Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 09:28

Nps als het gaat om de woning markt en banen heb je gelijk. Als het gaat om overlast veroorzaakt door een kleine groep dan is die echt te groot.
Gisteren op dat gebied weer bijgepraat door mijn zoon. Tjonge jonge.
Alleen zal de PVV die oplossing ook niet gaan geven vrees ik.

nps

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 09:51

Dat dus. Dat er problemen zijn met opvang ontkent niemand, dat er problemen zijn met overlast ontkent niemans. Maar grenzen dicht en groeperingen uitsluiten zijn en blijven in mijn ogen geen oplossing (en daarnaast, we’ve got bigger fish to fry. Dit gezanik leidt de aandacht af van problemen die imho veel groter zijn).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:31

Interessant is dit bericht waarin staat dat een speciale gezant van de VN Nederland komt bezoeken om een onderzoek te doen naar de organisatie opvang van vluchtelingen maar tevens ook naar de mogelijkheden voor huisvesting voor de eigen bevolking

https://nos.nl/artikel/2500873-speciale ... -nederland

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:39

pien_2010 schreef:
Interessant is dit bericht waarin staat dat een speciale gezant van de VN Nederland komt bezoeken om een onderzoek te doen naar de organisatie opvang van vluchtelingen maar tevens ook naar de mogelijkheden voor huisvesting voor de eigen bevolking

Eigenlijk net andersom als hoe jij het stelt. Maar de VN kan je ook wel met een korreltje zout nemen tegenwoordig.

De VN-rapporteur voor huisvesting, Balakrishnan Rajagopal, brengt vanaf maandag een officieel bezoek aan Nederland. Hij zal hier de woningmarkt onderzoeken, en komt ook naar asielzoekerscentra kijken.

De rapporteur doet onderzoek naar de beschikbaarheid en betaalbaarheid van woningen in ons land. Hij wil weten welke maatregelen Nederland neemt om ervoor te zorgen dat alle bevolkingsgroepen aan adequate woonruimte kunnen komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:53

robert45 schreef:
Dat iemand met een artsenbul ingeschat moet worden lijkt mij een zeer goede zaak.

Ik durf er geen eed op te doen dat 'inschatten' het officiële woord is, maar het gaat om een wettelijke eis als het over artsen gaat. (BIG registratie etc.)
Ook bij andere opleidingen is het een taak van het ministerie van onderwijs.
Citaat:
De opleidingen en diploma’s in het buitenland zijn in landen als Syrië en Eritrea toch van een andere waarde als de opleidingsnormen die wij hier hanteren.

Please explain...?
(Van Eritrea weet ik niets, maar reken maar dat een Syrische arts op hetzelfde niveau is opgeleid.)

Maar voor een deel zeggen we hetzelfde.
Ik baal ervan dat een goed opgeleide arts jarenlang niet mag werken.
Jij stelt dat er een boel statushouders in de bijstand zitten.
Variaties op een thema...
Citaat:
Verder zit gewoon een groot gedeelte van de statushouders in de bijstand en blijven ze daar zitten.

... dat is één van de redenen dat ik blij ben dat vluchtelingen tegenwoordig mogen werken.
Ik weet nog van de sfeer in het azc, toen zelfs de Nederlandse taal leren niet mocht en werken totaal taboe was.
(Korte samenvatting: ik vond het wreed en ik was blij dat ik weer naar huis mocht.)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 11:19

robert45 schreef:
pien_2010 schreef:

Eigenlijk net andersom als hoe jij het stelt. Maar de VN kan je ook wel met een korreltje zout nemen tegenwoordig.

Goed plan, laten we de VN maar op voorhand in discrediet brengen, stel je voor dat er vanuit de VN negatief commentaar komt op de geweldige organisatie in Nederland mbt huisvesting +:)+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 11:23

Dank je wel Irmaz. Ik vind het vooral heel erg flauw deze post van Robert, én als het gaat om hoe ik uit mijn hoofd de inhoud weergaf en als het gaat om in diskrediet brengen van de VN!
Waarbij ik het eerste spijkers op laag water zoeken vind (prachtige Nederlandse uitdrukking) en het tweede echt ernstig.
We leven in een rare wereld meer en meer.....

AvalancheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 11:42

Dat zie je toch altijd? Ook met onderzoeken met gewicht op je paard..... als de resultaten niet uitkomen, klopt het onderzoek nooit :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 11:46

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:11

pien_2010 schreef:
Dank je wel Irmaz. Ik vind het vooral heel erg flauw deze post van Robert, én als het gaat om hoe ik uit mijn hoofd de inhoud weergaf en als het gaat om in diskrediet brengen van de VN!
Waarbij ik het eerste spijkers op laag water zoeken vind (prachtige Nederlandse uitdrukking) en het tweede echt ernstig.

Alles wat niet in het straatje past, wordt verdacht gemaakt. Classic extreem rechts (waarbij ik niet zeg dat Robert45 extreem rechts is, maar de methode wel). Het gebeurt overal, denk aan Trump die de journalisten verdacht maakte, FvD en ook Wilders die de rechterlijke macht en ons parlement nep noemden. Wilders die onze journalisten tuig van de richel noemde. Om zo het vertrouwen in de instanties, de wetenschap en de rechterlijke macht (verder) af te laten brokkelen.

Men zou zich moeten afvragen waarom deze partijen dat doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:13

Lies dat maakt me heel verdrietig dat alles in twijfel wordt getrokken en eigenlijk we daardoor als totale maatschappij afglijden want de jongeren die opgroeien in dit klimaat weten op een gegeven ogenblik ook niet meer wat nu waar is en wat niet en nemen dit over. Pffff als de VN zelfs al in diskrediet wordt gebracht.....dat vind ik echt ernstig en verdrietig.
En het gemak waarmee dat gaat zo tussen neus en lippen door maakt het extra ernstig.
Zo zorgelijk.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:22

Ik kwam dit gedicht van Jan Terlouw afgelopen week op SM tegen en wil het hier toch graag delen (ik heb daar even over moeten denken omdat D66 afgelopen jaar zo gedemoniseerd is dat ik bang ben dat dit gedicht alleen al me een hoop oliebol op gaat leveren en deze gedachte alleen al maakt het voor mij belangrijk om dit gedicht te delen. :\ ).

Afbeelding

AvalancheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:25

Mooi Irmaz.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:36

@VN, het is imo natuurlijk best bizar dat een land als Iran nu voorzitter is van een sociaal forum v/d VN-raad voor de Mensenrechten?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:39

Prachtig gedicht...!
Ik ben een fan van Jan Terlouw.
Nooit op hem gestemd, maar iemand van je verstand gebruiken als in: keihard nadenken en streven naar redelijkheid en billijkheid. En we praten in de familie nog over zijn boek 'Berg en Dal'.

"Ooit was er een land, hier ver vandaan, maar in sommige opzichten lijken de mensen erg op ons.
Het heette ooit 'Berg en Dal' - maar op een dag was er een aardbeving en werden het hoger gelegen, rijke deel en het lager liggende, armere deel van elkaar gescheiden... "
(En uiteraard blijkt dat een paar rijke mensen die kloof in stand houden / de bouw van een brug saboteren / postduiven vergiftigen, etc.)
"En het is een jeugdboek, dus het komt goed."

Terug naar het gedicht over macht en domheid: graag plak ik hier de gedachte van Ditrich Bonhöfer aan vast:
'Domheid is een karaktergebrek'.
(Ik begrijp dit als: doelbewust wegkijken, dingen niet willen weten, etc. Eerder een gebrek aan openheid dan aan intelligentie.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:51

Jan Terlouw was zeer jong toen ik als nog jonger meisje, 18 jaar, op hem stemde.
Toen het thema van de vervuiling begon en opwarming van de aarde ben ik voorgoed gaan stemmen op GL. Helaas haalt die realiteit ons nu ook in daar al die jaren te weinig is gedaan.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:53

"het touwtje uit de brievenbus" was een wens van hem, wie kent het nu nog???

https://www.bnnvara.nl/dewerelddraaitdoor/videos/284133

Het pleidooi van Jan Terlouw: touwtje uit de brievenbus
30-11-2016
In zijn kindertijd hingen er touwtjes uit brievenbussen om deuren te openen. Nu is het 2016. Er is veel veranderd. Nu wordt je fiets zelfs gestolen wanneer er drie sloten omheen hangen. Jan Terlouw maakt zich zorgen over de samenleving. Het gebrek aan vertrouwen is de oorzaak van de winst van Trump, de Brexit en het populisme dat wereldwijd toeslaat. Vanavond zit Jan Terlouw bij ons aan tafel. Een pleidooi voor 'het touwtje uit de brievenbus'.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:59

Ann schreef:
@VN, het is imo natuurlijk best bizar dat een land als Iran nu voorzitter is van een sociaal forum v/d VN-raad voor de Mensenrechten?

Dat er (flinke) weeffouten in de VN organisatie zitten die de laatste jaren aan het licht komen wil niet zeggen dat een VN-gezand mbt huisvesting geen goede kennis van zaken heeft waar Nederland iets aan zou kunnen hebben. Het probleem van de VN zit vooral in dat het geen vuist kan maken tegen groot onrecht, niet in het feit dat ze onrecht niet kunnen herkennen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:01

Ann schreef:

Hmmm, dat hangt er maar van af...

Op zich is Iran niet het eerste land wat ik associeer met het eerbiedigen van de mensenrechten.

Maar ik vind het WEL heel goed, dat ook 'dat soort landen' aan tafel zitten en praten over mensenrechten.

In ieder geval beter dan dat je 'clubjes' krijgt van
"Wij vinden dat wij het goed doen en jullie niet, dus mogen jullie niet meepraten..."
Dan weet je zeker dat het Iran etc etc geen laars zal interesseren wat het 'clubje' bespreekt.

... en in goede calvinistische traditie kan ik toevoegen:
'Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen'.
Wij zijn ook niet foutloos (denk aan het rapport 'Ongekend onrecht') dus is er niet direct een principeel verschil met Iran.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-12-23 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:03

@Irmaz
Mee eens hoor, maar ook in de oorlog Oekraïne/Rusland vind ik ze niet altijd terecht reageren. Maar het is natuurlijk goed dat er zo'n organisatie is.

@Janneke2, ook mee eens (tot de edit). De onderstaande edit vind ik appels met peren vergelijken.
Citaat:
... en in goede calvinistische traditie kan ik toevoegen:
'Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen'.
Wij zijn ook niet foutloos (denk aan het rapport 'Ongekend onrecht') dus is er niet direct een principeel verschil met Iran.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:34

Hmmm, interessant, Ann!

Waarom vind je de edit appels met peren vergelijken...?

(Als calviniste vind ik het eerder de kern van de zaak - en een andere manier om te zeggen dat een 'clubje' van 'wij die het goed doen (vinden we zelf)' versus de rest niet werkt.)

Het ontbreken van het principiële verschil is dat onze eigen overheid niet alleen haar eigen regels breekt 'als het zo uitkomt', maar daarmee ook mensenrechten schendt.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-12-23 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:36

mce schreef:
"het touwtje uit de brievenbus" was een wens van hem, wie kent het nu nog???

https://www.bnnvara.nl/dewerelddraaitdoor/videos/284133

Het pleidooi van Jan Terlouw: touwtje uit de brievenbus
30-11-2016
In zijn kindertijd hingen er touwtjes uit brievenbussen om deuren te openen. Nu is het 2016. Er is veel veranderd. Nu wordt je fiets zelfs gestolen wanneer er drie sloten omheen hangen. Jan Terlouw maakt zich zorgen over de samenleving. Het gebrek aan vertrouwen is de oorzaak van de winst van Trump, de Brexit en het populisme dat wereldwijd toeslaat. Vanavond zit Jan Terlouw bij ons aan tafel. Een pleidooi voor 'het touwtje uit de brievenbus'.

Ja dat touwtje kan ik mij ook nog herinneren.. Maar wat is nu verandert in de maatschappij waardoor dit nu niet meer kan?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:38

journee schreef:
Ja dat touwtje kan ik mij ook nog herinneren.. Maar wat is nu verandert in de maatschappij waardoor dit nu niet meer kan?

Domheid en macht die elkaar omhelzen,
zou ik zo zeggen.

(In plaats van 'gerechtigheid en vrede kussen elkaar'.)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:55

lies schreef:
pien_2010 schreef:

Alles wat niet in het straatje past, wordt verdacht gemaakt. Classic extreem rechts (waarbij ik niet zeg dat Robert45 extreem rechts is, maar de methode wel). Het gebeurt overal, denk aan Trump die de journalisten verdacht maakte, FvD en ook Wilders die de rechterlijke macht en ons parlement nep noemden. Wilders die onze journalisten tuig van de richel noemde. Om zo het vertrouwen in de instanties, de wetenschap en de rechterlijke macht (verder) af te laten brokkelen.

Men zou zich moeten afvragen waarom deze partijen dat doen.

Als we mij nu wegzetten als extreemrechts is dat beneden peil en stopt dat elke discussie.

Je maakt er nog een draai van dat ik het niet ben maar de methode die ik hanteer dat blijkbaar wel is.

Iedereen veel succes verder in het topic.

Laten we hopen dat de vluchtelingencrisis snel opgelost zal worden voor de mensen die echt op de vlucht zijn denk dat iedereen het daar in essentie wel over eens in. De overlastgevers kunnen we missen als kiespijn.

AvalancheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:00

Dat heeft misschien ook iets te maken met je eigen reacties.