Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 17:34

Theoretisch kan dat ja
(Dat is zoiets als zeggen dat iedereen kan werken ;) )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 05:44

Ik kwam een stuk tegen wat behoorlijk lang is, maar een totaal andere inkijk op de oorlog beschrijft. Wat er beweerd wordt heb ik nog niet verder gecheckt. Ik heb het neutraal en met een knipoog gelezen. En toch is het interessant vind ik
Ik sta in deze ook niet achter de verteller in dit stuk, maar hij benoemt wel dingen waar ik nooit van gehoord had zoals afspraken 'Minsk-2' en uitbreiding navo naar het oosten. De verteller heeft een andere kijk dan gemiddeld op actie vs reactie. En houdt vast aan het principe waar 2 vechten hebben 2 schuld.

En ook volgens de New York Times zouden de doden van Boetsja niet op 1 dag gevallen zijn staat er in dat stuk.

Ook wat hij benoemt over plaatsing rakketten door wie dan ook in Turkijke en Cuba had ik nooit over nagedacht, of ik wist niet eens dat dat gedaan is of over gediscussieerd is.

https://www.bd.nl/brabant/bioboer-hugo- ... ~ab0cab60/

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 07:23

Is premium en kan het niet lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 07:46

Minsk-2 mogen we niets van weten, want Oekraiene zijn de goede en dat gooit roet in het eten met het dodental.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 07:48

Wat een wakko, die kerel.
Die heeft de kunst goed afgekeken de afgelopen 2 jaar. Wat feitjes nemen zodat de lezer denkt „hmm dat klopt wel“ en dan wat wolligs eromheen breien om volgelingen te maken.

Dus wat hij concreet zegt: die zielige Poetin, hij is zo verdrietig dat hij geen USSR heeft dat hij paranoide geworden is en we hem met zijden handschoentjes moet behandelen omdat hij anders nog verdrietiger wordt. Omdat de wereld om hem heen veranderd is hij nu aan het schieten en dat is heel logisch en terecht. Immers schiet je ook je volledige schoonfamilie dood als je vrouw vreemd gegaan is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:28

Ik vind dat jij wel goede dingen aanhaalt als verklaring hoe het zo ver heeft kunnen komen, ik vind het ook goed dat hij vragen stelt en kritisch blijft. Ik ben het alleen niet met hem eens wat betreft het slachtofferschap van Poetin, verre van. Rusland is in deze nog steeds de agressor en doet aan landje-pik :).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:41

enzino schreef:
Minsk-2 mogen we niets van weten, want Oekraiene zijn de goede en dat gooit roet in het eten met het dodental.

Mogen we niets van weten ?

Google even en je krijgt duizenden hits :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:27

Electra63 schreef:
enzino schreef:

Hoevaak heb jij er in het nederlandse nieuws iets over vernomen in de afgelopen 5 jaar?

Oooh, laat het antwoord meer dan 1x zijn :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:19

Minsk 2
Alle buitenlandse militairen (uit met name Rusland) zullen worden ontwapend en moeten het Oekraïense grondgebied verlaten. De Oekraïense regering krijgt opnieuw controle over het hele land, inclusief het gebied dat nu in handen is van de pro-Russische separatisten. Dit herstel zal beginnen op de eerste dag na de lokale verkiezingen en voltooid zijn tegen het einde van 2015.

En wie hield zich hier totaal niet aan? Juist, Putin .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:01

enzino schreef:
Electra63 schreef:

Hoevaak heb jij er in het nederlandse nieuws iets over vernomen in de afgelopen 5 jaar?

Oooh, laat het antwoord meer dan 1x zijn :+

Ik ga jouw zoekwerk niet doen.

Maar WE MOGEN HET NIET WETEN ?
Jouw woorden en Google staat er vol mee.
In de Volkskrant vorige maand nog een artikel erover.

Dus ja? Als je iets wil weten in Nederland, kan je gewoon het internet afzoeken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:04

Ik nam aan dat je begreep dat het niet letterlijk was, maar ik begin nu te twijfelen.

"Je mag het niet weten" als in dat je extra moeite moet doen om het te lezen, niet dat je de gevangenis in gaat als je het leest. :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:20

Interessant stuk Germie, thanks!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:22

enzino schreef:
Ik nam aan dat je begreep dat het niet letterlijk was, maar ik begin nu te twijfelen.

"Je mag het niet weten" als in dat je extra moeite moet doen om het te lezen, niet dat je de gevangenis in gaat als je het leest. :D

Ik nam het niet letterlijk, maar wel suggereer jij dat het geheim wordt gehouden door ...... althans.... het leek of jij wilde suggereren dat het geheim gehouden wordt. :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:23

Doe dit maar in het Oekraïne topic waar het thuishoort.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:10

Wellicht gaat de vluchtelingen stroom bij ons wel een positief effect hebben op kinderopvang.
De Oekrainse vrouwen zijn blijkbaar van hun stoel gevallen van verbazing dat ze wel een baan kunnen vinden maar geen kinderopvang:

„Ze zegt: "Het is hier moeilijk omdat alleen de schoolkinderen worden opgevangen. Hier in Oekraïne worden crèches door de staat betaald, maar hier in Zwitserland zijn ze erg duur. Nu moeten we zien hoe we ons kunnen organiseren".“

„Voor Kibesuisse, de Zwitserse vereniging voor kinderopvang, is het duidelijk dat er hier een grote behoefte is aan actie vanwege de Oekraïne-crisis.“

Kinderopvang kost hier inderdaad een klein vermogen. Ongeveer 50% van een ongeschoold/laag loon per kind en geen toeslagen. Met 2 kinderen betaal je dus je volledige loon aan de opvang als je in de lage lonen zit (supermarkt, kapper etc).
Voor een Oekrainse vrouw met 2 kinderen die zonder partner gekomen is zal dat inderdaad betekenen dat werken geen nut heeft.

Maar anderzijds is de kwaliteit wel heel erg goed met weinig kinderen per begeleider, dus ik hoop niet dat de oplossing gaat zijn om gewoon meer kinderen op te nemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:43

germie schreef:
Ik kwam een stuk tegen wat behoorlijk lang is, maar een totaal andere inkijk op de oorlog beschrijft. Wat er beweerd wordt heb ik nog niet verder gecheckt. Ik heb het neutraal en met een knipoog gelezen. En toch is het interessant vind ik
Ik sta in deze ook niet achter de verteller in dit stuk, maar hij benoemt wel dingen waar ik nooit van gehoord had zoals afspraken 'Minsk-2' en uitbreiding navo naar het oosten. De verteller heeft een andere kijk dan gemiddeld op actie vs reactie. En houdt vast aan het principe waar 2 vechten hebben 2 schuld.

En ook volgens de New York Times zouden de doden van Boetsja niet op 1 dag gevallen zijn staat er in dat stuk.

Ook wat hij benoemt over plaatsing rakketten door wie dan ook in Turkijke en Cuba had ik nooit over nagedacht, of ik wist niet eens dat dat gedaan is of over gediscussieerd is.

https://www.bd.nl/brabant/bioboer-hugo- ... ~ab0cab60/

Het verhaal van deze bioboer - die overigens al vele jaren pro Poetin is - bevat veel onjuistheden.
Zo verklaart hij bv over de vondst van honderden dode dorpelingen in Boetsja. "Maar hoe zijn ze gedood en door wie? Er is daar 36 dagen gevochten tussen Oekraïners en Russen. Op woensdag vertrokken de Russen, op donderdag zei de burgemeester op Facebook dat-ie daar blij om was. Pas op zaterdag zijn die doden op straat gefilmd.” Iets klopt er niet."
Inmiddels zijn de vondsten en daders al geverifieerd o.b.v. meerdere getuigenverklaringen en satellietbeelden. En is inmiddels precies bekend wie de oorlogsmisdaden hebben gepleegd. Dat is dus ook wat de NYT bevestigt.

Minsk II werd met name door de Russen zelf met voeten getreden. Afspraken uit dit verdrag omvatten o.a. terugtrekking van alle buitenlandse militairen en herstel van de controle.
Alle buitenlandse militairen (uit met name Rusland) zullen worden ontwapend en moeten het Oekraïense grondgebied verlaten. De Oekraïense regering krijgt opnieuw controle over het hele land, inclusief het gebied dat in handen is van de pro-Russische separatisten. Dit herstel zal beginnen op de eerste dag na de lokale verkiezingen en voltooid zijn tegen het einde van 2015.
En het controleren en terug trekken van wapens.
Maar enkele dagen na de ondertekening veroverden de separatisten nog wel de stad Debaltsevo, bleven volgens Oekraine Russische soldaten aanwezig in het gebied en bleef Rusland de seperatisten voorzien van wapens.

In dit gewapende conflict tussen Rusland en de seperatisten enerzijds en Oekraine anderzijds in wat we de Russisch-Oekrainse oorlog noemen heeft Rusland zich doorlopend als agressor opgesteld.
De Russisch-Oekrainse oorlog begon met het afzetten van de pro Russische (en ontzettend corrupte) Oekraïense president Viktor Janoekovytsj in februari 2014 na de maandenlange pro-westerse Euromaidan-protesten en de daaropvolgende Revolutie van de Waardigheid. Dit leidde tot pro-Russische protesten in de oostelijke en zuidelijke delen van Oekraïne. En kort daarna tot de annexatie van de Krim hetgeen een schending was van de soevereiniteit van Oekraine.
Rusland heeft in dit hele conflict doorlopend afspraken en verdragen geschonden onderwijl het Westen hiervan te beschuldigen. Het Westen heeft zich juist afzijdig gehouden bij de annexatie van de Krim om Rusland niet te provoceren.
De annexatie van de Krim was in strijd met meerdere verdragen w.o. Dhet Memorandum van Boedapest waarin Oekraïne in 1994 bij het definitieve bezegelen van zijn - in 1991 verkregen - onafhankelijkheid afstand deed van kernwapens van de voormalige Sovjet-Unie op zijn grondgebied, mits de toenmalige staatsgrenzen van het land door de kernmogendheden gerespecteerd en gegarandeerd zouden worden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Euromaidan.
Rusland heeft met allerlei economische 'lokkertjes' gepoogd de pro Russische president aan de macht te houden. Maar is daarin niet geslaagd.
Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks is vervolgens de lijn van Poetin.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 09:54

Volgens mij was het dit topic waar het even ging over goedkopere zonnebrandcreme van de action?
Die heb ik gehaald naar aanleiding van dit topic, nog niet getest verder maar daarna ging ik ook kijken naar de prijzen bij drogisten voor de reguliere merken. Ligt dat nou aan mij of is zonnebrandcreme ook opeens een flink stuk duurder?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 09:58

Geen idee of ze flink duurder zijn, maar vind die altijd al erg duur.
Zit goud in denk ik....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 10:19

Bij 't kruidvat heb je regelmatig 2 voor de prijs van 1. Dat komt meer in de buurt van een normale prijs.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 10:22

ik kijk nu op de site van de action
https://www.action.com/nl-nl/search/?q=zonnebrand

zouden die ook gewoon goed zijn?
Dat zijn fijne prijzen.

Edit:
Ik heb mijn antwoord:
"Beschrijving
Met vitamine E
Waterresistent
In 2021 door de Nederlandse Consumentenbond verkozen tot 'Beste koop'
Deze zonnebrandmelk heeft een hoge SPF-factor en bevat geen parfum: perfect voor de gevoelige huid. Hij is in 2021 door de Nederlandse Consumentenbond verkozen tot 'Beste koop'. Hét bewijs dat goed niet duur hoeft te zijn."

https://www.action.com/nl-nl/p/zenova-z ... ensitive-/

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 10:27

In Zwitserland zijn inmiddels al haast 40.000 vluchtelingen binnengekomen, er wordt zelfs geschat met richting 200.000 tot het eind van het jaar inmiddels. Dat zou een bevolkingstoename van 2% zijn. Dat klinkt als best veel eigenlijk.

Een vriendin van mij komt uit Polen, haar ouders willen niet dat ze langs komt. Hun eigen woorden zijn: het is een oorlogsgebied, overal zijn vluchtelingen stromen.
Ik vraag me ook af hoe dat langdurig moet gaan worden met miljoenen vluchtelingen in een land als Polen. Je hoort ook weinig over directe ondersteuning daar vind ik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 10:44

Maar is het in heel de Oekraïense nu onveilig?

Ik weet nog dat ik een keer iemand hoorde praten op tv in de tijd dat er oorlog was in toen nog Joegoslavië.
Dat je daar in enkele grote steden idd niet moest komen. Maar zij woonden zo'n 80 km van die steden in een kleiner stadje en daar merkte ze niets van de oorlog.
Het waren Nederlanders met een hotel, maar daar kwam niemand meer. En zij baalde vooral omdat in de media werd gedaan alsof het overal onveilig was.

Nu zal deze oorlog vanuit Rusland vast anders zijn.
Maar is het echt ook in meer uitgestrekt gebied nu zo onveilig?
Want daar hebben de russen nu niks aan dat in te nemen, daar lijkt mij geen prioriteit te liggen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 10:49

Paar weken geleden vlogen in heel Oekraïne nog projectielen rond, zeiden mijn Oekraïnse buren. Weet niet hoe het nu is.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:07

Deze is van een paar weken geleden

Afbeelding

Ik denk dat je rustig kunt stellen dat het nergens in Oekraïne echt veilig is. Vooral omdat Poetin zo onvoorspelbaar is. Er zijn gebieden waar het nu gelukkig rustig is maar niemand weet hoe lang dat zo blijft.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:14

dat ziet er idd niet heel hoopvol uit nee.... ;(