Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:54

...
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:55

Oekraine is wel europa maar geen lid van de europese unie.

Exitium

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:58

Spenk schreef:
Ik geloof die al uitgezet is ene aantal reactoren. Dat heeft Oekraïne gedaan nog.Maar dat maakt niet uit ontploffen kan altijd.

Maar hij heeft nu het ultieme pressie middel in handen. Geef je over of ik laat hem ontploffen.

Als hij dat ding laat ontploffen heeft een groot deel van Rusland daar na Oekraïne de meeste last van.

Telpeva schreef:
Iets wat ik hoorde en wat ik niet kan plaatsen is het volgende, weet iemand dit?

Op het nieuws (NOS) hadden ze het net over die kerncentrale, en dat het de grootste kerncentrale van Europa is. Maar Oekraine hoort toch nog niet bij Europa, daar zijn ze toch nog over bezig?

Europa is een continent, geen verdrag zoals de Navo of EU.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:59

Telpeva schreef:
Iets wat ik hoorde en wat ik niet kan plaatsen is het volgende, weet iemand dit?

Op het nieuws (NOS) hadden ze het net over die kerncentrale, en dat het de grootste kerncentrale van Europa is. Maar Oekraine hoort toch nog niet bij Europa, daar zijn ze toch nog over bezig?

Alle gebied ten westen van de Oeral wordt gezien als Europa. Niet politiek, maar gewoon geografisch.

ava_krause

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:59

Telpeva schreef:

Dat is de EU wat je bedoelt, Europa is een continent :) Daar hoort Rusland ook bij

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 10:01

Ze hebben wel een Association Agreement. Daarom hoeven de vluchtelingen bijv. geen asiel aan te vragen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:08

Ann schreef:
Een interessant artikel over de (mogelijke) plannen van Putin.
Bron: NOS

https://nos.nl/collectie/13888/artikel/ ... klaarstaan

Ik keek vanmorgen het gesprek terug met Luc De Vos, militair expert, en die had een groot vermoeden dat het uiteindelijk De Krim en de Donbass regio wordt. Zo heeft hij een landverbinding met Rusland.

Die kolonne van 64km nabij Kiev is volgens De Vos ook helemaal niet zo indrukwekkend. Heb ik weer wat van opgestoken :)*

Ik vraag mij af of Europa of US vliegtuigen gaat geven aan OekraIne. Zelensky deed hiervoor een oproep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:08

Telpeva schreef:

Waarom zou het geen Europa zijn? Bij welk continent denk je dan dat het hoort?

Verwar niet het continent Europa met de EU....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:13

Telpeva schreef:

Europese continent is alles tot aan het Oeral gebergte (ligt in Rusland).

UItgaande van een standaard kerncentrale : 2 grote problemen. 1. het koelen van de uitgewerkte splijtstofstaven in water voor 2 jaar gaat op stroom of in nood dieselaggregaat. 2. een kerncentrale heeft in elk geval niet standaard een zgn. black start mogelijkheid. Ronduit problematisch, want zo'n centrale is voor het koelen afhankelijk van het stroomnet, maar kan niet de eerste zijn om bij totale uitval de boel weer op te starten.
Noodknop om de reactie te stoppen is er wel, koel houden en/of weer opstarten is meer problematisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:16

Hoe je het ook wend of keert het feit dat de Russen nu die kerncentrale hebben is absoluut geen goed vooruitzicht.

En het is ook een ultiem iets om Oekraine de schuld van te kunnen geven voor Poetin. Ik las dat iemand zei hij heeft de kerncentrale niet nodig want hij heeft nucleaire wapens. Dat klopt. Maar Oekraine heeft die niet.

Gooit die een kernbom is hij altijd de schuldige. Ontploft de kerncentrale dan kan die het vakkundig in de schoenen van Oekraine schuiven.

Bovendien is de centrale ingenomen door soldaten. Ik heb geen idee of ze mensen meegenomen hebben met kennis. Maar niet iedereen kan zomaar een kerncentrale bedienen natuurlijk.

purny

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:17

Ik ben misschien dom dat ik deze vraag stel. Maar kunnen ze poetin niet gewoon oppakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:20

purny schreef:
Ik ben misschien dom dat ik deze vraag stel. Maar kunnen ze poetin niet gewoon oppakken?

Nee, je kunt er niet heenvliegen en hem even in de boeien sluiten. Daar kom je echt niet bij.

De enige hoop is dat de elite om hem heen hem zat raakt en afzet.

ava_krause

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:21

purny schreef:

Zolang hij in Rusland is niet geloof ik, iets met een wet die hij zelf heeft ingesteld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:22

purny schreef:

Onschendbaar in ambt geldt voor de staatshoofden, er zijn er nl altijd die het niet eens zijn met hun beslissingen. Een staatshoofd in functie trek je dus niet zomaar voor een rechtbank. Na zijn periode als staatshoofd eventueel wel, maar dan nog is een groot deel van wat hij toen gedaan heeft niet te vervolgen voor het gerecht.
Vanuit het buitenland kan je zeker niks, wie een land regeerd en volgens de wet van dat land legaal is een interne aangelegenheid. Ook daar nl weer hetzelfde verhaal, niet al je buren zullen het met je eens zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:27

Een amerikaans senator heeft het russische volk opgeroepen om Poetin om te leggen.
Ze zouden er hun land en de wereld een dienst mee bewijzen.
:+

Nu enkel nog een vrijwilliger vinden :')
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 04-03-22 10:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:27

Wat gebeurd er eigenlijk als de kerncentrale ontploft? Ik begreep dat het 10x zo erg zou zijn in opzichte van Tsjernobyl... Is heel Oekraïne dan de sjaak?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:29

Bron NOS
Citaat:
'Grootste risico is dat er onbedoeld een bom op een reactorgebouw terechtkomt'
Gevechten rondom kerncentrales, zoals bij de Oekraïense kerncentrale Zaporizja, kunnen ook onbedoeld een nucleaire ramp veroorzaken, waarschuwen atoomdeskundigen. "Het grote gevaar is dat er onbedoeld een bom op een reactorgebouw terechtkomt en de koelinstallatie onklaar wordt gemaakt", zegt Wim Turkenburg, atoomfysicus en energiedeskundige in het NOS Radio 1 Journaal. "Zo'n situatie is heel gevaarlijk, vooral als de elementen in het koelbad geraakt worden. Dan krijg je een explosie zoals we die hadden in Fukushima of Tsjernobyl."

Zaporizja is met zes afzonderlijke reactoren vele malen groter en krachtiger dan de Nederlandse centrale in Borssele en "niet gebouwd om in oorlogshandelingen terecht te komen", aldus Turkenburg. Volgens hem zijn de gevolgen van een mogelijke kernramp niet zo groot als waar president Zelensky voor waarschuwt, maar zouden ze zeker ernstig zijn: "Een gebied van 30 tot 50 kilometer afstand moet ontvolkt worden, maar een nucleaire wolk kan ook verderop besmettingen veroorzaken."

Met alle dubbele berichtgeving weet je niet meer wat je moet geloven. De ene zegt "ach valt wel mee" terwijl de ander zegt de gevolgen zijn niet te overzien en bye bye Europa bij wijze van spreken
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 04-03-22 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Maureen95 schreef:
Wat gebeurd er eigenlijk als de kerncentrale ontploft? Ik begreep dat het 10x zo erg zou zijn in opzichte van Tsjernobyl... Is heel Oekraïne dan de sjaak?

En veel verder ook.
Met Tsjernobyl hebben wij hier toch ook een ferme lading radioactiviteit gekregen.
Vandaar dat de apothekers nu ook al veel vraag naar jodiumpillen krijgen hier.

Ik keek vanmorgen al naar de windrichting... :=
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 04-03-22 10:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Sansevieria

Niet alleen Oekraïne, ik ga er maar eens vanuit dat ook wij hier dan de sjaak zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:30

Maureen95 schreef:

Heel Oekraine?

Heel europa!

Met Tjernobyl kwam er hier al een flinke wolk met straling.

Daarom is het zo gevaarlijk.. Het kan heel europa (en flink deel rusland niet te vergeten) onbewoonbaar maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:35

Maar je valt hier niet spontaan dood neer als zo'n reactor daae de lucht in gaat. En bv schildklierkanker is goed te behandelen. Ik heb pas die 2 delige docu gekeken over Tsjernobyl en vond dat heel verhelderend. Gezond is het absoluut niet natuurlijk, maar ik dacht dat het direct veel dodelijker was en dat viel dus eigenlijk mee. Je zit alleen met een gebied die onbewoonbaar wordt. Vraag is hoe groot die dan zou wezen..

Het is hoe dan ook absurd dat ze een kerncentrale in de oorlog betrekken. Aan de andere kant "past niet in ons concept van oorlog" .. we zouden überhaupt geen draaiboek daarvoor moeten hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-22 10:42, in het totaal 2 keer bewerkt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:36

Maureen95 schreef:

ja. En met uitbreiding heel Europa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:37

idinn schreef:
Maar je valt niet spontaan dood neer als zo'n reactor de lucht in gaat. En bv schildklierkanker is goed te behandelen. Ik heb pas die 2 delige docu gekeken over Tsjernobyl en vond dat heel verhelderend. Gezond is het absoluut niet natuurlijk, maar ik dacht dat het direct veel dodelijker was en dat viel dus eigenlijk mee. Je zit alleen met een gebied die onbewoonbaar wordt. Vraag is hoe groot die dan zou wezen..

Het is hoe dan ook absurd dat ze een kerncentrale in de oorlog betrekken. Aan de andere kant "past niet in ons concept van oorlog" .. we zouden überhaupt geen draaiboek daarvoor moeten hebben.

Dat is het hele punt ook dat er een enorm gebied onbewoonbaar wordt. En alle oogsten en zo. De grond kan niet gebruikt worden.

Als heel europa moet verhuizen naar de rest van de wereld heb je wel een probleem.

Daarom zijn alle wereldleiders ook zo ongerust hierom.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:38

Maureen95 schreef:

Waarom zou ie ploffen? Dat vraag je je toch ook niet af voor de Belgische reactor in Tihange?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:39

Cowboy55 schreef:
Maureen95 schreef:

Waarom zou ie ploffen? Dat vraag je je toch ook niet af voor de Belgische reactor in Tihange?

Sorry hoor?

Die wordt toch ook niet beschoten :+

Als je denkt dat dat ding nu totaal veilig is ben je wel heel Naief.