuurlijk is kinderarbeid nooit goed te keuren, maar je kunt niet zomaar ingrijpen zonder consequenties.
Economische druk opvoeren klink leuk, maar hieraan hangen veel consequenties. Denk je echt dat die landen zomaar toegeven als je er druk op legt, denk je niet dat die landen ook wat op het spel kunnen zetten? Spelen met macht is linke soep en de bevolking betaald altijd de prijs
Daphna schreef:Een boycot lijkt me inderdaad niet verstandig, ik geloof dat wij prima diplomaten hebben die zich graag voor deze zaak willen inzetten. Hier ligt echter geen prioriteit. Het is niet simpel, je kan geven en nemen, stuur jij al je kinderen naar school, dan gaan wij investeren in een betere handels relatie, doe je dit niet, dan zoeken we een andere partner. De bevolking in deze landen betaald zowiezo, als je kinderen moeten werken omdat je ze zelf niet kan onderhouden, lijkt mij een van de grootste vernederingen. Mijn punt is dat Nederland andere prioriteiten moet nemen wat ontwikkelingssamenwerking betreft.
Citaat:Nederland moet weer Nederland worden..
met ras echte nederlanders..
lifaya schreef:bello2005 schreef:Nederland moet weer Nederland worden..
met ras echte nederlanders..
dat gaat dan nog leuk worden gezien het grootste gedeelte van de Nederlanders niet 100% nederlanders zijnzal een uitgestorven land worden