Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:33

Niets aan toe te voegen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:06

BigOne schreef:
Journey, Unilever zat al met een grote vestiging in London maar hoofdkantoor zat nog in Nederland. Om belastingvoordelen alles naar London overgeheveld en Brits geworden. Alles voor de centen.

Nog even opgezocht, maar Unilever zit nog wel in Nederland maar hier is inderdaad geen 'hoofdkantoor' meer en dus is het bedrijf op papier volledig Brits geworden. Zo makkelijk kan een bedrijf dus 'verhuizen' als de belasting tegen valt...

https://www.taxlive.nl/nl/documenten/nieuws/unilever-is-officieel-volledig-brits-bedrijf/

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 06:55

Nu gaat het specifiek om bedrijven en de belasting. Maar box 2 en 3 kan ook aangepakt worden hé. De belasting op vermogen mag in mijn ogen niet lager zijn dan de belasting op arbeid.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:18

Tango1979 schreef:
Nu gaat het specifiek om bedrijven en de belasting. Maar box 2 en 3 kan ook aangepakt worden hé. De belasting op vermogen mag in mijn ogen niet lager zijn dan de belasting op arbeid.

Nee eens!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:06

ruitje schreef:
Lieser schreef:
https://www.nu.nl/binnenland/6345490/pl ... doden.html

Ach ja, die lieve boeren met hun hart voor de natuur :+

Wel knap, dat je zo'n mooi nieuwsbericht nog negatief kan zien.

En gedaan door een BBB minister ook nog :D

Ik vind het mooi dat er geen dieren meer onnodig hoeven te sterven, en ergens ook 'raar' dat we nu als mensen zo in 'het leven ' gaan ingrijpen zodat het voor ons beter uitkomt. We zijn maar een raar ras :o

Tja, ik vind het moeilijk te verteren dat er een wet nodig is om te voorkomen dat eendagskuikens levend (!) in een blender/shredder worden gegooid om in stukken gehakt te worden. En dat die wet pas volgend jaar ingaat.
Mensen zijn niet 'raar'. Sommige mensen (de kippenboeren in dit geval) zijn ronduit wreed. Alles voor geld.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:12

Ik heb dat wel eens gezien, er wordt met die kuikentjes gegooid alsof het geen levende wezens zijn. Dat zijn echt geen mensen die van dieren houden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:15

voor zover ik weet is de shredder in NL al een tijdje verboden en worden de eendagskuikens vergast.
eendagskuikens worden ook vaak als dierenvoeding gebruikt voor honden, katten, reptielen ed.

Maar mooi dat de technologie zover is dat er al in het ei gesekst kan worden inderdaad.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:17

Tango1979 schreef:

Ja, wat dat betreft is vermogensbelasting echt een lachertje.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:00

Belasting heffen op vermogen/bezit lijkt me inderdaad een heel prima alternatief die het geld weg haalt bij mensen die an sich genoeg hebben in plaats van uit de onderste laag van de bevolking waar inkomen ook vrijwel meteen weer uitgegeven wordt aan vaste lasten.

Met een verhoging op BTW schaad je vooral de mensen die al moeilijk rond konden komen.

Lieser schreef:
ruitje schreef:
Wel knap, dat je zo'n mooi nieuwsbericht nog negatief kan zien.

En gedaan door een BBB minister ook nog :D

Ik vind het mooi dat er geen dieren meer onnodig hoeven te sterven, en ergens ook 'raar' dat we nu als mensen zo in 'het leven ' gaan ingrijpen zodat het voor ons beter uitkomt. We zijn maar een raar ras :o

Tja, ik vind het moeilijk te verteren dat er een wet nodig is om te voorkomen dat eendagskuikens levend (!) in een blender/shredder worden gegooid om in stukken gehakt te worden. En dat die wet pas volgend jaar ingaat.
Mensen zijn niet 'raar'. Sommige mensen (de kippenboeren in dit geval) zijn ronduit wreed. Alles voor geld.

Beetje jammer dan het alleen over tafeleieren gaat, wat maar een fractie is van het totaal aan haantjes wat vergast wordt. Zeven miljoen op de veertig miljoen dacht ik te lezen, dat zijn een hoop die gewoon nog steeds vergast worden. Maar voor die is het blijkbaar qua dierenwelzijn wel ok. -O-

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:10

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:12

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:35

Ik ben benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing Juval! De raad van state moet daar over oordelen begrijp ik?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:50

Is dat goed nieuws? We verhogen de stikstofnorm, maar voldoen we daarmee aan Europese wetgeving? En de net gewonnen zaak van Greenpeace tegen de overheid? Want de natuur wordt natuurlijk niet beter van meer stikstof uitstoot

https://www.ad.nl/politiek/oplossing-vo ... ~a70bdef4/

Dus dan hebben we misschien direct een nieuwe wet, maar dat wordt die keer op keer aangevochten in de rechtbank. Wat schieten we daar mee op?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:54

Ik ben benieuwd wat rechtsgeleerden hier over zeggen.
Wordt het iet gewoon het zoveelste uitstel geitenpaadje en zitten we over een paar jaar weer met hetzelfde?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:56

kan een wet aangevochten worden bij de rechter? ik dacht het niet eigenlijk. Ja, ik vind het goed nieuws voor heel veel boeren en projecten die nu weer door kunnen gaan.

Er staat toch bij dat er dubbele wetenschappelijke onderbouwing is.

geitenpaadje denk ik niet als het in de wet vastgelegd gaat worden. We gaan het zien.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:00

Tuurlijk kan dat. Trias Politica.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:01

Als de wet minder streng wordt dan de Europese standaard, dan kan hij geeneens ingevoerd worden. Je mag strenger zijn dan de Europese minimum eisen, maar nooit soepeler.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:05

Europa eist dat de natuur niet achteruit gaat. Die heeft niets gezegd over de stikstofnormering.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:14

juval schreef:
Europa eist dat de natuur niet achteruit gaat. Die heeft niets gezegd over de stikstofnormering.

Maar dat gaat het wel. Omdat we teveel stikstof uitstoten. Onder andere.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:20

_San87_ schreef:
juval schreef:

Maar dat gaat het wel. Omdat we teveel stikstof uitstoten. Onder andere.

er is kennelijk wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Of heb jij andere informatie?
Stikstof is nodig om bomen en planten te laten groeien. Misschien moeten we ook onze natuureisen bijstellen, bomen en struiken in plaats van heide.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:31

juval schreef:

En ondanks alles en die extreem lage KDW norm is de vervuiling alleen maar toegenomen. Niet alleen door landbouw overigens.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:45

BigOne schreef:
juval schreef:

En ondanks alles en die extreem lage KDW norm is de vervuiling alleen maar toegenomen. Niet alleen door landbouw overigens.

Waaruit blijkt dat de huidige regelgeving niet deugd. :+

Zonder gekheid, ik vind dat er wel wat moet gebeuren, maar ik vind ook dat er een evenwicht moet zijn betreft regelgeving en de invloed die dit heeft op natuur versus ontwikkelingen zoals bedrijvigheid, woningbouw en aanleg van wegen en dijken. Zeker die laatste is niet geheel onbelangrijk met het oog op klimaatverandering.

En dat de industrie ammoniak rechten opkocht bij boeren om meer nox te kunnen produceren, is natuurlijk helemaal van de zotte. Zoals ik al eerder aangaf zijn regels goed, maar dan moeten deze wel haalbaar zijn en dat blijkt dus niet het geval. Ik hoop dus ook dat hier daadwerkelijk wat in gaat veranderen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:55

Heide is ook bijna niet meer te doen met deze dichtheid van bevolking en bedrijvigheid.
Maar Nederland is afhankelijk van Europa.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:56

De oorzaak moet eens aangepakt worden, dan hoef je geen normen te verlichten. Maar dat wordt al 40 jaar ofzo niet gedaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:06

prompter schreef:
De oorzaak moet eens aangepakt worden, dan hoef je geen normen te verlichten. Maar dat wordt al 40 jaar ofzo niet gedaan.

Ik vrees eigenlijk dat het weer net zo'n constructie wordt als wat we tot nog toe gezien hebben.
Ofterwijl, weer even rust en vervolgens zijn we weer terug bij af.