Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 17:14

Dat geldt dan voor beide kanten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 18:46

Even wat anders; ik vind de bezuinigingen op de NPO erg heftig :\
Zoveel mooie programma’s weg. Zou het zo erg vinden als straks alles commercieel is. Wij kijken juist vrijwel alleen NPO.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 18:52

Zeker heftig. En ook echt een flinke benadeling van de bescherming voor ons als consumenten/burgers/patienten: Kassa en Radar zijn echt noodzakelijk om problemen aan de orde te stellen en op te lossen, op een manier die het rechtsysteem alleen niet aan kan. Het is best een flinke erosie van onze maatschappij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 18:55

verootjoo schreef:
Even wat anders; ik vind de bezuinigingen op de NPO erg heftig :
Zoveel mooie programma’s weg. Zou het zo erg vinden als straks alles commercieel is. Wij kijken juist vrijwel alleen NPO.

Ik ook.
Wie gaat er straks nog mooie documentaires maken of uitzenden?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 18:57

Gaat Radar ook weg? Ik kijk die programma's nooit maar geloof direct dat ze nuttig zijn. En Keuringsdienst van waarde, die laatste heeft wel een televisieprogramma, geloof ik. Blijft die wel?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:04

Wel he? Ik werd gister een beetje emotioneel bij Even tot hier. Het hart onder de riem bij een aantal van de programma’s die verdwijnen, maar ook het besef dat er alweer gesneden wordt in iets wat ik zelf ontzettend waardevol vind. Keuringsdienst van Waarde, Zembla, 2Doc, Boerderij van Dorst, Wortelboer & van Rossum, talloze mooie documentaires over allerlei maatschappelijke dingen…. Ik / wij kijken het ook graag.

En ook weer typisch, dat ze worden verweten “te links” te zijn, en dat bleek dat Caroline van der Plas de figuur was die het meest op de tv was geweest op de publieke omroep…

@mysq - keuringsdienst van waarde blijft. In ieder geval first dates gaat weg, mooiste meisje van de klas, kassa….

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:19

En een aantal programmas die voor ouderen erg belangrijk zijn, concerten op zondag ochtend of het nagenoeg in heel europa uitgezonden nieuwjaarsconcert.

Het lijkt wel of ze vooral schrappen in de "niet sensatie" of "saaiere" programmas. En de enorme overload aan sport (vooral voetbal voetbal en nog meer voetbal en schaatsen en nog meer schaatsen) met voor tussen na en de na na beschouwingen en de peperdure live uitzendingen daarvan laten bestaan. Vamdaag groot deel van de dagshorttrack schaatsen. Dadelijk hele weekenden vol daarmee. Over voetbal inclusief de oefenwedstrijden op de oefenwedstrijden met de bult aan gepraat voor en achteraf lijkt onaangetast te worden. (Want vooral een mannending?)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:46

Nou idd, dat voetbal kan wat mij betreft juist wel op de commerciele, niks is zo commercieel als voetbal en andere topsport :=

Maar 3 op reis gaat ook weg en dat is echt een gemis denk ik.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:06

Er worden ook twee sportprogramma's geschrapt, die ontkomen er dus ook niet aan.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:09

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:10

Ja, marktwerking is niet overal de juiste oplossing voor ....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:19

Maar er komt dan dus niets voor in de plaats?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:42

mysa schreef:

Nee, dat is een beetje hoe het werkt met bezuinigingen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 22:02

verootjoo schreef:
Nou idd, dat voetbal kan wat mij betreft juist wel op de commerciele, niks is zo commercieel als voetbal en andere topsport :=

Voetbal vind ik jammer voor mensen die geen geld hebben voor een abonnement op ESPN.
Het zijn maar samenvattingen om 19 uur en heel veel mensen kijken dat altijd.

Maar ik ben blij, dat ik geen keuzes hoeft te maken, dat lijkt me lastig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 22:08

Als het nu die samenvattingen waren dan was het niet zo duur. Het "bord op schoot studio voetbal" zou nu juist het enige zijn dat nodig was toch? En niet de voor tussen na en de na na beschouwing en "tonen hoe het nederlandse legioen gaat lopen live met muziek 8)7 " dat zou juist wegkunnen toch. Desnoods een echte het doet er om wedstrijd van nl met commentaar. In de pauze reclame en klaar :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 22:11

Ik kijk nu RTL4 Tonight; Aboutaleb zegt het goed: dat politici uit de Tweede Kamer (Wilders en FvD) de uitvoering van wetten door lokale politici in de steek laten. Met hulp van de Regeringspartijen, die de spreidingswet maar laten bungelen en niet opkomen voor deze lokale bestuurders of steun uitbrengen.
De intimidatie bij gemeentehuizen, is vaak niet eens georganiseerd door de bewoners, maar is georganiseerd en hij roept op dat de Inlichtingendienst hier onderzoek naar moet doen en alles in kaart moet brengen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 22:12

verootjoo schreef:
mysa schreef:

Nee, dat is een beetje hoe het werkt met bezuinigingen.

Ah oké, ik dacht misschien programma's die goedkoper zijn om te maken of voordelig aan te kopen zijn.
Geen idee van televisie hoor.Ik kijk echt nooit dus het raakt me niet persoonlijk. Alleen vind ik het geen goed idee als er voornamelijk commerciële zenders overblijven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 22:14

karuna schreef:
Als het nu die samenvattingen waren dan was het niet zo duur. Het "bord op schoot studio voetbal" zou nu juist het enige zijn dat nodig was toch? En niet de voor tussen na en de na na beschouwing en "tonen hoe het nederlandse legioen gaat lopen live met muziek 8)7 " dat zou juist wegkunnen toch. Desnoods een echte het doet er om wedstrijd van nl met commentaar. In de pauze reclame en klaar :+

Dan gaat het om wedstrijden van het Nederlands Elftal? Daar kijken graag veel mensen naar.
Mij maakt het niet uit, ik heb ESPN.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 22:15

Electra63 schreef:
verootjoo schreef:

Voetbal vind ik jammer voor mensen die geen geld hebben voor een abonnement op ESPN.
Het zijn maar samenvattingen om 19 uur en heel veel mensen kijken dat altijd.

Maar ik ben blij, dat ik geen keuzes hoeft te maken, dat lijkt me lastig.

Het zijn niet alleen samenvattingen. Er zijn hele avonden en weekenden voetbal en topsport op tv :=

En niet alleen WK, dat vind ik minder erg :+

Hoewel ik schaatsen eigenlijk nog wel Nederlandse cultuur vind :j en passend op NPO.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 22:27

Ik vind voetbal wel meevallen op de NPO. Alle Europese wedstrijden worden niet uitgezonden bij de NPO.
Wel veel vrouwenvoetbal en het Nederlands elftal.

Maar goed, mij maakt het niet uit.
Ik vind de bezuinigingen bij de NPO jammer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 22:59

De bezuinigingen op de NPO zijn zeker schrijnend en staan ook haaks op het instandhouden van Nederlandse tradities en opkomen voor ouderen.

Vrijwel iedereen is groot geworden met programma's op de publieke zenders
Veel ouderen kijken met plezier naar de publieke zenders.

Maar omdat het vanuit de meer rechtse hoek wordt gezien als een bedreiging wordt er steeds meer op bezuinigd.
Ze hebben bezuinigingen nu op programma's waarbij er waarschijnlijk lage reclame inkomsten zijn.

Het is vooral voor de cultuursector een hard gelag. Die krijgen bij de commerciële zeer weinig aandacht.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:16

juval schreef:
het is gewoon best dom van PvdA geweest om samen met GL te gaan.

Waarom vind je dat dom?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:18

Ladyingreen schreef:
juval schreef:
het is gewoon best dom van PvdA geweest om samen met GL te gaan.

Waarom vind je dat dom?

ik denk dat beide partijen hun identiteit een beetje zijn kwijt geraakt, en dat dit voornamelijk PvdA veel kiezers heeft gekost. Ik weet natuurlijk niet of het zo is, maar ik denk dat als beide partijen apart waren gebleven dat ze toch samen meer zetels hadden gehad en een coalitie makkelijker te formeren was geweest. Maar dat is echt mijn aanname.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:25

Dat ze hun identiteit kwijt zijn ben ik wel met je eens, maar dat had afzonderlijk (zonder samengaan) ook kunnen zijn, zeker voor PvdA. Maar ik denk dat het even tijd nodig heeft. Weer een solide basis vinden (en een goede campagnestrateeg/bureau :+ ) en een eigen geluid.

Misschien is het juist voor de PvdA ook wel lekker dat ze er niet weer 'zomaar' worden bijgetrokken om een kabinet aan te vullen. Zo'n partij heeft veel verantwoordelijkheidsgevoel, maar verliest daarbij ook standpunten/inhoud als ze in een kabinet stappen.

En ik vind het toch knap van ze dat ze in deze tijd met veel afsplitsingen en kleine partijen, twee partijen hebben weten samen te voegen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:28

Ik vind het ook geen goede zet, dat samengaan, en echt meer zetels heeft het ook niet opgeleverd.