Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:03

Klopt inderdaad :j bedoelde ook niet dat het bijzonder is dat ze dat doen maar bijzonder om te zien van die runderen met grote hoorns er achteraan haha

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:04

En ze weten het verschil tussen jachtmodus en gewoon passeren.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:26

Runderen kunnen inderdaad met elkaar een front vormen en in de aanval gaan. Er zijn wel indrukwekkende youtube videos waarin buffels een heel front vormen en een leeuw aanvallen, en een leeuw die de boom in gejaagd is. Het is best wel bijzonder dat ze dit kunnen organiseren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:41

Die Sayugese runderen zijn niet mals hoor. Ze hebben mijn hond ook wel eens gevolgd. En ik ben ooit bijna omver gelopen met mijn toen 7 jarige dochter. Dat was echt niet grappig. Konden gelukkig achter een dikke beuk gaan staan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 22:10

Koeien die wat dichter bij de natuur staan laten dit gedrag zien. Blond d'aquitaines doen dit ook. Zijn geen knuffeldieren...

Vooral als ze net afgekalfd hebben ronduit link. Net als grote zeugen die net geworpen hebben. Niks liefs aan, gewoon gevaarlijk. Zorgen dat je achter een degelijk hek staat...

Maarja, sommige merries zijn ook erg beschermd over hun veulen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 08:26

tienus63 schreef:
Wolf tussen koppel vee met kalveren Wolfheze Gld
Citaat:
Wolfheze/ Oosterbeek Gelderland
21-10-2024
Tussen 14.00 en 16.00 uur

Vanmiddag is aan het eind van de wolfhezerweg tussen Wolfheze/Oosterbeek thv de ANWB een wolf gespot te midden van een kudde runderenmet kalveren die in het gebied lopen.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Filmpje via bron geen wolf

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/knWo5T ... tid=WC7FNe

Dit is op Planken Wambuis, aan de andere kant van de A12 dus op dit plaatje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 09:11

Wat doet Zweden nu daadwerkelijk anders dat het daar wél kan om het wolvenaantal laag te houden??
Ze hebben met dezelfde EU-wetten te maken ten slotte.
Of trekken ze zich daar niets aan van groepjes die om elke scheet dwars gaan liggen ??
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 22-10-24 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 09:17

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 09:37

DubbelFun schreef:
Wat doet Zweden nu daadwerkelijk anders dat het daar wél kan om het wolvenaantal laag te houden??
Ze hebben met dezelfde EU-wetten te maken ten slotte.
Of trekken ze zich daar niets aan van groepjes die om elke scheet dwars gaan liggen ??

Ook in Zweden is het werkelijke aantal wolven hoger dan om de officiële cijfers. Daarnaast wordt het officiële cijfers ook "gemasseerd" door wolven pas vanaf 2 jarige leeftijd mee te tellen in de cijfers

Vorig jaar is er een nieuwe rechts regering aangetreden die had beloofde wolvenstam te verlagen. Gelukkig zijn ze daar nu dus ook mee bezig.
Je hebt in Zweden de zogenaamde licentiejacht waarmee de wolvenpopulatie beheerd wordt die is wel afhankelijk van hoeveel wolven er in die regio zijn. Dit najaar worden de bijvoorbeeld maar 40 afgeschoten. Helaas is niet in elke regio een licensie jacht omdat ze daar eigenlijk pas net gevestigd zijn.
Wel heb je ook in Zweden zogenaamd artikel 28 waarmee je wolven op je eigen terrein die je dieren aanvallen gelijk dood nog schieten (nou ja eigenlijk werkt het zo dat je eerst een keer in de grond of in de lucht moet schieten en dan pas de wolf mag schieten)
Voor februari moest je dan officieel de politie inlichten als je dat gedaan had, vanaf februari hoef je alleen het ministerie van Landbouw te laten weten dan je een Wolf hebt afgeschoten.

Dat houdt in dat als ik bijvoorbeeld een wolf op mijn terrein zou zien dat ik dan jagers in zou schakelen die hem de volgende keer als hij op mijn terrein begeeft in de buurt van mijn paarden gewoon dood mogen schieten.

Zweden had altijd het aantal van 340 aangehouden als "gunstige staat van instand houding", en dit willen ze nu verlagen na 170 wolven. Dit zijn de aantallen die ze dus om de 2 jaar aan de EU moeten rapporteren.

Oh ja, dan heb je ook nog de zogenaamde "beschermingsjachten" als er een aanval is geweest op landbouw huisdieren kun je via een snelle procedure een beschermingsjacht aanvragen.meestal al na een paar dagen. Helaas worden die meestal gefrustreerd door de groenen die dan in beroep gaan. Ook dat wil deze regering nu gaan beperken. Beschermingsjacht houdt in dat ze met speurhonden die Wolf op gaan zoeken en schieten die de aanval op landbouw huisdieren heeft gedaan. Er wordt een bepaalde straal rond de aanval aangegeven in kilometers en ook zit er een tijdslimiet op van meestal een maand of twee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 09:50

En zo te lezen zijn dat gewoon regels die hier ook kunnen.
Maar heb zo'n vermoeden dat Zweden inderdaad wat minder aantrekt van die groene extremisten of dat die er zelfs heel wat minder zijn omdat mensen daar nog meer in de natuur leven en weten wat het is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 10:23

@mist: dank voor het uitgebreide antwoord +:)+

Deze Zweedse aanpak zou dus ook in Nederland toegepast kunnen (moeten) worden. Hopelijk neemt 'rechts' het over...
Overigens lopen er dan wel blijkbaar in Zweden wat meer mensen rond met een geweer (die er ook weg mee weten), iets wat in NL zeker niet het geval is.
En ik wil zeker niet naar een situatie als in Amerika :x

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 10:52

Er is hier een jagerscultuur zeker in de buitengebieden. Mensen die nooit vlees in de supermarkt kopen maar één of twee keer per jaar een ree en/of zwijn schieten.
Ik eet al 30 jaar geen vlees. Maar ik ben wel vis liefhebber en dat eet ik een paar keer per week maar die komt ook niet uit de supermarkt :) die ga je jezelf vangen in de meer of in een rivier. Zo heb ik een behoorlijke voorraad zalm in de diepvries. Zalm roken doe je hier ook zelf en als je die helemaal eenmaal geproefd hebt dan hoef je die bocht die ze in de supermarkt verkopen ook niet meer :9

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 11:20

Hadden jullie deze foto’s al gezien van die Italiaanse ponydame? Zij woont op 300 meter hoogte van de kust (toeristisch) en daar in de heuvels/bergen fokt zij haar pony’s al heel erg lang. Ter bewaking heeft ze die nachtkralen, bewakingshonden en ze heeft wildcamera’s hangen. Die wildcamera’s lijken regelmatig hybride’s te spotten. Ben benieuwd als men deze wolven eens op dna test (kan dat via drollen ook?)

Foto’s:
https://www.facebook.com/share/p/F32mfC ... tid=WC7FNe

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 12:54

Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 22-10-24 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 12:58

Ik kom hier ook even binnenvallen, ik lees uit interesse al een tijdje mee met dit en de vorige topics, ook volg ik de berichtgeving en nieuws. Ik zit overigens in een van de weinige gebieden in Nederland waar de wolf nog niet gevestigd of zelfs gespot is

tienus63 schreef:
Artikel uit 2014 waarin een verklaring wordt gegeven waarom wolven minder schuw zijn.

[Wolven paren verrassend vaak met honden]
Bron nu.nl
https://www.nu.nl/wetenschap/3753038/wo ... nden-.html

Toevallig zag ik gisteren dit onderzoek te lezen, ook uit 2014, Kroatië, specifiek over hybridisatie, uiterlijke kenmerken daarvan en DNA onderzoek. Wel in het Engels en wetenschappelijk, maar heel interessant.

https://www.researchgate.net/profile/Jo ... XJlY3QifX0

Ze hebben daar over een periode van een aantal jaar 17 (geschoten) wolven onderzocht die op uiterlijke kenmerken ervan verdacht werden hybride te zijn. Ze stellen verschillende percentages voor als ondergrens om ze al dan niet als wolf te classificeren. Die percentages zijn 78, 90 en 93%.
Alle 17 onderzochte wolven hadden afwijkende kenmerken (kleiner formaat, afwijkende kleuren, andere vorm kop, grotere oren, kleinere poten, etc). Bij de ondergrens 78% wolf werden er slechts 2 geclassificeerd als hybride, bij 90% 4 en bij 93% 5. Conclusie, phenotype (uiterlijk) is onbetrouwbaar als het gaat om bepalen of het al dan niet een hybride is (voorbeeld, 2 geschoten wolven waren wit met blauwe ogen, beide volledig wolf, geen hybride). Genotype is wél betrouwbaar.
Hier was 2,8% hybride, maar dit onderzoek meldt ook dat een eerder onderzoek in Italië al aantoonde dat daar 6,5% hybride was, me dunkt dat dat nu weleens een stukje hoger zou kunnen zijn, én dat dat dus niet per sé te zien hoeft te zijn.
Ook opvallend is trouwens dat alle hybriden mitochondriale (vrouwelijke lijn) wolf haplotypen hadden, en hond Y-haplotypen. Dus mannelijke honden paren met vrouwelijke wolven.

Aan de hand daarvan een vraag, hoe precies bepaalt BIJ12 (of eigenlijk Wageningen) de soort? Weet iemand dat? Ik kan dat namelijk nergens vinden. Want als ze maar naar een bepaald stukje DNA kijken kun je een hybride makkelijk als hond aanwijzen, wat wel zou verklaren dat we ineens schaap en koe etende honden hebben hier.
Laatst bijgewerkt door Supertje op 22-10-24 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 12:59

https://stichtingagrifacts.nl/werkgroep ... NLkLe0BlKQ

https://www.facebook.com/share/p/YVou5uEkcjDTbiBX/
Citaat:
22 oktober 2024/Stichting Agri Facts
Dit riekt meer naar natte vinger werk van de werkgroep.
''Naar het zich laat aanzien kwam de belangstelling echter niet van mensen die blij waren met het onderzoek, of met de organisatie. De Werkgroep is bezig om de valse inzendingen van de juiste te scheiden, om de resultaten alsnog aan te kunnen bieden aan beleidsmakers, scholen en onderzoek.''

waren de inzendingen niet naar hun zin?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 13:01

DuoPenotti schreef:
https://stichtingagrifacts.nl/werkgroep ... NLkLe0BlKQ

https://www.facebook.com/share/p/YVou5uEkcjDTbiBX/
Citaat:
22 oktober 2024/Stichting Agri Facts
Dit riekt meer naar natte vinger werk van de werkgroep.
''Naar het zich laat aanzien kwam de belangstelling echter niet van mensen die blij waren met het onderzoek, of met de organisatie. De Werkgroep is bezig om de valse inzendingen van de juiste te scheiden, om de resultaten alsnog aan te kunnen bieden aan beleidsmakers, scholen en onderzoek.''

waren de inzendingen niet naar hun zin?

Meldingen zomaar als vals beschouwen omdat de uitkomst hun niet welgevallig is ? Dat ziet er niet best uit.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 13:36

De kruisingen mannelijke hond, vrouwelijke wolf vind ik wel interessant. Wolven zorgen als paar voor de jongen, honden doen dat niet. Zou het zo zijn dat vrouwelijke wolven zonder partner wel eens voor een hond gaan? Wel zwaar voor die vrouwtjes die er dan alleen voor staan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 13:55

Die ecoloog bij die info avond vorige week had het ook er over dat wolven al honderden jaren hybride zijn omdat er wel eens gepaard werd/word met honden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 14:06

Supertje schreef:
Ik kom hier ook even binnenvallen, ik lees uit interesse al een tijdje mee met dit en de vorige topics, ook volg ik de berichtgeving en nieuws. Ik zit overigens in een van de weinige gebieden in Nederland waar de wolf nog niet gevestigd of zelfs gespot is

tienus63 schreef:
Artikel uit 2014 waarin een verklaring wordt gegeven waarom wolven minder schuw zijn.

[Wolven paren verrassend vaak met honden]
Bron nu.nl
https://www.nu.nl/wetenschap/3753038/wo ... nden-.html

Toevallig zag ik gisteren dit onderzoek te lezen, ook uit 2014, Kroatië, specifiek over hybridisatie, uiterlijke kenmerken daarvan en DNA onderzoek. Wel in het Engels en wetenschappelijk, maar heel interessant.

https://www.researchgate.net/profile/Jo ... XJlY3QifX0

Ze hebben daar over een periode van een aantal jaar 17 (geschoten) wolven onderzocht die op uiterlijke kenmerken ervan verdacht werden hybride te zijn. Ze stellen verschillende percentages voor als ondergrens om ze al dan niet als wolf te classificeren. Die percentages zijn 78, 90 en 93%.
Alle 17 onderzochte wolven hadden afwijkende kenmerken (kleiner formaat, afwijkende kleuren, andere vorm kop, grotere oren, kleinere poten, etc). Bij de ondergrens 78% wolf werden er slechts 2 geclassificeerd als hybride, bij 90% 4 en bij 93% 5. Conclusie, phenotype (uiterlijk) is onbetrouwbaar als het gaat om bepalen of het al dan niet een hybride is (voorbeeld, 2 geschoten wolven waren wit met blauwe ogen, beide volledig wolf, geen hybride). Genotype is wél betrouwbaar.
Hier was 2,8% hybride, maar dit onderzoek meldt ook dat een eerder onderzoek in Italië al aantoonde dat daar 6,5% hybride was, me dunkt dat dat nu weleens een stukje hoger zou kunnen zijn, én dat dat dus niet per sé te zien hoeft te zijn.
Ook opvallend is trouwens dat alle hybriden mitochondriale (vrouwelijke lijn) wolf haplotypen hadden, en hond Y-haplotypen. Dus mannelijke honden paren met vrouwelijke wolven.

Aan de hand daarvan een vraag, hoe precies bepaalt BIJ12 (of eigenlijk Wageningen) de soort? Weet iemand dat? Ik kan dat namelijk nergens vinden. Want als ze maar naar een bepaald stukje DNA kijken kun je een hybride makkelijk als hond aanwijzen, wat wel zou verklaren dat we ineens schaap en koe etende honden hebben hier.

Ik kan alleen dit vinden:

"Zoals ik in de Verzamelbrief soortenbeleid (Kamerstuk 36 200, nr. 120) heb aangegeven, wordt bij het DNA onderzoek allereerst bepaald of de schade is veroorzaakt door een wolf of door een ander dier. Hierbij wordt ook bepaald of sprake is van een kruising van een wolf met een andere diersoort, een zogenaamde hybride wolf. Wanneer een landbouwhuisdier gedood zou worden door een wolf die een kruising is met een andere diersoort krijgt BIJ12 hierover bericht van WEnR. Tot nu toe is dit nog niet voorgekomen. In de Fact finding study wolf wordt een uitgebreide uitleg gegeven over het testen van DNA op hybridisatie.3 Voor elk monster wordt allereerst een soortbepaling uitgevoerd middels een zogenaamde PCR-test. PCR staat voor polymerase-chain-reaction, een biochemische procedure waarbij een specifiek stukje diagnostisch DNA wordt gelokaliseerd en daarna vermeerderd. Vervolgens kan de exacte code ervan (de volgorde van de baseparen waaruit de DNA-streng is opgebouwd) vastgesteld worden via een procedure die «sequencing» wordt genoemd. Voor het onderscheid tussen wolven en honden gebruikt men een stukje DNA van de zogenaamde controleregio van het mitochondriaal DNA (CR), dat niet bij prooidiersoorten vermeerderd kan worden en dat diagnostisch is voor hondachtigen. Aan de hand van de DNA-code kunnen dan verschillende varianten van dat gen onderscheiden worden. Van de tientallen varianten die er op dat CR-gen bestaan, komen sommige voor bij zowel honden als wolven en sommige ervan zijn uniek voor wolven.
Zoals ik heb aangegeven in het antwoord op vraag 3 zijn de analyseresultaten via de website van BIJ12 beschikbaar."

https://www.openkamer.org/kamervraag/2023Z08507/

En hier dat BIJ12 zegt dat er geen hybride wolven lopen maar de adviseur Faunazaken aan geeft dat er niet op getest wordt.
https://media.gelderland.nl/Woo_verzoek_85016ee7b1.pdf

Als ik het zo lees zou het maar zo kunnen dat de verschillende varianten die voorkomen op dat CR gen die zowel bij hond als wolf voorkomen dat die ingeschaard worden onder hond. Dat zou wel het een en ander verklaren.

Maar ik ben verder geen lab of DNA expert.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 14:15

Popstra schreef:
Die ecoloog bij die info avond vorige week had het ook er over dat wolven al honderden jaren hybride zijn omdat er wel eens gepaard werd/word met honden.

Klopt, maar in de studie die ik een paar berichten terug plaatste zijn die er ook uitgehaald, eigenlijk hebben alle wolven in die studie (157 stuks even uit mijn hoofd) DNA markers die bij honden vandaan komen, maar in hele kleine mate (vaak onder de 0.1%), wat wijst op hybridisatie vele generaties terug, en deze zijn dan ook gewoon als wolf geclassificeerd. Net als vrijwel alle honden in de studie uit dezelfde regio wolven DNA markers hadden, wat natuurlijk ook niet heel gek is.

Van de 5 hybriden die zijn geïdentificeerd zit het hond DNA in de laatste 2 of max 3 generaties. 4 hadden een 50/50 hybride ouder en een wolf ouder (back cross wolf, 77 - 90% wolf) eentje had zelfs 1 50/50 hybride ouder en een hond ouder(back cross hond) en was 72% hond en slechts 28% wolf.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 14:45

josien_m_ schreef:
De kruisingen mannelijke hond, vrouwelijke wolf vind ik wel interessant. Wolven zorgen als paar voor de jongen, honden doen dat niet. Zou het zo zijn dat vrouwelijke wolven zonder partner wel eens voor een hond gaan? Wel zwaar voor die vrouwtjes die er dan alleen voor staan.

Daar zeg je zo wat. Misschien wordt ze geholpen door welpen van het jaar daarvoor of door andere eventuele roedelgenoten.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 14:56

Dat is een interessante study, Supertje. Bedankt voor het plaatsen :).

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 15:05

Elisa2 schreef:
Ik kan alleen dit vinden:

"Zoals ik in de Verzamelbrief soortenbeleid (Kamerstuk 36 200, nr. 120) heb aangegeven, wordt bij het DNA onderzoek allereerst bepaald of de schade is veroorzaakt door een wolf of door een ander dier. Hierbij wordt ook bepaald of sprake is van een kruising van een wolf met een andere diersoort, een zogenaamde hybride wolf. Wanneer een landbouwhuisdier gedood zou worden door een wolf die een kruising is met een andere diersoort krijgt BIJ12 hierover bericht van WEnR. Tot nu toe is dit nog niet voorgekomen. In de Fact finding study wolf wordt een uitgebreide uitleg gegeven over het testen van DNA op hybridisatie.3 Voor elk monster wordt allereerst een soortbepaling uitgevoerd middels een zogenaamde PCR-test. PCR staat voor polymerase-chain-reaction, een biochemische procedure waarbij een specifiek stukje diagnostisch DNA wordt gelokaliseerd en daarna vermeerderd. Vervolgens kan de exacte code ervan (de volgorde van de baseparen waaruit de DNA-streng is opgebouwd) vastgesteld worden via een procedure die «sequencing» wordt genoemd. Voor het onderscheid tussen wolven en honden gebruikt men een stukje DNA van de zogenaamde controleregio van het mitochondriaal DNA (CR), dat niet bij prooidiersoorten vermeerderd kan worden en dat diagnostisch is voor hondachtigen. Aan de hand van de DNA-code kunnen dan verschillende varianten van dat gen onderscheiden worden. Van de tientallen varianten die er op dat CR-gen bestaan, komen sommige voor bij zowel honden als wolven en sommige ervan zijn uniek voor wolven.
Zoals ik heb aangegeven in het antwoord op vraag 3 zijn de analyseresultaten via de website van BIJ12 beschikbaar."

https://www.openkamer.org/kamervraag/2023Z08507/

En hier dat BIJ12 zegt dat er geen hybride wolven lopen maar de adviseur Faunazaken aan geeft dat er niet op getest wordt.

Als ik het zo lees zou het maar zo kunnen dat de verschillende varianten die voorkomen op dat CR gen die zowel bij hond als wolf voorkomen dat die ingeschaard worden onder hond. Dat zou wel het een en ander verklaren.

Maar ik ben verder geen lab of DNA expert.

Dat is inderdaad best bijzonder, mitochondriaal DNA wordt namelijk alléén vererft via de moeder, daar heeft het vaderdier geen invloed op. Dus zou je een hybride hebben met een wolf moeder en een hond vader dan zegt het mtDNA naar mijn weten wolf.
Het klopt inderdaad dat er overlap is tussen enkele(!) mitochondriale haplotypen tussen wolven en honden, in de studie die ik aanhaalde was er in dat gebied (Kroatië) geen overlap overigens, maar uit andere studies (even vlug gekeken) blijkt dat er wel te zijn. Haplotypen die voorkomen bij wolven komen ook sporadisch bij honden voor. Overigens zijn die wel erg regio gebonden, én zijn die haplotypen bij andere studies uitgesloten omdat het een aanwijzing is voor hybridisatie :+

Dat DNA/CR afkomstig van een dier met een haplotype wat zowel bij honden als wolven voorkomt als hond geclassificeerd wordt is ook goed mogelijk, of het wordt als onbekend aangegeven.

Kortom, inderdaad is vrijwel elke wolf een hybride, maar ik denk dat percentage zeker uitmaakt. Een wolf die ‘ergens’ een heel stuk terug ergens een hond in de lijn heeft gehad maar daarna generaties lang verder alleen wolven zodat de honden invloed verwaarloosbaar is, is heel anders dan eentje die die het een stuk dichterbij heeft zitten lijkt me.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 15:13

Zichtmelding Wittelte vanochtend 6 uur.

Originele bericht via what’s meldingen wolven in Westerveld.
Citaat:
Wittelte Drenthe
22-10-2024
11.00 uur
Rennende wolf richting Wittelte
Een wolf gesignaleerd op de weilanden tussen Hoogelandweg en de Looweg Dwingeloo
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/Zvhvyw ... tid=K35XfP