Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:13

En die zitten daar hun leven lang in? Want dat was de vraag.
Aan een bijstandsuitkering zitten regels verbonden, dat is echt niet iets om lui achterover mee te zitten.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:14

Esaqar schreef:
Waarom zou hij recht hebben op een uitkering wanneer hij daar nooit wat voor heeft gedaan? :')
Ik heb inmiddels duizenden euro's aan belastinggeld betaald (en dat doe ik helaas nog steeds) maar wordt nog steeds vanuit alle kanten genaaid.

Waarmee word je genaaid dan? Dan doe je ergens iets verkeerd. Mogen alleen mensen een uitkering krijgen die belastinggeld hebben betaald?

Esaqar schreef:
@Saga, naja of mensen die niet in dezelfde situatie zitten kunnen zich niet voorstellen hoe k*t deze situatie is. ;)

Welke situatie? Geen huis kunnen kopen? Weetje, je kunt focussen op wat je wél hebt (een leven in een behoorlijk veilig en welvarend land, een dak boven je hoofd, iedere dag eten) of vooral afgunstig zijn op wat je níet hebt, en daar anderen de schuld van geven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:16

Elisa2 schreef:
Ja dus ze krijgen alles..zonder er ooit voor gewerkt te hebben.

Prima, maar dan hebben ze nog geen recht op voorrang wat betreft het toegewezen krijgen van een sociale huurwoning vind ik.

Ben wel blij dat D66 in ieder geval wil aanpakken dat deze mensen sneller aan het werk kunnen.

Ze krijgen ook niet per se voorrang. Dat is echt hardnekkig, maar geen vaststaand feit.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:17

https://www.nu.nl/werk/6352610/vier-op- ... nbron.html

4 op de 10 heeft na 9 jaar werk als belangrijkste inkomensbron..dat vind ik verdomd weinig. Of ze daar hun hele leven inzitten? Sommige wel, sommige niet denk ik..geheel afhankelijk van hun omstandigheden.
Het zal hetzelfde gaan als bij de Nederlanders met bijstandsuitkering qua regels lijkt me.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:17

Esaqar schreef:
Hoe weet jij dat ik niet heb gespaard? :')

Op mijn 15e begonnen met een bijbaantje bij de Lidl. Toen ik 18 was BBL gaan doen en 24-uur bij de Lidl. Toen ik 20 was 38 uur gaan werken en sinds 2 jaar werk ik +/- 50 uur. (Ben nu ook aan het werk). Voor sociale huur kom ik niet aan aanmerking. + Waar betaald Achmed die sociale huur van dan?

In je eentje kan je met geluk zo'n 2 ton lenen wat betekend dat ik 150.000 euro gespaard moet hebben. Lijkt me wat overdreven in je eentje als je ook nog een sociaal leven en hobby's wil hebben.

Het ligt natuurlijk ook aan je woonwensen. Met een modaal salaris (internet zegt dat dat in 2025 46500 is), kun je (berekend bij rabobank, was mijn eerste google hit) € 219.286 hypotheek krijgen. Dat is natuurlijk erg weinig, maar voor €250.000 staan er door het land heen 1421 huizen en 3207 appartementen te koop (even snel op funda gekeken). En nee dat zal niet je droomhuis zijn, maar is in een grote stad een klein appartementje of een ontzettende opknapper. Maar dan zou je met €40.000 spaargeld al een heel eind komen en kun je van daaruit weer door.

Ik zeg niet dat de woningmarkt makkelijk is en ik vind zéker dat er oplossingen moeten komen, maar de situatie is niet zo donker als jij hem hier schetst.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:19

Elisa2 schreef:
Saga schreef:
Elisa, denk jij dan dat statushouders hier hun leven lang een bijstandsuitkering krijgen zonder iets terug te hoeven doen?

In 2022, de laatste tellingen had 55% een bijstandsuitkering..dus ja, ik denk dat er teveel te lang in de bijstand zitten.

Ga jij met je trauma en de taalbarriere maar eens werk zoeken in complex Nederland.
We zijn rijk en lief voor elkaar, de meesten althans. Het kost tijd om te integreren. We hebben marge mensen te helpen - ik blijf ontzettend veel moeite hebben met de ongelofelijke onwil mensen in nood te willen helpen. Mensen vluchten echt niet zomaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:20

verootjoo schreef:
Elisa2 schreef:
Ja dus ze krijgen alles..zonder er ooit voor gewerkt te hebben.

Prima, maar dan hebben ze nog geen recht op voorrang wat betreft het toegewezen krijgen van een sociale huurwoning vind ik.

Ben wel blij dat D66 in ieder geval wil aanpakken dat deze mensen sneller aan het werk kunnen.

Ze krijgen ook niet per se voorrang. Dat is echt hardnekkig, maar geen vaststaand feit.

Je vergeet het feit dat gemeenten verplicht zijn een aantal asielzoekers te huisvesten en verplicht zijn urgentie te geven bij mensen die geen vast woonadres hebben.
Dat maakt dus dat ze wel voorrang krijgen..

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:23

Elisa2 schreef:

4 op de 10 heeft na 9 jaar werk als belangrijkste inkomensbron..dat vind ik verdomd weinig. Of ze daar hun hele leven inzitten? Sommige wel, sommige niet denk ik..geheel afhankelijk van hun omstandigheden.
Het zal hetzelfde gaan als bij de Nederlanders met bijstandsuitkering qua regels lijkt me.
Dan moet je ook het hele artikel lezen en daarin staat dat 2,5 van de 10 nog afhankelijk is van een uitkering (niet alleen bijstand, dus bijv. ook ziekte).
Als je het opschrijft zoals jij doet, lijkt het net of die andere 6 'van de staat' leven.
Dit aantal is overigens lager dan het landelijke aantal.
Laatst bijgewerkt door Saga op 08-11-25 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:25

nps schreef:
Elisa2 schreef:

In 2022, de laatste tellingen had 55% een bijstandsuitkering..dus ja, ik denk dat er teveel te lang in de bijstand zitten.

Ga jij met je trauma en de taalbarriere maar eens werk zoeken in complex Nederland.
We zijn rijk en lief voor elkaar, de meesten althans. Het kost tijd om te integreren. We hebben marge mensen te helpen - ik blijf ontzettend veel moeite hebben met de ongelofelijke onwil mensen in nood te willen helpen. Mensen vluchten echt niet zomaar.

Dit bericht slaat dus echt nergens op..

Waar is die marge dan? Voor al die mensen met trauma's die hierheen komen terwijl de GGZ het nu al niet aan kan? De woningmarkt het niet aan kan? etc. etc.

Ik heb nergens gezegd mensen niet te helpen, alleen wel in balans allemaal en dat is het al lang niet meer.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:25

Elisa2 schreef:
verootjoo schreef:

Je vergeet het feit dat gemeenten verplicht zijn een aantal asielzoekers te huisvesten en verplicht zijn urgentie te geven bij mensen die geen vast woonadres hebben.

Ja natuurlijk, ze hebben géén huis. Moeten ze de straat op geschopt worden? En er is ook al 76372727371 x uitgelegd dat de statushouders die een huis krijgen een zeer kleine invloed hebben op de tijd dat jij moet wachten op een huis. Stop met mensen de schuld geven van een probleem wat zijn niet veroorzaken. Al gooien we alle grenzen potdicht en flikkeren we alle asielzoekers het land uit, moet je alsnog heel erg lang wachten op je huis. Zij zijn namelijk niet de oorzaak van het huizenprobleem.

Jij hebt het altijd over empathie. Probeer het eens op te brengen voor een vluchteling of voor een ander die om de een of andere reden niet kan werken.

En dat de GGZ potdicht zit komt ook al door moedwillig bezuinigen en niet investeren. Rechts marktbeleid. Je had het over een balans. Wat moet die balans zijn in jouw ogen?
Laatst bijgewerkt door nps op 08-11-25 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:27

Saga schreef:
Elisa2 schreef:

Dan moet je ook het hele artikel lezen en daarin staat dat 2,5 van de 10 nog afhankelijk is van een uitkering (niet alleen bijstand, dus bijv. ook ziekte).
Als je het opschrijft zoals jij doet, lijkt het net of die andere 6 'van de staat' leven.

Ik heb het hele artikel gelezen..de cijfers over het aantal wat werkt is gewoon niet hoog, door het hele artikel heen niet. Wat daar dan ook de oorzaak van is..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:28

nps schreef:
Elisa2 schreef:

Ja natuurlijk, ze hebben géén huis. Moeten ze de straat op geschopt worden? En er is ook al 76372727371 x uitgelegd dat de statushouders die een huis krijgen een zeer kleine invloed hebben op de tijd dat jij moet wachten op een huis. Stop met mensen de schuld geven van een probleem wat zijn niet veroorzaken. Al gooien we alle grenzen potdicht en flikkeren we alle asielzoekers het land uit, moet je alsnog heel erg lang wachten op je huis. Zij zijn namelijk niet de oorzaak van het huizenprobleem.

Jij hebt het altijd over empathie. Probeer het eens op te brengen voor een vluchteling of voor een ander die om de een of andere reden niet kan werken.

En dat de GGZ potdicht zit komt ook al door moedwillig bezuinigen en niet investeren. Rechts marktbeleid. Je had het over een balans. Wat moet die balans zijn in jouw ogen?

Ik ga hier niet op in hoor, er wordt mij van alles in de mond gelegd wat ik niet zeg en vindt.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:29

Dit gaat naar het niveau van zoals Wilders zei; 'dan hebben ze maar wat meer honger'. Boeie dat hun geen onderdak hebben, wij Nederlanders moeten eerst! Beetje jammer dat als we op dit tempo blijven bouwen, ook 'die Nederlanders' lang niet genoeg huizen hebben. :+

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:30

Elisa2 schreef:
Saga schreef:

Ik heb het hele artikel gelezen..de cijfers over het aantal wat werkt is gewoon niet hoog, door het hele artikel heen niet. Wat daar dan ook de oorzaak van is..
Het aantal dat een uitkering krijgt is nog een stuk lager.
Het is eerlijk om dat ook te benoemen.

Elisa2

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:32

Nou dan kom je met bronnen die dat onderbouwen?

Het niveau gaat inderdaad omlaag hier, maar dat is meer omdat mensen niet lezen wat er staat maar het zelf invullen door hun gekleurde bril.

Saga

Dat staat in jouw artikel. ;)
Dat jij dus blijkbaar zelf niet volledig hebt gelezen.

nps

Elisa2 schreef:
Ik ga hier niet op in hoor, er wordt mij van alles in de mond gelegd wat ik niet zeg en vindt.

Wat zeg je dan wél? Leg mij het uit, want ik begrijp niet zo goed wat jij dan vind wat er met vluchtelingen moet gebeuren. Wat zou jij doen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:34

Ik lees denk ik wat anders dan jij doet Saga..vandaar dat ik vraag om verduidelijking.

Wat ik zeg kun je gewoon terug lezen NPS.

En wat ik over vluchtelingen heb gezegd is, niet meer aannemen dan het land aan kan..zodat de vluchtelingen goed geintegreerd worden, de juiste begeleiding krijgen naar een betere toekomst etc.
Want zoals het beleid nu is, is het voor niemand goed.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:35

Ik zie dat er best veel mensen zijn die vinden dat, omdat zij iets niet hebben, een ander het ook niet mag hebben.
Dat lijkt me echt een onwijs rotte manier om in het leven te staan.

Ik erken dat er problemen spelen omtrent het asielbeleid, waar zowel in NL geboren Nederlanders als statushouders en asielzoekers de dupe van zijn.
Daarnaast kan ik me ook heel goed voorstellen dat het ontzettend rot is om in je eentje geen hypotheek te kunnen krijgen die hoog genoeg is om in het gebied te blijven wonen waar je voorkeur naar uit gaat.
Die 2 problemen staan alleen wel los van elkaar, het is onnodig om een bepaalde groep hiervan de schuld te geven.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:37

Elisa2 schreef:
Ik lees denk ik wat anders dan jij doet Saga..vandaar dat ik vraag om verduidelijking.
Bij deze dan gekopieerd uit de link die jij stuurde om aan te geven dat maar 4 van de 10 statushouders na 9 jaar een betaalde baan hadden.
Citaat:
In 2023 had 47 procent van de groep uit 2014 werk als belangrijkste inkomstenbron. Voor 25 procent van de statushouders uit die groep is een uitkering de belangrijkste inkomstenbron. Daarnaast zijn er mensen die geen inkomen hebben, bijvoorbeeld omdat zij niet werken om voor de kinderen te zorgen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:37

Om het wat zakelijker te benaderen.
Stel Ahmed krijgt een bijstandsuitkering, en sociale huurwoning. Dit kost de staat wat. Maar wat kost Ahmed als hij niets krijgt? Het is naïef om te denken ze dan gratis zijn. En binnenkomen doen ze toch wel, tenzij je ze afschiet bij de grens.

We weten dat de kans op crimineel gedrag toeneemt naarmate de sociaal-economische klasse daalt. Ahmed zal dus waarschijnlijk lichte vergrijpen begaan. Dit kost ook geld (handhaving/politie/procederen) maar vergroot ook gevoel van onveiligheid van anderen (mensenrechten).

Ik vraag me af of het daadwerkelijk niet goedkoper is ze in de bijstand te gooien als startpunt en ze flink klaar te stomen simpelweg mee te draaien. Dat mensen door de mazen van de wet vooralsnog glippen kan altijd en moeten we accepteren. Maar wellicht is het goedkoper ze te helpen.
Los van moraliteit natuurlijk.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:39

nevica schreef:
Dit gaat naar het niveau van zoals Wilders zei; 'dan hebben ze maar wat meer honger'. Boeie dat hun geen onderdak hebben, wij Nederlanders moeten eerst! Beetje jammer dat als we op dit tempo blijven bouwen, ook 'die Nederlanders' lang niet genoeg huizen hebben. :+

Misschien moeten we vna azc’s werkkampen maken. Werken voor je je hand op houdt.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:39

Raineri schreef:
Om het wat zakelijker te benaderen.
Stel Ahmed krijgt een bijstandsuitkering, en sociale huurwoning. Dit kost de staat wat. Maar wat kost Ahmed als hij niets krijgt? Het is naïef om te denken ze dan gratis zijn. En binnenkomen doen ze toch wel, tenzij je ze afschiet bij de grens.

We weten dat de kans op crimineel gedrag toeneemt naarmate de sociaal-economische klasse daalt. Ahmed zal dus waarschijnlijk lichte vergrijpen begaan. Dit kost ook geld (handhaving/politie/procederen) maar vergroot ook gevoel van onveiligheid van anderen (mensenrechten).

Ik vraag me af of het daadwerkelijk niet goedkoper is ze in de bijstand te gooien als startpunt en ze flink klaar te stomen simpelweg mee te draaien. Dat mensen door de mazen van de wet vooralsnog glippen kan altijd en moeten we accepteren. Maar wellicht is het goedkoper ze te helpen.
Los van moraliteit natuurlijk.
Ik snap je punt min of meer, denk ik, maar hoe je dit opschrijft is het net alsof het over proefdieren gaat. _O-

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:42

Elisa2 schreef:

Wat ik zeg kun je gewoon terug lezen NPS.

En wat ik over vluchtelingen heb gezegd is, niet meer aannemen dan het land aan kan..zodat de vluchtelingen goed geintegreerd worden, de juiste begeleiding krijgen naar een betere toekomst etc.
Want zoals het beleid nu is, is het voor niemand goed.

Maar jij zegt ook dat Nederland vol is. Dus eigenlijk kunnen we niemand aan. Hoeveel mensen we kunnen "verwerken" is afhankelijk van beleidskeuzes. Je weet simpelweg dat je dingen moet regelen als je mensen toelaat. Dus hoeveel mensen kunnen we opvangen, en aan welke voorwaarden moeten we voldoen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:42

Raineri:
Misschien wel, mij gaat het niet zo zeer om de asielzoekers..ik zie een enorm falend overheidsbeleid op allerlei vlakken. Ook dat hard werken niet lonend is etc.

Ja dat was de titel van het artikel Saga, dat 4 op de 10 na 9 jaar een betaalde baan had. Daar kan ik verder ook niks aan doen dat dit de titel was. Dit zijn gewoon de statistieken en het is minder dan de helft en dat vind ik veel. (en ja, denk dus hetzelfde over NL in de bijstand)

"Van de statushouders die in 2014 een verblijfsvergunning kregen, had in 2023 bijna de helft (47 procent) werk als belangrijkste bron van inkomsten. In hun eerste jaar was dat nog vrijwel niemand: toen leefde bijna iedereen van een uitkering of had helemaal geen inkomen."

https://www.hartvannederland.nl/politie ... e-cbs-2025