Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Spenk schreef:Ik geloof die al uitgezet is ene aantal reactoren. Dat heeft Oekraïne gedaan nog.Maar dat maakt niet uit ontploffen kan altijd.
Maar hij heeft nu het ultieme pressie middel in handen. Geef je over of ik laat hem ontploffen.
Telpeva schreef:Iets wat ik hoorde en wat ik niet kan plaatsen is het volgende, weet iemand dit?
Op het nieuws (NOS) hadden ze het net over die kerncentrale, en dat het de grootste kerncentrale van Europa is. Maar Oekraine hoort toch nog niet bij Europa, daar zijn ze toch nog over bezig?
Telpeva schreef:Iets wat ik hoorde en wat ik niet kan plaatsen is het volgende, weet iemand dit?
Op het nieuws (NOS) hadden ze het net over die kerncentrale, en dat het de grootste kerncentrale van Europa is. Maar Oekraine hoort toch nog niet bij Europa, daar zijn ze toch nog over bezig?
Ann schreef:Een interessant artikel over de (mogelijke) plannen van Putin.
Bron: NOS
https://nos.nl/collectie/13888/artikel/ ... klaarstaan
purny schreef:Ik ben misschien dom dat ik deze vraag stel. Maar kunnen ze poetin niet gewoon oppakken?
Citaat:'Grootste risico is dat er onbedoeld een bom op een reactorgebouw terechtkomt'
Gevechten rondom kerncentrales, zoals bij de Oekraïense kerncentrale Zaporizja, kunnen ook onbedoeld een nucleaire ramp veroorzaken, waarschuwen atoomdeskundigen. "Het grote gevaar is dat er onbedoeld een bom op een reactorgebouw terechtkomt en de koelinstallatie onklaar wordt gemaakt", zegt Wim Turkenburg, atoomfysicus en energiedeskundige in het NOS Radio 1 Journaal. "Zo'n situatie is heel gevaarlijk, vooral als de elementen in het koelbad geraakt worden. Dan krijg je een explosie zoals we die hadden in Fukushima of Tsjernobyl."
Zaporizja is met zes afzonderlijke reactoren vele malen groter en krachtiger dan de Nederlandse centrale in Borssele en "niet gebouwd om in oorlogshandelingen terecht te komen", aldus Turkenburg. Volgens hem zijn de gevolgen van een mogelijke kernramp niet zo groot als waar president Zelensky voor waarschuwt, maar zouden ze zeker ernstig zijn: "Een gebied van 30 tot 50 kilometer afstand moet ontvolkt worden, maar een nucleaire wolk kan ook verderop besmettingen veroorzaken."
Maureen95 schreef:Wat gebeurd er eigenlijk als de kerncentrale ontploft? Ik begreep dat het 10x zo erg zou zijn in opzichte van Tsjernobyl... Is heel Oekraïne dan de sjaak?
Maureen95 schreef:Wat gebeurd er eigenlijk als de kerncentrale ontploft? Ik begreep dat het 10x zo erg zou zijn in opzichte van Tsjernobyl... Is heel Oekraïne dan de sjaak?
idinn schreef:Maar je valt niet spontaan dood neer als zo'n reactor de lucht in gaat. En bv schildklierkanker is goed te behandelen. Ik heb pas die 2 delige docu gekeken over Tsjernobyl en vond dat heel verhelderend. Gezond is het absoluut niet natuurlijk, maar ik dacht dat het direct veel dodelijker was en dat viel dus eigenlijk mee. Je zit alleen met een gebied die onbewoonbaar wordt. Vraag is hoe groot die dan zou wezen..
Het is hoe dan ook absurd dat ze een kerncentrale in de oorlog betrekken. Aan de andere kant "past niet in ons concept van oorlog" .. we zouden überhaupt geen draaiboek daarvoor moeten hebben.
Cowboy55 schreef:Maureen95 schreef:Wat gebeurd er eigenlijk als de kerncentrale ontploft? Ik begreep dat het 10x zo erg zou zijn in opzichte van Tsjernobyl... Is heel Oekraïne dan de sjaak?
Waarom zou ie ploffen? Dat vraag je je toch ook niet af voor de Belgische reactor in Tihange?